שובר שתיקה, לפחות על המגרש: העונה של תמיר בלאט במכבי תל אביב

play
תמיר בלאט, מכבי תל אביב | GettyImages, Ion Alcoba Beitia
סדר פסח של מכבי תל אביב לפני פלייאוף היורוליג ביוון 00:14

שנים אחרי שסומן על ידי הצהובים, הרכז הפך לחלק חשוב במערך של עודד קטש, המאמן שכל כך מאמין בו, ואפילו נמצא בצמרת היורוליג בקטגוריות מסוימות. בפלייאוף נגד פנאתינייקוס יהיה לו תפקיד חשוב, ואולי אז הוא סוף סוף יסכים לדבר

(גודל טקסט)

לפני יציאתה של מכבי תל אביב לאתונה לקראת פתיחתה של סדרת הפלייאוף נגד פנאתינייקוס הערב (שלישי, 20:30), ערכו הצהובים יום ריאיונות לתקשורת. שלא במפתיע, כמעט בכל האתרים והעיתונים תקראו ציטוטים של שחקני ואנשי הקבוצה. מי שלא תקראו ריאיון עמו הוא תמיר בלאט, ולא כי התקשורת מחרימה אותו. רחוק מכך – התקשורת מאוד רוצה לשמוע את בלאט, אלא שהרכז, מסיבותיו, מקפיד כבר לאורך שנים למעט להתראיין, וכשעושה זאת זה קורה באופן מצומצם, או לחילופין מבלי להיכנס לנושאים חודרניים מדי.

ההחלטה הזאת של בלאט מגיעה בניגוד גמור לעמידה שלו בכל סטנדרט אחר שמכבי תל אביב מציבה. בעונתו הראשונה במדים הצהובים, דבר שלו חיכו בכדורסל הישראלי לאורך זמן רב, הפך בנו של דייויד בלאט לאחד החלקים החשובים במארג. הוא נכנס לרוטציה כאיש שעולה אחרי לורנזו בראון ו-ווייד בולדווין, שני כוכבי הענק של המועדון, ומביא באופן קבוע שינוי מהספסל, כשהרמה בדקות שהוא על המגרש כמעט ולא יורדת. הערב הרכז יטעם לראשונה את פלייאוף היורוליג וינסה להגיע עם מכבי תל אביב לאן שהביא אותה אביו בפעם האחרונה שאימן את הצהובים, ב-2014: לפיינל פור.

שחקן מכבי תל אביב תמיר בלאט
שמונה אסיסטים על אפס איבודים בהופעת הבכורה. תמיר בלאט | ברני ארדוב

כבר משלב מוקדם של הקריירה שלו, היה די ברור שבלאט, שיחגוג 27 קצת אחרי המשחק הרביעי בסדרה (אם יהיה בו צורך), יגיע ביום מן הימים למכבי תל אביב. למה? קודם כל בגלל הקשר המשפחתי, אך גם בשל ההתקדמות המקצועית העקבית שלו וכיבוש כל פסגה בדרך. העובדה שעודד קטש אימן אותו גם בהפועל תל אביב, גם בהפועל ירושלים וגם בנבחרת ישראל, הפכה את ההגעה שלו למכבי בתקופתו של קטש לטבעית, למרות שהמאמן הואשם בעבר בקידומו של בלאט בגלל הקשר שלו לתוכנית "שחקן אמיתי", כשגם היכולת המשכנעת של הרכז על המגרש לא הרגיעה את המקטרגים.

עוד לפני סיום העונה של מכבי אשתקד, כבר החלו הפרסומים כי בלאט סיכם את תנאיו במועדון, שם מיהרו להכחיש בצורה די מוגזמת. כשנגמרה העונה, בלאט סיים את דרכו באלבה ברלין ומיד חתם במכבי תל אביב במקומו של יפתח זיו. "זה שהדברים היו באוויר והיה נראה נכון לכולם שזה יקרה, זה ברור", סיפר גורם במכבי השבוע. "בפועל, תמיר היה שחקן תחת חוזה והוא גם לא יכול היה להגיע אלינו בגלל זה, לפני שנגמרת העונה. ואנחנו גם מקפידים על כך".

בלאט נכנס למקום שמכבי תל אביב כל כך הייתה צריכה: רכז אמיתי אחרי צמד כוכבי העל שמעטרים את הקו האחורי הצהוב. עם כל הכבוד לג'ון דיברתולומאו, שהוא גארד, אך לא רכז, ולג'יילן אדאמס ששיחק בעונה שעברה, יפתח זיו היה הרכז הטבעי אחרי בראון ובולדווין, והקרדיט שקיבל אשתקד היה במקרה הטוב מוגבל מאוד. בלאט הגיע למכבי אחרי שנתיים בהן התחשל באלבה ברלין, הוכיח שיש ביכולתו לתרום, וביחד עם החיבור למאמן – הפך לחלק מרכזי בקבוצה.

את ההופעה הגדולה ביותר שלו הוא רשם נגד ז'לגיריס קובנה בסוף דצמבר. ווייד בולדווין נפצע, ובלאט לקח על עצמו את המשחק. 14 נקודות ו-8 אסיסטים ב-27 דקות, כולל 20+ במדד הפלוס/מינוס. "כולם יודעים שעודד מאמין בתמיר מאוד", סיפר אחד מאנשי מכבי אחרי אותו משחק, "כשנוצרה הסיטואציה המורכבת השבוע, ביחד עם הפציעה של ווייד, הוא ידע על מי הוא יכול לסמוך. אמנם לורנזו לוקח על עצמו הרבה, אבל את ההחלטות הטובות לוקח תמיר. הוא בעל בית אמיתי".

בנקודה מסוימת של העונה, בחודש פברואר, דווקא כשמכבי תל אביב הייתה בירידה מסוימת, בלאט הוביל את היורוליג במרחק הממוצע של הקליעות לשלוש שלו, מעל קלעים מהשורה הראשונה במפעל, כדוגמת מייק ג'יימס.

דייויד בלאט, היועץ המקצועי של מכבי תל אביב
דיוויד בלאט, מכבי תל אביב | אודי ציטיאט

מה שהופך את בלאט לשחקן כל כך חשוב במכבי תל אביב זו העובדה שבניגוד לכמעט כל רכז מחליף שהקבוצה ניסתה להביא בשנים האחרונות, מאז הימים שסקוטי ווילבקין היה האיש המרכזי, היכולת הקבוצה איתו על המגרש לא יורדת. "היו שחקנים כמו כריס ג'ונס או קינן אוואנס שנכנסו לתפקיד הזה בעבר בצורה טובה, אבל הם התאימו למשבצת הזאת בדיוק לעונה אחת", סיפרו במכבי, "ברור היה שאחרי עונה אחת הקפיצה שלהם תהיה משמעותית. תמיר פשוט בנוי לתפקיד שהוא עושה עכשיו, ואין סיבה שהוא לא יעשה אותו לאורך זמן".

אחרי הניצחון על הפועל באר שבע השבוע, הודה קטש כי הוא סומך על בלאט גם לקראת הסדרה הקריטית שעומדת לפניו. "אני סומך על תמיר מאוד, לא רק אני. כולם. תמיר עדיין בחור צעיר, הוא עבר הרבה מעמדים ועשה דרך עד שהגיע למקום שהוא נמצא בו ולביטחון שהוא נמצא בו. אימנתי אותו הרבה שנים, בכמה קבוצות, בכמה סיטואציות, די ברור לכולם שאני מאוד מאמין בו, הוא מתאים לדרך שבה אני רוצה לשחק ומאמין בה. זה בטח לא מפתיע אותי, אפשר להרגיש שגם שאר השחקנים. כשהוא עולה למגרש, הוא מביא את הסגנון המיוחד שלו, שכולם יודעים שהוא יודע להשתמש בהם הרבה יותר טוב. לאורך השנים הוא שחקן שלשחקנים כיף לשחק איתו. הוא יוצר קצב, תמיד ימצא אותך במקום הנכון. אני לא בוחן את זה ברמה של ישראלי או זר, אני סומך עליו כמו על שאר השחקנים בקבוצה שהוא יודע מה לעשות, הוא פקטור משמעותי עבורנו".

גורם נוסף במכבי סיפר כי החשיבות של בלאט עולה לאור הסיטואציות שנוצרו כרגע בקבוצה: "לורנזו אמנם נמצא בעלייה, אבל לאורך העונה היו לו יותר מדי עליות וירידות. ג'ונדי נפצע וצריך לראות שאין לו ירידה ביכולת וכרגע הקבוצה יודעת שהיא תקבל רק את ווייד בצורה עקבית ואגרסיבית. בשביל זה תמיר כאן, הוא נותן את מה שהוא יודע עם הפיק אנד רול שלו, הקליעה שלו מאוד יציבה והשחקנים סומכים עליו שיעשה את העבודה".

מאמן מכבי תל אביב עודד קטש לצד תמיר בלאט
יש גיבוי לבראון. בלאט עם קטש | ברני ארדוב

הדבר היחיד שעומד לרעתו של בלאט העונה היא סוגיית נבחרת ישראל. בקיץ, אחרי שיחה, בחר הרכז להשתחרר מהמדים הלאומיים בשל פציעה, ובחלון פברואר, כשהיה ברור שמפתחות הנבחרת יילכו לים מדר, הוא הודיע יום לפני היציאה כי עובר בדיקת MRI בשל פציעה בגב, ושב אחרי קצת יותר משבוע לפעילות.

עוד לא ברור כיצד בנבחרת ישראל יטפלו בסיטואציה של בלאט בעתיד, כשאליפות אירופה הבאה תתקיים בעוד קצת יותר משנה ובנבחרת מעריכים כי השחקן לא ירצה להחמיץ את ההזדמנות להראות את היכולת שלו במעמד הזה. במקביל, בסביבתו לא סוגרים את הדלת בפני הנבחרת, וההערכה היא שיהיו התפתחויות נוספות לקראת החלון הבא בחודש נובמבר.

מה דעתך על הכתבה?

אהבתי
לא אהבתי