פשוט העם שעלה לגדולה: סארי בנה מכונה מפלצתית בנאפולי

מאוריציו סארי
מאוריציו סארי | AFP

האיש שעבד בתחילת המילניום בבנק ולמד כלכלה נחשב כיום לאחד מגדולי הטקטיקנים באיטליה. מאז שהגיע למועדון אותו הוא אוהד מילדות הספיק לסתור את מראדונה, והערב נגד שחטאר ינסה להשאיר את חלום הצ'מפיונס בחיים

(גודל טקסט)

מאוריציו סארי, אם תרצו, הוא בדיוק ההפך הגמור ממאמן נבחרת איטליה היוצא ג'אמפיירו ונטורה, ורק זה יכול לתת לו המון קרדיט, בניגוד לאיש שסולק מהסקוודרה אזורה בבושת פנים בשבוע שעבר.

גם ונטורה וגם סארי הגיעו למשרות שלהן בדרך חתחתים, אחרי שהעבירו שנים ארוכות בקבוצות קטנות. במקרה של סארי, זו הייתה ההצלחה באמפולי – אותה העלה לליגה הבכירה והצליח גם להשאיר אותה שם למרות התחזיות הקודרות – שסידרה לו את האקזיט והמקום על הקווים בנאפולי.

אלא שכאן נגמר הדמיון בינו לבין האיש שהצליח בטורינו ועבר לנבחרת. לעומת ונטורה הזקן והמהוגן, סארי הוא כנראה הטיפוס הכי פשוט שמסתובב על הקווים בסריה A. הוא לא נראה כמו אחד המאמנים הגדולים באירופה. הוא מעשן כרוני, כולל בזמן האימון, חובב טרנינגים ושונא חליפות ובעל קול עמוק ורם במיוחד. לכן אף אחד לא הרים גבה כשהואשם לפני שנה וחצי בקללות הומופוביות כלפי מאמן אינטר בזמנו, רוברטו מאנצ'יני. "מה שקורה על המגרש, נשאר על המגרש", הוא אמר אז. לא מנומס, לא יפה, אבל מתאים מאוד לפשוטי העם של נאפולי, שיגיעו הערב (21:45) בהמוניהם למשחק מול שחטאר דונייצק בניסיון להשאיר בחיים את סיכויי ההעפלה של הקבוצה לשמינית גמר ליגת האלופות.

סארי
סארי. ההפך הגמור ממאמן הנבחרת (AFP)

"לצערנו לא הכל נמצא בידיים שלנו, אבל גם מה שכן תלוי במשחק הקרוב ואני מצפה מהשחקנים לתת את הכל ולהשאיר כל טיפת זיעה אפשרית על הדשא", אמר אתמול סארי, שקבוצתו תופסת רק את המקום השלישי עם שלוש נקודות, לעומת התשע של יריבתה האוקראינית. נאפולי זקוקה לניצחון 0:1, או לניצחון בהפרש של יותר מגול, כדי למחוק את ההפסד 2:1 באוקראינה במחזור הראשון ולהגיע למחזור האחרון כשהיא חייבת לנצח את פיינורד ולקוות שמנצ'סטר סיטי, שכבר העפילה לשמינית הגמר, תעשה לה טובה ותנצח בחוץ את שחטאר.

"אנחנו לא יכולים להיות מודחים מבלי שניתן את כל כולנו", המשיך סארי לפני שהודיע כי הוא לא מתכוון לבצע רוטציה, על אף שחלק מהשחקנים שלו עדיין עייפים מהמשחק המאוחר מול מילאן בשבת האחרונה (1:2). "לורנצו אינסינייה יפתח אפילו שהוא לא קיבל מנוחה באף משחק העונה. אני מאמין שגם כשעושים רוטציה יש שחקנים שצריכים לקבל קביעות. מסי הוא כזה בברצלונה רונאלדו בריאל וניימאר בפ.ס.ז'", אמר המאמן בהערה לגבי הכוכב הגדול של הקבוצה שלו, שעמד בשבוע שעבר במרכז הסערה, כשוונטורה לא הכניס אותו אפילו כמחליף במשחק הגומלין מול שוודיה במשחק שבו הודחה איטליה בפלייאוף מונדיאל 2018. "מבחינתי לורנצו צריך לשחק בכל משחק, אבל ונטורה משחק כל בקריירה עם שני חלוצים וזה ידוע. לא אהבתי את העליהום עליו", סיכם המאמן שהכריז כי גם מארק האמשיק צפוי לפתוח הערב בהרכב, אף שאיננו כשיר במאה אחוז.

סארי נולד בנאפולי, בן לאב שעבד במפעל סמוך לעיר הדרומית. כשהיה בן שלוש עבר עם הוריו לטוסקנה, אבל דווקא שם, לצד אוהדי פיורנטינה הקרובה ורוב חבריו שאהדו את יובנטוס, אינטר ומילאן, התעצבה אהדתו לנאפולי. "זה נראה לי נורמלי לאהוד את הקבוצה מהעיר שממנה אתה בא", הוא אמר כשחתם כמאמן במועדון בגיל 56.

בתחילת המילניום, סארי נראה רחוק מאוד מאימון בליגת האלופות. הוא למד כלכלה, עבד בבנק ואימן להנאתו קבוצה מהליגה השישית. "אמשיך לאמן רק אם נזכה באליפות", הוא הודיע אז לראשי הקבוצה. ובכן, הם זכו, וסארי החליט להקדיש את עצמו לכדורגל, למרות שכבר נכנס לעשור החמישי בחייו. לכן קל להבין מדוע כשנשאל לפני שלוש שנים אם הוא כועס על כך שהוא המאמן שמרוויח הכי מעט בליגה, השיב לעיתונאי בפליאה: "שאני אכעס? משלמים לי עבור משהו שהייתי עושה בחינם אחרי העבודה. אני בר מזל".

מהבנק לצ'מפיונס
מהבנק לצ'מפיונס. סארי בפעולה (AFP)

אלא שהסיפור של סארי הוא לא רק רומנטי כזה, של כדורגלן חובב שמתחיל קריירת אימון חובבנית בטוסקנה ומוצא את עצמו עשור וחצי ו-16 קבוצות לאחר מכן באחד המועדונים המוערכים בעולם. בעיני לא מעט אנשי כדורגל, סארי הוא גאון טקטי של ממש. המאמן העיד על עצמו בעבר כמי שמסוגל לשקוד 13 שעות ביממה על טקטיקה ובקבוצותיו הקודמות אף דובר על כך שהיה מתרגל 33 מצבי משחק ומערכים שונים כך שיוכל להתאים בכל שלב את המערך לשחקנים ולמטרה במגרש. להבדיל מארסן ונגר, שיצר את הכדורגל ההתקפי של ארסנל בעיקר על ידי אימון של שחקנים לביצוע פעולות התקפיות מהירות בזמן קצוב, סארי מאמין במכונה שעובדת בתיאום מלא.

אם לפני שלוש שנים אמר עליו מראדונה שנאפולי לא תהיה גדולה איתו ושהוא היה מעדיף להשאיר את בניטס כמאמן, סארי הוכיח שהוא מסוגל לייצר לא רק קבוצה מנצחת – כזו שהייתה האחרונה לאבד נקודות העונה בחמש הליגות הבכירות באירופה – אלא גם כזו שדוגלת בכדורגל התקפי. וכפי שכבר ניתן להבין מרמת הקפדנות, גם המערך המועדף על המאמן – 4-3-1-2 – תורגל עד לפרטיו הקטנים.

בשנה הראשונה שלו זה הפך את נאפולי לאלופת החורף באיטליה, שכובשת 80 שערים ומשיגה 19 נקודות יותר מאשר בעונה הקודמת. בשנה השנייה נאלץ סארי לשנות את השיטה ל-4-3-3 בעקבות העזיבה של גונסאלו היגוואין על 38 שעריו. העונה, גם הפציעה החוזרת של ארקדיוש מיליק לא מנעה מדריס מרטנס להישאר הסקורר שהוא הפך להיות אשתקד ולא פגעה בקצב הכיבושים של נאפולי בליגה, שעומד על 2.61 במשחק.

עם היגוואין
עם היגוואין בזמנו. גם שינוי השיטה לא פגע (AFP)

למרות כל המחמאות, שנה אחרי שהודחה בשלב הבתים והדרדרה לליגה האירופית, העונה הנוכחית הייתה אמורה להיות השנה שהנאפוליטנים עושים בה את הקפיצה גם באירופה. בליגה, הניצחון על מילאן בשבת וההפסד של יובנטוס למחרת השאירו אותה בפסגה, עם שתי נקודות יתרון על פני האלופה, אבל באירופה ההישג הכי טוב של המועדון הדרומי בעשור הנוכחי הוא שמינית גמר ליגת האלופות בעונת 11/12. גם שם זה נגמר בהדחה בבושת פנים, אחרי שהובילה 1:3 על צ'לסי במשחק הראשון והפכה לאחת הקבוצות הבודדות בהיסטוריה שמאבדת יתרון שני שערים בשלב הנוק-אאוט בליגת האלופות, מפסידה 4:1 בגומלין והולכת הביתה. הערב, המוטיבציה והטקטיקה של סארי חייבים לעשות את ההבדל כדי להשאיר את הקבוצה הכי טובה היום באיטליה במפעל הבכיר באירופה. אחרי הכל, בעולם הכדורגל, גם אינספור שבחים לא יכולים לכפר על הדחה מוקדמת ובלתי צפויה.

מה דעתך על הכתבה?

אהבתי
לא אהבתי