בוסניה מתגעגעת לבוס: העתיד ורוד ומבטיח, ההווה בינוני למדי

טלטוביץ'. בולט בחסרונו
טלטוביץ'. בולט בחסרונו | צילום: Gettyimages

בהיעדרו של מירזה טלטוביץ', הערן זהבי של הכדורסל המקומי, הפך דווקא המאמן איבאנוביץ' לכוכב היחיד. ב-18:30: הזדמנות שאסור לישראל לפספס

(גודל טקסט)

אחרי שנים בצל של שאר המדינות שהתפרקו מיוגוסלביה, הרים הקיץ הכדורסל הבוסני ראש בגאווה. נבחרת הנוער סיימה במקום הרביעי ביבשת ונבחרת הקדטים הוציאה 50,000 תושבים לרחובות סארייבו אחרי זכייה היסטורית באליפות אירופה. לא מעט כישרונות בוסנים סומנו במחברות הסקאוטים הקיץ, אבל בניגוד לעתיד הוורוד, ההווה מעט יותר עגום.

 

בוסניה, שסומנה מראש כאחת הנבחרות החלשות באליפות, הפסידה בשני משחקיה עד כה: 68:64 לפולין ו-81:54 לצרפת. עם זאת, ספק אם מישהו מתפלא על כך במיוחד לאור העובדה שהכוכב היחיד שנותר לנבחרת הוא דווקא בעמדת המאמן, דושקו איבאנוביץ'. הסיבה לירידה הדרסטית ברמת הציפיות היא היעדרותם של שלושת הכוכבים הגדולים של בוסניה: שחקני ה-NBA מירזה טלטוביץ' ויוסוף נורקיץ' והגארד ניהאד ג'דוביץ' מבאיירן מינכן.

 

 

אם צריך להשוות את בוסניה לישראל, ההיעדרות שלהם שקולה לעומרי כספי, ליאור אליהו וגל מקל בנבחרת שלנו. אלא שאם בלי נורקיץ' וג'דוביץ' עוד איכשהו אפשר היה להסתדר, האובדן של טלטוביץ' הפך את בוסניה ממועמדת לעלייה לשמינית הגמר לנבחרת הכי חלשה בבית על הנייר. הפורוורד של פיניקס סאנס הוא הכוכב הבלתי מעורער של הכדורסל הבוסני מאז פרישתו של ננאד מרקוביץ' ואם חייבים לחפש לו מקבילה בספורט הישראלי, צריך לנדוד עד ערן זהבי ומכבי ת"א.

 

איבאנוביץ'. נותר בלי שלושה כוכבים (AFP)

 

טלטוביץ' הפך בשנים האחרונות לסקורר הכי גדול באירופה ברמת הנבחרות. לצד שחקנים בינוניים שפזורים ברחבי אירופה, הוא הצליח להחזיר את בוסניה למעמד של משתתפת קבועה באליפויות אירופה, ובקודמת גם הוביל אותה לשלושה ניצחונות לפני שהודח בגלל הפרש סלים. הפורוורד, שזכור לנו היטב מימיו בטאו ויטוריה/קאחה לבוראל/לבוראל קוצ'ה, היה מקבל רישיון ירי חופשי ובלי היסוס היה מרים – וגם קובר – זריקות מתשעה ואפילו עשרה מטרים.

 

הגאנר הבוסני, שיחגוג 30 בעוד שבוע וחצי, הוא למעשה גארד בגוף – ובעיקר בגובה (2.06 מ') – של פורוורד. את מוקדמות היורובאסקט אשתקד הוא הוביל עם 26.3 נקודות למשחק, ביורובאסקט הקודם קלע 21.0 נקודות בממוצע ובמוקדמות שנה קודם לכן הפציץ 24.3 נקודות. בהיעדרו, נותר איבאנוביץ' – מאמנו לשעבר בוויטוריה – עם חבורה לוחמת שבאה לפוצץ ולהשאיר הכל על הפרקט, אבל מה לעשות, קצת חלשה בעניין הפעוט של הכנסת הכדור לטבעת.

 

אנדריאה סטיפאנוביץ', הגבוה של טרבזונספור הטורקית אותה מאמן ננו מרקוביץ', הוא השחקן הבולט של בוסניה באליפות עד כה עם 15.0 נקודות למשחק. אלמדין קיקאנוביץ', קפטן הנבחרת והרכש החדש של אלבא ברלין, ונמניה גורדיץ' מצדוויטה זאגרב, עוד לא ממש הגיעו לאליפות והיכולת החלשה שלהם פגעה מאוד במשחק ההתקפה של בוסניה, שאתמול גירדה 54 נקודות בלבד מול צרפת.

 

גורדיץ'. מאכזב עד כה (AFP)

 

בהיעדר טריו הכוכבים, מי שאמור לעשות את ההבדל הקיץ הוא אלכס רנפרו, שהחליף בעמדת המתאזרח את זאק רייט. הגארד האמריקאי בן ה-29 הרשים מאוד אשתקד ביורוליג במדי אלבא ברלין וכמעט הדיח במו ידיו את מכבי תל אביב כבר בטופ 16, אבל סקורר גדול הוא מעולם לא היה ובבוסניה גם אין לו יותר מדי למי למסור. עד כה באליפות הוא עומד על 8.0 נקודות ו-4.0 אסיסטים וכדי להשיג ניצחון ראשון, איבאנוביץ' חייב תרומה גדולה יותר ממנו גם בצד שלא שומרים בו.

 

למרות העובדה שהיא מדורגת אחרונה בבית ולפני אחרונה באליפות כולה בקליעה (59.0 נקודות בממוצע), לישראל אסור לזלזל בבוסניה. רק לפני שבוע וחצי היא הפסידה לה בטורניר ההכנה בזאגרב על חודה של נקודה ולאורך השנים היא עשתה לה לא מעט צרות. בניגוד לישראל שנתנה הכל ב-80 הדקות שלה באליפות עד כה, בוסניה "נחה" אתמול בגארבג' טיים מול צרפת ולמרות שסיימה לשחק יותר משלוש שעות אחריה, היא עשויה להגיע רעננה יותר.

 

רנפרו מנסה לעצור את פארקר (AFP)

 

ותיקי הנבחרת כבר שכחו מתי בפעם האחרונה השיגה ישראל שלושה ניצחונות רצופים באליפות אירופה, אבל הזדמנות כמו היום פשוט אסור לפספס. לראשונה בטורניר מגיעה הנבחרת כפייבוריטית, ואם לא תכרע תחת העומס, היא תבטיח כבר הערב כרטיס לשלב הבא.

מה דעתך על הכתבה?

אהבתי
לא אהבתי