קמיל נובאק: העמדה של היורוליג מהווה איום על הכדורסל האירופי

קאמיל נובאק
קאמיל נובאק | צילום: אתר פיב"א

"מי שיחרים את המודל יישא בתוצאות", "ביורוליג בחרו לחבל במוקדמות", "אין חוזים לעשר שנים ולא בוחרים קבוצות לפי כוח המותג", "ניתן לנציבות האירופית להחליט מה חוקי". מזכ"ל פיב"א אירופה תוקף בראיון בלעדי

(גודל טקסט)

הסכסוך בין פיב"א ליורוליג לא יורד מהכותרות בשנים האחרונות והופך כבר למשבר של ממש. מה שהתחיל כקרע עמוק בין שני הארגונים במלחמה על המועדונים בליגות שלהם, התפתח בשנה האחרונה ברובד נוסף, כשהקורבן הפעם הן הנבחרות הלאומיות.

ההתנגשות בלוחות הזמנים של היורוליג וטורנירי הנבחרות של פיב"א, שחלקם הוזזו למהלך העונה כחלק משינוי שיטת המשחקים, יצרו סיטואציה עגומה במיוחד בה נבחרות הכדורסל האירופי מגיעות למוקדמות אליפות העולם שנפתחה השבוע בסגלים חסרים וללא רבים מכוכביהן.

שני ארגוני העל מרבים לגלגל את האחריות אחד על השני בטענה כי הם האשמים במצב. התנגחויות רבות נרשמות בין בכירי הארגונים ונראה כי הסיטואציה שמשסעת את הכדורסל האירופי רחוקה מפיתרון. אחד מאותם גורמים בכירים שמנהלים את המאבק הוא קמיל נובאק בן ה-50, שחקן עבר צ'כי ומנהל מקצועי בגרמניה בעברו, שמונה בשנת 2012 לתפקיד מזכ"ל פיב"א אירופה ונחשב כעת לאחד האנשים החזקים והמשפיעים ביותר על הכדורסל האירופי והעולמי.

קמיל נובאק
קמיל נובאק. ראיון לוחמני (פיב"א)

"הדלת שלנו תמיד פתוחה לדיאלוג חיובי עם היורוליג", מבהיר נובאק בראיון לוחמני שלא עושה הנחות לארגון היריב, "אבל ביורוליג רוצים לשבור את מערכת הספורט היבשתית ואנחנו רוצים להגן על המודל הספורטיבי באירופה ובמדינות עצמן. מי שרוצה להחרים את המודל הזה יישא בתוצאות. אם יהיה צורך ניתן לנציבות האירופית ולרשויות המוסמכות להחליט מה נכון וחוקי".

ביורוליג מודים שהודעתם כבר ב-2012 שתכניסו את החלונות לנבחרות, אך ג'ורדי ברתומיאו טען בראיון איתי שהפרתם מנגד התחייבות שהתקופה בין אוקטובר ליוני תוקדש לליגות ולא לנבחרות.
"כמובן שביורוליג ידעו לגבי התכניות שלנו לשנות את לוח הזמנים. השינוי הזה נעשה לטובת הכדורסל האירופי והעולמי בכך שיצרנו עוד הזדמנויות לנבחרות לשחק בבית שלהן ולהתחבר באמת עם האוהדים שלהן. העובדה היא שהם בחרו בכוונה תחילה להתעלם מזה ולפרסם את לוח הזמנים שלהם, בידיעה שתהיה התנגשות בתאריכים שיציבו את השחקנים בסיטואציה נוראית – סיטואציה בה הם צריכים לבחור אם לשחק עבור הקבוצות שלהם שמשלמות להם את השכר או בנבחרות שהם אוהבים לייצג".

"לאחר שהם גרמו למצב הזה", ממשיך נובאק, "ביורוליג הוסיפו חטא על פשע בכך שדחו את ההצעה המאוד מעשית והנדיבה של פיב"א, שהציעה פתרון בו שני הצדדים היו מעבירים את המשחקים ביומיים (פיב"א יום קדימה והיורוליג יום אחורה) כדי ליצור מרווח בלו"ז עבור השחקנים, כדי שאלה יוכלו לשחק גם בליגות וגם בנבחרות. אנחנו עדיין לא ממש מבינים למה או מה האג'נדה של היורוליג, אבל המציאות היא שהעמדה שלהם מהווה איום על הכדורסל האירופי ומשפיעה על שחקנים, מועדונים, איגודים ואוהדים".


ג'ורדי ברתומיאו. לא התפשר (gettyimages)

בעקבות היריבות בין הארגונים ומלחמת השרירים ביניהם, מוקדמות אליפות העולם שנפתח השבוע הפך לטורניר חבוט עם מצב אירוני בו ככל שהנבחרת שלך חזקה ומעוטרת כוכבים, כך אתה למעשה נפגע יותר מעצם היעדרותם. נבחרת ספרד זימנה למעשה את "סגל ג'" שלה, הכולל שחקנים אלמונים וללא שחקני NBA ונציגי יורוליג. למעשה, כמעט כל נבחרת נפגעה מהמצב ונאלצה לוותר על השתתפותם של הכוכבים ואפילו על שחקני רוטציה סבירים. "הסיטואציה שנוצרה בעקבות ההחלטה של היורוליג רחוקה מלהיות אידיאלית", מודה נובאק, "ובכל אופן, היעדרותם של חלק מהשחקנים המרכזיים תיצור הזדמנות לשחקנים אחרים לזרוח בבמה הבינלאומית. זה גם עשוי להשפיע לטובה בכך שתיווצר תחרות על המדים הלאומיים".

לא ניתן היה להגיע להסדר מראש שימנע את המצב הזה? בסופו של דבר הנבחרות נפגעו.
"שוב, ביורוליג ידעו מה התכנית שלנו אבל במקום לעבוד איתנו הם החליטו בכוונה לפעול בצורה שתוכננה לחבל בלוח הזמנים החדש, ולפגוע בחלונות המשחקים. לאחר מכן הם סירבו לפתרון הגיוני ומעשי שהיה הזדמנות פז לשים את זה מאחורינו ולעבוד יחד לטובת הכדורסל".

"היורוליג מתעניינת באינטרסים של מספר קבוצות אך מתעלמת מכל השאר"
העימות המרכזי בין פיב"א והיורוליג, שמעט נשכח כעת עם המתיחות סביב הנבחרות, החל למעשה בקרב בין הארגונים על הליגות שלהן. אחרי שנים בהן היורוליג הייתה בעלת המנדט לליגות האירופיות, בפיב"א החליטו לחזור לתמונה עם ליגת האלופות בכדורסל והיורופקאפ, שנועדו לתת פייט ליורוליג וליורוקאפ. הפרוייקט השאפתני נחל עד כה כישלון, אולם בפיב"א ממשיכים לתקוף את שיטת המפעל של ג'ורדי ברתומיאו שלא מתבססת על ערכים ספורטיביים לטענתם.

היורובאסקט בישראל. נובאק מוכן לחזור
היורובאסקט בישראל. נובאק מוכן לחזור (פיב"א)

"כדי להיות ברור, פיב"א מכירה ביורוליג כליגה העילית באירופה, כשהיא בבירור כזאת", מפתיע נובאק עם פרגון לא צפוי ליריבה המרה, אך מיד לאחר מכן חוזר להתקפה, "העניין שלנו הוא שהיורוליג מתעניינת רק באינטרסים של מספר מועדונים והיא לגמרי מתעלמת מכל "משפחת הכדורסל" – הליגות המקומיות, כל המועדונים שלא משתתפים בליגות שלהם, והנבחרות. הקבוצות שלהם לא משתתפות על בסיס ערכים ספורטיביים, ובמילים אחרות, על סמך התוצאות שלהן בליגות המקומיות. הן מוזמנות לשם וחלקן מחזיקות ברישיונות ארוכי טווח שהמשמעות שלהם היא שגם אם הן ישחקו נורא בליגות שלהן, הן עדיין ישחקו ביורוליג. זה עשוי לעבוד בליגה סגורה, אבל המועדונים האלה הם חלק ממערכת כדורסל רחבה יותר וזה עלול להשפיע לרעה על הליגות המקומיות. קבוצה שלא צריכה להעפיל על סמך הישגיות, עשויה לא להתאמץ ולא להשקיע בליגה המקומית וזה משפיע על כל הליגה. זה לא קרב של ניצחון או הפסד, זו פשוט פילוסופיה שונה. פיב"א עושה את העבודה שלה בכך שהיא מספקת הזדמנות נהדרת לקבוצות לשחק בליגה אירופית ברמה גבוהה בלי קשר למי הן או כמה חזק השוק המקומי שלהן. הן משחקות בזכות, וזה הלב של הספורט. לכל קבוצה מגיעה הזכות לגדול".

אתה מרוצה מליגת האלופות בכדורסל ומהיורופקאפ עד כה? אתה רואה את החזון שלכם לגבי הליגות האלה מתגשם?
"אנחנו מרוצים מהעונה הראשונה של ליגת האלופות בכדורסל, וכל מי שהיה באולם או צפה בטלוויזיה בפיינל פור חווה בעצמו את ההתרגשות, את התשוקה של האוהדים ואת האינטנסיביות במשחקים. ליגת האלופות בכדורסל סיפקה במהלך העונה כמה משחקים צמודים ובלתי נשכחים עם יכולות גבוהות ואנחנו רואים את זה גם בעונה השניה שלנו. הקבוצות והשחקנים נהנו מהחוויה בליגה והמעורבות של האוהדים מתבטאת ברשתות החברתיות שלנו שמעידות כי מדובר באחת הליגות שמתפתחות הכי מהר באירופה. החזון הכי חשוב שלנו הוא לספק ליגה אירופית ברמה גבוהה שמכבדת את ערכי הספורט, כשקבוצות מעפילות אליה על סמך המיקום שלהן בליגות המקומיות".

"אין חוזים לעשר שנים בליגת האלופות בכדורסל", שולח המזכ"ל עקיצה ליורוליג, "הקבוצות שמוזמנות להשתתף הן האלופות במדינות שלהן, או אם מחוייבות אחרת (הכוונה ליורוליג וליורוקאפ) מונעת מהם זאת, הקבוצה הפנויה שמדורגת אחריהן. ליגת האלופות בכדורסל עוסקת בהצלחה על המגרש, לא בשם של הקבוצה, גודל האולם שלה, כוח המותג שלה או המצב הכלכלי שלה בבנק. זה נוגע רק בספורט. גם ביורופקאפ יש רמה גבוהה יותר מבעבר כשכל קבוצה צריכה לעבור לפחות שלב מוקדמות אחד כדי להעפיל לעונה הרגילה. זה היה סימן טוב מאוד לראות את העניין הגובר של קבוצות בנוגע להשתתפות במפעלים אירופיים".

שמעון מזרחי. מחזיק באחד החוזים הלא ספורטיביים
שמעון מזרחי. גם הוא מחזיק באחד החוזים הלא ספורטיביים (מכבי תל אביב)

היית רוצה שעוד קבוצות ישראליות, כמו מכבי תל אביב והפועל ירושלים, יקחו חלק בליגות שלכם?
"קבוצות ישראליות מוזמנות להשתתף בליגות שלנו ואלה שיעפילו על סמך הישגים ספורטיביים תמיד יוזמנו".

"אם ישראל תציע את התנאים הנכונים לאירוח תחרויות, נשמח לחזור"
כשמדברים על נושא הנבחרות עם מזכ"ל פיב"א אירופה, קשה שלא להיזכר בקיץ האחרון שעבר על נבחרת ישראל ועל הכישלון הצורם שלה ביורובאסקט האחרון, דווקא כשהיא היתה שותפה לאירוח היסטורי של הטורניר.

אני מניח ששמעת ואולי גם ראית את היכולת של נבחרת ישראל ביורובאסקט האחרון. הרבה אנשים הכתירו את הקמפיין הזה ככישלון כשלא הצלחנו לעבור שלב. איך אתה רואה את הדברים?
"תוצאות על המגרש לא תמיד עולות בקנה אחד עם מה שתכננו או רצינו, אבל היורובאסקט הוא ללא ספק אחד הטורנירים התחרותיים ביותר בעולם. כל קבוצה מסוגלת להילחם על מדליות, תראה לדוגמא את הזכיה ההיסטורית של סלובניה. לעבור את שלב הבתים נחשב לחלק הקשה ביותר, כך שמהבחינה הזאת לא הייתי קורא לזה כישלון".

שחקני הפועל חולון
שחקני הפועל חולון. זכו ביושר במקום בליגת האלופות (מנהלת הליגה)

מה ההתרשמות שלכם בארגון מהאופן בו ישראל אירחה את היורובאסקט?
"אנחנו אסירי תודה לאיגוד הכדורסל הישראלי, לחברת ההפקה, והכי חשוב לאוהדים, על הדרך בה הם אימצו את היורובאסקט. זה באמת היה אירוע מאורגן ומוצלח מאוד".

באיגוד הכדורסל הישראלי שואפים לארח טורנירים נוספים. מה הסיכוי שתאשרו להם אירוחים נוספים?
"תמיד נשתמש בקריטריונים ספורטיביים לכל התחרויות שלנו. במקרה של טורנירים בינלאומיים, אם ישראל תציע את התנאים הנכונים מבחינת ארגון ואולמות כפי שעשו עם היורובאסקט, נשמח לחזור".

הצטרפו לדף הפייסבוק של רוני כהן – ווינר שוט

מה דעתך על הכתבה?

אהבתי
לא אהבתי