להפוך את העונה: לא רק ריאל מדריד חייבת לצאת מהמשבר

סנטי מינה ולנסיה
סנטי מינה ולנסיה | Gettyimages

דווקא בעונה בה ולנסיה חוגגת מאה שנה להיווסדה, היא נפלה. העטלפים במקום ה-11, הודחו מליגת האלופות וגונסאלו גדש, שהוכתר בתור "היורש של רונאלדו", כבר לא פוגע - והוא לא היחיד. יעקב זיו מוכן למפגש בברנבאו

קבוצות: ולנסיה
(גודל טקסט)

ריאל מדריד התאוששה מההפסד המביש מול אייבר 3:0 במחזור הליגה האחרון והבטיחה את עלייתה לשמינית גמר האלופות אחרי ניצחון ברומא 0:2, אבל מתחת לשטח לא רגוע בקבוצה. היא חייבת לנצח את ולנסיה בסנטיאגו ברנבאו ולמזלה העטלפים לא מגיעים למשחק ביכולת הכי טובה שלהם. זאת, דווקא בעונה שבה הם חוגגים מאה שנים ליסוד הקבוצה במארס 2019.

הם הודחו השבוע מליגת האלופות אחרי ההפסד ליובנטוס 1:0 וימשיכו לשחק בליגה האירופית. בליגה הם מדורגים רק במקום ה-11. ייתכן שבהמשך הם יתאוששו, אבל בשנה שעברה ולנסיה לא דורגה אפילו פעם אחת מתחת למקום העשירי והמקום התשיעי היה הכי גרוע.

לכאורה היו לולנסיה כל הכלים לעשות את זה בתחילת העונה. הם החתימו את גונסלו גדש שהיה מושאל בעונה שעברה מפאריס סן ז'רמן ושילמו עליו 40 מיליון יורו אחרי שבעונה שעברה הוא היה סנסציה וכונה "היורש של כריסטיאנו רונאלדו".

חלוץ אתלטיקו מדריד קווין גמיירו עלה 16 מיליון יורו, ג'אופרי קונדוגוביה המכונה "פול פוגבה לעניים" עלה 20 מיליון יורו ושניהם יחד לא מספקים את התמורה. גם החתמת דניאל ואס מסלטה ויגו עבור 6 מיליון יורו הייתה אמורה להיות מתכון להצלחה אבל הנתונים כאמור רחוקים מלהעיד על הצלחה.


ולנסיה סופגת מריאל מדריד. איך זה ייגמר הפעם? (Gettyimages)

למדו לשחק נגד מרסליניו
אחת הסיבות למצב של הקבוצה נעוצה באיש על הקווים. בשנה שעברה מרסליניו היה אחד המאמנים הכי רעננים בליגה והעונה, כך נראה, כולם למדו לשחק נגדו. מרסליניו נשאר נאמן ודבק מדי ב-4-4-2 שלו. הוא לא מגוון את שיטת המשחק שלו. כאשר ברצלונה, אתלטיקו מדריד וריאל מדריד לא נמצאות בשיאן, ציפינו לראות בצמרת גם את הכתומים.

ב"מארקה" דיברו על כך שהשחקנים שהגיעו הקיץ לא היו בפורמה הנדרשת ובעיקר גדש. סיבה נוספת היא רשימת פציעות ארוכה. קונדוגוביה, דניאל פארחו, סנטי מינה, אסקיאל גאראיי שלא שותף בחמשת המשחקים אחרונים – כולם היו פצועים בשלב זה או אחר של העונה. פארחו היה רחוק מהיכולת הטובה שלו בעונה שעברה.

ההתקפה של ולנסיה רחוקה מהיכולת של העונה שעברה. גדש עשה הרבה מהומות במגרש וכבש חמישה שערי ליגה בעונה החולפת. העונה היריבות למדו אותו והן מפעילות עליו לחץ לא פשוט. הוא לא מוצא את הדרך לבטא את היכולת פיזית שלו והיריבות מורידות אותו לקרקע בעבירות לא קלות. מול יובנטוס הוא ספג שש עבירות. "הוא הגיע למצב כזה שהוא כבר לא מתלונן כלפי השופטים על הדרך בה עוצרים אותו וזה נראה שאין לו כח להתלונן", כתב דאריו פיוח, כתב העיתון "מארקה".


רודריגו וגדש. אפילו להתלונן אין כוח (AFP)

הבעיה שגדש נמצא בלב המערך הטקטי של מרסליניו והיריבות יודעות זאת ועוצרות אותו בכל מחיר. ולנסיה היא לא קבוצה שיכולה לעשות רכש מאסיבי. "גדש היה המטרה העיקרית שלה הקיץ אחרי עונה נפלאה ובינתיים הוא מאכזב", הוסיף פיוח.

גם באטשואי היה צריך לתת הרבה יותר תפוקה מאשר שער בודד ב-11 משחקים. הוא איבד את המקום בהרכב ופתח רק בארבעה משחקים. בקבוצה מרגישים את היעדרו של המגן הימני ז'ואאו קנסלו שעבר ליובנטוס תמורת 40.4 מיליון יורו. הוא היה תוקף באגף ימין של ההתקפה וכעת אין להם שחקן עם ביצועים דומים.

ניצחון ביתי אחרי ארבעה חודשים
עוד סיבה ברורה לנפילה ביכולת היא היכולת של החלוץ רודריגו מורנו שהיה מבוקש בתחילת העונה בריאל מדריד. ז'ולן לופטגי רצה אותו בבלאנקוס והוא החל קריירה לא רעה בנבחרת, אבל מאז הוא נמצא בצלילה ברורה. בעונה שעברה הוא כבש 16 שערים בליגה והעונה הסתפק בשער אחד. הוא סובל מפציעה ולא ברור אם ישחק נגד ריאל מדריד. בשתי מלים: נפילה ענקית.

האוהדים חיכו ארבעה חודשים מאז המשחק נגד לה קורוניה כדי לראות ניצחון ביתי. "זה היה צריך להגיע הרבה יותר מוקדם", הודה מרסליניו אחרי המשחק בו כבש סנטי מינה צמד וגמיירו הוסיף את השלישי ורשם רק שער שני העונה. בשישה הפסדי בית האוהדים חוו את מה שפרשן העיתון "מארקה" כינה "סיוט נוראי". למזלו של מרסליניו היו לולנסיה סבבים גרועים יותר בעבר, כמו עשרה משחקי בית ללא ניצחון בעונת 1985/6. ולנסיה השיגה תוצאות תיקו מול ברצלונה ואתלטיקו מדריד פעמיים 1:1, אבל לא צברה ניצחון. במשחק הביתי הלפני אחרון נוצחה בבית מול ג'ירונה 0:1.


גדש. ככה נראה היורש של רונאלדו?

כעת תהיה ולנסיה חייבת לעכל מהר ככל האפשר את הכישלון באלופות והעובדה שלא עלתה לנוקאאוט. אמנם תשעה משחקים יכולים להוליך אותה לזכייה במפעל ועלייה אוטומטית לשלב הבתים של האלופות בשנה הבאה, אבל לכולם ברור שהמשימה לא קלה.

בולנסיה טענו שנתקלו שההגרלה באלופות סידרה להם בית קשה עם שתיים מהקבוצות הגדולות בעולם – יובנטוס ומנצ'סטר יונייטד. הניצחון המפתיע של יונייטד על יובנטוס בטורינו 1:2 טרף את הקלפים של הכתומים שדווקא השיגו תיקו מאופס באולד טראפורד והתכוננו לארח את יונייטד למשחק מכריע במסטאיה. "אין לנו הרבה זמן ללקק את הפצעים", אומרים בולנסיה.

ניצחון על ריאל מדריד יכול להפוך את כל העונה בקבוצה. "הלחץ הוא על ריאל מדריד יותר מאשר עלינו", אמר בסוף השבוע מרסליניו. שני ניצחונות ליגה רצופים שיפרו את מעמדו, אבל הקבוצה עדיין רחוקה שש נקודות מהמקום הרביעי שמוליך שוב לאלופות שנה הבאה. בקבוצה מביטים בקנאה בסביליה -קבוצה באותה דרגה כמוה – מוליכה לפתע את הליגה עם המאמן פבלו מצ'ין שהגיע בקיץ מג'ירונה והופך לאט אבל בטוח ללהיט הגדול של מאמני ה"לה ליגה".

האם ולנסיה יכולה להפתיע את ריאל מדריד? אם שואלים את הקשר ההגנתי הצרפתי של ולנסיה, פרנסיס קוקלן, התשובה ברורה. "זה הרגע בו אנחנו יכולים להטביע את חותמנו על הליגה ולסמן טריטוריה", אמר השחקן שעבר אליה בינואר האחרון מארסנל תמורת 14 מיליון יורו. "כשריאל מדריד משחקת טוב קשה מאוד להתגבר עליהם, אבל אנחנו צריכים לנצל את המצב שלה כיום. ניצחון בברנבאו הוא הכרזה שאנחנו חוזרים לעניינים".

מה דעתך על הכתבה?

אהבתי
לא אהבתי