המשחק הכי גדול של השנה באוסטריה: לקראת הדרבי של זלצבורג

18 שנה אחרי שהמועדון שלהם נבזז על ידי רד בול, אוהדי אוסטריה זלצבורג והקבוצה שהקימו יארחו את היריבה השנואה בגביע

(גודל טקסט)

כשדיטריך מאטשיץ קנה את אוסטריה זלצבורג ב-2005, אוהדי הקבוצה היו נלהבים. איש העסקים המצליח, ממייסדי חברת רד בול וחובב ספורט ידוע, הבטיח להשקיע סכומי כסף שהיו עתידים להפוך את הקבוצה לשם דבר בכדורגל האירופי – וכך אכן קרה במרוצת השנים. רק שזו לא הייתה אוסטריה זלצבורג.

ההתלהבות של האוהדים באפריל 2005, התחלפה מהר מאוד באכזבה. בהמשך הפכה לכעס ותסכול, שתורגמו למחאות ביציעים ומחוצה להם. בדיעבד התברר להם שמאטשיץ קנה את הגוף, אבל הוציא ממנו את הנשמה. השם והסמל הוחלפו, הצבעים שונו וההיסטוריה נמחקה. אוסטריה זלצבורג נבזזה.

אוסטריה זלצבורג הוקמה ב-1933. היא זכתה בשלוש אליפויות בשנות ה-90 והגיעה עד גמר גביע אופ"א ב-1994, אבל מאטשיץ מחק הכול ברגע שהשלים את ההשתלטות על המועדון. השם? רד בול זלצבורג, שנת ההקמה? 2005, תארים? אפס עגול.

בקיץ אוהדים של הקבוצה הגיעו לאחד ממשחקי ההכנה עם צעיפים וחולצות בסגול-לבן, הצבעים המסורתיים של אוסטריה זלצבורג, ולא הורשו להיכנס. מחלומות על הצמרת האירופית, הם עברו לסיוט. מועדון הכדורגל שלהם מת.

דיטריך מאטשיץ בשנת 2006
קנה את הגוף, אבל הוציא ממנו את הנשמה. מאטשיץ ב-2006 | אימג'בנק GettyImages, Mark Thompson

שבועות של מחאות לא עזרו וההנהלה החדשה לא הסכימה לבוא לקראת האוהדים כמעט בשום בקשה. ההשתלטות הייתה אגרסיבית מאוד. באמצע יוני 2005 הוקמה קבוצת אוהדים חדשה בשם אוסטריה זלצבורג שהתחילה את הדרך הארוכה בליגה השמינית. השחקנים לבשו מדים סגולים-לבנים והיציעים שימשו בית חדש לאוהדים המתוסכלים.

"חברת רד בול הרסה חלק גדול מהחיים שלנו", אמר השבוע סטפן שוברט, חבר הנהלה של קבוצת האוהדים שמשחקת היום בליגה השלישית, "היא מחקה את ההיסטוריה, החליפה צבעים… דיברנו איתם באותו קיץ כדי להגיע לפשרה. הם הסכימו רק שהגרביים של השוערים יישארו סגולות".

הערב (21:45) שתי הקבוצות ייפגשו לראשונה אי פעם וזה יקרה בסיבוב השני בגביע. רד בול זלצבורג העשירה, זוללת התארים, משביחת הכוכבים תתארח אצל היריבה העירונית אוסטריה זלצבורג. זו שמוליכה את הטבלה המחוזית וחולמת על העפלה לליגת המשנה.

מבחינת רד בול זלצבורג מדובר במשחק קליל בשלב מוקדם, חימום לקראת המשך העונה והמאבקים בעיקר בליגת האלופות. במועדון הצמרת ישנה אדישות טוטאלית כלפי היריבה העירונית, אבל בצד השני הדברים הפוכים לגמרי, ולא רק שם. הרבה אנשים באוסטריה רואים במפגש הערב את אחד ממשחקי הכדורגל הגדולים של השנה.

אוהדי אוסטריה זלצבורג
אוהדי אוסטריה זלצבורג ציינו לפני 13 ימים 90 שנות קיום, אבל בגרסה הנוכחית, בת 18 השנים, זה המשחק הגדול בתולדות המועדון | צילום מסך, .

אוהדי אוסטריה זלצבורג ציינו לפני 13 ימים 90 שנות קיום, אבל בגרסה הנוכחית, בת 18 השנים, זה המשחק הגדול בתולדות המועדון. רובם מתגאים שהם לא שתו רד בול מאז 2005 והשם או הסמל של הקונצרן לא מופיע בשום כרזת פרומו למשחק. מקסימום עיגול שחור במקום הסמל של רד בול והאותיות RB.

אוסטריה זלצבורג היא המארחת ואם הייתה מעבירה את המשחק לאצטדיון של רד בול, היא הייתה מוכרת קרוב ל-30 אלף כרטיסים ועושה קופה יפה. אבל היא החליטה לוותר על הכסף "מסיבות אידיאולוגיות" לדברי היו"ר דויד רטנבאכר.

האצטדיון של אוסטריה זלצבורג קטן מדי ומכיל כ-1,500 מקומות והמשחק הועבר לגרודיג השכנה, ויתקיים לעיני 4,100 צופים בלבד. מאטשיץ מת לפני כ-11 חודשים, אבל הזעם של אוהדי אוסטריה זלצבורג השדודים עדיין כאן. והם ישמיעו אותו הערב, גם אם על המגרש הקבוצה שלהם תובס.

מה דעתך על הכתבה?

אהבתי
לא אהבתי