מזמינים אתכם לזוז: מי מוכרת ומי קונה בעונת הטריידים ב-NBA?

play
שוב שמר על כוכב היריבה. אבדיה מול קוואי | GettyImages, Rob Carr
מזויף? סרטון ויראלי של סטפן קרי קולע חמש זריקות רצופות ממגרש שלם 00:35

עשרות שחקנים שחתמו על חוזים בקיץ יכולים להחליף כעת קבוצות. הלייקרס אמנם טורפים את כל הקלפים, אך ברחבי הליגה ניתן למצוא עוד מספר קבוצות שרוצות להתחזק - או לצנוח עוד יותר במירוץ להשגת ויקטור וומבניאמה. ומה יעלה בגורל אבדיה? אסף רביץ עושה סדר

(גודל טקסט)

בעונת ה-NBA יש כמה תאריכים חשובים ופחות מוכרים. ה-15 לדצמבר הוא אחד מהם: זה התאריך ממנו ניתן להעביר בטרייד את רוב השחקנים שחתמו על חוזה חדש בקיץ האחרון. זו נקודת ציון חשובה כי מדובר בעשרות שחקנים. גם אם קבוצות מתעניינות בשחקנים אחרים, כאלה שניתן להעביר בטרייד גם לפני כן, הן בדרך כלל מעדיפות לחכות לאמצע דצמבר עם המהלכים שלהן. הסיבה לכך היא שהשחקנים שמתפנים עוזרים להשלים עסקאות, גם מבחינת ערך וגם מבחינת השוואת חוזים, לכן הרבה יותר נוח לבצע עסקאות כשהם פנויים.

השנה היה הרבה יותר דיבור על ה-15 בדצמבר מהרגיל, כולל שמועות על קבוצות שמחכות לתאריך היעד כדי להתחיל ליזום מהליכים משמעותיים. גם המזרח וגם המערב צפופים ותחרותיים מאוד, המאבק על ששת המקומות הראשונים יהיה קשוח בשני הקונפרנסים. הקבוצות שנותרות מאחור מרגישות שהן חייבות לבצע מהלכים מהירים כדי להתחיל לצמצם פערים. אף אחת לא רוצה להיות תלויה בטורניר הפליי-אין, שכבר גבה כמה קורבנות מפתיעים במעט השנים בהן הוא קיים. הסקירה הזו תתמקד בקבוצות המרכזיות שקונות ובאלה שמוכרות, וגם בכמה שאולי יצטרכו לקבל החלטות קשות בקרוב. אתחיל עם הקבוצה שטורפת את כל שאר הקלפים.

שחקני לוס אנג'לס לייקרס ראסל ווסטברוק, אוסטין ריבס, לצד שחקן אינדיאנה פייסרס מיילס טרנר
מי מהם יישאר? מי יעבור? ווסטברוק וטרנר | GettyImages, Allen Berezovsky

לוס אנג'לס לייקרס

הקבוצה של לברון ג'יימס ממשיכה לחפש טרייד על שחקן-שניים משמעותיים כדי לתת לו הזדמנות אחרונה להיאבק על אליפות. זה הסיפור הגדול של עונת הטריידים, והוא לא יגווע עד שיגיע הטרייד. הלייקרס פתחו את העונה רע ולמרות שיפור בשבועות האחרונים עדיין נמצאים אפילו מחוץ לתמונת הפליי-אין, ובכל זאת נראה שיש להם אמונה חזקה בכך שהם יכולים להיות רלוונטיים השנה. יכולת שיא של אנתוני דיוויס, אחרי שנתיים פחות טובות, מסייעת לאמונה הזאת, לצד שורה ארוכה של משחקים בהם היה חסר ללייקרס גרוש ללירה. ההצלחה של דיוויס מגיעה בעמדת הסנטר, הוא סוף סוף קיבל על עצמו את התפקיד במשרה מלאה, מה שעשוי לשנות את התוכניות של רוב פלינקה. אם לפני חודש השמות החמים היו שחקני פנים עם קליעה מבחוץ, כעת הלייקרס ממוקדים יותר בשחקני כנף, עם קליעה מבחוץ.

מי שיעזוב כמעט בכל תסריט של טרייד הוא ראסל ווסטברוק. הירידה של ראס לספסל עשתה לו טוב והקבוצה כבר פחות לחוצה להיפטר ממנו, אבל החוזה שלו יהיה הכרחי להשלמה של כל טרייד בו הלייקרס יקבלו חוזים משמעותיים. סיכוי סביר שראס לא יישאר בקבוצה החדשה אליה הוא יגיע, אלא יקבל ביי-אאוט ויהפוך לשם המסקרן ביותר בשוק החופשי. האם קבוצות גדולות ירצו להמר עליו במחיר מינימלי כג'וקר שעולה מהספסל או יעדיפו לא לגעת בחומר הנפץ הזה? זו שאלה שמקדימה את המאוחר.

אופציית הטרייד של הלייקרס מעניינת כל כך גם בגלל מה שיש לה להציע. הבחירות של הלייקרס ב-2027 ו-2029 הן הנכס העתידי האטרקטיבי ביותר שמוצע למכירה כיום ב-NBA. בזמן שהרוב המכריע של בחירות הסיבוב הראשון העתידיות שקבוצות גדולות נותנות בטריידים יהיו נמוכות, לבחירות של הלייקרס יש סיכוי לא קטן להיות גבוהות. הן יתממשו בשלב בו לברון יהיה עמוק בשנות ה-40 שלו, כנראה כבר בפרק הבא בחייו (אבל לכו תדעו), ודיוויס רווי הפציעות יהיה סביב גיל 35 וקשה לדמיין אותו כשחקן בכיר בשלב הזה. אפילו ללייקרס, היעד האטרקטיבי ביותר לשחקנים חופשיים מאז ומעולם, יהיה קשה מאוד לבנות קבוצה איכותית בזמן הזה כמעט ללא בחירות דראפט. אם הבחירות האלה על השולחן כשהן לא מוגנות, ופלינקה רמז בקיץ שזה המצב, כל קבוצה שחושבת על העתיד שלה תחשוק בהן. כל מי שמתכננת למכור שחקנים בכירים תתחיל בבדיקה מה הלייקרס מוכנים לתת עליהם.

לברון ג'יימס עם שחקן לוס אנג'לס לייקרס אנתוני דייויס
יקבלו את הסיוע שהם כל כך צריכים? לברון ודייויס | אימג'בנק GettyImages, Greg Fiume

קבוצות הטנקינג

המוכרות המרכזיות בשוק, כמו תמיד, הן קבוצות הטנקינג. השנה, בין היתר בזכות ויקטור וומבניאמה, היו אמורות להיות הרבה מאוד כאלה, אבל בשלב הזה יש סימן שאלה גדול לגבי הכוונות של שתיים מהן. יוטה ואינדיאנה הן שתי הפתעות העונה, במקום להיות מהקבוצות החלשות בליגה הן התמקמו עמוק במאבקי הפלייאוף ומסרבות לזוז משם. אצל שתיהן ניתן כבר לשמוע הסתייגות מהרעיון של למכור שחקנים בכירים תמורת נכסים עתידיים.

השאלה היא מה יקרה כאשר יגיעו הצעות קונקרטיות. האם הן באמת יוותרו על מהלכים שיוכלו לעזור לבנייה העתידית כדי לא לוותר על שחקני רוטציה עכשוויים שבכלל לא בטוח שיישארו לאורך זמן? השאלה הזו רלוונטית במיוחד עבור מיילס טרנר, שהשילוב שלו בין הגנה על הטבעת לקליעה מבחוץ הופך אותו לאטרקטיבי מאוד עבור קבוצות גדולות. טרנר מסיים חוזה בקיץ, והדיבור הנוכחי הוא שאינדיאנה כבר לא רוצה להעביר אותו אלא לנסות להאריך את החוזה שלו. אך יכול להיות שזו רק דרך להעלות את המחיר שלו.

קבוצות הטנקינג המעניינות ביותר מבחינת שוק הטריידים הן אלה שלא התכוונו להיות כאלה. השנה כבר יש אחת כזאת: שארלוט. מכירת החיסול הרשמית עוד לא התחילה, אבל רוב הסיכויים הם שהיא עוד תגיע. טרי רוז'יר יכול להיות השחקן השלישי-רביעי בקבוצה גדולה, גורדון הייוורד פצוע רוב הזמן אך יכול להיות אקס פקטור מעניין, קלי אוברה יכול להתאים לסיטואציות מסוימות, מייסון פלאמלי הוא סנטר מחליף חכם וראוי, ואם גם פי ג'יי וושינגטון הצעיר יהיה על השולחן יהיו קופצות רבות על שחקן הפנים עם הקליעה מבחוץ. לטעמי, זו חבורה שצריכה לעניין במיוחד את הלייקרס. חבילה סביב רוזי'ר, אחד מקלעי הקאץ'-אנד-שוט הטובים בליגה בשנים האחרונות, אולי יחד עם הייוורד, היא בדיוק מה שפלינקה אמור לחפש.

בשאר קבוצות הטנקינג יש בעיקר שני שמות בולטים. הראשון הוא יאקוב פלטל של סן אנטוניו, שחקן פנים הגנתי איכותי עם סיומת בצבע ויכולת מסירה, הוא ישדרג את עמדת הסנטר של לא מעט קבוצות פלייאוף. השני הוא בויאן בוגדנוביץ', הסקורר עתיר הנסיון שמצא את עצמו בדטרויט, שמשום מה קיוותה להתחיל לנצח כבר השנה. גם שמות כמו טרנס רוס, גארי האריס ואריק גורדון אמורים לעניין קבוצות שרוצות עוד שחקן כנף מנוסה לרוטציה ולא רוצות לשלם יותר ממחיר מינימלי.

שחקני שארלוט הורנטס טרי רוז'יר, גורדון הייוורד
זו יכולה להיות חבילה מעניינת. רוז'יר והייוורד | אימג'בנק GettyImages, Jared C. Tilton

התקועות

במהלך כמעט כל שנה נוצרות קבוצות טנקינג נוספות, כאלה שמגיעות למסקנה שהסגל הנוכחי לא מוביל אותן לשום מקום ומחליטות לפרק את החבילה במהלך העונה. הן מיד הופכות לקבוצות אטרקטיביות במיוחד עבור הגדולות שמחפשות חיזוק, בהן ניתן למצוא אולסטארים שמחפשים התחלה חדשה ושחקני חמישייה איכותיים נוספים.

השנה יש שתי מועמדות מרכזיות לפרק את החבילה, שתיים שצמודות כרגע במקומות ה-11-12 במזרח וקשה מאוד לדמיין אותן עושות משהו משמעותי עם הסגל הנוכחי. באופן טבעי, אותנו מעניינת במיוחד וושינגטון. הקבוצה של דני אבדיה נתנה לברדלי ביל בקיץ, כחלק מחוזה הסופר-מקס, גם אופציית וטו נדירה על טריידים, לכן יותר מהקבוצה עצמה זה הכוכב שלה שיחליט אם ומתי הגיע הזמן לפרק את החבילה. לא יפתיע אותי אם הוא ירצה לעזוב כבר במהלך העונה את הסיטואציה חסרת הסיכוי הזאת, ולא יפתיע אותי אם זה מה שהלייקרס מחכים לו, הסיבה בגללה הם מעכבים מהלכים אחרים. בכל מקרה, יש דיווחים שקייל קוזמה כבר רוצה לעזוב בלי קשר, וזו יכולה להתברר כאבן הדומינו הראשונה. אם וושינגטון תלך לבנייה מחדש, מלאה או חלקית, אבדיה אמור להיות אחת מאבני הבניין שלה.

הקבוצה השנייה היא שיקגו. נראה שהסגל שמבוסס על זאק לאבין, דמאר דרוזן וניקולה ווצ'ביץ' לא שווה יותר מסיבוב ראשון בפלייאוף, וגם זה רחוק מלהיות בטוח כשלונזו בול פצוע והצעירים לא מבצעים קפיצת מדרגה. דרוזן ו-ווצ'ביץ' יהיו המועמדים הבולטים לעזוב, הם בני 33 ו-32 וזו כנראה ההזדמנות האחרונה לקבל תמורה משמעותית עבורם. לא בטוח שארתוראס קרנישובאס ימהר לפרק את החבילה שהוא בנה בעמל, תוך ויתור על שחקנים כמו לאורי מרקאנן ו-וונדל קרטר ובחירות דראפט, אבל זה כנראה הדבר ההגיוני ביותר שניתן לעשות במצב הנוכחי של הבולס.

שחקן וושינגטון וויזארדס דני אבדיה עם קריסטאפס פורזינגיס
אבדיה ופורזינגיס | אימג'בנק GettyImages, Eric Espada

הקונות שחלקן גם מוכרות

כמעט כל קבוצה שחושבת בגדול רוצה להתחזק, אבל יש כמה שמרגישות שהן זקוקות לשינוי דחוף. מיאמי היא אחת כזאת. בפתיחת העונה הקבוצה של אריק ספולסטרה נראית זקנה, כבדה, שבעה ונטולת עומק. כל אותן תגליות שלא נבחרו בדראפט כבר לא נראות עד כדי כך מרשימות. מיאמי זקוקה לכישרון, הבעיה היא שאין לה יותר מדי מה להציע בתמורה, פרט לפוטנציאל של ניקולה יוביץ' ובחירות דראפט. קשה לראות את מיאמי מבצעת מהלך גדול, יותר הגיוני שהיא תסתפק בפרס ניחומים כלשהו, אבל פט ריילי יודע גם להפתיע.

דאלאס פחות לחוצה ממיאמי, מניחה שבסוף הקבוצה תתחבר שוב ותיצור רצף ניצחונות, אבל גם בטקסס יגיע השלב בו יהיה קשה לקבל את העובדה שלוקה דונצ'יץ' עוד לא קיבל כוכב משנה אמיתי. גם לדאלאס אין הרבה מה להציע, פרט לג'וש גרין שהוא פרוספקט נחמד שעשוי להיות לו ערך. סביר להניח שהמאבס יעדיפו לחשוב בקטן השנה ולחכות לקיץ. לאחר שייתנו את הבחירה של 2023 לניקס, לא יהיו להם יותר חובות של בחירות סיבוב ראשון והם יוכלו לבנות חבילת בחירות עמוסה למקרה שיתפנה שחקן משמעותי.

שתי קבוצות נמצאות במצב לא שגרתי, בו הן רוצות להתחזק ובמקביל מנסות למכור שחקן די משמעותי. פיניקס עדיין לא מצאה טרייד לג'יי קראודר ותשמח לעבות את הספסל הלא מרשים שלה. אטלנטה, עושה רושם, ממשיכה לשווק את ג'ון קולינס שהתפקיד שלו הופך ליותר ויותר משני. אולי שידוך בין השתיים האלה יוכל להתאים: אטלנטה תקבל פורוורד שיוסיף הגנה וקשיחות לחמישייה, פיניקס תקבל שחקן מוכשר יותר שיוכל לשחק גם לצד דיאנדרה אייטון וגם כסנטר בהרכבים נמוכים. הסאנס יצטרכו להוסיף משהו במקרה כזה, אולי בחירת סיבוב ראשון. גם אם השתיים לא ירצו שידוך מהסוג הזה, יהיה מעניין לעקוב אחריהן בתקופה הקרובה גם כקונות וגם כמוכרות.

ג'ון קולינס אטלנטה מעל יאניס אנטטוקומפו
שמו מוזכר כמועמד לעבור כבר זמן רב. ג'ון קולינס | רויטרס

הסוסים השחורים

ניו אורלינס מצליחה מאוד כפי שהיא, אבל יש לה כלים נהדרים להתחזק. זו הקבוצה הנדירה שגם מכרה את שני הכוכבים שלה תמורת צעירים ובחירות דראפט וגם בנתה סגל בכיר תוך שנים בודדות, בזמן שהבחירות ממשיכות לזרום. קשה להאמין שהפליקנס ישווקו את הבחירות של הלייקרס, אבל יש להם גם בחירות של מילווקי ואת הבחירות של עצמם. דיוויד גריפין עשוי לחפש טרייד בסדר גודל בינוני כדי למצוא סנטר שמתאים יותר לשחק לצד זאיון וויליאמסון מיונאס ולנצ'יונאס, אך אם תצוץ אפשרות למהלך גדול יותר אין קבוצה גדולה שיש לה יותר מה לתת.

קבוצה מעניינת נוספת בשוק ההעברות השנה היא גולדן סטייט. נראה שהאלופה הפנימה שג'יימס ווייזמן לא מתאים לקבוצה שמחפשת הצלחה עכשווית ומנסה לשווק את הסנטר המוכשר, השאלה היא איך מעריכים אותו בשאר הליגה. קבוצות שנמצאות בתהליך בנייה ישמחו להמר עליו, אבל לרובן אין יכולת להציע שחקן רוטציה ראוי לקבוצה שמחפשת ריפיט. מישהי, בסוף, תיקח את ההימור, ובוב מאיירס ינסה לרקוח כך מהלך שיחזק את הספסל שבינתיים נראה רעוע.

מה דעתך על הכתבה?

אהבתי
לא אהבתי