הו ממה: גיורגי ממרדשווילי עומד בדרך של ישראל לחצי הגמר

play
"מזכיר בסגנון את טיבו קורטואה וג'יג'יו דונארומה"? ממרדשווילי | אימג'בנק GettyImages, Quality Sport Images
"תן לי לתת לך בוסה": צפו בשידור השער שהעלה את ישראל הצעירה לרבע הגמר 00:37

לפני שנתיים אף אחד בספרד לא רצה לשמוע על "כדורגלן מגאורגיה", אבל בעונה החולפת גיורגי ממרדשווילי הפך לאחד משוערי העתיד באירופה. ולנסיה הציבה תג מחיר של 25 מיליון יורו ובינתיים הוא רוצה לעצור את ישראל רבע הגמר היורו (שבת, 19:00, ספורט1)

(גודל טקסט)

לקראת סוף עונת 2020/21 פצח סוכן הכדורגלנים הספרדי אנטוניו לופס, במבצע מכירות מיוחד כשעל המדף מוצר אחד: שוער גאורגי אנונימי בשם גאורגי ממרדשווילי.

"אמרו לי שיש שוער מבטיח בלוקומוטיב טביליסי (מושאל מדינמו טביליסי), אז התחלתי לעקוב אחריו", סיפר, "אחרי שראיתי אותו נגד גרנאדה בליגה האירופית, קיבלתי החלטה. התקשרתי לאתלטיקו מדריד, ברצלונה, ויאריאל, בטיס… כולם ענו לי את אותה תשובה: 'כדורגלן גאורגי? אתה רוצה להרוג אותנו?'. השתגעתי מהתשובות האלו, הרי ראיתי אותו משחק ומיד הבנתי שזה שוער שיגיע לטופ".

אחרי שבועות של נסיונות, המאמץ של לופס נשא פרי בוולנסיה. ראש האקדמיה של המועדון, לואיס מרטינס, נתן צ'אנס, אהב את מה שראה, והצליח לשכנע את ראשי הצוות המקצועי של הקבוצה הבוגרת.

"ממה" הגיע בהשאלה עם חוזה שהיום נראה מצחיק: 70 אלף יורו ברוטו לעונה (כ-40 אלף נטו). אבל נציגיו דאגו להכניס סעיף מיוחד: אם הגאורגי ישותף ב-20 משחקים או יותר, הוא יקבל עבור כל משחק 7,000 יורו ברוטו. תכף נחזור לסעיף הזה.

גיורגי ממרדשווילי, שחקן ולנסיה
"כדורגלן גאורגי? אתה רוצה להרוג אותנו?". ממרדשווילי | אימג'בנק GettyImages, Quality Sport Images

לשלבים האחרונים של ההכנות 2020/21, ולנסיה הגיעה כששני השוערים הראשונים, יספר סילסן וז'אומה דומנק פצועים. "ממה" שהתחזית הייתה שישחק בכלל בקבוצת המילואים של ולנסיה, נאבק עם כריסטיאן ריברו על אפודת השוער השלישי ובמשחק טרום העונה האחרון, נגד מילאן במסטאייה, קיבל את ההזדמנות. האיטלקים תקפו מכל כיוון ואיימו 10 פעמים על השער, אבל ממרדשווילי עצר את כל הנסיונות שלהם. המשחק הסתיים ב-0:0 ו-ולנסיה ניצחה 3:5 בפנדלים.

"ממרדשווילי הפך לסנסציה הגדולה של ולנסיה", כתבו יום לאחר מכן בתקשוקת הוולנסיאנית, "הוא גרם למאמן בורדאלס ולמסטאייה להתאהב בו. במועדון היו בטוחים כל הזמן בפוטנציאל שלו, אבל אף אחד לא ציפה להתאקלמות והתקדמות כל כך מהירות".

כמה ימים לאחר מכן "ממה" חזר למסטאייה ושמר על רשת נקייה כשוולנסיה ניצחה 0:1 אל חטאפה במחזור הפתיחה. סילסן חזר לעמוד בין הקורות בהמשך, ואז שוב נפצע. הגאורגי קיבל עוד צ'אנסים ואת העונה סיים עם 21 משחקים בכל המסגרות. הסעיף בחוזה הופעל ובזכותו השוער הצעיר קיבל 147 אלף יורו ברוטו (סביב 85 אלף נטו) – יותר מכפול מהשכר שלו.

בקיץ ולנסיה נפרדה מסילסן, שילמה לדינמו טביליסי 850 אלף יורו והשאירה את "ממה" אצלה. עם מעמד אחר, עם חוזה חדש וגדול יותר, ועם סעיף שחרור של 100 מיליון יורו.

הדהימה את כולם: הכירו את גאורגיה, היריבה הבאה שלנו
"תן לי לתת לך בוסה": צפו בשידור השער הדרמטי של ישראל
גם באופ"א מזהים את המהפך של ישראל: "גלוך מעל כולם"

גיורגי ממרדשווילי, שוער ולנסיה
"אף אחד לא ציפה להתאקלמות והתקדמות כל כך מהירות". ממרדשווילי | אימג'בנק GettyImages, Soccrates Images

ממרדשווילי הוזכר ככישרון גדול כבר מגילאי 13-14. הוא היה אחד מכוכבי העתיד של האקדמיה של דינמו טביליסי – בדיוק כמו חביצ'ה קברצחליה – וכיכב בטורנירי נוער אליהם יצאה הקבוצה במדינות ברית המועצות לשעבר. כבר אז הצטיין בעצירת פנדלים – תחום בו הוא אחד מהטובים בעולם היום.

אלא שמחוץ לאזורים מאוד מוגבלים במזרח אירופה, לא שמעו על השוער והמוצא שלו לא עמד לטובתו. קברצחליה עדיין לא פרץ אז באיטליה ואף אחד לא התייחס יותר מדי לכדורגל הגאורגי. היום זה משתנה, בזכות שחקן ההתקפה המחונן של נאפולי, אבל גם הודות לשוער ולנסיה.

ממרדשווילי הוא אחד משלושה כדורגלנים בלבד שלא החסירו אפילו דקה אחת בלה ליגה בעונה החולפת, ביחד עם השוערים דויד סוריה (חטאפה) ואלכס רמירו (ריאל סוסיאדד). הפעם האחרונה שזה קרה בוולנסיה הייתה לפני 24 כשנה, כשסנטיאגו קניסארס שיחק את כל 3,420 הדקות בעונת 1998/99.

לראשונה אי פעם: נבחרת ישראל הצעירה עלתה לרבע גמר היורו עד גיל 21
צפו בחגיגות בחדר ההלבשה, לוזון: "היה נראה לא שפוי שנעלה מהבית הזה"
הנבחרת הצעירה תשתתף באולימפיאדה בפריז רק אם תעלה לחצי הגמר

שוער ולנסיה, גיורגי ממרדשווילי
"מזכיר בסגנון את טיבו קורטואה וג'יג'יו דונארומה"? ממרדשווילי | אימג'בנק GettyImages, Quality Sport Images

בעונה החולפת צצו עוד ועוד דיווחים על התעניינות של מועדונים עם כיסים עמוקים. צ'לסי, אתלטיקו מדריד, אסטון וילה ואחרות. השם החם של הימים האחרונים הוא אינטר, שעשויה למכור את אנדרה אונאנה ולפנות לוולנסיה. העטלפים כבר הציבו תג מחיר של 25 מיליון יורו על "ממה".

"הוא שוער גבוה (1.99 מטר), אבל מתמודד נהדר גם עם בעיטות שטוחות והוא מגיע לכדורים מאוד מאתגרים עם הידיים הארוכות שלו. הוא מזכיר בסגנון את טיבו קורטואה וג'יג'יו דונארומה", אמר הבלם הספרדי ויקטור מונגיל, ששיחק בעבר בדינמו טביליסי. זה בדיוק מה שרואות הקבוצות שמביעות עניין: שוער גבוה, אבל גמיש, עם ידיים ארוכות ותנועה קלילה ביחס למימדים שלו. שוער מודרני. הבונוס: הוא מצטיין בפנדלים.

ביום שבת גאורגיה תשחק נגד ישראל ברבע גמר היורו לנבחרות צעירות. "דרבי המפתיעות". בין החבורה של גיא לוזון למקום בטופ 4 באירופה ולכרטיס לאולימפיאדת פריז 2024, יעמוד שוער שפעם אמרו עליו "כדורגלן מגאורגיה? אתה רוצה להרוג אותנו?', והיום נחשב לאחד השוערים המבטיחים באירופה.