דרך חדשה: המטרה של ליברפול ברורה מאי פעם

מוחמד סלאח, סאדיו מאנה
מוחמד סלאח, סאדיו מאנה | Gettyimages

קלופ הביא את אלופת אירופה למצב תקדימי בו, לטענתו, לא צריך חיזוק או רענון. תוצאות רעות בהכנה וכוכבים עייפים מעלים את השאלה: האם אפשר לדחוף את הסגל לתואר ללא שינוי? 21:45 בספורט1: המסע מתחיל נגד נוריץ'

קבוצות: ליברפול
(גודל טקסט)

יורגן קלופ דאג להעביר את המסר לאוהדים הרבה לפני תום העונה: "לא נבזבז הרבה כסף בקיץ", הבהיר. רצה שיהיו מוכנים ל"חלון העברות לא מעניין", כהגדרתו. ליברפול השקיעה בעונה החולפת 140 מיליון ליש"ט ברכש ו-150 מיליון ליש"ט בהארכות החוזים של כוכביה. עכשיו, מבחינת קלופ, זה הזמן להישאר ביחד ולא להשתולל. בכך הוא יוצא נגד אחת מהנחות היסוד הכי חזקות בכדורגל – תמיד צריך לרענן.

ליברפול חוותה עונה חלומית, שברה את כל שיאי המועדון והסתפקה בסגנות עם מאזן מדהים של 97 נקודות. האכזבה הקלה התחלפה באופוריה עם הזכייה בליגת האלופות. קלופ הוריד קוף ענק מהגב ואולי קצת השתיק את דיבורי הלוזר בגמר. מבחינתו, יש לו עכשיו את כל מה שהוא צריך כדי להסתער על התואר המקומי. במילים אחרות, האדומים הגיעו קרוב לשיא. העונה שבפתח תציין 30 שנה לאליפות האחרונה. המטרה האחת והיחידה ברורה מאי פעם.

הקיץ של ליברפול היה משעמם. היא צירפה שני ילדים בראייה עתידית: ההולנדי ספ ואן דן ברג (17) והאנגלי הארווי אליוט (16) ואת השוער הספרדי אדריאן שיחליף את סימון מיניולה שנמכר לקלאב ברוז'. וזהו. אין יוצא ובעיקר אין בא. הסגל הנוכחי נבנה בעיקר בשנתיים האחרונות עם ההחתמות של סלאח, ואן דייק, אוקסלייד צ'מברליין, רוברטסון, אליסון, קייטה, פאביניו ושאקירי שהצטרפו לאלו של ויינאלדום ומאנה שהגיעו בקיץ 2016 – הקיץ הראשון תחת קלופ.


המטרה האחת והיחידה ברורה מאי פעם (Gettyimages)

מעבר לסכומי העתק שהושקעו ברכש ובחידוש החוזים של סלאח, מאנה, פירמינו, רוברטסון, אלכסנדר ארנולד וגומז, האדומים מחזירים הלוואת ענק בגובה 100 מיליון ליש"ט שנועדה לממן השקעה בתשתיות המועדון. לפיכך ועל אף רווחי הזכייה בצ'מפיונס, בתקציב השנה לא נשאר הרבה מקום. האם הצעד של קלופ הוא נובע מאידיאולוגיה או כסף? קצת משניהם אם שואלים אותו.

"הקבוצה טובה מאוד והשקענו בה הרבה. עכשיו צריך לעבוד עם זה. יש לנו חשבונות לשלם ואנחנו לא חיים בפנטזיה שאפשר לקבל כל מה שרוצים. אי אפשר לעשות את זה באופן קבוע. נראה שיש ארבע קבוצות בעולם שעושות את זה באופן קבוע – ריאל, ברצלונה, סיטי ופ.ס.ז'. הן עושות מה שהן צריכות. אי אפשר להשוות אותנו אליהן. זו לא ביקורת, יגידו שאני מקנא, אבל אני לא. אין הבטחה שאם נחתים חמישה שחקני רכש, לא נסיים בתיקו על מגרש מושלג בלסטר. יהיו משחקים בינוניים – וזה לא אומר שאנחנו צריכים שחקנים אחרים. למכור שחקנים כדי להחתים חדשים? תשלחו לי רשימה ותגידו לי מי צריך להיות בחוץ", אמר המאמן.

בכל זאת, כשמדברים על קיץ בלי רכש מדובר בצעד תקדימי. פפ גווארדיולה למשל מאמין ברענון. אחרי המהפכה הגדולה בסיטי לפני שנתיים, דאג לתחזק את הסגל עם החתמה גדולה בקיץ 2018 (מאחרז) וגם בקיץ הנוכחי (רודרי). כך עשה מדי קיץ גם כמאמן ברצלונה, למשל עם ההחתמה של זלאטן אחרי הטרבל של 2009. זה נכון גם לגבי ריאל מדריד, באיירן מינכן, יובנטוס, סן ז'רמן ואחרות. קשה למצוא קבוצה בטופ היבשת, גם אחרי עונת שיא, שלא צירפה שחקן בכיר אחד, אפילו כזה שירחיב את הרוטציה או יגביר תחרות. טוטנהאם היא היוצאת מן הכלל, אבל טוטנהאם היא לא ליברפול.


מאמין ברענון הסגל. פפ גווארדיולה (Gettyimages)

תומכי הרענון יסבירו שמדובר בצעד הכרחי למנוע שחיקה בסגל. ואכן, ההכנה של ליברפול לעונה העלתה סימני שאלה לגבי הצעד של קלופ. ליברפול התכוננה לעונה בסגל חסר. אליסון, פירמינו, סלאח ומאנה ששיחקו בקופה אמריקה ובאליפות אפריקה למעשה לא נחו עד תחילת-אמצע יולי. התוצאות במשחקי ההכנה היו בהתאם. ליברפול הפסידה לדורטמונד, לסביליה ולנאפולי, סיימה בתיקו עם ספורטינג ליסבון, ניצחה רק את ליון והפסידה בפנדלים במגן הקהילה. בחמישה מהמשחקים הללו היא ספגה שער בדקות הפתיחה. כשהתוצאות רעות, הלחץ גובר.

אובססיה לרכש, מסתבר, היא לא נחלתם של אוהדי כדורגל בישראל בלבד. "אני מבין את הלחץ של האוהדים לראות פרצופים חדשים בקבוצה", הסביר רובי פאולר בטור אישי ב"מירור". "זה נהיה ריטואל קבוע – הקיץ הפך להיות מעניין כמו העונה עצמה וכולם רוצים לראות מי תבצע את ההחתמה הכי דרמטית ומשמעותית. כשקבוצות אחרות עושות עסקים גדולים והקבוצה שלך לא, יש היסטריה. אני אוהד ליברפול, ואני סומך על יורגן קלופ כשהוא אומר שזו לא השנה לבצע החתמות גדולות".

גם קלופ עצמו נדרש יותר מפעם אחת להסברים. שוב ושוב ניסה לענות על סוגיית הרעננות. "מנקודת מבט של רעננות, המשחקים באו ברגע הלא נכון. האם זו הייתה ההכנה הטובה בחיינו? אני לא יכול להגיד את זה בהקשר של תוצאות, אבל האימונים היו טובים מאוד", אמר אחרי אחד המשחקים. התוצאות הגבירו את הלחץ, אבל לא שינו מבחינתו את השורה התחתונה. הוא הביא קבוצה "שאף אחד לא אהב", כמו שאמר השבוע, למצב שונה בו שחקנים לא רוצים לעזוב.

אם בשנים האחרונות ליברפול נאלצה למכור את טורס, סוארס וקוטיניו שרצו להתקדם, הפעם היא פותחת עונה עם כל הכוכבים שנשארו בחוזים משודרגים. זו סיטואציה חדשה גם עבור קלופ, שבימי ההצלחה שלו בדורטמונד ראה את ההנהלה מוכרת לפחות כוכב אחד מדי קיץ. כך שהמשוואה פשוטה. אם אף אחד לא עזב, אין סיבה להחתים. רק שהמשוואה הזאת לא עונה על כמה שאלות פחות פשוטות: איך תשפיע עייפות הכוכבים על פתיחת העונה בליגה והאם אפשר לקחת סגל שהוציא מעצמו 100 אחוז (ועדיין לא זכה באליפות) ולדחוף אותו עוד טיפה קדימה בלי שום שינוי?

פאולר משוכנע שהתשובה לשאלה השנייה חיובית. "ראיתי את ליברפול מתקרבת לתואר כל כך הרבה פעמים ואז מנסה להוסיף את המרכיב האחרון. אחרי שעזבתי, החתימו את דיוף, דיאו, דיארה ושיירו. זה עבד לא? וב-2009 חשבו שאקווילאני ומקסי רודריגס ישלימו את הפאזל, אבל רעיון יותר טוב היה להשאיר את צ'אבי אלונסו. יש פאניקה כשמנצ'סטר סיטי מחתימה שחקנים ואתה מרגיש שאתה צריך לעשות אותו הדבר כדי להתחרות. אבל לפעמים המשכיות עדיפה והחתמות דרמטיות פוגעות באיזון. המפתח הוא לשמור על הקיים".

גם דרך הקיים, ליברפול מקווה להשיג את הרענון המיוחל. הכוונה היא לשחקנים ששיחקו מעט בעונה שעברה בשל פציעות. אוקסלייד צ'מברליין למשל שיחק בעונה שעברה 19 דקות. גומז החמיץ ארבעה חודשים וחצי. ללאנה סיים את העונה במרץ, פאביניו וקייטה שהגיעו בקיץ שעבר לא נכנסו לעניינים בגלל פציעות וקשיי התאקלמות ואפילו צעיר עולה כמו ריאן ברוסטר שהיה פצוע במשך שנה צפוי להיכנס לרוטציה וניצוצות ממנו אפשר היה לראות במשחקי הידידות. ההנחה היא שכשכולם בריאים ומאוקלמים, ליברפול מקבלת חיזוק מתוך הסגל. "הם כמו שחקנים חדשים", אמר שחקן העבר של האדומים ריי האוטון.


כמו שחקן חדש. אוקסלייד צ'מברליין (AFP)

הפרמיירליג תמיד בלתי צפויה והמפתח מבחינת ליברפול יהיה לשרוד את פתיחת העונה ולמזער את נזקי העייפות וההכנה הלא אופטימלית. דבר אחד בכל זאת בטוח באנגליה, מי שמתחיל לרדוף בשלב מוקדם, יהיה לו מאוד קשה להדביק את הפער. ובכל זאת, קשה להאמין ששוב נקבל עונה בה 97 נקודות לא מספיקות לאליפות, עונה בה ההשפעה של יתר הגדולות על מאבק האליפות מינורית עד לא קיימת. הפער המקצועי של סיטי וליברפול מהשאר היה ועודנו גדול, אבל זה לא אומר שלא נקבל העונה תחרותיות ברמה של עוד קבוצות שנשארות זמן ממושך במירוץ ו"נוגסות" בטוענות לכתר. המשמעות היא שפחות נקודות עשויות הפעם להספיק.

"אין לי ספק שליברפול וסיטי יילחמו אחת בשנייה על התואר", אמר השבוע אלן שירר. "אסתכן ואומר שליברפול תעשה את זה… המומנטום שצברה אחרי הזכייה בליגת האלופות קריטי לעונה הקרובה. יחד עם זאת, אני לא בטוח שמישהי מהן תוכל להיות טובה יותר מהעונה שעברה". הן לא צריכות להיות טובות יותר מהעונה שעברה רק טובות אחת מהשנייה. אחרי הניצחון במדריד, קלופ סיפר על שיחת טלפון שקיבל מגווארדיולה: "הבטחנו שנבעט אחד לשני בתחת שוב בעונה הבאה. נלך על הכל ונראה מה נשיג". יאללה, שיתחיל כבר.


 

מה דעתך על הכתבה?

אהבתי
לא אהבתי