לדרבי תוכים משלו: האם אספניול יכולה לעשות נגד ברצלונה מה שעשתה לפני 11 שנה?

איבן דה לה פניה
איבן דה לה פניה | STR/AFP via Getty Images

מוליכת הליגה ונועלת הטבלה ייפגשו מחר למשחק שאמור להיות פשוט, אבל הזיכרונות מ-2009 מספרים סיפור דומה. יוכין נזכר בסנסציה, באיבן דה לה פניה ובמשחק ההיסטורי ששינה הכל

(גודל טקסט)

ברצלונה בפסגה, אספניול במקום האחרון… דרבי הקצוות מחר (שבת) לא מבטיח להיות שקול ומותח על הנייר, אבל חכו רגע. זה בדיוק המצב ממנו יש לבארסה זיכרונות רעים במיוחד, ועבור היריבה העירונית הקטנה הוא משדר הזדמנות להישג אדיר. כי אלה הרי היו פני הדברים ב-21 בפברואר 2009, ואספניול ניצחה אז 1:2 מצמד של איבן דה לה פניה. במובנים לא מעטים, זו אחת הסנסציות הגדולות בתולדות הליגה הספרדית במשחק נתון, בהתחשב בנסיבות.

ברצלונה היתה אז בעיצומה של עונת הבכורה המופלאה של פפ גווארדיולה. היא הגיעה למשחק הביתי בקאמפ נואו עם יתרון 10 נקודות בפסגה על ריאל מדריד. היא הציגה כדורגל מהפנט על בסיס שבועי, ולא הפסידה מאז מחזור הפתיחה, כלומר במשך 174 ימים. ב-21 משחקי הליגה הקודמים לדרבי היא השיגה 19 נצחונות ושתי תוצאות תיקו. היא נראתה כמו מכונה בלתי ניתנת לעצירה, ואכן – העונה ההיא הסתיימה עם זכייה בטרבל. גווארדיולה לא שיחזר את ההישג הזה מעולם.

מנגד, אספניול היתה שקועה עמוק במקום האחרון, עם שלוש ניצחונות בלבד ב-23 מחזורים. 111 ימים חלפו מאז האחרון שבהם בתחילת נובמבר. סמואל אטו לבדו הבקיע יותר שערים מכל הסגל של אספניול נכון לאותה נקודה. היא כבר פיטרה שני מאמנים, ולדרבי התייצבה עם בחור בן 36 שקיבל את התפקיד הראשון בחייו – שמו היה מאוריסיו פוצ'טינו. ואמנם, באופן משעשע למדי, הוא כבר הספיק לפגוש את גווארדיולה פעמיים מאז המינוי בזכות צמד משחקי הדרבי בשמינית גמר בגביע, והקבוצה אפילו החזיקה מעמד לא רע עם 0:0 ביתי והפסד 3:2 בקאמפ נואו, אבל איש לא נתן להם סיכוי.

פוצ'טינו. כבר החזיק מעמד נגד ברצלונה (AFP)
פוצ'טינו. כבר החזיק מעמד נגד ברצלונה (AFP)

היה צריך להיות מטורף כדי להאמין שאספניול מסוגלת לעשות משהו מול בארסה ההיסטורית ההיא, דווקא כאשר היא נראתה בדרך הבטוחה לירידה. 42 נקודות הפרידו ביניהן. היא הרי לא ניצחה בקאמפ נואו בכל מקרה במשך 27 שנים. ומתי בכלל שמעו בספרד על מובילה שמפסידה לנועלת הטבלה במשחק ביתי? זה לא קרה מאז 1929. זה לא יכול היה לקרות. בפרשנות מבודחת של העיתון הקטלוני ספורט נכתב כי ניסיונה של אספניול לעצור את ברצלונה זהה לנסיון להילחם בקינג קונג עם כפית.

לאוהדי ברצלונה מעולם לא היו סנטימנטים כלפי אספניול, אבל המצב אז היה מתוח במיוחד. רק שנה וחצי קודם לכן, במחזור האחרון בעונת 2006/07, הבקיע ראול טאמודו בדקה ה-90 בדרבי, קבע 2:2, מנע מבלאוגרנה זכיה באליפות והעביר את הכתר הישר לראשה של ריאל מדריד. היה זה בסיומו של קרב טעון במיוחד, בו הבקיע ליאו מסי הצעיר שער בידו, סטייל דייגו מראדונה. אספניול לא אהבה זאת בלשון המעטה – והתגובה היתה כואבת מאוד. מאז, אפשר היה לחתוך את המתח בעיר עם סכין, והירידה האפשרית של התוכים גרמה לשמחה גלויה לאידם בקרב מעריצי בארסה. כאשר הקבוצות עלו לדשא ב-21 בפברואר, כל האצטדיון פצח בשירה על אספניול בליגה השנייה.

ואז דה לה פניה השתיק אותם. דווקא בודהה הקטן, בוגר לה מאסיה המצטיין, התקווה הגדולה של בארסה באמצע שנות ה-90', השחקן האלגנטי והאהוב שהיה אמור להפוך לכוכב על בקאמפ נואו, אוהד שרוף של בלאוגרנה מאז שהוא זוכר את עצמו…. דווקא הוא! וזה לא הכל – כי את השער הראשון הבקיע דה לה פניה בראשו. הבחור בגובה 169 סנטימטרים, בדיוק כמו מסי, מעולם לא הבקיע בנגיחה קודם לכן. הוא בכלל לא תיאר לעצמו שאפשר להבקיע בנגיחות. מבחינתו, היה זה מדע בדיוני. הראש שימש אותו רק כדי לחשוב. ואולם, נגד ברצלונה באותו ערב קסום, גם הנס הזה התרחש.

דה לה פניה. דווקא הוא (JOSEP LAGO/AFP via Getty Images)
דה לה פניה. דווקא הוא (JOSEP LAGO/AFP via Getty Images)

אספניול הריחה דם עוד בשלהי המחצית הראשונה כאשר סיידו קייטה הורחק, אבל גם בנחיתות מספרית האמינה ברצלונה ששלטה ללא עוררין במגרש ששער הוא רק עניין של זמן. היא שגתה. הנגיחה של דה לה פניה בדקה ה-50 הפכה, למרבה התדהמה, לשערו הראשון אחרי 1114 ימים ללא כיבוש. ואז, אחרי שהמתין שלוש שנים כדי להבקיע, הוא חיכה ארבע דקות נוספות בלבד כדי להבקיע שוב. הפעם היה זה שער דה לה פניה קלאסי, בהקפצה אמנותית מעל ויקטור ואלדס שעשה שטויות – ואספניול הובילה לפתע 0:2. גווארדיולה היה בהלם. מסי היה בהלם. אטו היה בהלם. גם פוצ'טינו ודה לה פניה היו בהלם.

בדקה ה-62 הבקיע יאיא טורה העצום את השער המצמק, והחיוכים חזרו לפני האוהדים ביציעים. הנה לכם – הקאמבק בדרך. אלא שלא היה שום קאמבק. ההגנה של אספניול, שהודקה מאוד בשבועות הספורים עם פוצ'טינו בתפקיד, הצליחה להחזיק מעמד ולצאת עם כל הנקודות. והמשחק הזה שינה לה את כל העונה ב-180 מעלות. את התנופה הזו מינפו התוכים על מנת לצאת לרצף תוצאות נהדרות. הם לא סתם ניצלו מירידה, אלא סיימו את העונה במקום העשירי המכובד.

אז עכשיו מגיעים התוכים לדרבי במצב דומה. גם הפעם הם שקועים במקום האחרון, ובמשבר עמוק. גם העונה הספיקה ההנהלה לפטר שני מאמנים. גם הפעם סכנת הירידה מוחשית מאוד. אבל יש דרבי, והפעם הוא אפילו ביתי – אולי זה לטובה? אולי יש כאן צ'אנס פנומנלי לחולל נס נוסף? אף אחד לא מאמין שהחבורה החלשה הזו מסוגלת לעמוד בפני מסי וחבריו, אבל גם ב-2009 אף אחד לא האמין. ואולי הפעם אין לאספניול אקס-בארסה מיתולוגי כמו דה לה פניה על המגרש, אבל היא מתהדרת באקס-בארסה מיתולוגי על הספסל, כי מאמנה החדש הוא אבלארדו. בעצם, יהיה זה משחק הבכורה שלו, ואי אפשר לחלום על בכורה מרתקת יותר. האם הוא מסוגל להיות סוג של פוצ'טינו? הוא הרי בלם עבר, וידוע כמאמן שמתמחה בארגון העורף.

אבלרדו. גם אז אף אחד לא האמין (Juan Manuel Serrano Arce/Getty Images)
אבלרדו. גם אז אף אחד לא האמין (Juan Manuel Serrano Arce/Getty Images)

בשעה כה קשה, זיכרונות מלפני 11 שנה הם התקווה הגדולה – והפעם הסנסציה אף עלולה להיות הרסנית הרבה יותר מבחינת בארסה. ב-2009, ההפסד לא שינה הרבה מבחינת גווארדיולה, על אף שקבוצתו הפסידה במחזור שלאחר מכן גם לאתלטיקו מדריד. זכייה באליפות לא עמדה בסימן שאלה ממשי בשום שלב. הפעם, כאשר החבורה של ארנסטו ואלוורדה מקדימה את ריאל מדריד בפסגה בשתי נקודות בלבד, הפסד בדרבי עלול להיות קריטי.

מה דעתך על הכתבה?

אהבתי
לא אהבתי