ינפץ את החלום? טשאונה מחכה לישראל בקרב על גמר היורו

play
לום טשאונה חלוץ צרפתי | GettyImages
תקציר: אליפות אירופה לנוער, צרפת - איטליה 1:4 02:38

עם ארבעה שערים ושני בישולים בשלב הבתים באליפות אירופה, הקיצוני מקושר למנצ'סטר סיטי ולפריז סן ז'רמן. הוא מעריץ את דמבלה, שיחק עם קמאבינגה ומוגדר כדבר הגדול הבא של ראן - ואולי גם של צרפת כולה. הערב (21:00, ספורט1) הוא הבעיה של אופיר חיים ונבחרת הנוער

(גודל טקסט)

סקאוטים נוהרים לאליפות אירופה עד גיל 19 ומשחקיה של נבחרת צרפת זוכים לתשומת לב מיוחדת – כמעט כל יהלום בסגל הוא כוכב פוטנציאלי. לא קל לבחור את היריב הנוצץ ביותר של ישראל בחצי הגמר הערב, אבל לפחות מבחינה סטטיסטית בולט מאוד שמו של לום טשאונה. עם ארבעה שערים ושני בישולים בשלושת המשחקים בשלב הבתים, הקיצוני של ראן לא רק מוביל בדירוג הכובשים, אלא מקושר למנצ'סטר סיטי ולפריז סן ז'רמן.

אלו שצפו בביצועים שלו ב-1:4 על איטליה בסוף השבוע לא יכלו להישאר אדישים, במיוחד כאשר הבקיע טשאונה את השער השני שלו במשחק: הוא קיבל את הכדור באגף, עבר את השומר בזכות מהירות מסחררת, השכיב את הבלם על הדשא בהטעיה תוך כדי שינוי כיוון והפציץ מיד לרשת הגבוהה ברגלו השמאלית האימתנית. עם זאת, גם השער הראשון שלו היה מצוין – ושונה בתכלית. טשאונה הפעיל לחץ על השוער האיטלקי, גרם לו לשגות בהרחקה, עשה תנועה חכמה כדי לקבל את המסירה, והפעם הסיומת הייתה ברגלו הימנית, החלשה לכאורה.

איך שלא תסתכלו על זה, מדובר בכישרון רב גוני ומרתק. טשאונה משחק ביעילות זהה בשני האגפים, ומוצב לא פעם גם כחלוץ מרכזי כדי להפגין יכולות של חיית רחבה – יעידו על כך השערים הקלילים שהבקיע מול רומניה וסלובקיה בשני המשחקים הראשונים בטורניר. הוא אוהב מאוד לכדרר תוך כדי תנועה, אבל משחק עם ראש מורם, מחפש בדרך כלל את המסירה ומרשים בקבלת החלטות נכונה לרוב.

לום טשאונה חלוץ צרפתי
יכולות חייתיות ברחבה. טשאונה | אימג'בנק GettyImages

לאנשי ראן הוא מזכיר בעיקר את עוסמאן דמבלה – ילד הפלא שגדל באקדמיה שלה, פרץ לתודעה בעונת 2015/16 קסומה כאשר היה בן 18 ונמכר מיד לבורוסיה דורטמונד. טשאונה, שבדיוק הצטרף למועדון ב-2014, ראה את הנסיקה הזו מקרוב ואימץ את הקיצוני התחבולן כמודל לחיקוי. "אני רוצה לשחק כמו דמבלה, ואוהב מאוד את הסגנון שלו. אני משתדל לכדרר ולבעוט כמוהו, וגם לשמור על מצב רוח טוב כמוהו", סיפר הכוכב החדש במספר הזדמנויות.

כעת טשאונה עצמו כבר בן 18, אך הוא לא קיבל הזדמנויות לפרוץ ולהוכיח את עצמו בהרכב כמו אלילו. לראן פשוט יש סגל עמוס בשחקני התקפה צעירים מצוינים, שנכנסו לכושר פנטסטי בעונה החולפת וסיפקו הצגות על בסיס כמעט שבועי. הקבוצה כבשה 82 שערים ולא הייתה רחוקה מהעפלה לליגת האלופות, ולכן המאמן ברונו ז'נסיו לא מיהר לזרוק את הנער למים העמוקים בעיתוי זה. טשאונה הסתפק ב-10 הופעות קצרות כמחליף, אבל זה הספיק כדי לייצר מספר כותרות מחמיאות. בנוסף, הוא קיבל קרדיט בליגה האירופית, כולל 90 דקות מלאות על הדשא כאשר ראן התארחה אצל ויטסה בספטמבר.

לפיכך, שחקן ישראלי אחד כבר מכיר לא רע את טשאונה. אלי דסה התמודד איתו כאשר הוא שיחק באגף השמאלי במחצית הראשונה. אחרי ההפסקה, עבר הכוכב ימינה לאור החילופים שביצע ז'נסיו, ודאג אישית למהפך. הוא גרם לשוער להכשיל אותו ברחבה והפנדל תורגם לשער השיוויון בדקה ה-54. בחלוף רבע שער, מצא כדור רוחב מצוין שלו את קמאלדין סולימאנה, אולי הכוכב הצעיר הנוצץ מכולם במדי ראן. דסה שגה במיקום, הגנאי עצר את הכדור והטיס אותו פנימה כדי לקבוע 1:2. טשאונה הוכתר לשחקן המצטיין בהתמודדות בעיתונים המקומיים.

"לום היה אמור לשחק מצוין, והפגין יכולת גבוהה עוד יותר מהצפוי", אמר אז ז'נסיו. ואולי הוא הושיב אותו פעם אחר פעם על הספסל במשחקים שלאחר מכן, אבל בראן בהחלט בונים עליו לקראת העונה הבאה, במיוחד הכישרונות שמככבים כיום יעזבו במהלך הקיץ. המטרה של האקדמיה הנהדרת של המועדון היא לא רק לספק כוכבים לסגל הראשון, אלא בעיקר לדאוג להכנסות ממכירתם, ואדוארדו קמאבינגה הוא הדוגמא האחרונה לכך. הקשר נמכר בשלהי חלון ההעברות בקיץ שעבר לריאל מדריד, והסכום תמורתו היה נמוך בגלל שחוזהו היה אמור להסתיים בקרוב. במקרה של טשאונה, אם כך, דאגה ראן להאריך את חוזהו עד 2025 בפברואר האחרון, ויש תקווה אמיתית כי יזרים לקופת המועדון יותר מ-31 מיליון יורו שקיבלה ראן תמורת קמאבינגה.

לום טשאונה, קשר ראן
יזכה להרבה יותר קרדיט בעונה הבאה | אימג'בנק GettyImages, JURE MAKOVEC

כמו קמאבינגה, נולד טשאונה באפריקה והיגר עם משפחתו לצרפת כילד. את שש השנים הראשונות בחייו הוא בילה בצ'אד – מדינה שלא הוציאה כדורגלנים רבים מדי. הבכיר והמפורסם שבהם, יאפט אנדוראם, עשה קריירה מפוארת בשנות ה-90' במדי נאנט, היריבה האיזורית המושבעת של ראן.

משפחת טשאונה עברה בהתחלה, ב-2009, דווקא לשטרסבורג על הגבול עם גרמניה, שם התחנך לום באקדמיה עם המאמן ניקולה גרוס. "הוא בלט תמיד בכושר מנהיגות, והיה בוגר מאוד לגילו, הן פיזית והן מנטלית. יש לי זכרונות נעימים במיוחד מזכיה בטורניר לילדים בני 11, בו התמודדנו מול ברצלונה ודורטמונד בגרמניה. לום כבש כמחצית מהשערים של הקבוצה, ובגמר ניצחנו את זלצבורג 1:4", סיפר לימים גרוס.

זמן קצר לאחר מכן, עברה משפחת טשאונה לאיזור ראן, בעיקר משיקולים חברתיים, אבל לום התאקלם במהירות באקדמיה החדשה וייתכן שהרוויח מהמהלך. אחיו הבכור הארון נפלט בשלב מסוים מהמערכת וכיום משחק בגיל 22 במילואים של דיז'ון, אבל האח הקטן הוכיח כישרון יוצא דופן וכיכב בנבחרות הצעירות של צרפת כבר מגיל 16. הפריצה של קמאבינגה, המבוגר מטשאונה בפחות משנה, הייתה מהירה הרבה יותר, וטשאונה קינא בחבר איתו שיתף לא פעם פעולה בקבוצות הנוער, אך הוא טוען כי בעיקר שמח בשבילו. "דרכינו נפרדו, וכיף לראות אותו מצליח. כולי תקווה שהוא ימשיך לזהור, ואני רוצה ללכת בעקבותיו. מאז גיל 15 אומרים לי שאני העתיד של המועדון הזה. אני אמור להראות שהם צודקים", אומר טשאונה.

אז עכשיו, באליפות אירופה עד גיל 17 שמגיעה כעת לשיאה, הוא מגלה ניצוצות של כוכב במדי הפייבוריטית לזכייה. לקראת הטורניר, ביקש מאמן הנבחרת עד גיל 19 לנדרי שובאן ממועדונו לתת לו דקות משחק בקבוצת המילואים, וטשאונה אכן קרע רשתות כדי להגיע לסלובקיה בתנופה. הערב, אחרי שלוש הצגות בשלב הבתים, תפגוש אותו נבחרת ישראל במלוא הדרו (21:00, ספורט1) והוא ישתדל להוסיף שערים ובישולים נוספים לרזומה. הסקאוטים הרבים ביציעים ישמחו לעקוב אחריו, ואולי על הדרך יוכלו להכניס לפנקס גם את השחקנים בכחול-לבן.

עקבו אחרי יוכין בפייסבוק: https://www.facebook.com/globalfootball1/

מה דעתך על הכתבה?

אהבתי
לא אהבתי