בספרד טוענים: היורוליג רוצה להפוך לליגה סגורה החל מ-2023

שחקני מכבי תל אביב | דני מרון

ב"מונדו דפורטיבו" דווח כי בעלי הקבוצות פועלים לשינוי השיטה לסגנון הנהוג ב-NBA, כך שכל המשתתפות יהיו משוריינות ולא יהיו עולות ויורדות. וגם: המניע הכלכלי, עתיד היורוקאפ וההשלכות על הסכסוך עם פיב"א

(גודל טקסט)

בחודש שעבר התחוללה סערה גדולה בעולם הכדורגל, לאחר ש-12 מבין המועדונים הגדולים באירופה ביקשו לייסד ליגה סגורה עבורן בלבד. כולנו זוכרים כמה מהר הרעיון התפוגג, הרבה בשל מחאת האוהדים ואנשי המקצוע עצמם שטענו לחוסר ספורטיביות בפרויקט שכזה. אלא שבכדורסל האירופי המצב שונה בתכלית, והיום (חמישי) דווח בספרד כי החל מעונת 2023/24, היורוליג מתכננת לפעול כמפעל סגור, שכל הקבוצות בו יהיו משוריינות ולא תהיה כניסה לאף אחת אחרת, אפילו לא דרך היורוקאפ.

ב"מונדו דפורטיבו" נכתב כי ראשי הליגה הבכירה באירופה מעוניינים בתחרות פרטית בסגנון NBA, כשרק במקרה שאחת הקבוצות תסבול מקשיים כלכליים ולא תוכל להשתתף, תוזמן קבוצה חיצונית להיכנס כמחליפה.

כידוע, החל מ-2015, 11 מועדונים המוגדרים כבעלי מניות מחזיקים ברישיון A ליורוליג, כלומר מקום משוריין למשך עשור: מכבי ת"א, ריאל מדריד, ברצלונה, באסקוניה, אנאדולו אפס, פנרבחצ'ה, אולימפיאקוס, פנאתינייקוס, צסק"א מוסקבה, ז'לגיריס קובנה וארמאני מילאנו, כאשר גם וילרבאן ובאיירן מינכן אמורות להפוך בקרוב לחברות קבע. בעונה הבאה, חמשת הכרטיסים הנותרים יחולקו על פי הישגים ספורטיביים לזוכות הליגה הגרמנית, האדריאטית, ה-VTB והיורוקאפ (שמנוהל ע"י היורוליג ונחשב למפעל משני לו). כעת, הנשיא ג'ורדי ברתומאו וחברי הדירקטוריון מעוניינים לבטל את הכניסה על בסיס ספורטיבי החל מעוד שנתיים.

ג'ורדי ברתומיאו
ברתומאו. היורוליג תסגור את שעריה? | טוויטר

כמובן שמדובר ברעיון שיחריף את הסכסוך בין היורוליג לפיב"א, שמנהלת את הליגות המקומיות ורואה בערך הספורטיבי כמרכיב יסודי וחיוני במפעליה. בשנים האחרונות, בפדרציית הכדורסל הבינלאומית ראו כיצד התקדמות היורוליג לעבר הפיכתה לליגה סגורה פגעה ברמת העניין שמעוררים המפעלים שלהם, דבר שבאופן טבעי הביא להתרחקות של נותני חסות פוטנציאליים.

בדיווח הסבירו כי ברתומאו קיווה ליישם תכנית ספורטיבית יותר שרקם בשנים האחרונות, הכוללת את האלמנט הספורטיבי של עולות ויורדות, עם היורוקאפ כליגת משנה ליורוליג. הנשיא נתקל בהתנגדות מצד בעלי הקבוצות, שרק לפני שבועות ספורים איימו להדיח את הספרדי מהתפקיד אותו הוא ממלא כבר שני עשורים. מקבלי ההחלטות במועדונים הבינו כי עלות התפעול של היורוקאפ גבוהה יותר מההכנסות שהוא מייצר ואותם כספים יכולים להתחלק ביניהם, דבר שימזער את הנזקים הכלכליים שנגרמו ממשבר הקורונה.

עוד הזכירו בספרד כי הסיבה העיקרית להמשך קיומה של היורוקאפ היא הרצון "לגנוב" קבוצות מליגת האלופות של פיב"א. לסיום, ב"מונדו דפורטיבו" ציינו כי ברתומאו עשוי להשתמש ביורוקאפ כקלף מיקוח כדי ליישב את הסכסוך עם פיב"א.

מה דעתך על הכתבה?

אהבתי
לא אהבתי