טרגדיה: דייגו מראדונה הלך לעולמו בגיל 60

דייגו מראדונה דייגו מראדונה | Marcos Brindicci/Getty Images
דייגו מראדונה דייגו מראדונה | Bob Thomas Sports Photography via Getty Images
דייגו מראדונה, פלה דייגו מראדונה, פלה | Bob Thomas / Contributor
ולדימיר פוטין, דייגו מראדונה, פלה ולדימיר פוטין, דייגו מראדונה, פלה | Mikhail Metzel / Contributor
דייגו מראדונה דייגו מראדונה | Franco Origlia / Contributor
דייגו מראדונה דייגו מראדונה | Mike King / Staff
דייגו מראדונה דייגו מראדונה | Bob Thomas / Contributor
דייגו מראדונה דייגו מראדונה | read STAFF/AFP via Getty Images
דייגו מראדונה דייגו מראדונה | Marcelo Endelli/Getty Images
דייגו מראדונה דייגו מראדונה | Marcos Brindicci / Stringer

הלם בעולם הכדורגל: מי שנחשב בעיני רבים לכדורגלן הגדול בהיסטוריה נכנע לכשל לבבי. במהלך החודש האחרון התאושש מניתוח בראשו. במולדתו הכריזו על שלושה ימי אבל

(גודל טקסט)

אבל קשה בארגנטינה ובעולם הכדורגל כולו. בגיל 60, אחרי אינספור מאבקים ובעיות בריאותיות, דייגו ארמנדו מראדונה נכנע. אגדת הכדורגל, אחד הגדולים בהיסטוריה של הענף ולדעת רבים הגדול ביותר, הלך לעולמו היום (רביעי) לאחר שסבל מאי ספיקה של הלב ומערכת הנשימה. עם קבלת הבשורה המרה, נשיא ארגנטינה הכריז על שלושה ימי אבל ומסר: "אנחנו בחוב כלפי דייגו, הוא רק הסב לנו שמחות".

כזכור, בתחילת החודש מראדונה עבר ניתוח להסרת קריש דם במוחו. מאז היה נדמה כי הוא מתאושש בזמן שצוות רפואי שהה בצמוד אליו באחד הבתים שלו בבואנוס איירס, אלא שהיום, כאמור דייגו סבל מכשל לבבי שבעקבותיו התייצבו מספר אמבולנסים מחוץ למקום, אך לא הצליחו למנוע את מותו.

מספר 10 נחשב לסמל שאין שני לו עבור אומה שחיה את המשחק הפופולרי בתבל בתשוקה שאין שנייה לה. זהו יום שייזכר לעד בארגנטינה, שהכדורגל, וגם החיים עצמם במידה רבה, לא יהיו בה אותו הדבר אחרי לכתו של "נער הזהב", כפי שכונה בתחילת הקריירה, של "העפיפון הקוסמי", כפי שהגדיר אותו השדר ויקטור הוגו מוראלס שניות אחרי שכבש את השער הגדול בתולדות הגביע העולמי.

השער ההוא, אותו סלאלום בין שחקני נבחרת אנגליה ברבע הגמר במונדיאל 1986, לנצח יהיה הרגע הגדול ביותר של מראדונה על המגרש. גם הרגע הספורטיבי השני שמסמל יותר מכל את דייגו הגיע באותו יום, כמה דקות לפני כן, עם "יד האלוהים" שהכניעה פיטר שילטון ודרכה הושג הניצחון הכל כך מיוחל – ניצחון שיותר מאשר על הנבחרת, הושג על המדינה שארבע שנים לפני כן נלחמה עם ארגנטינה על איי פוקלנד, בדרך לזכייה האחרונה של ארגנטינה בגביע הנכסף מכל.

דייגו מראדונה | Mike King / Staff

גם בנאפולי האיטלקית הפך מראדונה לאליל, ואפילו למושא תפילה עבור רבים, שכן בעיר הדרומית בארץ המגף הוקמו כנסיות לכבודו של מי שהרים את הקבוצה מהאשפתות וסחב אותה לגדולה ברמה הלאומית ובהמשך גם האירופית.

את הקריירה התחיל מראדונה בארחנטינוס ג'וניורס בגיל 16 וחמש שנים לאחר מכן, ב-1981, הוא עבר לקבוצה שאיתה הוא מזוהה יותר מכל – בוקה ג'וניורס. בין השנים 1982-1984 לבש את מדיה של ברצלונה, לפני שהגיע למועדון בו רשם את ההצלחה הכי גדולה שלו באירופה – נאפולי, כאמור, עמה זכה בשתי אליפויות, סופר קאפ איטלקי וגביע אופ"א אחד. בנבחרת ארגנטינה, מראדונה רשם 91 הופעות בסך הכל והבקיע 34 שערים, כאשר בנוסף לזכייה הוא גם הוביל את האלביסלסטה לגמר ב-1990.

זוכרים את דייגו

פלה, ברצלונה ונאפולי ספדו: בעולם נפרדו ממראדונה
מי הגדול מכולם? השוואה מיוחדת בין פלה למראדונה
הרגע ששינה את ההיסטוריה: צפו ב'יד האלוהים' של מראדונה
דורון כהן, העורך הראשי של "מעריב", בסיפור אמית: היום שבו כמעט הלכתי מכות עם מראדונה
אלוהי הכדורגל: מראדונה היה הכוכב הראשון שראינו

דייגו ייזכר לא רק בגלל הביצועים שלו על כר הדשא. הן על מגרשי הכדורגל והן מחוצה להם, מספר 10 היה מעורב בלא מעט פרשיות שלא הוסיפו לו כבוד, כמו הקטטה עם שחקני אתלטיק בילבאו בתקופתו בבארסה, הבעיטה במבושיו באטיסטה הברזילאי במונדיאל 82', ההסתבכות עם המאפיה האיטלקית שהביאה לתחילת ההידרדרות בקריירה שלו וכמובן, השימוש בחומרים אסורים שהביא לסילוקו ממונדיאל 1994.

אבל זו גם הסיבה שבמולדתו כל כך העריצו אותו. כי מראדונה תמיד היה מראדונה. הנער שגדל בשכונת עוני בפרברי בואנוס איירס נשאר תמיד אותנטי וגם בטעויות הרבות שביצע בחייו, הראה לכולם כיצד כוכב עליון במשחק הכדורגל הוא בו זמנית גם אדם בשר ודם, כזה שרחוק משלמות. האישיות והקסמים על הדשא הובילו יוצרים לכתוב עליו ספרים ולצלם עליו סרטים. כעת, דייגו ארמנדו מראדונה נפרד מאיתנו ולוקח את הקסם שלו לעולם הבא.

מראדונה בנאפולי. גם שם הפך לאליל | Bongarts/Getty Images
הוא עבר גם בבארסה, אך ידע גם להסתבך שם | Alain De Martignac / Onze / Icon Sport via Getty Images

מה דעתך על הכתבה?

אהבתי
לא אהבתי