מכבי ת"א שוקלת את צעדיה: "ליאניס יש חלק, הוא לא הבעיה העיקרית"

המאמן נראה שבור אחרי הפסד היורוליג השישי ברצף, אבל למרות שבקבוצה לא פוטרים אותו מאחריות נראה שבעיקר השחקנים נמצאים על הכוונת: ריינולדס ממשיך לאכזב, ווילבקין שוב נעלם, ורק ז'יז'יץ' נקודת אור. השינויים בדרך? "צריך לראות מה עושים, אם עושים"

(גודל טקסט)

1. לפני חודש בדיוק גברה מכבי תל אביב 84:95 על מונאקו ועלתה למאזן 3:7 מחמיא ביורוליג. גם בתסריטים הגרועים ביותר לא חשבו בקבוצה שחודש לאחר מכן, הם ישוו את השיא השלילי של המועדון של שישה הפסדים רצופים ביורוליג, אחרי הפסד 92:78 לאנאדולו אפס ביד אליהו.

אנשי מכבי תל אביב, שהיו אופטימיים מאוד בתחילת הערב, ישבו בסיום סמוך לפרקט ולא האמינו למשבר אליו נקלעו. במכבי האמינו מאוד כי בזכות פתיחת העונה הטובה שלהם יוכלו לחזור העונה לפלייאוף, אבל כרגע התחושה במועדון היא שונה לחלוטין.

במשך כמעט מחצית שלמה נראו הצהובים לפחות שווים לאלופת אירופה, אלא שהאשליות התנפצו עם השלשות של שיין לארקין שהפציץ 26 נקודות, כולל 6 שלשות מ-7 נסיונות, והוביל את קבוצתו לניצחון. במכבי הייתה נקודת אור אחת בולטת, אנטה ז'יז'יץ' שנלחם עם 23 נקודות ו-6 ריבאונדים ב-31 דקות.

"אפס קלעו 92 נקודות, זה יותר מדי. הם קבוצה טובה, אנחנו חסרים דברים בהתקפה ובהגנה", אמר ז'יז'יץ' בסיום המשחק והתייחס להחטאות של קבוצתו ממצבים נוחים, "לפעמים הכדורים לא נכנסים כשאתה ברצף הפסדים, קשה מאוד לצאת מהרצף הזה. אנחנו מנסים לעשות את הדברים בדרך שלנו. כשהכל עובד, קל מאוד לקלוע, אבל בלחץ זה ממש לא. יש לנו קלעים נהדרים, הם חייבים להמשיך לזרוק, אני בטוח שבמשחק הבא או במשחק אחרי זה, כל הכדורים האלה ייכנסו. זה קשה, אבל זה הכדורסל. במשחקים האחרונים נלחמנו, הדברים לא עבדו טוב, השחקנים נתנו הכל. זה לא הספיק. עשינו את הכי טוב שאנחנו יכולים, אבל הם מצאו שחקנים פנויים וקלעו באחוזים גבוהים מאוד".

קמרון טיילור, שסיים את המשחק עם 2 נקודות ב-20 דקות, אך גם עם 5 ריבאונדים ו-2 חסימות הסביר ש"לארקין היה חם, הוא קלע הכל, כל השלשות, סל אחרי סל. צריכים להוריד את הכובע בפניו". לדבריו, "הדבר הכי גרוע שאנחנו יכולים לעשות זה לרדת על עצמנו. אנחנו צריכים לבוא לאימון הבא ולהתכונן למשחק הבא, לא לדאוג מההפסדים הקודמים. אין לנו בעיה מבנית בהגנה, אנחנו רק צריכים להיכנס יותר מהר למשחק. זה משהו שאנחנו צריכים לתקן באימונים, ואני בטוח שנעשה את זה. אנחנו צריכים ניצוץ, לבוא למשחק בפרצוף אחר ולתקן את זה דרך האנרגיות שלנו. אנחנו צריכים להפסיק את הנפילות המנטאליות שלנו, את הרגעים שמאבדים כדורים ומאפשרים סלים קלים מהצד השני. קולעים עלינו סלים קלים, צריכים לעצור את זה".

שחקן מכבי תל אביב סקוטי ווילבקין
דרוש שינוי מקצועי ומנטלי. ווילבקין לצד וויליאמס ונאנלי | דני מרון

2. לפני שטיילור וז'יזי'ץ' סיפקו את ההסברים שלהם, יאניס ספרופולוס נאם בחדר ההלבשה. בשלוש שנים כמאמן מכבי תל אביב מעולם לא נראה המאמן הצהוב כל כך מיואש כפי שהיה במסיבת העיתונאים אמש. ביציעים היו עוד כאלה שחשבו שיתפטר, אך היווני הבהיר כי הוא מאמין שהוא האיש שיוציא את העגלה מהבוץ.

במהלך הזמן שבין ההפסד לפנרבחצ'ה להפסד אמש ניסו במכבי להוריד את הלהבות סביב ספרופולוס, וגם לאחר המשחק נשמעו חלק מהבכירים במכבי באותה גישה. "יש ליאניס חלק בנפילה הזאת, אבל הוא לא הבעיה העיקרית שלנו", אמר אחד הבכירים במועדון לאחר המשחק ביציאה מיד אליהו, "צריכים לראות מה עושים, ואם עושים".

בקבוצה הצביעו על שתי סיבות עיקריות שעשויות להיות מכריעות בנוגע לעתידו של ספרופולוס – הראשונה היא שכרו הגבוה (פיטורים שלו יעלו לצהובים ביוקר, ואולי ימנעו מהם לעשות שינויים הכרחיים בסגל), והשנייה היא האלטרנטיבות בשוק והעובדה כי נכון להיום רשימת המאמנים המתאימים מצומצמת מאוד. בכל מקרה, גם אם ספרופולוס יוחלף, במועדון לא ימהרו לתת למאמן שיגיע בשלב כזה חוזה גם לעונה הבאה.

מאמן מכבי תל אביב יאניס ספרופולוס
מאמן מכבי תל אביב יאניס ספרופולוס | דני מרון

3. האכזבה במועדון מהיכולת של השחקנים גדולה מאוד. במכבי חשים כי יותר מדי שחקנים לקחו צעד אחורה בשלב קריטי של העונה, ומתקשים לחזור לתפקד כפי שתפקדו לפני כן. בין היתר מדברים במועדון על דריק וויליאמס שרשם משחק חלש נוסף עם 5 נקודות ב-27 דקות.

בשבועיים האחרונים היה נראה כי אם מכבי תבצע שינוי במצבת השחקנים, ג'יימס נאנלי יהיה זה שישלם את המחיר. אלא שנאנלי רשם שני משחקים טובים מבחינה אישית, ועיקר האכזבה כעת במכבי היא מג'יילן ריינולדס, שנכנס לשבוע הנוכחי לא כשיר במאת האחוזים בשל הפציעה בצוואר מלפני המשחק נגד הפועל באר שבע, וסיים אותו ביכולת מזעזעת.

"ריינולדס לא מזכיר לא את השחקן הנהדר ששיחק בבאיירן בשנה שעברה, ואפילו לא את השחקן היעיל שהיה אצלנו עונה לפני כן", אמר אחד מאנשי מכבי אמש. הסנטר רשם ברצף ההפסדים ממוצעים של 6.5 נקודות ו-3.3 ריבאונדים, אחרי שבעשרת המחזורים הראשונים עמד על 9.1 נקודות ו-5.2 ריבאונדים – מספרים סבירים ולא יותר ביחס לציפיות ממנו.

יאניס ספרופולוס הודה בסיום כי הוא מאמין בסגל, אבל הוא צריך לחשוב על האפשרות לבצע שינויים וידבר עם ההנהלה על כך. גורמים במכבי סיפרו כי בהנהלה לא ימהרו לבזבז כספים משמעותיים, אחרי שכבר הוציאו 80 אלף דולר על מתיאס לסור בשלב מוקדם מאוד של העונה, והשחקן מיעט לשחק אחרי חזרתו של ז'יז'יץ' עד לשחרורו. הגעת שחקן תהיה ככל הנראה על חשבון שחקן אחר, בהנחה שאותו שחקן שיעזוב ימצא קבוצה במהרה.

שחקן מכבי תל אביב ג'יילן ריינולדס עם קמרון טיילור
ממשיך לדעוך ולאכזב. ריינולדס | דני מרון

4. 3 דקות ו-18 שניות לסוף הרבע הראשון סקוטי ווילבקין ירד מהמגרש והוחלף באנג'לו קלויארו. התוצאה על הלוח עמדה על 16:18 לטובת מכבי, ווילבקין רשם באותן דקות שורה סטטיסטית של 8 נקודות, 1 מ-2 ל-2 נקודות, 1 מ-1 ל-3 נקודות, 3 מ-4 מקו העונשין, אסיסט וסחיטת שתי עבירות, סך הכל מדד 9. מנקודת הזמן הזאת שיחק ווילבקין עוד 18 דקות ו-15 שניות, ורשם 2 נקודות, 1 מ-4 ל-2 נקודות, 0 מ-7 ל-3 נקודות, 2 ריבאונדים, 3 אסיסטים, סחט עבירה אחת, איבד 2 כדורים וביצע שתי עבירות. בסך הכל מדד מינוס 6 בדקות הללו.

זאת לא הפעם הראשונה שווילבקין מפסיק לתפקד אחרי פתיחת משחק טובה. בשבועות האחרונים זה קרה לו נגד קאזאן ביד אליהו ונגד ריאל מדריד בחוץ. הפעם זה היה המשחק הראשון בו הוא פשוט הפסיק לשחק ברבע הראשון אחרי פתיחה טובה.

"זה היה משחק נורא של סקוטי, אין מילה טובה להגיד על איך שהוא נראה מאמצע הרבע הראשון", אמרו במכבי בסיום, "הבעיה העיקרית היא שיש שחקנים שכשהם לא טובים, אתה לא הולך אליהם, אבל לווילבקין אתה הולך פעם אחרי פעם כי אתה מצפה שהוא יושיע אותך". גם יאניס ספרופולוס התייאש בשלב מסוים מווילבקין ושלח אותו אל הספסל אחרי 2 דקות ברבע האחרון, אלא שבאקט נוסף של ייאוש הוא הוחזר לפרקט, ואפילו הצליח לקלוע סל שדה ראשון אחרי יותר מ-30 דקות.

שחקן מכבי תל אביב סקוטי ווילבקין
שחקן מכבי תל אביב סקוטי ווילבקין | דני מרון

5. ההחלטות שיקבלו במכבי בימים הקרובים – אם בכלל – ישפיעו באופן ישיר על המשך העונה של הצהובים. במכבי יודעים שהמספר המינימלי של ניצחונות על מנת להיכנס לפלייאוף הוא 18, וייתכן שיצטרכו אפילו 19 כדי להיכנס לשמונה הראשונות. כעת הם עם שבעה ניצחונות בלבד אחרי 16 מחזורים, והמשמעות היא שהקבוצה תצטרך לנצח בין 11 ל-12 משחקים מתוך 18, מספר שנכון לעכשיו נראה לא ריאלי.

בינתיים, אלא אם יקרה זעזוע מיידי, יחלו בקבוצה בסוף השבוע בהכנות לקראת משחק הליגה נגד הפועל גליל עליון ביום ראשון. המשחק ייערך בשעה 17:30, שעה שהוסכמה על ידי ראשי המועדון והועדפה על פני משחק ב-21:00 בצפון הארץ.