"כמה זמן אפשר להחזיק עם שידורים חוזרים?"

ננו גינזבורג
ננו גינזבורג | Lintao Zhang/Getty Images

אחרי שהוביל את נבחרת צ'כיה לרבע גמר אליפות העולם, ננו גינזבורג מתגעגע לכדורסל. בינתיים הוא בישראל, חושף את ההצעות מזניט ומקובאן ונותן טיפ של זהב לדני אבדיה

(גודל טקסט)

קצת יותר מחצי שנה עברה מאז ששמו של רונן גינזבורג עיטר את כותרות הספורט בארץ ובעולם. בספטמבר האחרון הוביל "ננו" את נבחרת צ'כיה לרבע גמר אליפות העולם בכדורסל והפך אותה לסינדרלה של הטורניר.

נכון להיום, גינזבורג נחשב למאמן הישראלי המצליח באירופה. למעט גיחה קצרה לפולין, גינזבורג הוא איש של קבוצה אחת – נימבורק הצ'כית, אותה אימן במשך שש שנים בשתי קדנציות וזכה בחמש אליפויות וארבעה גביעים. כשעזב לטובת אימון הנבחרת, השאיר את נימבורק בידיו של עוזרו, אורן עמיאל, שמאמן אותה עד היום.

ההישג עם הנבחרת באליפות העולם הבטיח עבור הצ'כים מקום באולימפיאדת טוקיו שנדחתה לקיץ הבא. בינתיים הוא בישראל, וכמו כולנו, גם הוא מנסה להסתגל לשגרת החיים החדשה בעקבות התפרצות נגיף הקורונה.

"אני לא זוכר תקופה כל כך ארוכה שבה נשארתי בישראל", פותח גינזבורג את הראיון לספורט1, "הגעתי לארץ בתחילת פברואר, התכוונתי לחזור לצ'כיה במרץ, אבל כמובן שנשארתי כאן. אני מנסה לחיות על פי הכללים, כולל שמירת מרחק מאמא, שהיא עובדת חיונית. בינתיים עוסקים בכדורסל, עושים שיחות באמצעות 'זום'. נוצרה הזדמנות לחדש דברים שלא הצלחנו לבצע בזמנים אחרים, ובעיקר הפכנו להיות מומחים לענייני רפואה…"


"הפכנו להיות מומחים לענייני רפואה" (Gettyimaes)

יש בצ'כיה מחשבות על חזרה לפעילות?
"מוקדם לדעת. אני מעריך שתוך שבועיים-שלושה קבוצות יחזרו לאימונים, והמשחקים יחזרו רק לקראת יוני-יולי, אם בכלל. לצערי התרבות והספורט היו הראשונים לצאת לחופשה, והם יהיו האחרונים ברשימת החוזרים לפעילות. אני לא יודע כמה זמן אפשר להחזיק מעמד עם שידורים חוזרים. אנשים רוצים לראות משחקים, למרות שכשהם יחודשו, הם יתקיימו כמובן ללא קהל".

איך זה לחיות בין שתי מדינות?
"זה נחמד, כי מדובר בשתי מדינות טובות. בתחילת הדרך אימנתי רק את נימבורק והיה לי קשה. המשפחה נשארה בארץ והתראנו לעיתים רחוקות. כשהתחלתי לאמן את הנבחרת, היה קל יותר. הגעתי לארץ מדי שבועיים-שלושה, וגם המשפחה הגיעה אלי".

ההתחלה של גינזבורג כמאמן לא הייתה קלה. מ.מ גבעת שמואל הייתה הקבוצה הישראלית האחרונה אותה אימן (2005/6). קודם לכן הדריך את בני השרון וא.ס רמה"ש, ובנוסף היה עוזרו של אריק שיבק בנבחרת העתודה (2005), לפני שאימן ב-2011 את נבחרת הנוער.

מגבעת שמואל לצ'כיה. איך זה קרה?
"לא ציפיתי להגיע לשם. מולי קצורין הציע לי לשמש כעוזרו בנימבורק, ונפלתי למקום טוב ולמדינה שאוהבת את ישראל. מולי עשה שם עבודה נהדרת, אני המשכתי את דרכו ועמיאל שומר עכשיו בהצלחה על הגחלת. הוא היה אמור לשחק עם נימבורק ברבע גמר ליגת האלופות. אני בטוח שגם הוא וגם עודד קטש (מאמן הפועל ירושלים, י"ו) יכולים רק להצטער שהעונה הסתיימה בצורה שכזו לאור ההצלחות של שתי הקבוצות במפעל. נכון שפיב"א בוחנת אפשרות לקיים את משחקי ההכרעה בספטמבר, אבל זה לא יהיה אותו הדבר".

מגבעת שמואל לצ'כיה (Gettyimages)

אתה האחראי המקצועי על כל נבחרות הגברים בצ'כיה, זה פול טיים ג'וב?
"לגמרי. בנוסף לאימון הנבחרת הבוגרת, האחריות שלי היא גם בנבחרות עד גיל 20 ו-23. אני חלק מהמחלקה האחראית על כל מערכת הכדורסל בצ'כיה".

היו פרסומים על חלון שנפתח ל-NBA בעקבות ההצלחה עם הנבחרת. זה נכון?
"הדיבור על ה-NBA היה באמצע העונה, כשכל הקבוצות שם היו סגורות עם מאמנים. היו דיבורים שלא הבשילו. הייתה פגישה אחת בארה"ב עם אנשים שניסו לקדם את המהלך, וזה לא צלח. להיכנס ולאמן ב-NBA, אפילו כעוזר, דורש המון קשרים, למרות שלא מעט מאמנים אירופיים יכולים להצליח שם".

השם שלך עלה גם בהקשר של קבוצות נוספות.
"היו פניות מקובאן ומזניט, אבל לא יכולתי להיענות להן, כי החוזה שלי עם האיגוד הצ'כי לא אפשר זאת. בינתיים דברים השתנו, ומהקיץ הקרוב אוכל לקבל הצעות, אם הן יהיו רלוונטיות – אבל לדעתי כל הכדורסל ישתנה בעקבות הקורונה".

איך?
"לדעתי הכל ייראה אחרת. הסכומים יירדו משמעותית. מדינות כמו טורקיה ייפגעו קשות, ואני לא רואה התאוששות מהירה. אישית, לא אקח כל הצעה שתוצע לי. לדעתי הרבה מועדונים יעדיפו להישאר עם המאמנים שלהן ולשמר את המצב הקיים".


"הקורונה טרפה את כל הקלפים" (Gettyimages)

אתה רואה את עצמך חוזר לאמן בישראל?
"מתישהו זה יקרה. יש תוכניות, אבל פתאום יכול ליפול עליך תיק כמו הקורונה, שטורף את כל הקלפים".

ואם תגיע הצעה לאמן את נבחרת ישראל?
"לא חושב על זה. יש לנבחרת מאמן טוב לשנים הבאות. קטש יכול רק עכשיו לקטוף את הפירות של ההשקעה בדור הצעיר. בשנים הקרובות תהיה לישראל נבחרת טובה".

איך קרה לדעתך שלכדורסל הישראלי יש פתאום כל כך הרבה כישרונות צעירים?
"כשאימנתי את נבחרת הנוער ב-2011 המצב היה נוראי. היה את רפי מנקו, ואולי עוד שחקן אחד. ואז איגוד הכדורסל הקים את האקדמיה בווינגייט, קבוצות הקימו אקדמיות משלהן והחל לצמוח דור צעיר של שחקנים".

דני אבדיה יצליח ב-NBA?
"לדני יש את כל החבילה, אבל חשוב לאן יגיע. אם ייפול לקבוצה כמו וושינגטון, יהיה לו קשה לבוא לידי ביטוי. בקבוצות כמו גולדן סטייט או סן אנטוניו יהיה לו קל יותר. ליוויתי שחקנים צ'כים שעברו לשחק ב-NBA ואני מודע לקשיי הקליטה שם. לא יפרשו בפניו שטיח אדום. דני צריך לשחק בעמדות 1-2. ב-NBA פחות לוחצים על מובילי הכדור, ולכן יהיה לו קל יותר. חוץ מזה, גם קצת מזל לא יזיק".

מה דעתך על הכתבה?

אהבתי
לא אהבתי