בפעם החמישית: שלי אן פרייז'ר פרייס זכתה בזהב ב-100 מטר באליפות העולם

play
| רויטרס
תיקתקנו: קליפ סיכום היום, 17.7 05:02

האצנית בת ה-35 השלימה סוויפ ג'מייקני מדהים, כשסיימה ראשונה בזמן 10.67 שניות והקדימה את שתי בנות ארצה. יום דרמטי בתחרות הסתיים בדומיננטיות של ארה"ב

(גודל טקסט)

אליפות העולם באתלטיקה נמשכת באורגון שבארצות הברית, והלילה (בין ראשון לשני) נרשמה עוד היסטוריה על המסלול.

שלי אן פרייז'ר סמית אחרי הזכייה באליפות העולם ב-100 מטר, 2022
| רויטרס

100 מטר נשים

שלי אן פרייז'ר פרייס זכתה הבוקר (שני) בצורה מרהיבה בתואר אלופת העולם בריצת 100 מטר בפעם החמישית (!) בקריירה המופלאה שלה, כשסיימה ראשונה וקבעה זמן של 10.67 שניות כדי להשלים עוד סוויפ מדהים לג'מייקה.

פרייז'ר פרייס זינקה כהרגלה בצורה מצוינת ופתחה פער מיריבותיה, והצליחה לגבור על בנות ארצה שריקה ג'קסון שסיימה עם הכסף בזמן של 10.73 שניות ואיליין תומפסון הרה שקבעה 10.81.

זו פעם ראשונה בהיסטוריה שמדינה משלימה סוויפ על הפודיום באליפות העולם בריצת 100 מטר, על אף שג'מייקה הצליחה לעשות את זה במשחקים האולימפיים – בשנה שעברה עם אותה השלישייה, וגם ב-2008.

כעת לפרייז'ר פרייס יש חמש מדליות זהב באליפות העולם ועוד שתיים מאולימפיאדות, ובגיל 35 היא לא מראה סימני האטה, כשלמעשה זה הזמן הכי מהיר שלה מכל שבעת הניצחונות הללו.

תומפסון הרה, שזכתה בדאבל בשתי אולימפיאדות רצוף ורשמה את הזמן השני בטיבו אי פעם ב-100 מטר רק אחרי פלורנס גריפית' ג'וניור, עדיין בלי תואר ב-100 באליפות העולם. דינה אשר סמית, שסיימה רביעית, השוותה את שיא בריטניה, 10.83.

שלי אן פרייז'ר סמית אחרי הזכייה באליפות העולם ב-100 מטר, 2022
| רויטרס

110 משוכות, גברים

גרנט הולאוויי האמריקאי הגן בצורה מוצלחת על התואר שלו מאליפות העולם הקודמת, כאשר האלוף האולימפי הנסל פרצ'מנט נפצע בחימום ולא הופיע לגמר ודבון אלן הפייבוריט פסל והודח.

הולאוווי פתח חיזק, וסיים ראשון בזמן של 13.03 שניות, כשהוא מקדים את בן ארצו טריי קניגהאם ואת הספרדי אסייר מרטינס.

אלן, שרק בחודש שעבר קבע את הזמן השלישי בטיבו בהיסטוריה, זינק אלפית שנייה אחת מהירה יותר מזמן התגובה המותר. למרות ניסיונות ארוכים למחות ולשכנע, על רקע שריקות בוז של הקהל, הוא נאלץ בסופו של דבר להביט ביריבו מנצח.

הדיפת כדור ברזל, גברים

האלוף האולימפי פעמיים והשיאן העולמי ריאן ראוזר סוף סוך השיג את התואר גם באליפות העולם, אחרי שארה"ב השלימה סוויפ דרמטי גם בכדור הברזל, כשהמנצח הודף למרחק של 22.94 מטר.

ג'ו קובאץ', האלוף המכהן, כבר הרגיש את זהב כשנטל את ההובלה בזכות הדיפה למרחק 22.89 בסיבוב החמישי, אבל נאלץ להסתפק בכסף, בזמן שג'וש אווטונדה סיים שלישי עם שיא אישי של 22.29 מטר. זו פעם ראשונה בהיסטוריה שמדינה משלימה סוויפ בכדור ברזל, ולוקחת את כל שלושת המקומות הראשונים על הפודיום.

קראוזר, שב-2019 כבר היה קרוב לזהב אבל ראה אז את יריבו קובאץ' עובר אותו בסנטימטר בניסיון האחרון, ראה שוב את קובאץ' עוקף אותו בסיבוב החמישי. אבל הפעם קראוזר ידע להתעלות, ובניסיון האחרון שלו קבע שיא תחרות.

קפיצה במוט, נשים

קייטי נגוטי, האלופה האולימפית, העניקה זהב נוסף לארה"ב אחרי שעברה גובה של 4.85 מטר בניסיון הראשון.

האמריקאית ברוק אנדרסן, מדליסטית זהב במקצוע יידוי פטיש באליפות העולם באתלטיקה
זהב שני רצוף לארצות הברית. אנדרסן לא הצליחה לעצור את הדמעות | אימג'בנק GettyImages, BEN STANSALL/AFP

גמר הנשים ביידוי פטיש

ברוק אנדרסן אמנם לא הצליחה לקבוע את תוצאת השנה בעולם, אך בכל זאת זכתה במדליית הזהב אחרי שיידתה למרחק של 78.96 מטרים בניסיון השישי והאחרון שלה. אנדרסן למעשה השאירה אבק למתחרות בדרך לזהב השני ברציפות של ארצות הברית ביידוי פטיש באליפות העולם, כאשר קמרין רוג'רס שהשיגה את מדליית הכסף קבעה תוצאה של 75.52 מטרים, אבל היום הפך בכל זאת לבלתי נשכח מבחינתה ומבחינת האומה שלה: רוג'רס הפכה לקנדית הראשונה שמשיגה מדליה בענף יידוי הפטיש באולימפיאדה או באליפות העולם. ג'ני קסאנבויד סיימה שלישי וזכתה בארד עם תוצאה של 74.86 מטרים.

המדליסטיות ברוק אנדרסן, קמרין רוג'רס, ג'ני קסאנבויד, יידוי פטיש אליפות העולם באתלטיקה
היסטוריה לקנדה. שלוש המדליסטיות ביידוי פטיש | אימג'בנק GettyImages, ANDREJ ISAKOVIC/AFP
הרץ האוגנדי ג'ושוע צ'פטגיי, אלוף העולם בריצת 10,000 מטרים
תוצאת השנה שלו. צ'פטגיי בקו הסיום | אימג'בנק GettyImages, JEWEL SAMAD/AFP
הרץ האוגנדי ג'ושוע צ'פטגיי, אלוף העולם בריצת 10,000 מטרים
אלוף עולם בפעם השנייה בקריירה. צ'פטגיי | אימג'בנק GettyImages, ANDREJ ISAKOVIC/AFP

גמר 10,000 גברים

שיאן העולם ג'ושוע צ'פטגיי מאוגנדה זכה באליפות העולם במקצה זה בפעם השנייה בקריירה, לאחר שעשה זאת גם בדוחא 2019. צ'פטגיי, מדליסט הכסף מטוקיו, קבע את התוצאה הטובה ביותר שלו ב-2022 כשעצר את השעון של 27:27.43 דקות, סטנלי אמבורו הקנייתי סיים שני עם זמן של 27:27.90 דקות שהקנה לו את מדליית הכסף וג'ייקוב קיפלימו, גם הוא מאוגנדה (מדליסט הארד מטוקיו), השיג את הארד עם 27:27.97. האלוף האולימפי, סלמון בארגה מאתיופיה, נותר מאוכזב מחוץ לפודיום.