לא רק ליאו מסי: כל הכוכבים הגדולים ביותר שהגיעו לשחק בישראל

דייגו מראדונה, יצחק רבין
דייגו מראדונה, יצחק רבין | MENAHEM KAHANA/AFP via Getty Images

מהעצירות של יאשין, דרך מראדונה, פלה וקרויף ועד לסוללות הכוכבים של בלגיה וספרד. לכבוד המשחק בין ארגנטינה לאורוגוואי, עמיקם חזר ובדק מי היו השמות הנוצצים שנחתו בארץ ואיך זה נגמר. בשורה התחתונה: היה כיף

(גודל טקסט)

יהיה כיף להתבשם הערב (שני) בנוכחותו של גדול שחקני תבל, ליאו מסי, בפרט כשמדובר במשחק ידידות שיש בו הכל חוץ מידידות, מול השכנה הגאוותנית, אורוגוואי.
אבל לא מדובר בביקור ראשון, בוודאי שלא אחרון, של כוכב בסדר גודל כזה. כבר היו פה נבחרות וכוכבים אדירים, במשחקי ראווה ובמשחקים רשמיים. אלה היו משחקים שלא יישכחו. ניסינו לרכז את הביקורים הגדולים ביותר. זה לא היה קל.

יולי 1956 – ברית המועצות עם לב יאשין (מוקדמות אולימפיאדת מלבורן)
על לב יאשין מספרים – ויש כמה סרטוני יוטיוב שמאשרים זאת – כי היה השוער הטוב ביותר בעולם שאחרי המלחמה. הוא היה שוער שהתנשא לגובה של 1.90 מטרים, שמוטת הידיים שלו הייתה מכסה את כל השער, וחלוצים היו בולעים רוק כשהגיעו מולו.

כך למשל קרה לשייע גלזר ז"ל, שהחמיץ שער שוויון סנסציוני במשחק הגומלין בין ישראל לברית המועצות, על הכרטיס למשחקים האולימפיים במלבורן 1956. ההתמודדות באצטדיון רמת גן נגמרה בהפסד 2:1 לישראלים. נחום סטלמך ז"ל הבקיע מעמדת נבדל ברורה והימם את יאשין. זה לא הפריע לשוער לזכות במדליית זהב במשחקים האולימפיים עם נבחרתו.

חלוצים בלעו רוק מולו. יאשין בפעולה (Keystone/Getty Images)
חלוצים בלעו רוק מולו. יאשין בפעולה (Keystone/Getty Images)

יוני 1961 – סנטוס עם פלה (משחק ראווה)
ב-1961, וגם עשור לאחר מכן, נחשב פלה הברזילאי לגדול השחקנים שדרכו אי פעם על מגרש כדורגל. יש הטוענים עד היום שהוא קבע סטנדרטים חסרי תקדים, בטח עבור אלה שלא יצאו מיבשת אמריקה כדי לשחק באירופה.

ביוני 1961, כשנה לפני המונדיאל השני בו הניף את הגביע היוקרתי, הוא שיחק ברמת גן עם קבוצתו סנטוס, מול נבחרת מעורבת של שחקנים מתל אביב ומפתח תקווה. על פלה נכתב למחרת שהיה "קצת יהיר". וכך, ביהירות והרבה בהליכה, הוא כבש שער אחד ובישל עוד שניים כבר אחרי 22 דקות, בדרך לניצחון 1:3.

פלה. היה
פלה. היה "קצת יהיר" בישראל (AFP via Getty Images)

דצמבר 1967 – אייאקס עם יוהאן קרויף (משחק ידידות)
על יוהאן קרויף טוענים שהקדים את זמנו. ב-1967 הוא היה ארבע שנים לפני הזכייה הראשונה של אייאקס בגביע האלופות ושבע שנים לפני המונדיאל המרגש שגרם לישראלים להתאהב בנבחרת האורנז'.

לכן, משחק הידידות מול נבחרת ישראל לעיני 9,000 איש בלבד בבלומפילד, הקדים את זמנו. זו הייתה הצגת כדורגל חסרת תקדים. קרויף בן ה-20 כבש צמד ובישל אחד נוסף. ובדקה ה-65 גמר הכוכב את המחסנית בתוצאה 0:6. גיורא שפיגל רק צימק בפנדל ל-1:6.

קרויף. הקדים את זמנו בישראל (COR MULDER/AFP via Getty Images)
קרויף. הקדים את זמנו בישראל (COR MULDER/AFP via Getty Images)

מאי 1979 – ליברפול הגדולה מול כוכבי הליגה (משחק ראווה)
ב-28 במאי 1979 הייתה ליברפול עדיין אלופת אירופה, יומיים לפני שנוטינגהאם פורסט זכתה בתואר. באותם ימים היא הייתה גם אלופת אנגליה כמעט נצחית, וגם רכשה את אבי כהן.

כדי להכתיר את ככדורגלן העונה בישראל. ה"מייטי רדס" הגיעו לרמת גן עם ריי קלמנס, פיל ניל, אלן האנסן, ג'ימי קייס, טרי מקדרמוט, גרהאם סונס וקני דלגליש האגדי. השמש והבחורות בישראל עשו את שלהם והמשחק נגמר בתיקו 3:3, במה שפתח סדרה של ביקורים מצד האדומים, שלרוב הסתיימו בחגיגה ישראלית.

אלופת אנגליה הנצחית הגיעה מספר פעמים ארצה (COR MULDER/AFP via Getty Images)
אלופת אנגליה הנצחית הגיעה מספר פעמים ארצה (COR MULDER/AFP via Getty Images)

מאי 1986 – ארגנטינה עם דייגו מראדונה (משחק ידידות)
חודש לפני ששלח יד בדרך לזכייה במונדיאל, ביקר דייגו מראדונה את ארץ הקודש וחנך סדרה של ביקורים מצד נבחרת ה"אלביסלסטה" לפני מונדיאל. זו הייתה סדרה שהסתיימה בהפסד ב-1998.

הביקור הראשון השאיר פה חותם אדיר, כי ארגנטינה פשוט קרעה את נבחרת ישראל 2:7, יום לאחר מחזור ליגה, כי לארגנטינאים פשוט לא התאים תאריך אחר. מראדונה לא היה בשיאו, אבל זה הספיק לצמד מול אבי רן ובונוס של עשרת אלפים דולר מהמארגנים. מסי לא פותח היום את הנייד בשביל סכומים כאלה.

דייגו הגדול בדשא של רמת גן (SVEN NACKSTRAND/AFP via Getty Images)
מראדונה באצטדיון רמת גן. הגיע עוד לפני יד האלוהים (SVEN NACKSTRAND/AFP via Getty Images)

מאי 1995 – ברזיל עם רונאלדו (משחק ידידות)
רומאריו היה כאן ב-1987 והוביל את ברזיל לניצחון 0:4 על ישראל, אבל ב-1995 הגיעה לכאן אלופת העולם בלי הגיבור שלה, אבל עם הילד רונאלדו נזאריו. המאמן מאריו זגאלו שיתף את חיים רביבו באימון של ברזיל, ריבאלדו כבש שער ניצחון וגדי ברומר כבש שער כבוד היסטורי.

הרבה לפני שהשופטת לילך אסולין עשתה סלפי במשחק הוותיקים של ברזיל, קאפו, אלדאיר, רוברטו קרלוס, דונגה, ריבאלדו, ז'וניניו, טוליו כבר היו פה, וכמובן גם הילד שעוד יעלה לגדולה.

הילד שעוד יעלה לגדולה. רונאלדו הצעיר בישראל (SVEN NACKSTRAND/AFP via Getty Images)
הילד שעוד יעלה לגדולה. רונאלדו הצעיר בישראל (SVEN NACKSTRAND/AFP via Getty Images)

יוני 2001 – ספרד עם ראול ופפ גווארדיולה (מוקדמות מונדיאל 2002)
ספרד הייתה וניצחה פה גם קמפיין קודם, אבל פפ לא היה, אז ניתן את הכבוד לביקור השני, שהוליד תיקו מדהים לישראל עם שער מהמם של חיים רביבו בדקה החמישית ושוויון של ראול.

הכוכב הספרדי הגדול היה פה גם עם שאלקה בליגת האלופות – והחליף חולצות במחצית עם איתי שכטר – אבל הגול הזה חקוק בזיכרון. חוץ ממנו היו כאמור גווארדיולה, לואיס אנריקה וגם פרננדו היירו, זה שבסוף וילי רוטנשטיינר הגיע במקומו כמנהל טכני לנבחרת.

השווה את התוצאה בתיקו המדהים. ראול הצעיר נגד הנבחרת (PIERRE-PHILIPPE MARCOU/AFP via Getty Images)
השווה את התוצאה בתיקו המדהים. ראול הצעיר נגד הנבחרת (PIERRE-PHILIPPE MARCOU/AFP via Getty Images)

דצמבר 2004 – יובנטוס עם אלסנדרו דל פיירו (שלב הבתים של ליגת האלופות)
מבין כל הקבוצות שביקרו בישראל (לא כולל הנדידות הכפויות לקפריסין) בליגת האלופות, יובה ב-2004/5 הייתה עם הסגל הנוצץ מכולם. במחזור האחרון מול מכבי ת"א ישב ג'יאנלואיג'י בופון על הספסל, ג'יאנלוקה זמברוטה נכנס כמחליף, אבל פאביו קנבארו, פאבל נדבד, וכמובן אלסנדרו דל פיירו האגדי פתחו בהרכב.

דל פיירו אפילו השווה את התוצאה, זאת לאחר שברוך דגו הוביל את מכבי ת"א ל-0:1, ולאחר מכן פינה את מקומו על המגרש לכוכב גדול אחר, זלאטן איברהימוביץ'. נגמר 1:1. באמת.

איברהימוביץ' במדי יובנטוס מול מכבי ת
איברהימוביץ' במדי יובנטוס מול מכבי ת"א. נגמר 1:1 (PACO SERINELLI/AFP via Getty Images)

מרץ 2005 – צרפת עם תיירי הנרי (מוקדמות מונדיאל 2006)
צרפת הייתה פה עם אריק קאנטונה וניצחה 0:4, אבל ב-2005 היא שיגרה לכאן נבחרת מטורפת, עם דויד טרזגה (שהוליך אותה ליתרון והורחק במשחק שבו וואליד באדיר השווה), פביאן בארטז ופטריק ויירה. רק זינאדין זידאן לא הגיע ותיירי הנרי ישב על הספסל ולא שותף משום מה. זה לא הפריע לו לקחת חלק במונדיאל ולהגיע עד לגמר נגד איטליה בגרמניה.

לא הצליחו לנצח בישראל בדרך לגמר המונדיאל (FRANCK FIFE/AFP via Getty Images)
לא הצליחו לנצח בישראל בדרך לגמר המונדיאל (FRANCK FIFE/AFP via Getty Images)

מרץ 2007 – אנגליה עם וויין רוני (מוקדמות יורו 2008)
ב-2007 אנגליה לא הייתה כמו נבחרת שלושת האריות הנוכחית. היא אפילו לא הצליחה להעפיל מהבית הזה ליורו, וזה היה הטורניר הגדול האחרון אותו החמיצה. ובכל זאת, לאצטדיון רמת גן היא הגיעה עם ארסנל שחקנים מדהים, שכלל את וויין רוני, ג'ון טרי, ריו פרדיננד, סטיבן ג'רארד, פרנק למפארד ואפילו ג'רמיין דפו. זה לא הספיק לנבחרת של סטיב מקלארן, שהרבה לפני ההרפתקה שלו במכבי ת"א לא הצליח לנצח נבחרת של דרור קשטן. נגמר 0:0.

תיקו מאופס ומלא בעצבים. רוני וטל בן חיים (Stu Forster/Getty Images)
תיקו מאופס ומלא בעצבים. רוני וטל בן חיים (Stu Forster/Getty Images)

מרץ 2013 – פורטוגל עם כריסטיאנו רונאלדו (מוקדמות מונדיאל 2014)
המשחק נקבע ליום שישי, אבל זה לא הפריע לקהל למלא בפעם האחרונה של אצטדיון רמת גן בצהרי היום. CR7 נחת למשחק רשמי בישראל וזה עמד להיות פיאסקו בשבילו, אחרי שהנבחרת של אלי גוטמן הוליכה 1:3 והוא עצמו מצא את עצמו מופל שוב ושוב על ידי יובל שפונגין, היום בהפועל מרמורק. בדקות האחרונות התעורר הענק, בישל לאלדר פושטיגה ובסוף יצא מפה עם תיקו 3:3.

מצא את עצמו לרוב על הדשא וחילץ רק נקודה. כריסטיאנו ברמת גן (JACK GUEZ/AFP via Getty Images)
מצא את עצמו לרוב על הדשא וחילץ רק נקודה. כריסטיאנו ברמת גן (JACK GUEZ/AFP via Getty Images)

מרץ 2015 – בלגיה עם אדן הזאר (מוקדמות יורו 2016)
אדן הזאר זה רק תירוץ. לאצטדיון טדי הגיעו גם טיבו קורטואה, וינסנט קומפני, מרואן פלאיני, ראג'ה נאינגולן, אקסל ויטסל, קווין דה בריינה ודרייס מרטנס שאפילו לא שותף. זה נגמר רק ב-0:1 לבלגים משער של מרואן פלאיני. בלגיה נחשבה אז לאחת הנבחרות הכי מפחידות באירופה, וזה עוד בלי רומלו לוקאקו.

הזאר על הדשא של טדי. הגיע ארצה עם סוללה של כוכבים (JACK GUEZ/AFP via Getty Images)
הזאר על הדשא של טדי. הגיע ארצה עם סוללה של כוכבים (JACK GUEZ/AFP via Getty Images)

אוקטובר 2017 – ספרד עם סרחיו ראמוס (מוקדמות מונדיאל 2018)
ספרד – גם עם אנדרס אינייסטה, דויד סילבה, דייגו קוסטה ותיאגו אלקנטרה על הספסל – היא עדיין ספרד. בהרכב בטדי שיחקו סרחיו בוסקטס, סרחיו ראמוס ומרקו אסנסיו. זה נגמר ב-0:1 קשה משער של אסייר יאראמנדי, אבל זו הייתה הנבחרת הגדולה האחרונה שביקרה כאן, ותסלח לנו פולין של רוברט לבנדובסקי.

ניצח כאן בקושי. ראמוס בביקור בישראל (JACK GUEZ/AFP via Getty Images)
ניצח כאן בקושי. ראמוס בביקור בישראל (JACK GUEZ/AFP via Getty Images)

מה דעתך על הכתבה?

אהבתי
לא אהבתי