טרגדיה בהמשכים: על הגיהנום שריאל מדריד חוותה העונה

מרסלו, סרחיו ראמוס
מרסלו, סרחיו ראמוס | ספורט1

אלופת אירופה היוצאת התעלמה מעזיבת רונאלדו, שיחקה כדורגל נוראי, שברה שיאים שליליים, הניפה דגל לבן ואיבדה את הזהות. הבלאנקוס לא יכולים להרשות לעצמם עוד שנה כזו, והמשימה של זידאן קשה מבעבר

(גודל טקסט)

ריאל מדריד נפרדה מעונת 2018/19 ובכך הסתיים לו עשור הגלאקטיקוס2. בקיץ 2009 הטיל פלורנטינו פרס פצצה עם מסע רכש מטורף, בגובה רבע מיליארד יורו, כזה שטרם נראה בכדורגל העולמי, כשבזה אחר זה הצטרפו קאקה, כריסטיאנו רונאלדו (היהלום שבכתר), קארים בנזמה, צ'אבי אלונסו ואחרים. והעונה, לאחר עזיבתו של השחקן הגדול בהיסטוריה של המועדון – הנשיא לא הגיב. עשור שנפתח עם חלומות ועיניים גדולות, עם דחף בלתי נלאה להצלחה – הסתיים בקול ענות חלושה, עם מריאנו דיאס כיורש של חולצה מס' 7 הקדושה.


אין מצב, זה פלורנטינו', אתה אומר לעצמך, האיש שהנחית בתחילת המילניום את פיגו, זידאן ורונאלדו, והגשים את החלומות של אוהדי ריאל מדריד. הוא לא ישאיר את הקבוצה בידיים ריקות. אך ריאל מדריד המשיכה עם פרויקט הצעירים הנאיבי שלה, סירבה לקחת חלק בחוקי המשחק החדשים בחלון ההעברות, על אף שמאז 2014 יש לה פלוס של 350 מיליון יורו ממכירות שחקנים. הנשיא שכתב את שמו באותיות של זהב לצד הנשיא האגדי סנטיאגו ברנבאו – הרס הכל הקיץ.

כל עונה של ריאל מדריד מרגישה כמו חמש עונות, אך זו הייתה יוצאת דופן. קצרה היריעה מלהכיל את הטרגדיות הספורטיביות שעברו עליה. שבוע אחר שבוע נשברו השיאים השליליים – רצף האי ההבקעות השלילי מאז 1984/85, שיא הפסדי ליגה מזה 20 שנה, ממוצע הקהל הנמוך ביותר בסנטיאגו ברנבאו מזה עשור ובעיקר: עונה שהסתיימה במארס, ואם לא הנסיקה המטאורית של ויניסיוס – הדיכאון היה צף כבר בינואר. ריאל מדריד לא הייתה יכולה לזכות בליגת האלופות לנצח, והעונה הנוכחית המשוגעת מעצימה את ההישג הגדול של זינדין זידאן שהוליך את הקבוצה לשלוש זכיות ברציפות. והאמת, מאז 1998 לבלאנקוס יש יותר זכיות בליגת האלופות (7) מאשר אליפויות ספרד (6), דבר שמלמד דבר או שניים על סדר העדיפויות. תקופת כריסטיאנו רונאלדו הסתיימה עם שתי אליפויות בלבד, וברצלונה של ליאו מסי נוגסת בפער ההיסטורי. אז הבלאנקוס עשו לא מעט טעויות, שהן חלק מהמשחק. אבל עונה כזו לא זוכרים גם זקני השבט: עונה בה ריאל מדריד פשוט ויתרה מראש, הניפה דגל לבן.


כריסטיאנו רונאלדו. ריאל הניפה דגל לבן כשלא הביאה מחליף (Gettyimages)


בחודש מאי, אלה הימים בהם אוהדי ריאל מדריד סופרים לאחור עד לגמר ליגת האלופות. השנה, בדומה לצבא, נערכה טבלת ייאוש – מתי זה נגמר. "גם המלך הכי גדול נופל בסוף", אמר נאצ'ו לאחר ההדחה נגד אייאקס, עם הפסד 4:1 דווקא בסנטיאגו ברנבאו, שמזמן לא מטיל אימה. אלא שאלופת אירופה שהחזיקה בגביע עם האוזניים הגדולות 1,000 ימים  – נפרדה מהכתר בבושת פנים. זידאן שבמארס חזר כדי להציל את הטיטניק, נשמע מיואש לאחרונה: "טוב שהעונה הזו מסתיימת".


מה לעשות, 50 השערים של רונאלדו בכל עונה חסרים מאוד וגם הטירוף שלו. גם איתו, ריאל מדריד סבלה מבעיות וחוותה עונה קשה אשתקד. גם איתו כנראה לא הייתה זוכה בתארים, אך לפחות הייתה תחרותית. גארת' בייל, גיבור המספרת מקייב, מעולם לא הראה את האופי הדרוש כדי להנהיג ושיחק רע מאוד למרות שהיה כשיר. מרקו אסנסיו לא "סחב את המכונית", וכבש שער ליגה בודד. קארים בנזמה סיפק 30 שערים אך מעטים במשחקים הגדולים. לוקה מודריץ' ורפאל וראן חוו נפילה גדולה לאחר המונדיאל.



ז'ולן לופטגי פוטר אחרי 14 משחקים בלבד כשהמועדון הוציא הודעה מעליבה: "איכות הסגל עם שמונה מועמדים לכדור הזהב לא תאמה את התוצאות". סנטיאגו סולארי עשה שרירים וייצב את הקבוצה, אך בדיוק כשהתחילה להתקרב באמת – ריאל מדריד נכנעה לג'ירונה בברנבאו ואיבדה כיוון, הוכיחה שהעונה היא לא שייכת. ועדיין, אחוזי ההצלחה שלו טובים משמעותית משל זידאן.

גארת' בייל. מגיבור המספרת בקייב לא נותר שום זכר (Gettyimages)


הצרפתי ראה את הנולד ועזב אז בתזמון מושלם. "הרגשתי שהקבוצה לא יכולה להמשיך לנצח", אמר חמישה ימים לאחר הגמר. לא רצה להיות זה שיתלכלך בביצוע המהפכה. זידאן הבטיח שיהיו שינויים, שהמילה "ניקיון" לא מכבדת את השחקנים שזכו בהכל. אבל השחקנים עצמם לא כיבדו את המועדון. לאחר ההפסד בוייקאס, כבר דיבר אחרת: "לא עשינו כלום. תמיד אני מגן על השחקנים, לא הפעם".


אדן הזאר נראה סגור, באיחור של שנה, ואדר מיליטאו חתם, אך לא די בכך. ריאל מדריד זקוקה לדם חדש לגמרי. לשקם את ההריסות. מהפכה של ממש. עם קשרים שיתרמו בגולים ובישולים. שחקנים מהירים עם דריבל בשטח קטן. ויניסיוס היה מצוין, אך תהיה זו טעות לבנות עליו כשחקן הרכב, למרות שהוא ההפך מאסנסיו – חוצפן, שאפתן, מחייך, ורוצה לטרוף את העולם.


מלבד בייל, ריאל צריכה להיפטר גם מבנזמה שלא מספיק טוב להיות ה-'9' שלה ובהתאם להצעות בשוק, לחשוב טוב מה לעשות עם איסקו ומודריץ', בטח כשטוני קרוס שנראה כמו הצל של עצמו, זכה להארכת חוזה, מה שמעלה חשש שדבר לא הולך להשתנות. זידאן כבר סיפר שההישג בליגת האלופות קוסם לו אך הזכייה באליפות הייתה הרגע המרגש בקריירה שלו, וזו תהיה המטרה. וכדי להתמודד עם מסי, ריאל מדריד חייבת לבנות קבוצה חזקה.



אתגר קשה יותר מהפעם הקודמת. זידאן (Gettyimages)


הפעם, בניגוד לינואר 2016 כשזידאן הגיע לריאל, המצב קשה הרבה יותר. ללא רונאלדו, עם סגל שבע וחלש משמעותית, שחקני מפתח מבוגרים כמו סרחיו ראמוס ומודריץ', עם כאלה שעברו את העונה הגרועה בקריירה כמו איסקו ומרסלו. הפעם, זידאן יודע, הוא חייב לבנות אותה מחדש, בלי שום סנטימנטים. במועדון הזה, התוצאות הן הכל, והחל מהשנייה הזו – הכל עליו. לאוהדי ריאל מדריד לא אכפת אם הסנטיאגו ברנבאו יהיה האצטדיון הטוב בעולם. הם רוצים את הקבוצה הטובה בעולם. כי הדבר הטוב היחיד בעונה הזו  – שהיא מסתיימת. "גם זה יעבור".

מה דעתך על הכתבה?

אהבתי
לא אהבתי