ג'ייק וייטמן אלוף העולם ב-1,500 מטר, זהב לדוס סנטוס ב-400 משוכות

סנסציות באליפות העולם: וייטמן הבריטי הדהים את יקוב אינגבריגסטן בגמר ה-1,500 מטר וסיפק רגע טלוויזיוני נדיר, הברזילאי קבע את התוצאה השלישית הכי מהירה אי פעם וקטף את הזהב בגמר ה-400 המשוכות. קרסטן ורהולם חתם לילה מאכזב לנורבגיה כשהסתפק במקום השביעי בלבד

(גודל טקסט)

יומה השביעי של אליפות העולם באתלטיקה הנערכת באורגון, ארצות הברית, היה אמור להיות חגיגה נורבגית כפולה, עם שני הכוכבים העולים יקוב אינגבריגסטן וקרסטן ורהולם. בפועל, שניהם היו חלק מגמרים סנסציוניים, ונותרו בלי הזהב.

האצן הבריטי ג'ייק וייטמן חוגג את הזכייה במדליית הזהב באליפות העולם
האירופי הראשון שזוכה בזהב מאז 1983. ג'ייק וייטמן | רויטרס

יקוב אינגבריגסטן הגיע לגמר כפייבוריט מובהק לזכות במדליית זהב ראשונה באליפות העולם, ולהשלים את התואר שחסר לו אחרי שכבר הספיק לזכות עד גיל 21 בזהב האולימפי ובאליפות אירופה. הנורבגי הפנטסטי אכן עשה את שלו, מבחינתו, כשקבע את תוצאת השנה שלו ועצר את השעון על 3:29.47 דקות, אבל הוא לא דמיין שלא יספיק למדליית זהב – בטח לא כשהקנייתים טימותי צ'יריוט ואבל קיפסאנג רחוקים מאוד משיאם ומסיימים במקומות 6 ו-7 בהתאמה.

אבל זה היה הלילה של ג'ייק וייטמן, עוד אחד מהמשתתפים בגמר שהצליח לרדת השנה מ-3:30 דקות, אבל מעטים נתנו לו סיכוי מול אינגבריגסטן. הבריטי הדהים כשסיים ראשון אחרי 3:29.23 דקות, עבר את הנורבגי והפך לאירופאי הראשון מאז 1983 שזוכה במקצה התובעני הזה באליפות העולם – שנשלט עד לאחרונה כמעט באופן מוחלט על ידי אפריקאים.

האצן הנורבגי יקוב אינגבריגסטן מאוכזב
הופתע בסיבוב האחרון. אינגבריגסטן | רויטרס

וייטמן חיכה לסיבוב האחרון כדי לעקוף את אינגבריגסטן, במהלך טקטי שהתברר כמנצח, ומלבד הסנסציה הספורטיבית, היה חתום גם על רגע טלוויזיוני נדיר: אביו המשמש גם כמאמנו, גוף וייטמן, נכח באצטדיון באורגון על תקן הפרשן של BBC, והתקשה לשמור על פאסון כשראה את בנו מדהים נגד כל הסיכויים. "ג'ייק וייטמן בדיוק סיים את ריצת חייו. זה הישג יוצא דופן", נשמע האב אומר בגאווה, ומנסה לשדר באובייקטיביות. אחר כך הם כבר התחבקו זה עם זה, וחגגו את הריצה המופלאה ללא עכבות.

הפתעה נוספת נרשמה גם במאבק על מדליית הארד, בה זכה מוחמד קטיר הספרדי עם תוצאה של 2:29.90 דקות, מעט מעל בן ארצו מריו גרסיה (3:30.20).

וייטמן פוגש את אביו אחרי הזכייה

גמר ריצת ה-400 מטר משוכות גברים

אחת השאלות הכי גדולות לפני האליפות הייתה באיזה כושר יגיע קרסטן ורהולם לריצה בה הוא אמור לשלוט ביד רמה. כוכב הענף הנורבגי הגיע לאורגון אחרי שהתאושש מפציעה ארוכה, ולמעשה אחרי 10 חודשים ללא תחרות משמעותית, אבל עדיין קיווה לזכות בזהב בפעם השלישית ברציפות ולהמשיך לקבע את מעמדו כשליט הבלתי מעורער של המקצה. התשובה הגיעה די מהר בגמר, כשורהולם היה רחוק מאוד משיאו וסיים במקום השביעי בלבד (מתוך שמונה משתתפים בגמר) אחרי 48.42 שניות.

ראי בנג'מין, היריב הכי גדול של ורהולם ומי שקיווה סוף סוף לנצח אותו, עמד במשימה אבל עדיין נאלץ להסתפק במדליית כסף, אחרי שאליסון דוס סנטוס, הצלע השלישית בגמר הבלתי נשכח של אולימפיאדת טוקיו, היה הטוב מכולם.

רץ המשוכות הברזילאי אליסון דוס סנטוס חוגג זכייה במדליית הזהב באליפות העולם
שיא חדש באליפות העולם. אליסון דוס סנטוס | רויטרס

הברזילאי עצר את השעון על 46.29 שניות – שיא באליפויות עולם והתוצאה השלישית בטיבה בהיסטוריה – בדרך לזהב מרגש ומפתיע. בנג'מין סיים שני (46.89 שניות) ואת מדליית הארד קטף בן ארצו טרבור באסיט (47.39). ורהולם, כאמור, חתם לילה מאכזב לא רק עבורו, אלא עבור נורבגיה כולה שראתה את שני כוכביה סופגים הפסד כפול תוך פחות מחצי שעה.

רץ המשוכות הנורבגי קרסטן ורהולם מאוכזב
נורבגיה חלמה על דאבל, אבל הוא נשאר בידיים ריקות. ורהולם | רויטרס

גמר הקפיצה לגובה נשים

אלינור פטרסון האוסטרלית זכתה במדליית זהב ראשונה באליפות העולם, עם תוצאה של 2.02 מטר. ירוסלאבה מחוצ'יך האוקראינית, שזכתה באליפות העולם באולם שנערכה השנה בבלגרד, הסתפקה במדליית כסף. אלנה ואלוריטגרה האיטלקייה זכתה בכסף.