"אליפות אירופה בתל אביב תורמת לענף, לכלכלת המדינה ולתדמית של ישראל"

play
"לא ראיתי את עצמי עוסקת בתחום אחר מלבד ספורט". שרית שנער | יוסי לזרוף
לינוי אשרם מודיעה על פרישה מהתעמלות אומנותית 03:11

שרית שנער, מנכ"לית איגוד ההתעמלות, בריאיון לקראת פתיחת התחרות אליה יגיעו משלחות מ-39 מדינות: " ההישגים באולימפיאדה תרמו לכך מאוד"

(גודל טקסט)

בין ה-15 ל-19 ביוני תארח ישראל את אליפות אירופה בהתעמלות אמנותית, אליה יגיעו משלחות מ 39 מדינות. הנבחרת הישראלית תתחרה בהובלתה של המאמנת הלאומית הראשית איילת זוסמן, יחד עם שלוש המאמנות אלה סמופלוב, נטשה סטיפנובה ונטלי מלכה, עוזרות המאמנות אידה מיירין ואלונה קושבצקי ומנהלת הנבחרת נטשה אסמולוב. הנבחרת תכלול את דריה אטמנוב ועדי כץ בקטגוריית סניור אישי. מתעמלות ההרכב בקטגוריית סניור קבוצתי: הדר פרידמן, אופיר שחם, דיאנה סברצוב, שני בקנוב, רומי פריצקי, עמית חדוות, אמילי מלכה, מיכאלה משה ושני קטייב. בקטגוריית ג'וניור אישי יתחרו 4 מתעמלות שייבחרו באופן סופי בסמוך למועד התחרות.

איגוד ההתעמלות בישראל אירח בשנים האחרונות תחרויות בינלאומיות יוקרתיות כגון אליפות אירופה בהתעמלות אמנותית בחולון ב-2016, גרנד פרי בהתעמלות אמנותית 2021, אליפות אירופה באקרובטיקה ב 2019 וכמו-כן יארח ב 2024 את אליפות העולם באקרובטיקה. איגוד ההתעמלות אינו הענף היחיד שמארח בשנה האחרונה תחרויות בינ"ל. איגוד האתלטיקה יארח תחרות בינלאומית בחודש אוגוסט, איגוד הג'ודו אירח את הגרנד סלאם ב-2021 ו-2022; המכביה מתקיימת בחודש יולי בישראל; ההתאחדות לכדורגל מארחת בימים אלו את יורו הנערים ועוד.

לקראת האירוע המיוחד ביוני, שרית שנער, מנכ"לית איגוד ההתעמלות משתפת בהתרגשות הרבה, מסבירה למה משתלם להשקיע כל כך הרבה אנרגיות וכסף בכדי לארח תחרות בין לאומית וקוראת לקהל הישראלי להגיע ולעודד ולהיחשף לענף המיוחד הזה, שהביא הרבה כבוד לישראל בטוקיו 2020.

שרית שנער
"לקיום תחרות כזו יוקרתית בישראל יש הרבה יתרונות". שרית שנער | יח"צ – חד פעמי, יוסי לזרוף

לארח אליפות בינ"ל בישראל זה "כאב ראש" לא קטן… מה היתרונות ומדוע החלטתם לעשות כך?

"לקיום תחרות כזו יוקרתית בישראל יש הרבה יתרונות. בראש ובראשונה – החשיפה של הענף. העובדה שהתחרות מתקיימת בישראל מאפשרת לקהל הישראלי לבוא ולצפות מקרוב במיטב המתעמלות במקום בטלוויזיה או באינטרנט. אין ספק שבשנה האחרונה הסקרנות כלפי ענף זה התעצמה בעקבות מדליית הזהב של לינוי אשרם. כעת אנשים יכולים להגיע, להתחבר, להרגיש את המשטח ואת המתעמלות. אני באמת מזמינה את כל מי שאוהב את הספורט האדיר הזה לבוא, לחוות, להנות ובעיקר – לעודד".

בנוסף, התחרות בישראל מציבה את ישראל במעמד אחר, בצמרת העולמית בהתעמלות, לא רק בהתעמלות אמנותית אלא בענפי ההתעמלות ככלל. איגוד ההתעמלות בישראל רוצה למצב את מדינת ישראל כחזקה מקצועית בתחום ההתעמלות האמנותית ובכלל בשאר הענפים, כאשר מעבר להישגים ישנה חשיבות גם לאירוח תחרויות בינלאומיות מרכזיות.

"העובדה שקיום התחרות בישראל שמה אותנו "על המפה" מאפשרת למצב גבוה לא רק את ההתעמלות האמנותית אלא גם את המכשירים. בכירי הענף מאירופה בפרט ומהעולם כולו, יגיעו לכאן וזו הזדמנות פז להראות לכולם את היכולות שלנו כאיגוד, כמדינה. ויתרון אחרון – שגרירות טובה. עם כל משלחת מגיעים גם בני משפחה, חברים שמתוועדים לישראל ולאנשים כאן, ומקבלים הזדמנות גם לראות את המדינה היפה שלנו, בזמנם הפנוי".

במה זה כרוך מבחינה כלכלית? מי מממן את זה?

"תקציב אליפות אירופה הוא כעשרה וחצי מיליון שקלים שמגיע מהמשלחות המשתתפות, ממימון של משרד הספורט ומהכנסות נוספות כגון מכירת כרטיסים, חסויות ומרצ'נדייז".

איך זה משפיע על המתעמלות עצמן? בהשוואה לתחרויות שהן עורכות בחו"ל?

מבחינת ההכנות לתחרות אין הבדל בכלל. מדובר באותה הכנה מקצועית ללא הנחות למרות היתרון לכאורה. להיפך – עצם ההתרגשות שהמשפחה והחברים וקהל ישראלי יושב באולם מצריכה יותר פוקוס מהמתעמלת.

"מבחינת התחרות עצמה – אירוח של תחרות בסדר גודל כזה קורה אחת לכמה שנים, כך שמתעמלות זוכות לחוות את זה בדרך כלל פעם אחת בקריירה. אין ספק שזה מעמד מרגש מאד! העובדה שאת מופיעה מול קהל ישראלי זו חוויה עוצמתית. כשאנחנו טסות לחו"ל אנחנו רואות איך האולם רועד כשמתעמלות הבית עולות על המשטח ואין כמו להרגיש זאת כשאת נמצאת על המשטח ועושה את הכי טוב שלך. זו הזדמנות "להתפוצץ" ורמת המוטיבציה היא עצומה".

נבחרת ישראל, התעמלות אמנותית
"מתעמלות זוכות לחוות את זה בדרך כלל פעם אחת בקריירה" | שלומי גבאי

איך את רואה את התרומה מבחינה כלכלית? בעיקר לאחר תקופה הקורונה?

"כפי שציינתי קודם כל משלחת מביאה איתה גם "אורחים", מעבר למשלחות עצמן. זה מנוע צמיחה כלכלי – הם שוכרים חדרי מלון, יוצאים לבלות, רוכשים כרטיסים. אנחנו כבר רואים כעת הזמנות של כרטיסים ממספר מדינות. זה כמובן בהכרח גם תורם בפאן ההסברתי".

האם לדעתך קיום התחרות בישראל מהווה עוד קפיצת מדרגה לענף בישראל אחרי ההישגים בשנה האחרונה?

"אין ספק. לקראת אירוח התחרות הזו, נבחרנו פה אחד ע"י הנהלת האיגוד האירופאי לארח את התחרות. אנחנו מרגישים שיש כבוד והערכה לישראל בתחום הזה. ההישגים בטוקיו תרמו לכך מאוד אבל לא פחות מכך גם העובדה שאחרי שאירחנו תחרויות בשנים קודמות 2016 ו 2019 הבכירים בענף יודעים שאנחנו יודעים לארגן אירועים גדולים, והם סומכים עלינו שהכל ילך באופן חלק ומקצועי".

איפה את רואה את הענף בעוד כמה שנים? לקראת פריז 2024? לדעתך הצלחת ישראל תהיה דומה?

"כולם יודעים למי ניתנה הנבואה… אבל בכל זאת אני יכולה לומר שהסייקל לפריז קצר במיוחד, סה"כ 3 שנים. אנחנו עושים את מירב המאמצים להביא את ההישגים הטובים ביותר. יש לנו מתעמלות מצוינות וצוות מקצועי מהדרגה הראשונה. אחרי האליפות נדע מה הכיוון לקראת פריז. אנחנו מאד מאמינים בצוות שלנו שכבר עכשיו מתחיל להכין במקביל גם את הסגל המיועד ללוס אנג'לס 2028. החשיבה שלנו תמיד ארוכת טווח מתוך ראייה רחבה של לעשות את המקסימום שאפשר ובעיקר להעניק לצוות שלנו – המאמנות והמתעמלות את התשתיות הכי טובות והתמיכה הרחבה לה הן זקוקות".