מיתוג מחדש: יובנטוס רוצה למצב עצמה כמעצמה אירופית

שחקני יובנטוס
שחקני יובנטוס | Yifan Ding/Gettyimages

ארון ראמזי ואדריאן ראביו יוסיפו ברק ויעילות בקישור, דה ליכט יסגור פינה בהגנה, דנילו, ג'יג'י בופון כמובן ואפילו גונסאלו היגואין שחזר מהשאלה, יוצרים עומס מטורף של אפשרויות

קבוצות: יובנטוס
(גודל טקסט)
מאז מונה רשמית למאמן יובנטוס, מאוריציו סארי שומע שוב ושוב שם מהעבר. קיץ 1990. יובנטוס סיימה את העונה עם זכייה בגביע האיטלקי ובגביע אופ"א, אבל רק במקום הרביעי אחרי נאפולי, מילאן ואינטר. לפיכך, דינו זוף פוטר ובמקומו מונה ג'יג'י מאייפרדי. הימים היו ימי אריגו סאקי והגברת הזקנה חיפשה תואם סאקי משלה – כוכב עולה ללא עבר של כדורגלן מקצוען ואחד שמאמין בכדורגל אטרקטיבי.


מאייפרדי הגיע מבולוניה והכדורגל שלו כונה "כדורגל השמפניה", גם כקריצה לעברו המקצועי בתחום היינות. מאייפרדי לא הביא שמפניה ליובה. עד היום, הוא נחשב לאחד המאמנים הכושלים בתולדות הגברת הזקנה. במהלך אותה עונה פוטר בעקבות שישה הפסדים רצופים ומאז יובה הלכה על קו אחיד של מאמנים. שחקני עבר גדולים או פחות, כאלה ששיחקו במועדון או שלא, כולם הלכו אחרי המוטו הברור – תארים לפני יופי. "ניצחון הוא הדבר היחיד שחשוב". ואז הגיע סארי.


סארי היה הכי קרוב לקחת אליפות מיובנטוס מאז מסימיליאנו אלגרי ומילאן ב-2012. נאפולי שלו לקחה את יובה לקצה וגם 91 נקודות לא הספיקו לה. לפיכך, בדיוק כמו שאלגרי עצמו החליף את אנטוניו קונטה ב-2014, המינוי של סארי, האיש שבנה קריירה מאפס ועבד במקביל לאימון כבנקאי, הוא כשלעצמו ראוי, אבל יש בו הרבה מעבר. הוא מהווה מצד אחד המשך ישיר למיתוג מחדש שעוברת יובנטוס בניסיון למצב את עצמה כמעצמה אירופית ומצד שני, אתם חייבים להודות שהשילוב בין המעשן המוזר עם האימונית לסטייל של טורינו כל כך מוזר ולא קל לעיכול.



סארי. מציג סגל נוצץ ורחב (Thananuwat Srirasant/Getty Images)


יובנטוס ביצעה בשנים האחרונות שלושה מהלכי מיתוג מחדש: שינוי הסמל, ויתור על "מדי הזברה" וכמובן החתמת כריסטיאנו רונאלדו. יובה אימצה לוק צעיר ושלחה מסר ברור שהיא מכוונת לזכייה בליגת האלופות. "יובנטוס רצתה לנצח בצורה שמרנית ואלגרי היה האיש המושלם לכך. עכשיו הם משנים גישה ורוצים לשלוט. הם מבינים שהדרך היחידה לנצח באירופה היא לשחק טוב ביותר, כמו אייאקס בשנה שעברה", כתב העיתונאי פיליפו קונטיצ'לו.


שינוי הגישה בא היטב לידי ביטוי בקיץ עם החתמת הענק של מאתיס דה ליכט. ילד הפלא ההולנדי סובב את כולם על האצבע הקטנה לפני שבחר בביאנקונרי. זה היה עוד ניצחון ליובה החדשה – שהכישרון הכי מדובר ביבשת מעדיף אותה על פני הגדולות של ספרד ואנגליה. מועדוני ענק כמו באיירן מינכן או מנצ'סטר יונייטד, למשל, לא נמצאים במשחק של כוכבים מהשורה הראשונה. יובנטוס של רונאלדו עלתה ליגה, אבל היא עדיין רוצה לשחק טוב יותר.


סארי וה"סאריבול" שלו שכבש את נאפולי וקרס בצ'לסי אמורים לסגור את הפינה מבחינה מקצועית, אבל יש הרבה סימני שאלה. איך ישתלב הטיפוס המחוספס, המעשן, המאמן הכי לא אלגנטי בקבוצה הכי אלגנטית באיטליה? איך יתמודדו הכוכבים עם הדרישות שלו ואיך הוא יתמודד מול הכוכבים – נקודה בה הוא התרסק בלונדון. סארי איבד שליטה בקבוצה עם פחות אגו וכישרון ממה שקיבל ביובה.   



סארי והיגוואין בצ'לסי. נפגשים שוב (AFP)


ימים ספורים אחרי מינויו הרשמי, עשה סארי את הדבר המתבקש ועלה לרגל לפגוש את כריסטיאנו. הפגישה התקיימה על היאכטה של הפורטוגלי שעגנה בריביירה הצרפתית. המנהל הספורטיבי פאביו פרטיצ'י הצטרף לפגישה, אבל בשלב מסוים, ביקש הכוכב להישאר לבד עם המאמן לדבר על כדורגל. על פי הדיווחים: "הם דיברו על רעיונות הכדורגל של סארי, על איך יובנטוס תשחק. סארי ביקש לדעת היכן רונאלדו מעדיף לשחק ורונאלדו ענה שהוא רוצה רק לזכות בתארים". השיחה הייתה פתוחה. 


כמה שבועות לאחר מכן, רונאלדו הוחלף במהלך ההפסד לטוטנהאם במשחק ההכנה בסין והשניים נראו כמחליפים דברים על הקווים. סארי הכחיש ושחרר מאוחר יותר מסר: "רונאלדו יהיה השחקן שיעשה את ההבדל עבורנו, אז שאר 10 השחקנים יצטרכו להתאים את עצמם אליו". שלושה ימים עברו ויובה לא הרשימה גם נגד אינטר. "נורמלי שלקבוצה לוקח זמן לשנות מנטאליות", אמר המאמן. "אמרתי לשחקנים שאני מקבל טעויות בתנועה, אבל אני לא מוכן לראות פסיביות. נתגונן כשאנחנו דוחפים קדימה ולא רצים אחורה. כולם הבינו את המסר".


יובנטוס לא הרשימה בהכנה, אבל אין עוררין על כך שהסגל קיבל חיזוק משמעותי. ארון ראמזי ואדריאן ראביו יוסיפו ברק ויעילות בקישור, דה ליכט יסגור פינה במרכז ההגנה, דנילו, ג'יג'י בופון כמובן ואפילו גונסאלו היגואין שחזר מהשאלה יוצרים עומס מטורף של אפשרויות. לא פלא שסארי הודה לאחרונה ששישה שחקנים לא יירשמו לשלב הבתים בליגת האלופות. על הרקע הזה, צצו שמועות על ניסיונותיו של רונאלדו לדחוק החוצה כאלה שאינו חפץ ביקרם. ובלי קשר, סארי יצטרך להתמודד עם משהו שמעולם לא עשה – רוטציה.



רונאלדו חוגג במדי יוה. נפגש עם המאמן על היאכטה (Thananuwat Srirasant/Getty Images)


"הכל נראה טוב על הנייר, אבל אני לא רואה את זה. אני לא חושב שהוא מתאים ליובנטוס. הוא טיפוס עקשן ומיושן וכמה מההערות שהיו לו בעבר ושהספיק להתנצל עליהן לא מתאימות ליובנטוס", טען העיתונאי פאולו באנדיני בהתייחסו להערות סקסיסטיות והומופוביות ולאצבע המשולשת שהפנה לעבר אוהדי יובנטוס לפני פחות משנה וחצי. "הוא עלול להתנגש בכמה דמויות ביובנטוס והדרישות הטקטיות שלו יהיו נוקשות עבור כמה מהשחקנים היצירתיים… אם בוחנים אותו ואת מה שהוא השיג בשנתיים האחרונות כאינדיבידואל, המינוי מגיע לו. אבל משהו בנישואים הללו שמרגיש שלא יעבוד".

 

באנדיני מסביר היטב את התחושות הכלליות באיטליה. סארי מאמן מוערך. באיטליה אוהבים ומוקירים אנשים שהלכו דרך והתקדמו מכלום. אפשר אפילו לטעון שהצליח בצ'לסי עם ההגעה לליגת האלופות והזכייה בליגה האירופית. יחד עם זאת, הוא פשוט לא עשוי מחומרים שהופכים אותך למאמן יובנטוס. הוא בטח לא התמודד עם אתגר כל כך גדול. השאלה: מי יתאים את עצמו למי? סארי – וההתנהלות שלו מול CR7 מראה שהוא מבין את זה – לא יוכל לחזור על טעויות בהתנהלות עקשנית מול כוכבים כמו בצ'לסי. גם הוא יודע שביובה כבר לא יסתפקו באליפות תשיעית ברציפות וגם לא בדאבל. ליגת האלופות היא המטרה האמיתית. 



סארי ביובנטוס. איזה גב יעניקו לו מעסיקיו? (Thananuwat Srirasant/Getty Images)


אז איך זה יעבוד? אריגו סאקי, "סארי הישן" אם תרצו, סבור שהכל תלוי גב וסבלנות שיקבל סארי ממעסיקיו בהנהלת יובנטוס, והנכונות שלה להתמיד בשינוי הגישה: "סארי ייתקל בבעיות כי הוא בא עם רעיונות חדשים וזה לא תמיד מתקבל בברכה אצל השחקנים. יובה עשתה מהפכה של ממש והכדורגל האיטלקי יוכל להרוויח ממנה. אם אתה לוקח את סארי, זה אומר שאתה רוצה לנצח, אבל לעשות את זה דרך המשחק היפה. הוא לא דברן גדול, בואו נגיד שהוא מתקשר דרך המשחק, אבל הוא אדם ישר שאומר לשחקנים מה הוא חושב בפנים".


מאייפרדי היום בן 72. כאמור, דיברו עליו לא מעט בפגרה, בטח ביחס לאחד שכבר כמעט 20 שנה לא מאמן. "סארי יותר מנוסה ממה שאני הייתי. לא הייתי מוכן מנטלית ליובנטוס, אבל טקטית הייתי בסדר. לא נתנו לי זמן וכלים לעבוד, ואולי ויתרתי מוקדם מדי", התייחס להשוואה לפני שנתן טיפ גדול: "סארי משתמש ב-12-13 שחקנים. אם הוא יעשה את ביובנטוס, אני צופה בעיות גדולות… אם הייתי במקומו, הייתי אומר לשחקנים: 'רונאלדו יכול לעשות מה שהוא רוצה, אבל כל השאר יעשו מה שאני רוצה'". 


זה משפט קצת מצחיק. יובה מועדון שכל כך מזוהה עם מדיניות, מוטו ודרך. סארי יפגוש בו שחקנים שעברו יחד דרך של שנים והתרגלו לדברים הפוכים ממה שהוא דורש. הוא נכנס לנעליים של מאמן שזכה ב-11 תארים בחמש שנים והגיע פעמיים לגמר צ'מפיונס ובסופו של דבר, בהימור היסטורי של פעם ב-28 שנה, הכל מתחיל ונגמר במערכת יחסים מול איש אחד: כריסטיאנו.

 

מה דעתך על הכתבה?

אהבתי
לא אהבתי