בעקבות אוחנה וגרנט: מרציאנו עלה עם פיינורד לגמר הקונפרנס ליג

play
אופיר מרציאנו שוער פיינורד חוגג עלייה לגמר הקונפרנס ליג | GettyImages, Soccrates Images
מרציאנו שמר על שער נקי במארסיי והעפיל עם פיינורד לגמר הקונפרנס ליג 01:16

שמר על רשת נקייה בהר הגעש בסטאד ולודרום, פיינורד סיימה ב-0:0 עם מארסיי ועלתה לגמר אירופי ראשון אחרי 20 שנה בזכות ה-2:3 הביתי. רומא ומוריניו מחכים בגמר אחרי 0:1 על לסטר

(גודל טקסט)

גמר הקונפרנס ליג הראשון אי פעם ייערך ב-25 במאי בטיראנה, אלבניה, ויהיה שם גם נציג ישראלי. אופיר מרציאנו שמר הערב (חמישי) על שער נקי עבור פיינורד, שהשיגה 0:0 במארסיי ועלתה לגמר בזכות ה-2:3 במשחק הראשון. היריבה בגמר תהיה רומא של ז'וזה מוריניו, שניצחה 0:1 את לסטר סיטי אחרי 1:1 באנגליה.

אופיר מרציאנו שוער פיינורד חוגג עלייה לגמר הקונפרנס ליג
איזה רגע. אופיר מרציאנו חוגג | GettyImages, Soccrates Images

עד היום, רק ישראלי אחד שיחק בגמר אירופי: אלי אוחנה שבישל עבור מכלן בניצחון על אייאקס בגמר גביע המחזיקות ב-1988. מאמן היה על הקווים, וזהו אברהם גרנט שהדריך את צ'לסי בהפסד הכואב בפנדלים למנצ'סטר יונייטד בגמר ליגת האלופות ב-2008. פרט אליהם, היה את יוסי בניון שלא שותף בגמר הליגה האירופית בו זכתה צ'לסי ב-2013. אבי כהן ישב על הספסל של ליברפול בגמר גביע האלופות ב-1981 (ניצחון 0:1 על ריאל מדריד) ושמוליק רוזנטל לא נכלל בסגל של בורוסיה מנשנגלדבאך שהפסידה לליברפול בשני מפגשים בגמר גביע אופ"א ב-1973.

אופיר מרציאנו שוער פיינורד
הופעה בטוחה בין הקורות. אופיר מרציאנו | אימג'בנק GettyImages, BSR Agency

מארסיי – פיינורד 0:0 (3:2 בסיכום)

ישיבה ארוכה על הספסל, פציעה של השוער הראשון ג'וסטין ביילו, כמה טעויות ולא מעט ביקורות, אבל בסופו של דבר גם היסטוריה אישית וגמר אירופי אותו טעם לפניו רק שחקן ישראלי אחד. אופיר מרציאנו מנע ממארסיי להשוות ל-3:3 של המשחק בהולנד בשבוע שעבר, כשהוציא מהחיבורים כדור של דימיטרי פאייה בדקה ה-90. הפעם הוא לא נזקק לרגע גבורה, אבל הקרין ביטחון על ההגנה שלו, ידע גם להעביר זמן כשצריך והשאיר את השער שלו נעול בדרך ל-0:0 יקר מפז עבור פיינורד. מארסיי הייתה עסוקה לפני המשחק בעיקר בקרבות הרחוב בין אוהדי שתי הקבוצות ובטקסים לציון 30 שנה לאסון פוריאני, ובמגרש שחקניה היו עצבניים והתקשו לייצר מצבים מסוכנים, בעיקר אחרי יציאתו בגלל פציעה של הכוכב דימיטרי פאייה כבר בדקה ה-33. חוסר הדיוק כמעט עלה גם בספיגה וכעת חורחה סמפאולי יצטרך להתרכז בליגה ובהבטחת הכרטיס לליגת האלופות. הקבוצה מרוטרדם היא זו שממשיכה לגמר – הראשון שלה מאז הזכייה בגביע אופ"א ב-2002.

דימיטרי פאייה שחקן מארסיי פצוע
הרגע המשמעותי מבחינת מארסיי. דימיטרי פאייה הפצוע יוצא מהמגרש | רויטרס
טמי אברהם שחקן רומא נוגח לרשת לסטר סיטי
מלך שערי הקונפרנס ליג. טמי אברהם נוגח לרשת לסטר | רויטרס

רומא – לסטר סיטי 0:1 (1:2 בסיכום)

ז'וזה מוריניו זכה פעמיים בליגת האלופות, לקח את גביע אופ"א וגם את הליגה האירופית, וכעת יכול להיות הראשון שזוכה גם בקונפרנס ליג. המאמן הפורטוגלי מחכה חמש שנים לתואר כלשהו (מאז הזכייה עם מנצ'סטר יונייטד בליגה האירופית) ומלך שערי המפעל טמי אברהם קירב אותו לשם. החלוץ האנגלי נגח לרשת כבר בדקה ה-11 אחרי קרן של הקפטן לורנצו פלגריני וגרם לאולימפיקו לגעוש, כשהמארחת ידעה לשמור על היתרון שלה, מנעה מהשועלים להעפיל לגמר היסטורי וחגגה עם כ-64 אלף צופים עלייה לגמר אירופי שלישי בתולדותיה. ב-1984 היא הפסידה לליברפול בגמר גביע האלופות וב-1991 לאינטר בגמר גביע אופ"א. פעם שלישית גלידה?

מוריניו הפך למאמן הראשון שמגיע לגמר אירופי עם ארבע קבוצות שונות: פורטו (גביע אופ"א וליגת האלופות), אינטר (ליגת האלופות), מנצ'סטר יונייטד (הליגה האירופית) ועכשיו רומא (קונפרנס ליג).