"תחיה בקרבנו לנצח", "גרמת לאנושות לחלום": ברזיל בוכה על פלה

play
| צילום מסך, מתוך טוויטר
פלה ליד תמונה שלו משחק כדורגל 01:28

בברזיל נפרדו בדמעות מהאגדה, גם בארגנטינה זנחו את הדיונים ההיסטוריים וחלקו כבוד אחרון: "הכדורגל איבד את המלך שלו". וגם: השער המרגש של ה"אס", והסרטון ש"מוכיח" - הוא גדול ממסי, רונאלדו ואמבפה

(גודל טקסט)

ברזיל תתעורר היום (שישי) לבוקר ראשון ללא המלך בלתי מעורער שלה, פלה. מותו של הכדורגלן האגדי שהלך לעולמו אתמול בגיל 82 לאחר מאבק בסרטן, היכה גלים בארץ הסמבה – ובכל רחבי העולם. מסע האשכבה של פלה צפוי להתקיים בהמשך השבוע בהשתתפות עשרות אלפים, וטקס נוסף ייערך לזכרו של השחקן האגדי בוילה בלמיירו, האצטדיון של סנטוס בה הפך לאגדה. טקס ההלוויה עצמו ייערך בנוכחות מצומצמת של בני המשפחה, אבל דבר אחד בטוח – יחד עם ילדיו של הכדורגלן האגדי, יבכו מיליונים ברחבי הגלובוס.

העיתונים בברזיל חלקו הבוקר כבוד אחרון לכדורגלן האגדי. "גלובו" הברזילאי התמלא הבוקר בהספרדים מרגשים. "פלה היה מותג גלובלי הרבה לפני העידן הגלובלי", נכתב באחד מהם. הכדורגלן הגדול בהיסטוריה הפך כל פינה ברחבי הגלובוס לשלו, והפך לדמות נערצת בעידן בו העולם נראה הרבה יותר גדול ממה שהוא היום. המשחקים של פלה לא שודרו ברחבי העולם מדי שבוע, ההישגים שלו לא קיבלו במה באינטרנט – ועדיין ההשפעה שלו הייתה כה עצומה, שהוא הצליח לזכות באהדה עולמית. הוא היה הכדורגלן המושלם, ספורטאי מודל לחיקוי, מילה נרדפת לשלמות, למצוינות. הוא היה מותג עוד לפני שידעו איך למתג".

מותה של אגדה: פלה הלך לעולמו בגיל 82
בעולם משלו: הגדולה ההיסטורית של פלה והעוול שנגרם לו
ברזיל אבלה, ניימאר ריגש: "מלך הכדורגל האלמותי הלך לעולמו"
לעולם לא נשכח את מלך הכדורגל | דני דבורין בטור פרידה
כשראיתי את פלה מבקיע בישראל | אשר גולדברג בטור פרידה

בעיתון "פולהה דה סאו פאולו" כתבו: "פלה המחיש מהו כוחו של הספורט, והציב סטנדרטים חדשים של תהילה. הוא ניצל את מעמדו ככדורגלן מפורסם בכל העולם כדי לעצור מלחמות ומנע שפיכות דמים. הוא שינה את הכדורגל לנצח – אבל גם את העולם. אדסון אראנטס דה ניסמינטו מת אתמול, אבל לא פלה. כמו האלים האולימפיים, גם לפלה אין גיל, אין סוף. הוא בן אלמוות. פלה יחיה לנצח, וייזכר לעד בתור הברזילאי שגרם לאנושות לחלום, באמצעות הכדורגל".

גם בארגנטינה חלקו לפלה את מלוא הכבוד, ואיפסנו לפחות לזמן מה את הדיונים ההיסטוריים על גדולתו של הברזילאי לעומת דייגו מראדונה. "הכדורגל איבד את המלך שלו", קראה הכותרת ב"אולה". "הבשורה על מותו של פלה היכתה את העולם כולו בזמן חגיגות הכריסמס". גם בעיתון "קלארין" הארגטינאי הקדישו לפלה מילים חמות במיוחד. "תודה, פלה, שהפכת את הכדורגל לגדול. פלה השאיר אחריו דורות של כדורגלנים שהעריצו אותו וחלמו להיות כמוהו. הוא ייזכר לנצח".

שער "אס" לאחר מותו של פלה
| צילום מסך, מתוך טוויטר
שער "קוריירה דלו ספורט" לאחר מותו של פלה
| צילום מסך, מתוך טוויטר
שער
| צילום מסך, מתוך טוויטר
שער "ליבראסיון" לאחר מותו של פלה
| צילום מסך, מתוך טוויטר
שער "AD" ההולנדי לאחר מותו של פלה
| צילום מסך, מתוך טוויטר

מלבד תרומתו העצומה לענף בזמן שהיה שחקן פעיל, מלך הכדורגל נותר גם בשנותיו האחרונות דמות משפיעה שמהווה חלק בלתי נפרד מהמשחק והיה אייקון נערץ גם עבור אלה שלא זכו לראותו משחק. אגדה שחקוקה היטב בהיסטורית הכדורגל. שחקן שלנצח ייזכר כאיש ששינה את פניו של המשחק הפופולארי בעולם.