ההשוואה לכספי ואיך הוא ביחס לשאר הרוקיז? העונה של דני אבדיה

דני אבדיה | Will Newton/Getty Images

עם סיום העונה המסתמן של הפורוורד עקב פציעה, זה הזמן לסכם את עונת הבכורה של שחקן וושינגטון ב-NBA: במה הוא התעלה על הישראלי הראשון בליגה, איפה הוא מדורג לעומת בני המחזור שלו ומה חשבו בארה"ב?

(גודל טקסט)

הנציג הישראלי ב-NBA, דני אבדיה, ככל הנראה סיים לפנות בוקר (חמישי) את עונת הרוקי לאחר שנפצע בקרסולו במשחק שהסתיים בניצחון של וושינגטון וויזארדס על גולדן סטייט ווריירס. בזמן שהוא עובר להתמקד בשיקום ובחזרה מלאה לכושר לקראת עונה הבאה, עבורנו זו הזדמנות להסתכל על המספרים בעונתו הראשונה בליגה, תוך השוואה לרוקיז אחרים וגם לחברו לשעבר במכבי תל אביב, עומרי כספי.

הישראלי רשם 54 משחקים במדי הקבוצה מבירת ארצות הברית, בהם העמיד ממוצעים של 6.3 נקודות, 4.9 ריבאונדים ו-1.2 אסיסטים ב-23.3 דקות לערב. איפה זה מציב אותו ביחס לשאר חבריו במחזור נבחרי הדראפט של 2020? אבדיה, שנבחר תשיעי בדראפט האחרון, מדורג במקום ה-20 בלבד בממוצע נקודות למשחק, וכך גם בממוצע האסיסטים. בעמודת הריבאונדים, לעומת זאת, הוא כבר מזנק למקום השישי. מבחינת דקות משחק הוא מדורג במקום ה-11.

יחד עם זאת, הנתון ששם בפרופורציה את המספרים הנ"ל יותר מכל אחד אחר הוא אחוז השימוש (Usage Rate) – כלומר מספר ההתקפות שהסתיימו בניסיון של אבדיה לקלוע מהשדה או מקו העונשין, או לחילופין באיבוד כדור שלו. מבין 15 הרוקיז ששיחקו לפחות 1000 דקות העונה, הישראלי מדורג במקום האחרון מבחינת אחוז השימוש. בנוסף, הוא מחוץ לטופ 25 באחוז שימוש מבין שחקני השנה הראשונה שקיבלו לפחות 15 דקות בממוצע למשחק.

דני אבדיה | Julio Aguilar/Getty Images

ההשוואה המתבקשת היא כמובן לישראלי הראשון אי פעם בליגה, עומרי כספי, שסיפק עונת רוקי טובה מאוד ב-2009/10 במדי סקרמנטו קינגס. בשנתו הראשונה בליגה הטובה בעולם, מי שנבחר במקום ה-23 בדראפט 2009 שיחק בממוצע שתי דקות יותר מאבדיה (25.1), קלע ארבע נקודות יותר (10.3), אך נפל ממנו בכמות הריבאונדים (4.5).

מבחינתו של אבדיה, הפציעה הגיעה בתזמון הכי גרוע שיש: בחודש הנוכחי, הוא זכה למספר הדקות הרב ביותר עם 26.7 לערב. באפריל הוא אף קלע 7.1 נקודות בממוצע, שזה רחוק עשירית נקודה בלבד מחודש דצמבר, אז העמיד את ממוצע הנקודות הגבוה ביותר שלו העונה, אם כי בדצמבר היו רק חמישה משחקים. החודש הכי חלש היה פברואר, אז הסתפק ב-5.3 נקודות בלבד, ממוצע נמוך בהרבה מכל חודש אחר.

מי שמחפש סיבה לאופטימיות, יכול להתעודד מכך שלא כל הכוכבים הגדולים, בעבר ובהווה, פרצו בסערה כבר בעונתם הראשונה. בין השחקנים שרשמו בעונת הרוקי ממוצע נקודות דומה לזה של הישראלי אפשר למצוא את יאניס אנטטוקומפו (6.8), קוואי לאונרד (7.9) וראג'ון רונדו (6.4), יחד עם אגדות העבר קובי בראיינט (7.6) וגארי פייטון (7.2).

כספי. קלע יותר מאבדיה, אך הוריד פחות כ"ח | Noah Graham/NBAE via Getty Images)

ב-ESPN, הפרשנים מייק שמיץ וקווין פלטון סימנו אתמול את 10 הרוקיז שצפויים להתפתח לכוכבים בעתיד ושמיץ דירג את אבדיה במקום החמישי ברשימה שלו. הפרשן סיכם את עונת הבכורה של הישראלי ב-NBA: "זה לא סוד שהיו לאבדיה המון עליות וירידות העונה. הביטחון בקליעה שלו לשלוש נשארה לא יציבה, הוא התקשה לסיים תוך כדי תנועה ונראה די נוקשה עם הכדור ביד בהתקפה עומדת. לצד פוטנציאל הגנתי שהפגין כשהיה מרוכז, עבירות וחוסר ריכוז לפרקים פגעו בו בשלב מוקדם של עונת הרוקי".

"אחרי שאמרנו את כל זה, אבדיה הראה ניצוצות של יכולת לרווח את המגרש, לשמור על כמה עמדות ולייצר מצבים במגרש הפתוח", הוסיף שמיץ בהסתכלות לעבר העתיד, "זו הסתגלות קשה לשחקן בינלאומי לעבור מהסגנון האירופי ללשחק עם גארדים דומיננטיים כמו ביל ו-ווסטברוק. למרות העליות והירידות שלו, המספרים מוכיחים שהוויזארדס היו טובים יותר עם אבדיה על המגרש, הן התקפית והן הגנתית. ככל שיתאקלם יותר לסגנון ה-NBA, נראה יותר מיכולת הפליימייקינג שהציג ברמה של פיב"א".

מה דעתך על הכתבה?

אהבתי
לא אהבתי