לסרג'יו פנית, לא טעית: המעמד החדש של סקאריולו

סרג'יו סקאריולו
סרג'יו סקאריולו | צילום: פיב"א

כשל בקבוצות, אך בספרד מעריצים אותו. לנגפורד איבד את הצפון בלעדיו, ועדיין לא ברשימה עם מסינה ואוברדוביץ'. לפני שה-NBA בורח, סקאריולו עוד מאמין

(גודל טקסט)
סרג'יו סקאריולו הוא אחד המאמנים הפחות מוערכים בכדורסל האירופי. למרות שנבחרת ספרד שלו דורסת את היריבות ביורובאסקט ב-25 הפרש (ראשונה בטורניר), קולעת ב-42.1 אחוזים ל-3 (ראשונה בטורניר), מובילה את האליפות בכדורים החוזרים (43.6) ומוסרת הכי הרבה אסיסטים (4.9, כמו לטביה), המאמן לא מקבל מספיק קרדיט.


ב-2009 לקח האיטלקי את "לה רוחה" וזכה איתה במדליית הזהב באליפות אירופה, כעבור שנתיים הוא שחזר את ההישג ולאחר המשחקים האולימפיים בלונדון 2012 בהם זכה במדליית הכסף החליט לעזוב כדי "להקדיש זמן למשפחתו". במהלך השנים נשמעו לא מעט טענות שעם כוכבים כמו חואן קרלוס נבארו, רודי פרננדס, סרחיו יול, האחים גאסול וחוסה קלדרון בסגל לא חוכמה לזכות בתארים. אז בוא נעמיד את הטענות הללו במבחן המציאות ונראה מה קרה לנבחרת הספרדית בשני הקמפיינים היחידים בתשע השנים האחרונות בהם סקאריולו לא אימן.





לקראת יורובאסקט 2013 מונה חואן אנטוניו אורנגה לתפקיד המאמן של "לה רוחה". המאמן האלמוני עשה עבודה טובה בנבחרות הצעירות ובשל כך קיבל את התפקיד היוקרתי. בסגל היו כוכבים כמו רודי פרננדס, ריקי רוביו, חוסה קלדרון, סרחיו יול, מארק גאסול ואחרים, אבל הספרדים הפסידו בחצי הגמר לצרפת וסיימו עם מדליית הארד.



לא כוחות? נבארו (היורוליג)


למרות הכישלון היחסי, אורנגה קיבל את ההזדמנות להמשיך עם הנבחרת ולהוביל אותה לאחד הטורנירים החשובים בתולדותיה – אליפות העולם בספרד. הספרדים רצו להראות שהם יכולים לנצח את נבחרת ארצות הברית ולזכות בתואר לעיני הקהל הביתי. צו 8 הוכרז וכל הכוכבים התייצבו. האחים גאסול, סרג' איבקה, יול, קלדרון, רוביו, נבארו, פרננדס ועוד. למרות כל הציפיות הספרדים בכלל לא הגיעו למפגש הגמר מול האמריקאים. הם פישלו ברגע האמת והפסידו לסרביה אחרי מותחן ברבע הגמר.



לאחר הכישלון הגדול אורנגה לקח את האחריות והתפטר, וסקאריולו הוזעק שוב. ב-2015 הסדר הושב על כנו וספרד זכתה באליפות אירופה. היא אומנם פתחה את שלב הבתים בצורה מגומגמת, אבל השתלטה על הטורניר משלב הנוקאאוט. בשמינית הגמר היא ניצחה ב-14 הפרש את פולין, ברבע היא עברה את יוון, בחצי הגמר היא הדיחה את המארחת צרפת לאחר הארכה במשחק בלתי נשכח של פאו גאסול (40 נק' ו-11 ריב') ובגמר עצמו לא התקשתה עם 63:80 קליל על ליטא. במשחקים האולימפיים ב-2016 הוא סיים עם מדליית הארד לאחר שהפסיד בחצי הגמר לארה"ב ב-6 הפרש בלבד. אז למה בעצם סקאריולו בן ה-56 לא מקבל את ההערכה הראויה? כי עם כל הכבוד לכדורסל הנבחרות, באירופה מסתכלים קודם כל על ההישגים בזירת הקבוצות וכאלה כמעט לא נמצאים ברזומה שלו.



לא מוערך. סקאריולו (צילום: gettyimages)


כמה יודעים שז'לימיר אוברדוביץ' אימן את נבחרת יוגוסלביה וזכה עמה במדליית כסף במשחקים האולימפיים, במדליות זהב וארד באליפויות אירופה ובמדליית זהב באליפות העולם? כמה יודעים שאטורה מסינה זכה כבר בגיל 37 במדליית כסף באליפות אירופה עם נבחרת איטליה? שני המאמנים הגדולים של הכדורסל האירופי בעידן המודרני מוערכים וידועים בעיקר בזכות ההצלחה שלהם בקבוצות אותם אימנו, ופחות בזכות הקדנציות הבינלאומיות שלהם.

סקאריולו לעומת זאת כמעט לא רשם הישגים משמעותיים בקבוצות אותן אימן. בשנת 2000, אחרי עשר עונות בהן זכה באליפות איטליה עם פזארו, אך נכשל בפורטיטודו בולוניה ובהיותו בן 39, קיבל האיטלקי את האתגר הגדול הראשון בקריירה – להחזיר את ריאל מדריד לימיה הגדולים. הבלאנקוס שרשמו שורת כישלונות מאז אמצע שנות ה-90 נתנו את כל הסמכויות למאמן הצעיר ואף מינו אותו לג'נרל מנג'ר של המועדון.


למרות שזכה באליפות בעונתו הראשונה בבירת ספרד לא הצליח סקאריולו להחזיר את ריאל לצמרת הכדורסל האירופי וב-2002 פוטר מתפקידו. אחר כך הוא העביר קדנציה מוצלחת במלאגה עמה זכה בגביע הספרדי (2005) ובאליפות ראשונה בכל הזמנים (2006) ואותה הוביל לפיינל פור היורוליג (2006/7). מאז הוא הספיק להסתכסך עם הכוכבים בחימקי מוסקבה, להיכשל למרות תקציב גבוה ולקבל את הודעת הפיטורים לאחר ההדחה כבר בשלב הבתים הראשון של היורוליג. "אנחנו מקווים שהצעד הזה יעזור לנו", אמר מנכ"ל הקבוצה, ויקטור ביצ'קוב, לאחר הפיטורים. קית' לנגפורד גילה במכתב שכתב לעצמו ביוני האחרון: "איבדת את כל הביטחון בחימקי שחתכה אותך".



איבד ביטחון. לנגפורד (AFPׂ)


לאחר מכן הוא אכזב גם במילאנו למרות סגל עמוס בכוכבים כמו יאניס בורורסיס, אנטוניס פוטסיס, לנגפורד, מאליק היירסטון וריצ'רד הנדריקס ופוטר לאחר הדחה בשלב הבתים של היורוליג. "מאז שעזב את מלאגה נכשל בכל קבוצה", נכתב בתקשורת האיטלקית בחריפות. "נכון שהוא היה שותף להישגים גדולים עם נבחרת ספרד, אבל מי לא היה מצליח עם שחקנים כאלה מוכשרים". סקאריולו גם הספיק לעבור שנה מאכזבת בקאחה לאבורל ולסיים את תפקידו מוקדם מהצפוי למרות מערכת יחסים קרובה עם הנשיא חוסאן קרחטה.


מ-2014 הוא לא אימן אף קבוצה ולפי דיווחים בספרד סירב מספר פעמים למכבי תל אביב, האחרונה הייתה לפני מספר חודשים לאחר פיטוריו של ארז אדלשטיין. לפני כשנתיים הצהיר שהמטרה שלו היא לאמן ב-NBA. "אני מקווה שאקבל שיחת טלפון מה-NBA. לעולם אל תגיד לעולם, המטרה שלי היא לאמן ב-NBA". בשונה מדייויד בלאט שיצא לליגה הטובה בעולם לאחר הזכייה עם מכבי ת"א ביורוליג ב-2013/14, קשה לראות את סקאריולו יוצא אל מעבר לים גם אם יזכה כצפוי באליפות אירופה ביום ראשון הקרוב.



בעקבותיו. בלאט (Gettyimages) 

מה דעתך על הכתבה?

אהבתי
לא אהבתי