חמישה משחקי דרבי ביומיים: המדריך המלא ליריבות השנואות

ליאו מסי עם סרחיו ראמוס
ליאו מסי עם סרחיו ראמוס | Gettyimages

חגיגה בצפון לונדון כשטוטנהאם תארח את ארסנל, בבירת איטליה לאציו תארח את רומא, בספרד שוב ייערך הקלאסיקו בין ריאל מדריד לברצלונה, משחק העונה בפורטוגל ודרבי בליברפול: יעקב זיו על החגיגה הגדולה שבדרך

(גודל טקסט)

זה קורה כמעט מדי עונה, וגם בסוף השבוע הקרוב נהנה מחגיגה אדירה של כדורגל: לא פחות מחמישה משחקי דרבי מהגדולים בעולם ייערכו תוך 48 שעות, כולל אל קלאסיקו בסנטיאגו ברנבאו, דרבי רותח בבירה האיטלקית וקרב על טהרת צפון לונדון המדריך לאוהד לקראת סופ"ש גדוש אירועים.

שבת
טוטנהאם – ארסנל (14:15, ישיר בספורט1)
הדרבי הצפון לונדוני הוא אחד החמים באנגליה. אוהדי ארסנל היו נוהגים לחגוג את ה"טוטרינגהאם דיי" מדי שנה לציון העובדה שהם סיימו תמיד מעל טוטנהאם בטבלה בעידן ארסן ונגר, מלבד השנתיים האחרונות.

תחילת היריבות: 1896
מאזן בין הקבוצות: 197 משחקים, 82 ניצחונות לארסנל, 64 ניצחונות לטוטנהאם ו-51 תוצאות תיקו.ארסנל 
השחקן השנוא על ידי אוהדי טוטנהאם: סול קמפבל, שהיה קפטן הקבוצה ועזב לארסנל "כדי להתחיל לזכות בתארים" ב-2001
השחקן השנוא על ידי אוהדי ארסנל: הארי קיין תמיד חלם לנצח את ארסנל. בשעתו הוא היה בנוער של התותחנים והם הציבו אותו כשוער לפני שקיבל אישור לעזוב. למרות שיש לו תמונות עם מדי התותחנים, ביציעי התרנגולים הוא זוכה לשירת "הוא משלנו".
המצב הנוכחי: טוטנהאם תגיע למשחק אחרי שני הפסדים לברנלי ולצ'לסי ועם חששות שהמנג'ר מאוריסיו פוצ'טינו יעזוב בקיץ לריאל מדריד בגלל שהקבוצה לא רכשה אף שחקן בשני חלונות האחרונים. 


קיין מכניע את ארסנל בסיבוב הקודם (Gettyimages)

לאציו – רומא (21:30)
אין כמעט רגע שקט במשחקי הדרבי דה לה קפיטלה (הדרבי של עיר הבירה), כשגם הפעם לפני המשחק רוססו בעיר כתובות קשות על ידי אוהדי לאציו נגד רומא, כאלה שכללו גם נאצות מכוערות ואנטישמיות וביניהן "יהודים לגז, אנה פרנק אוהדת רומא".

תחילת היריבות: 1929
מאזן בין הקבוצות: 171 משחקים, 65 ניצחונות לרומא, 45 ניצחונות ללאציו ו-61 תוצאות תיקו.
השחקן השנוא על ידי אוהדי לאציו: פרנצ'סקו טוטי, איך לא, הקפטן והסמל הנצחי ששיחק כל חייו ברומא. טוטי היה מכין חולצות עם סלוגנים פרובוקטיביים כדי לחגוג איתם נגד לאציו כשהיה כובש נגדם.
השחקן הכי שנוא על ידי אוהדי רומא: פאולו די קאניו, שפעם הצדיע במוהל יד אחרי דרבי בין הקבוצות. גם ג'ורג'יו קינאליה שהיה חוגג מתחת ליציע של אוהדי רומא בכוונה.
פיקנטריה: ב-2006 הבטיח מאמן לאציו בזמנו, דליו רוסי, לקפוץ למזרקת ג'יאנוקולו בעיר אם ינצח. אוהדי רומא הקפידו להשתין במזרקה כל השבוע.
המצב הנוכחי: לרומא יש כוכב חדש, ניקולו זאנוליו שמכונה 'טוטי החדש'. מהעבר השני בולט סרגיי מילינקוביץ' סאביץ' שבשנה שעברה נבחר לשחקן המצטיין הצעיר בליגה. סטיבן אנזונזי מרומא הצהיר שהם לא חוששים מלאציו, אחרי שפברואר ניצחה הקבוצה ארבעה מחמשת משחקיה.


זאניולו. כוכב חדש ישתלט על הדרבי? (AFP)

ריאל מדריד – ברצלונה (21:45)
אין צורך להרבות על הסיבה ליריבות בקלאסיקו. ריאל מדריד הייתה ידועה כקבוצה של גרנרליסימו פרנקו שכתש בהפצצות את ברצלונה במלחמת האזרחים של ספרד. בארסה מייצגת את הקטלונים ששואפים כבר שנים לעצמאות. ספורטיבית מדובר בשתיים מהקבוצות הגדולות בעולם, שמאז ומתמיד היו יריבות מושבעות.


תחילת היריבות:
1902
מאזן בין הקבוצות: 241 משחקים, 95 ניצחונות לריאל מדריד, 95 ניצחונות לברצלונה ו-51 תוצאות תיקו.
השחקן הכי שנוא על ידי אוהדי ריאל מדריד: ליונל מסי, השחקן ששינה את ההגמוניה בספרד לנצח. תחתיו ברצלונה הפכה לקבוצה האהובה והמצליחה בספרד, ואולי בעולם. והוא עצמו מלך השערים של הקלאסיקו, מלך השערים של ברצלונה והאויב המוש שהתמונה בה הוא מניף את החולצה מול אוהדי ריאל מדריד בברנבאו הפכה לאייקונית כנראה לנצח. 
השחקן הכי שנוא על ידי אוהדי ברצלונה: סרחיו ראמוס, כמובן. הפייטר הגדול של הבלאנקוס שתמיד משחק נגדם אגרסיבי ומחמם את האווירה.
המצב הנוכחי: ברצלונה הדיחה את ריאל מדריד מגביע המלך ביום רביעי האחרון עם 0:3 משפיל בברנבאו והיא גם מקדימה את הבלאנקוס בליגה ב-9 נקודות. 


התמונה האייקונית. מסי חוגג בקלאסיקו (Gettyimages)

פורטו – בנפיקה (22:25, ישיר בספורט2)
המשחק המכונה "או קלאסיקו" בין שתי הקבוצות הבכירות של ליסבון ופורטו, שכתמיד גם מדובר במשחק עונה שעשוי להכריע את גורלה כולה.
תחילת היריבות: 1912.
מאזן בין הקבוצות: 234 משחקים, 91 ניצחונות לפורטו, 85 ניצחונות לבנפיקה ו-58 תוצאות תיקו.
הכי שנוא על ידי אוהדי בנפיקה: פינטו דה קוסטה, נשיא פורטו שהפך את הקבוצה לאימפריה. "כל תואר של פורטו שווה שניים של בנפיקה", אמר הנשיא מאז 1982.
הכי שנוא על ידי אוהדי פורטו: ז'וזה אגואש, חלוץ בנפיקה שכבש משחקי הדרבי בין הקבוצות 17 שערים בשנות החמישים והשישים. מגני בנפיקה לא היו יכולים להתקרב אליו בזמנו ועד היום נחשב לאגדה.
פיקנטריה: רוי אגואש, בנו של ז'וזה, שיחק בשנות השמונים בבנפיקה והיה מהבודדים שחצו את הכביש. כמובן שאוהדי בנפיקה לא סלחו לו.
המצב הנוכחי: שתי הקבוצות צמודות כשפורטו מקדימה בנקודה את בנפיקה בטבלה לאחר 23 מחזורים.


שחקני בנפיקה חוגגים. ניצחון בדרגאו יעלה אותם לפסגה (AFP)

ראשון
אברטון – ליברפול (18:00, ישיר בספורט1)
דרבי המרסיסייד, עוד יריבות עתיקה וגדולה במיוחד בכדורגל העולמי. אחת הסיבות ליריבות היא שאנפילד היה פעם האצטדיון של אברטון, עד שליברפול נכנסה אליו ב-1892 ואברטון נאלצה לנדוד כמה קילומטרים משם.
תחילת היריבות: 1894
מאזן בין הקבוצות: 232 משחקים, 93 ניצחונות לליברפול, 66 ניצחונות לאברטון ו-73 תוצאות תיקו.
הכי שנוא על ידי אוהדי אברטון: רובי פאולר נולד בצד של אוהדי אברטון, אבל עבר לליברפול ועשה לטופיז הרבה צרות..
הכי שנוא על ידי אוהדי ליברפול: דיוויד מויס, מנג'ר אברטון בעבר שטען שקבוצתו היא של העם, דבר שעורר מהומה בעיר.
המצב הנוכחי: לא צריך לספר שכל איבוד נקודות של ליברפול מול אברטון יכול להשליך על המירוץ לאליפות, כי המייטירדס מקדימים את מנצ'סטר סיטי רק בנקודה. אברטון לא ניצחה את ליברפול מאז 2010.


אוריגי מכריע את הדרבי האחרון בדקה ה-96 (Gettyimages)

מה דעתך על הכתבה?

אהבתי
לא אהבתי