הספרדי שצעד למונדיאל ונעצר, שוחרר מהכלא האיראני אחרי 15 חודשים

סנטיאגו סאנצ'ס התפרסם כשהתכוון לצעוד ממדריד למונדיאל בקטאר. אחרי שפקד את קברה של מהסא אמיני, הוא נעצר ע"י שלטונות איראן. ביום שבת סוף סוף יצא לחופשי והיום המריא למדריד

(גודל טקסט)

בשורות משמחות בספרד: אוהד הכדורגל סנטיאגו סאנצ'ס, שנעלם באיראן כשהיה בדרכו למונדיאל 2022 בקטאר, שוחרר מהכלא האיראני ונחת היום (שלישי) במולדתו. סאנצ'ס התפרסם כשיצא למסע הליכה הרפתקני, בן כ-7,000 קילומטרים, ממדריד לקטאר. התכנון שלו היה להגיע בזמן המונדיאל, אבל ב-2 באוקטובר 2021, אחרי שחצה את הגבול מעיראק לאיראן, נותק עמו הקשר.

סאנצ'ס נעדר במשך כמה שבועות, עד שסוכנות הידיעות HRANA דיווחה ששלטונות איראן עצרו שני אזרחים ספרדים בגלל שהם ביקרו בקבר של מהסא אמיני והצטלמו לידו. עד מהרה התברר שסאנצ'ס הוא אחד מהם.

אמיני, בת 22 במותה, נעצרה ועונתה למוות על ידי "סיירת ההדרכה" של ממשלת איראן, חוליית משטרה שאחראית על יישום תקנות החג'אב במדינה האיסלאמיסטית. מותה הוביל לגל מחאות עממיות, שדוכא באכזריות על ידי כוחות הביטחון.

איראן ידועה מזה שנים בהפרה בוטה של זכויות האזרחים שלה, מעבר לאחריותה לפעילות טרור כלל עולמית נגד מטרות ישראליות ואמריקאיות. אמיני הפכה לסמל למאבק (העקר) נגד השלטונות ואלו לא אהבו את ההזדהות של שני הספרדים. הטענה מצד איראן, הייתה שהם השתתפו בהפרות סדר ולכן נעצרו.

עצורה אחת, אנה באניירה, שוחררה ממעצר בפברואר 2023 ואתמול סוף סוף הגיע תורו של סאנצ'ס. משרד החוץ האיראני הודיע אתמול שהוא שיחרר את אוהד הכדורגל הספרדי מ"טעמים הומניטריים" ושהוא הועבר לידי אנשי שגרירות ספרד בטהראן. מלווה באנשי השגרירות, סאנצ'ס מיהר לעזוב את המדינה שכלאה אותו, המריא לאיחוד האמירויות והיום כאמור טס למדריד.

סנטיאגו סאנצ'ס (עם חולצת ריאל מדריד), הספרדי שצעד לקטאר ונעלם
מתפללים לשלומו. גרסיה צועד עם חולצה של ריאל מדריד | צילום מסך, אינסטגרם סנטיאגו גרסיה

סאנצ'ס בן ה-42, חייל לשעבר בצבא ספרד, כבר התפרסם ב-2019. אז הוא נסע על אופניים ממדריד עד לערב הסעודית כדי לצפות בסופר קופה הספרדי. לשמחתו, קבוצתו האהובה, ריאל מדריד, הניפה את הגביע בתום משחק בו גברה על אתלטיקו מדריד בפנדלים.

במסע למונדיאל 2022 סאנצ'ס החליט לוותר על האופניים ולעשות את המסע הארוך ברגל. התכנון שלו היה לעבור בשתי יבשות (אירופה ואסיה) ו-15-16 מדינות. לנסות לגמוא כ-25 קילומטרים ביום כדי להגיע למונדיאל בזמן – גם אם לא למשחק הפתיחה.

הספרדי טייל כשלמותניים שלו קשורה עגלה שנושאת ציוד בסיסי, אוהל ושק שינה. מדי פעם הגיע למסעדות או פונדקים והציע לבצע עבודות ניקיון בתמורה לאוכל ומיטה. בחלק מהמקומות מצא משפחות שהציעו לארח אותו. הוא דאג לשלוח להוריו ולכמה חברים את המיקום המדויק שלו בכל יום באמצעות הווטסאפ ועדכן באופן שוטף את העוקבים בחשבון האינסטגרם שלו.

סאנצ'ס התחיל לנוע מספרד מזרחה ודרומה. בשלב מסוים סיפר לחבריו בקבוצת הווטסאפ שהוא מתלבט אם "לצעוד דרומה דרך עיראק ואיראן, או לעשות את המסלול דרך ישראל וירדן". לבסוף בחר לעבור מטורקיה לעיראק ומשם ניסה להמשיך לאיראן. התכנון שלו היה לצעוד דרומה באיראן, לחזור לעיראק, ומשם לערב הסעודית ולבסוף לקטאר. ב-2 באוקטובר עדכן שהוא עבר את הגבול, אבל אז כאמור נעצר ונותר מאחורי סורג ובריח במשך 15 חודשים. למונדיאל 2022 לא הגיע, אבל לאור הנסיבות, החדשות של שחרורו מהכלא במדינה איסלאמיסטית חשוכה הן חדשות טובות.

מה דעתך על הכתבה?

אהבתי
לא אהבתי