עוד אווירותו: 23 עובדות שאולי לא ידעתם על מספר 23

play
שחקן שיקגו בולס לשעבר מייקל ג'ורדן | AP
טים דונהי עם מייקל ג'ורדן 01:24

ההימורים, הסיגרים, הנהג, המיתוס השגוי, הקריירה האלטרנטיבית, הסעיף הביזארי והוירוס על שמו: לרגל יום הולדתו ה-60 של מייקל ג'ורדן, קיבצנו 23 סיפורים מאחורי הקלעים על הגדול מכולם

(גודל טקסט)

1. בילדותו העריץ ג'ורדן את מג'יק ג'ונסון – עד כדי כך שדבק בו הכינוי "מג'יק ג'ורדן". ג'ורדן עצמו אימץ את הכינוי באהבה, והשם "מג'יק ג'ורדן" אף הופיע על רישיון הרכב שלו.

2. ג'ורדן סובל מפחד ממים עמוקים (אקוופוביה) עד עצם היום הזה בעקבות שני מקרים טראומתיים בילדות. במקרה הראשון הוא היה עד למקרה טביעה של חבר קרוב (ממנו הוא יצא בשלום). במקרה השני הוא עצמו טבע וחולץ ממי האוקיינוס.

3. הגופייה מספר 23 המיתולוגית של ג'ורדן שימשה אותו כמעט לאורך כל הקריירה, למעט 17 משחקים עם הגופייה מספר 45 ופעם אחת בלבד בה לבש את הגופייה מספר 12, בנסיבות מעניינות: פורץ שהתגנב לחדר ההלבשה של שיקגו לפני משחק ב-1990 גנב את הגופייה שלו. ג'ורדן לקח מאוהד את הגופייה מספר 23, אבל המידה לא התאימה ולכן הוא נאלץ להסתפק בגופייה הזמינה היחידה שהציע מנהל הקבוצה. את המשחק, אגב, הוא סיים עם 49 נקודות.

4. מי שנחשב לחברו הטוב ביותר של ג'ורדן הוא ג'ורג' קולר, נהג לימוזינה שפגש כשהגיע לשיקגו בפעם הראשונה בחייו בשנת 1984. הבולס לא שלחו נהג לאסוף אותו משדה התעופה, וקולר מיהר להציע את עזרתו. הוא הציע לו סיור היכרות עם העיר, וגבה ממנו מחיר סמלי של 25 דולר בלבד. לימים הוא הפך לנהג הקבוע של ג'ורדן, ולחברו הטוב ביותר זה שנים.

5. ג'ורדן סיפר בעבר שבימיו כשחקן, הוא נהג לאכול את אותה ארוחה לפני כל משחק – סטייק ותפוחי אדמה לצד סלט.

שחקן שיקגו בולס לשעבר מייקל ג'ורדן
לא כל ההרגלים היו בריאים. ג'ורדן | AP

6. אם לא היה הופך לכדורסלן, ג'ורדן חלם להפוך לחזאי. בילדותו התעניין ג'ורדן בגאוגרפיה ומטרולוגיה, ובתיכון הסביר שאם לא יצליח לפתח קריירה מקצוענית ככדורסלן, יפנה לתוכנית הגיבוי שלו. לימים הוא גם למד גאוגרפיה תרבותית בקולג'.

7. ג'ורדן אמנם נחשב לספורטאי העשיר בכל הזמנים עם שווי של למעלה משני מיליארד דולר, אבל במהלך הקריירה הוא הרוויח סכומים נמוכים מאוד ביחס לימינו. על פי הערכות, ג'ורדן הרוויח מחוזים במהלך הקריירה בין 90 ל-94 מיליון דולר. רק לשם השוואה, שחקנים כמו טריסטן תומפסון, חסן ווייטסייד ואוטו פורטר הרוויחו יותר ממנו במהלך הקריירה.

8. אחד המיתוסים השגויים סביב ג'ורדן הוא הסברה שנחתך על ידי קבוצתו בתיכון. האמת היא שהוא לא נחתך, אלא לא הצליח להיכנס לסגל הסופי משום שהיה צעיר מיתר השחקנים, ונמוך וחלש משמעותית משחקן אחר שהועדף על פניו. בשנה שלאחר מכן הוא כבר התקבל לקבוצה, ועשה את צעדיו הראשונים בדרך לקריירה היסטורית.

9. ההשפעה התרבותית של ג'ורדן הייתה כה גדולה, עד שאפילו בעולם הרפואה הוא קיבל מונח על שמו. בשנת 1993 גילה רופא בכיר באוניברסיטת סטנפורד סוג חדש של וירוס סלמונלה, והעניק לו את השם המדעי "סלמונלת ג'ורדן".

10. בשנותיו האחרונות ב-NBA, ג'ורדן נקנס ב-5,000 דולר בכל משחק. הסיבה: הוא נעל נעלי "אייר ג'ורדן" שלא עמדו בתקנון הנדרש ב-NBA.

1992: נעל נייק אייר ג'ורדן על הרגל של מייקל ג'ורדן
העקשנות עלתה לו הרבה כסף. MJ עם האייר ג'ורדן ב-1992 | אימג'בנק GettyImages

11. לאורך השנים מזכרות ופריטים רבים של ג'ורדן הוצאו למכירה פומבית. המזכרת הביזארית ביותר שנמכרה הייתה תחתונים מקוריים שלו, שנמכרו בלא פחות מ-3,340 אלף דולר.

12. כשהגיע למעמד כל יכול בשיקגו, ג'ורדן ביקש להכניס שלל סעיפים יוצאי דופן בחוזהו. אחד מהם היה סעיף "אהבה למשחק", שאיפשר לו לקחת חלק בכל משחק שרק יחפוץ, אפילו במשחק אקראי ברחוב. בניגוד לשחקנים רבים אחרים שקבוצותיהם אסרו עליהם להשתתף במשחקי רחוב, ג'ורדן קיבל קארט בלאנש – וחוזהו כלל לא היה נפגע אפילו במקרה של פציעה.

13. כשג'ורדן שכר מעצב פנים כדי לחדש את המטבח בביתו, הוא ביקש ממנו לעצב שולחן בייצור מיוחד עם 32,392 חורים זעירים – אחד על כל נקודה שקלע בקריירה ב-NBA.

14. אחת הסיבות לכך שג'ורדן הפך אחרי הפרישה למותג ולקונצנזוס גלובלי, היא העובדה שבניגוד לשחקני NBA וספורטאים רבים, את גופו לא עיטר אף קעקוע. למעשה, לג'ורדן יש קעקוע אחד בחזה, שהוסתר בחלק מהפרסומות בהן הוא השתתף.

15. זוג הנעליים המקורי שלבש ג'ורדן בעונת הרוקי שלו ב-NBA הפכו ל"נעליים היקרות אי פעם" – אחרי שנמכרו במכירה פומבית בלאס וגאס בסכום בלתי נתפס של 1.4 מיליון דולר.

מייקל ג'ורדן משחק גולף
צוחק כל הדרך לבנק, עד היום. ג'ורדן | אימג'בנק GettyImages

16. ג'ורדן חתום על שיאים גם בחיים האישיים. כך, למשל, הסכם הגירושים שלו עם אשתו הראשונה חואניטה ואנוי הבטיח לה בשנת 2006 סכום המוערך ב-168 מיליון דולר. בזמנו זה נחשב ל"גירושים הכי יקרים אי פעם של סלבריטי".

17. ג'ורדן פיתח לאורך השנים התמכרות לעישון סיגרים. למעשה הוא עישן אותם באופן קבוע גם במהלך הקריירה שלו, אבל המאמנים העלימו עין משום שזה לא פגע בכושרו. כיום, באחוזה שלו בפלורידה שמור מקום מיוחד לאוסף עצום של סיגרים יוקרתיים ונדירים שהשיג במרוצת השנים.

18. עד עצם היום הזה, מלווה ג'ורדן במאבטח בכל יציאה שלו מהבית. כשהוא יוצא מגבולות ארצות הברית, הוא שוכר מאבטחים ב-1,500 דולר לשעה. אחד מהם סיפר בעבר שהמאבטחים מכנים אותו בשם הקוד "יהוה".

19. הרפרנס הקולנועי המפורסם ביותר של ג'ורדן הוא כמובן בסרט "ספייס ג'אם" שיצא לאקרנים ב-1996, אבל למעשה הוא הופיע כדמות מצויירת עוד לפני כן, לצד דמויותיהם של ויין גרצקי ובו ג'קסון בסרט "פרו סטארס" ב-1991.

20. ג'ורדן ידוע בחיבה – שלא לומר התמכרות – להימורים. ג'יי וויליאמס, ששיחק איתו למשך תקופה קצרה בשיקגו בשלהי הקריירה, סיפר כי ג'ורדן אהב כל כך להמר, עד כדי כך שבטיסות של הבולס למשחקים ברחבי ארצות הברית, הוא הימר על משחקי אבן, נייר ומספריים עם חברים לקבוצה בלא פחות מ-20 אלף דולר.

מייקל ג'ורדן בהשקת הסרט
ההופעה הקולנועית הראשונה הייתה לפני כן. בהשקת "ספייס ג'אם", 1996 | אימג'בנק GettyImages, Evan Agostini/Liaison

21. באחד מאותם ערבי הימורים מפורסמים עם חברים לקבוצה, ג'ורדן ניצח בהתערבות עם שחקן הבולס ג'ק היילי על סך 17 אלף דולר – ודרש את הכסף באופן מיידי. היילי שלא היה מסוגל לעמוד בתשלום, נאלץ להתקשר לאביו ולבקש ממני לממן את ההתערבות היקרה.

22. עד כמה ג'ורדן היה תחרותי? באחד המקרים בהם נפגש עם באז פיטרסון, חברו למכללת צפון קרוליינה, הוא ניסה לרמות את אמו במשחק קלפים – בזמן שהלכה לשירותים. "הוא היה מוכן לעשות הכל, אבל הכל, כדי לנצח. ולא רק בכדורסל", סיפר פיטרסון.

23. במקרה אחר, ג'ורדן התערב עם שחקן ההוקי ג'רמי רוניק שיקלע יותר מ-40 נקודות וינצח בלמעלה מ-20 משחק של שיקגו אליו התייצב אחרי לילה שלם של שתיית בירות ומשחק גולף נגדו. "הבן ז**ה יצא לפרקט, קלע 52 נקודות והם ניצחו ב-26 הפרש. אחרי יום שלם של גולף ועשר בירות. מאתו היום הבנתי שמייקל ג'ורדן הוא האתלט הכי גדול שראיתי בחיי", סיפר רוניק.

מה דעתך על הכתבה?

אהבתי
לא אהבתי