קוסם שסבל מדיכאון: הכל על הדוקו של אנדרס אינייסטה

אנדרס אינייסטה
אנדרס אינייסטה | JOSEP LAGO/AFP via Getty Images

בספרד נרגשים לקראת הסרט שעלה לאקרנים. לואיס אנריקה הגדיר אותו כ"הארי פוטר עם ארבע עיניים", אבידל סיפר שהיה מתעלל בשחקני ההגנה באימונים, ומנגד משפחתו הקרובה חושפת את הימים בהם היה "בור ללא תחתית"

קבוצות: ברצלונה
(גודל טקסט)

לחובבי הכדורסל יש את הדוקו "הריקוד האחרון של מייקל ג'ורדן" שמרתק את ארצות הברית ושאר חובבי הענף, ואחיו התיאום מהכדורגל הוא הדוקו "אנדרס אינייסטה, הגיבור הבלתי צפוי", סרט בן 86 דקות הסוקר את הקריירה של כוכב ברצלונה לשעבר ושחקן ויסל קובה היפנית בהווה. הסרט עלה היום רשמית לאקרנים וזמין לצפייה. בשתי מילים: אסור להחמיץ. מדובר בסקירה מפורטת גם על חייו האישיים. לא מעט כוכבי על שחלקו איתו את חדר ההלבשה פרגנו במהלך הסרט.

ליאו מסי: "הוא מיוחד מאוד כאדם וכשחקן. תמיד זה היה נראה שהוא יאבד את הכדור אבל הוא עבר עוד ועוד שחקן ויצא מעוד תסבוכת. לא ייאמן איך הוא עובר שחקנים בקלילות על שטח קטן. הוא כבש שערים מדהימים ברגעים חשובים והייתי שמח עבורו".

צ'אבי שהיה שותפו למרכז השדה אולי הטוב ביותר בהיסטוריה, דיבר גם כן בצורה מרגשת: "זה היה פלא שהיית כה קרוב, שיחקנו יחד, הפכנו את הכדורגל לאומנות. אנדרס הוא הכישרון הספרדי הטוב ביותר שראיתי בחיי. הוא תמיד קיבל את ההחלטה הנכונה. הוא שחקן שתמיד עשה את ההבדל". סרחיו בוסקטס שגם היה חלק מחוליית הקישור אמר: "הוא היה קסם, אני חושב שהייתה לנו הרגשה מיוחדת. היה לנו תיאום עיוור".

איבן ראקיטיץ' סיפר כי הפך לאוהד הליגה היפנית בזכותו ובשל הפרשי השעות הוא נאלץ ללכת לישון מאוחר והוסיף: "צריך להוסיף את שמו ב-'לה מאסיה'". דויד וייה: "היו הרבה שחקנים טובים בכדורגל, אבל מעטים מהם הצליחו לגרום לאחרים לצידם להשתפר".

שחקני ההגנה של ברצלונה שסבלו ממנו מאוד באימונים, נזכרו. ג'רארד פיקה: "אנדרס והכדור היו אחד. הוא היה אסתטי. הוא כדרר לאט ואז תמיד פנה לצד שלא ציפית, שוב האטת ושוב הגביר". קרלס פויול: "הוא היה רקדן עם הכדור". אריק אבידל סיפר כי הוא העביר לשחקנים הרבה פעמים בין הרגליים.

פפ גווארדיולה פרגן: "יש שחקנים שאתה יודע כבר כילדים שהם יצליחו. ליוויתי אותו וזו הייתה תחושה ייחודית. הוא מחכה עד לרגע האחרון כדי לקבל את ההחלטה, כמו לוחם שברים". לואיס אנריקה שגם כן זכה עם השחקן בטרבל אמר: "לא היו לו שתי עיניים אלא ארבע. שתיים מאחור ושניים מלפנים. קראתי לו 'הארי פוטר', הוא כאילו היה הולך עם שרביט ועשה מה שהוא רוצה ומתי שהוא רוצה".

שני רגעי השיא בקריירה של אינייסטה היו השער הבלתי נשכח נגד צ'לסי בסטמפורד ברידג' בגומלין חצי גמר ליגת האלופות כשהעלה את בארסה לגמר ברגע האחרון, וגם השער כמובן נגד הולנד בגמר המונדיאל. אולם, לצד כל ההצלחות, אינייסטה, כפי שהודה בעצמו לא אחת – סבל מדיכאון. בסרט ניתן לראות את אימו וחברתו (היום אשתו) מדברות על כך באופן פתוח. הוא סבל משני רגעי משבר: בגיל 12 כשהצטרף לקבוצת הילדים של ברצלונה והיה עליו להתנתק מהוריו, וגם לאחר הטרבל, כלומר בעונת 2009/10.

 

מריה לוין אימו סיפרה: "אמרתי לו שהגענו לברצלונה (בגיל 12) ואי אפשר לוותר עכשיו". לעומת זאת, ב-2009 זה היה סיפור אחר. "הלילה ההוא היה הגרוע בחיי. הוא ביקש לישון לצידנו במיטה. הרגשתי שהעולם נפל עליי. התקשרתי לאחיו של פפ גווארדיולה, פר, וסיפרתי לו על כך. הרגשנו שהוא ממש בור ללא תחתית".

אנה אורטיז, חברתו דאז (התחתנו ב-2012), הבחינה גם כן שמשהו לא טוב אך לקח לה זמן להבין זאת משום שבוא מופנם. "יכולנו לעזור לו יותר אם רק היה משתף". אינייסטה עצמו סיפר: "הימים חולפים והמצב לא השתפר, הרגשת לא חיוני. לא הרגשתי טוב למרות שהתאמנתי. הפציעה לא השתפרה. כמעט נפלתי למטה". חברו חוסה אנטוניו סיפר שהוא היה ממהר לישון לאחר האימונים.

בעצתו של פפ, בארסה שלחה לאינייסטה פסיכולוג. אותו מומחה הסביר: "זה כמו דיכאון של אחרי לידה, זה לא יוצא דופן שאחרי רגע נפלא ואינטנסיבי מרגישים ריקנות". אביו חשף שהחזרת השמחה לאינייסטה הייתה מאמץ קבוצתי. "פפ אמר לי שהוא נתקל לראשונה בדבר כזה כמאמן, אבל הוא היה מאוד מקל, הרפה ועזר כשהיה צריך". מה שבטוח הוא שעולם הכדורגל מקווה, ולא חשוב באיזה אוהדים מדובר – שהקוסם הספרדי ימשיך לענג אותנו עם הכדור.


צ'אבי ואינייסטה. שיתוף פעולה מנצח (Paul Gilham/Getty Images)

מה דעתך על הכתבה?

אהבתי
לא אהבתי