זה ממכר: ההתעללות של מסי החווירה מול הכדורגל המהפנט של אייאקס

שחקני אייאקס חוגגים
שחקני אייאקס חוגגים | AFP

הכל הלך לפי "התכנית". הפרעוש דרס את יונייטד, רונאלדו כבש שער 65 בנוקאאוט. ואז הגיעו ההולנדים. ופתאום אתה שוכח הכל. פתאום אתה נזכר למה אתה אוהב כדורגל. ענבל מנור על לילה בלתי נשכח בליגת האלופות

קבוצות: אייאקס
(גודל טקסט)
1. אייאקס. מכירים את המחשבה המפחידה: "מה נעשה ביום שאחרי מסי ורונאלדו?", קרירות שמתפשטת ומצמררת את הגוף, כמו דאגה לשלומו של בן משפחה אהוב. כן, אנחנו חיים בעידן מדהים של כדורגל, אבל איך נוכל להתמודד ביום שאחרי או אפילו כשמתישהו בעתיד הקרוב הם יחלו לדעוך לנו לאט לאט מול העיניים? ובכן, בכל פעם שהחרדות הללו יציפו אתכם, תיזכרו בלילה הקסום של ה-16 באפריל 2019 ותגידו לעצמכם את הדבר הבא: "מה נעשה אחרי מסי ורונאלדו? מה שעשינו אחרי מייקל ג'ורדן. נלמד להעריץ קבוצות כדורגל מושלמות גם אם חד פעמיות".


זו כנראה העונה הטובה ביותר בליגת האלופות – מפעל שאיבד מהזוהר שלו בשל פורמט שחוק – בעשור האחרון. שני הכוכבים הגדולים בתבל במסלול התנגשות כל הדרך לגמר ראשון ביניהם מאז 2009, כשבדרך ארבע נציגות אנגליות מאיימות. אם תרצו, מאבק כוחות משולש על השליטה ביבשת. מסי נגד רונאלדו נגד הפרמיירליג ולהפך. הכל הלך לפי "התכנית" במשך 34 דקות. מסי דרס את יונייטד, רונאלדו כבש שער 65 בשלב הנוקאאוט של המפעל. ואז הגיעה אייאקס. ופתאום אתה שוכח הכל. פתאום אתה נזכר למה אתה אוהב כדורגל.


ג'ק פיט-ברוק, כתב "אינדיפנדנט" הבריק בסיכום המשחק שלו מטורינו: "דוד הרג גוליית אחד, אייאקס הרגה שניים בשישה שבועות". זו קבוצה שגורמת לך לשפשף את העיניים. התפוצצות מלהיבה של איכות וכישרון. קבוצה חסרת פחד שבאה לשחק את המשחק שלה בכל מקום בלי לדפוק חשבון לאף אחד. היא גורמת לך לשכוח מטקטיקה, סטטיסטיקה וכדורגל ממוחשב ולהתמכר לעקבים, מסירות בעין עקומה, תנועה בלתי פוסקת וקצב מסחרר. ובכל זאת נתון, 156 שערים בעונה – שיא מועדון – כשעוד נותרו שבעה או שמונה (במקרה של העפלה לגמר הצ'מפיונס) משחקים.



"דוד הרג גוליית אחד, אייאקס הרגה שניים בשישה שבועות" (AFP)


אייאקס היא קבוצה חד פעמית ששחקניה יתפזרו בקרוב לכל עבר ויכניסו למועדון מאות מיליונים. זו דרכו של מועדון. זוהי מורשת יוהאן קרויף. בכל דור ודור, חייב אדם לראות את אייאקס ולהתאהב. בשנות ה-90, האחים דה בור, אוברמארס, קלייברט, ליטמאנן ודווידס סחפו את כולנו. עכשיו יש שמות חדשים. דה ליכט, אולי הבלם המגה סטאר הראשון בעולם, אגדה לפני יום הולדתו ה-20. דה יונג, שעוד לפני ששיחק משחק אחד בבארסה הפך ליקיר האוהדים כשהדיח את ריאל מדריד ואת רונאלדו. טאדיץ', נרס, דולברג, ואן דה בייק, הונטלאר הקשיש. הם יכולים לעשות מה שעשו קודמיהם בין 1971 ל-1973 וב-1995. אין אדם בעולם שלא מאמין בזה היום.


מכל הסיפורים הנהדרים באייאקס, שווה להתעכב על זה של חכים זייך. בדיוק לפני שנה, ב-15 באפריל 2018, הפרידה הייתה בלתי נמנעת. אייאקס הובסה 3:0 באיינדהובן והאוהדים הזועמים הקיפו את זייך וניסו לתקוף את אוטובוס השחקנים. ארבעה ימים לאחר מכן במשחק הביתי מול ונלו, זייך ספג קריאות בוז שגרמו גם לשחקני עבר של המועדון לחוש אי נוחות. בתווך, השחקן הסיר במחאה מחשבון האינסטגרם שלו תמונות שמזוהות עם הכדורגל ההולנדי והחליף את תמונת הפרופיל לתמונה שלו במדי נבחרת מרוקו.


הוא דיבר בקולו על רצונו להתקדם, ההנהלה בנתה על מכירתו, החתימה את טאדיץ' כמחליפו ואף העבירה לו את המספר 10. אפילו טן האח נפרד: "אני יודע שהוא סגור במקום אחר. רציתי להשאיר אותו, אבל יש לו סיכום עם ההנהלה. רק נותר לי לאחל לו בהצלחה. אתגעגע אליו. מי שאוהב כדורגל, אוהב את חכים זייך. שחקן עם איכויות כמו שלו לא נשאר בהולנד ואם אתה הכי טוב בהולנד, לא יהיו לך בעיות במקום אחר".



נושל מתואר הכוכב וחזר גדול יותר. חכים זייך (Gettyimages)


זייך היה קרוב מאוד לרומא. חברו לנבחרת, מהדי בנעטיה, אף הפציר בו במהלך המונדיאל להגיע לליגה האיטלקית. אבל זייך נשאר. נושל מתואר הכוכב, מהמספר שעל החולצה, עם שלל סימני שאלה מסביבו, נשאר במקום שהשלים עם העזיבה שלו והמשיך הלאה – וחזר גדול יותר. עכשיו אפשר רק לנחש שהתחנה הבאה של הקשר בן ה-26 לא תהיה רומא אלא מקום קצת יותר גדול. ואגב, מעניין איך בנעטיה שעזב את יובנטוס בינואר, הרגיש אתמול בערב. 


2. מסי גרם למשחק בין ברצלונה למנצ'סטר יונייטד להיראות כמו משחק גביע בסיבוב מוקדם בין אלופה בהרכב משני לקבוצת מרכז טבלה מהליגה השנייה. מסי גרם לפרשנים האנגליים לשחרר את הארס. "ידענו שאם הוא יחליט להופיע ולהרים את המשחק מהעורף (כמו שמרימים חתול), הוא יכול לעשות את זה והוא עשה את זה", אמר ריו פרדיננד. "הוא סובב את פיל ג'ונס כל כך הרבה פעמים עד שהתחבושת שלו השתחררה", הוסיף גארי ליניקר.



 דומיננטי מאי פעם. ליאו מסי ׁ(Gettyimages)


מסי אוהב קבוצות אנגליות. יש לו 24 שערי צ'מפיונס מולן – יותר מכל שחקן אחר. הוא לא הבקיע שש שנים שער ברבע הגמר עד שהגיעה מנצ'סטר יונייטד. ולהזכירכם, הוא צפוי לפגוש בחצי הגמר את ליברפול ואם בארסה תהיה בגמר, היא עוד תוכל לפגוש את מנצ'סטר סיטי או טוטנהאם. מסי מקווה שזה יקרה כי כרגע הוא רחוק ארבעה שערים מהשוואת שיא שערים אישי לעונה בליגת האלופות. אתמול, היה מי שדיבר על חילופי משמרות. מלך ליגת האלופות מת, יחי המלך החדש.


מסי באמת התעלל באדומים האומללים. השחלות, סיבובים, קטנות, שינויי קצב והכל בקלילות האופיינית. השער הראשון שלו היה כמו להסתכל על מכה בלתי אפשרית של אמן סנוקר. חטיפה, בין הרגליים של פרד, מושך את הכדור ומבטל עוד שני שחקנים ואז יורה כדור מדויק בדיוק לפינה. קטלניות שממוטטת יריב ומחסלת לו את מעט התקווה ורוח הלחימה שנשארה בו. מסי כל כך יעיל ומדויק, עד שהוא נכנס בקלות גם לראש של השוער הטוב בעולם וגורם לו לאבד ריכוז לשנייה. זה כל ההבדל.


 

 

 

 

View this post on Instagram

 

 

 

 

 

 

 

 

 

HE'S ARRIVED. ⚡️

A post shared by Bleacher Report Football (@brfootball) on



מסי השנה דומיננטי מאי פעם. מדהים גם לראות אותו ממציא את עצמו מחדש בכל שנה ותחת כל מאמן וללא קשר לשחקנים שמשחקים לצדו. ארנסטו ואלוורדה כנראה לא מקביל מספיק קרדיט. בארסה שלו פחות וירטואוזית, פחות מלהיבה, טיפה יותר מחושבת, אבל יש בה יעילות רצחנית. ומסי? "אחת ההופעות החיות הטובות שראיתי", סיכם פרדיננד. "סמולינג הכה בו במשחק הראשון וזה כנראה הדבר הכי גרוע שיכול היה לקרות. הוא העיר את החיה. מסי יותר מדי טוב. מי שהיה במשחק יכול להגיד: 'הייתי שם כדי לראות את מסי'. בארסה אולי פחות טובה מבעבר, אבל עם מסי היא יכולה לנצח כל קבוצה".


3. רונאלדו. לראשונה מאז 2010, CR7 לא יהיה בין ארבע האחרונות של ליגת האלופות. מלך המפעל ירד מושפל לנוכח ההצגה ההולנדית. קל מדי במצב כזה ללגלג על המהלך שעשה הפורטוגלי בקיץ. הוא זז, כביכול מעט אחורה, כדי לאתגר את עצמו וסיים מוקדם מהצפוי. אבל זה לא הסוף. רונאלדו לא הראה השנה שום סימני דעיכה גם בגיל 34. הוא גם למד לשמור על עצמו ולתת לעצמו את המנוחה. יחד עם זאת, הקמפיין הזה הוכיח שהוא צריך צוות מסייע טוב יותר. אם רונאלדו חשב שהוא יכול לבד, באה אייאקס והוכיחה לו אחרת.


היא הוכיחה אחרת גם לראשי יובנטוס. כי מבחינת רונאלדו ומנהלי הביאנקונרי, החיבור הזה יישפט להצלחה או כישלון כשהוא יסתיים – ורק זכייה בליגת האלופות תספק את כל הצדדים. יובנטוס הגיעה לגמרים ב-2015 ו-2017 על תקן האנדרדוג. היה לה חיסרון משמעותי אל מול כוכבי הענק של יתר הגדולות ביבשת. אבל יובנטוס נשארה נאמנה לעצמה והציגה קבוצה עיקשת וטקטית שהצליחה להפתיע. רונאלדו לבדו הפך את יובה לפייבוריטית והיא ללא ממש הצליחה להתמודד עם זה.


יובה תנסה שוב ושוב ושוב, אבל לא באותה צורה. היא תנסה שוב עם סגל עמוס יותר בכוכבים. ואם זה לא יילך היא תנסה שוב עם מאמן בכיר יותר. היא לא תרפה ותשתמש בכל האמצעים. רונאלדו ידרוש את זה. וכשהיא היא תזכה, אם היא תזכה, זה יקרה כשמסביב לרונאלדו יהיה צוות מסייע איכותי או במילים אחרות, כשיובנטוס תהפוך את עצמה לריאל מדריד.



יובנטוס לא תרפה ותשתמש בכל האמצעים (AFP)

מה דעתך על הכתבה?

אהבתי
לא אהבתי