תחת לחץ: לברצלונה אסור לטעות בבחירת המחליף של לואיס סוארס

לואיס סוארס , אנטואן גריזמן , ליונל מסי
לואיס סוארס , אנטואן גריזמן , ליונל מסי | Maja Hitij/Bongarts/Getty Images

חלון ההעברות של ינואר עומד להיסגר והמבחן הגדול של קיקה סטיין והנהלת האלופה מתקרב: האם הם ימצאו חיזוק הולם להתקפה? מיכאל יוכין מנתח את רשימת המועמדים

קבוצות: ברצלונה
(גודל טקסט)

אז לואיס סוארס הפצוע ייעדר עד סוף העונה, ועד סוף חודש ינואר, ברצלונה תהיה חייבת לקבל החלטה לגבי זהות מחליפו. שמות רבים של מועמדים נזרקו לאוויר בתקשורת, וחלקם הגדול באמת נכלל ברשימה שגיבשו אנשי המועדון. הדרך בה מתנהלים החיפושים מבולגנת למדי, והדבר מאפיין את ההנהלה הנוכחית באופן כללי.

היה מספיק זמן לתכנן את המהלכים, אולם כלום לא נעשה, והרכישה תתבצע בתנאי לחץ כאשר למוכרים יהיה כוח מיקוח גדול במיוחד. זה מזכיר את סוגיית המאמן – עמד לרשות הנשיא ג'וספ מריה ברתומאו זמן כמעט בלתי מוגבל כדי להחליט על זהות מחליפו של ארנסטו ואלוורדה, אבל הוא התמהמה מאוד עם העזבתו של הבאסקי, עשה זאת בטונים צורמים בעיתוי אומלל, ואז נאלץ למנות את קיקה סטיין בלית ברירה.

לפחות כעת יש מאמן עם חוזה לשנתיים וחצי, ואפשר לקוות כי בארסה תנסה להתאים את זהות החלוץ החדש לסגנון המשחק בו מעוניין סטיין. גם זה לא בהכרח נכון, וייתכן שאין לאיש על הקווים השפעה מיוחדת על מדיניות הרכש, אשר מושפעת בעיקר משיקולים כלכליים, וגם משיקולי ליאו מסי. השפעת הפרעוש מקטינה משמעותית את האפשרות להחתמתו המדוברת של לאוטרו מרטינס מאינטר, כי החלוץ מקורב מאוד למאורו איקארדי, שנוא נפשו של כוכב ברצלונה. גם סעיף השחרור של 110 מיליון יורו מרתיע את ההנהלה, ואינטר בוודאי לא תסכים למכור את אחד החלוצים העולים של הכדורגל העולמי במחיר נמוך יותר.


לאוטרו מרטינס. אינטר לא מסכימה למכור (MIGUEL MEDINA/AFP via Getty Images)

אז מי הכי מתאים לרשת את האורוגוואי המצוין בחוד ההתקפה בקאמפ נואו? אחרי ששמותיהם של פייר-אמריק אובמיאנג וטימו ורנר ירדו מהפרק בשל עלותם הגבוהה, השם המוביל מבחינת ברתומאו ואנשיו הוא רודריגו, חלוצה של ולנסיה. אפשר להבין מדוע מושך יליד ברזיל ובוגר האקדמיה של פלמנגו את תשומת הלב של בארסה – אחרי הכל הוא זה שחיסל אותה בגמר הגביע וכבש את השער הקריטי לזכות העטלפים בדרך להנפה. וזה ממש לא הכל, כי רודריגו התגלה כווינר בשנת 2019. הוא הבקיע את השערים החשובים שאיפשרו לוולנסיה לסיים במקום הרביעי ולהעפיל לליגת האלופות. הוא כבש את שערי הנצחון במגרשיהן של צ'לסי ואייאקס בליגת האלופות וסלל את דרכה של הקבוצה לשמינית הגמר. הוא גם הפך לשחקן הרכב בנבחרת ספרד, לפחות עד לשובו של לואיס אנריקה כמאמן.

אז הנתונים האלה בהחלט מעודדים. לזכותו של רודריגו עומדת גם החברות העמוקה עם טיאגו אלקנטרה – אם יגיע למועדון הוא עשוי אולי לקרב גם את החזרה של הקשר מבאיירן מינכן. כשחקן ריאל מדריד בצעירותו, אשר לא קיבל הזדמנות בסנטיאגו ברנבאו, הוא שמח תמיד להכות באקסית המיתולוגית, ואין במה טובה יותר מקלאסיקו למשימה. מבחינת סגנון המשחק, רודריגו עשוי להשתלב לא רע באסטרטגיה של סטיין – הוא נייד, טכני, לא אנוכי ויודע להשתמש בשטחים פנויים. בשורה התחתונה, הוא אופציה מעניינת למדי, אך יש גם מספר חסרונות בולטים.

ראשית, עם כל הכבוד לכיבושים החשובים לאורך השנה האחרונה, רודריגו אינו סקורר בחסד. רחוק מכך. השיא העונתי שלו בכל המסגרות עומד על 19 שערים ב-2017/18. העונה, ההרשתות הנהדרות בלונדון ובאמסטרדם מהוות מחצית מיבולו בכל המסגרות. הוא אינו מסוגל להיכנס לנעליו של סוארס. שנית, הוא יחגוג בעוד חודש את יום הולדתו ה-29, ותג המחיר של 80 מיליון יורו שמציגה ולנסיה לחלוטין לא מציאותי. לא מדובר בכוכב על שישרת את הקבוצה לאורך שנים ארוכות, אלא על שחקן טוב שיהיה סוג של פתרון זמני. מחירו צריך להיות נמוך הרבה יותר.


רודריגו. פיתרון זמני ויקר (Manuel Queimadelos Alonso/Getty Images)

לפיכך, נשקלת אופציית וויסאם בן יידר. הצרפתי, ששיחק בנעוריו קטרגל וניחן ביכולת נהדרת על שטחים קטנים, הוא סקורר טהור טוב יותר מרודריגו. את העונה שעברה, למשל, הוא סיים עם 30 שערים בכל המסגרות במדי סביליה, והוא למד את הליגה הספרדית לעומק ב-3 שנותיו באנדלוסיה. עם 170 סנטימטרים, ניידות ואהבה למסירות קצרות, הוא מתאים לסגנון של בארסה – ולמעשה היה עדיף שיגיע לשורותיה כשחקן רוטציה כבר מזמן. כיום, בגיל 29, זה עשוי להיות קצת מאוחר מדי, כי מונאקו שילמה תמורת 40 מיליון רק בקיץ, ודורשת סכום כפול כדי להיפרד ממנו. גם חוסר נסיונו הבולט של בן יידר בזירה הבינלאומית, עם 8 הופעות בלבד במדי צרפת, הוא נקודת תורפה.

לאור זאת, אולי כדאי לחשוב בכיוון אחר. אחת הסוגיות החשובות שעומדות על הפרק בברצלונה היא ניצול הפוטנציאל של אנטואגן גריזמן, אשר הלך לאיבוד מאז ההגעה המתוקשרת בקיץ. במחזור האחרון, בהפסד בוולנסיה, נוסה הצרפתי כחלוץ מרכזי במשבצת של סוארס, והתוצאה היתה מאכזבת, כי הוא לא אוהב לשחק כך. בנבחרת צרפת, למשל, הבינו זאת מזמן, ובאתלטיקו מדריד כלל לא היתה התלבטות. גריזמן נהנה במיוחד כאשר יש לפניו חלוץ מרכזי פיזי, מספר תשע קלאסי – אפילו הרבה יותר טיפוסי מסוארס. אם תחתים בארסה סקורר עם קבלות עם נוכחות כזו ברחבה, היא תפתור שתי בעיות בו זמנית – הוא גם יבקיע הרבה שערים, וגם יחזיר לחיים את גריזמן.

מי עונה על הדרישה? בראש ובראשונה, אדינסון קבאני. החלוץ האורוגוואי, שמסיים את חוזהו בפריז סן ז'רמן בקיץ, נדחק הצידה בעיר האורות ודורש לעזוב מיידית. אתלטיקו מדריד היתה היעד המועדף מבחינתו, אך הקטארים מציבים מכשולים במשא ומתן, והוא נגרר עד כה. סן ז'רמן יודעת כי היא תאבד את האורוגוואי הוותיק כשחקן חופשי בקיץ, וגם מבחינה חברתית עזיבתו תועיל לחדר ההלבשה. לפי הדיווחים בקטלוניה, דווקא דרישות השכר של קבאני עצמו מרתיעות את בלאוגרנה, אך כדאי להם לקחת סיכון. ריבאלדו כבר המליץ: "קבאני יהיה מושלם לבארסה". יש לו מערכת יחסים טובה עם סוארס, הוא יתחבר עם גריזמן אשר מגדיר את עצמו כסוג של "אורוגוואי מאומץ", ואין ספקות לגבי ממוצע הכיבושים בטווח הזמן המיידי. קבאני, אוטוטו בן 33, לא צריך לחתום לטווח ארוך. הוא מגיע כדי למלא את המשבצת כאן ועכשיו.


אדינסון קבאני ולואיס סוארס. יתאחדו בברצלונה? (MAURO PIMENTEL/AFP/Getty Images)

אורוגוואי אחר שמסוגל לעשות זאת, גם אם הוא מתוקשר פחות וגם איכותי קצת פחות, הוא כריסטיאן סטואני. החלוץ החסון קורע ב-3 השנים האחרונות רשתות בג'ירונה השכנה, הכניע בין היתר גם את ברצלונה בקאמפ נואו, ועם אספקת כדורים של בארסה אין ספק שיכבוש בצרורות גם בחודשים הקרובים. הוא כבר גר בקטלוניה, ואפילו לא צריך לעבור דירה כדי להצטרף לבלאוגרנה. לג'ירונה, שירדה לליגה השניה, יהיה קשה להתעקש על מחיר לא מציאותי. גם סטואני הוא פתרון זמני בגיל 33, אבל הפתרון הזה זול יחסית, ישים מיידית, ויועיל מאוד לגריזמן.

ואם רוצים לרצות את גריזמן עד הסוף, אפשר להביא גם את הפרטנר האהוב שלו מנבחרת צרפת, אוליבייה ז'ירו, שמשתעמם על הספסל בצ'לסי. שיאו הרחק מאחוריו, אבל לתקופה קצרה גם הוא עשוי להיות מועיל בגיל 33 – במקום להוציא סכומים דמיוניים על אלטרנטיבות יקרות.

מה דעתך על הכתבה?

אהבתי
לא אהבתי