בלתי אפשרי? הדרך של מכבי חיפה לשלב הבתים של ליגת האלופות

הירוקים לא יהיו מדורגים בסיבוב הראשון, בו הדחה תוביל לליגה האזורית. איך קרה שחיפה ירדה לשפל, את מי היא עשויה לפגוש, מתי היא תוכל "לגנוב דירוג" ומה מצפה לה אם "תיפול" לליגה האירופית?

קבוצות: מכבי חיפה
(גודל טקסט)

מכבי חיפה חוגגת אליפות ראשונה אחרי 10 שנים, אבל מי שמפנטז על המנון ליגת האלופות בסמי עופר צריך להירגע. הדרך לשם – שממילא הפכה בשנים האחרונות לקשה הרבה יותר עבור קבוצות ישראליות – תהיה קשה אפילו יותר עבור מכבי חיפה. תשכחו גם מהגרלות נוחות. הירוקים מתחילים ממקום נמוך וצריכים לבנות את המסורת האירופית שלהם מחדש. למכבי חיפה יש 4.875 נקודות דירוג. זה נמוך יותר משל אלופת קזחסטן קייראט או אלופת גיברלטר לינקולן רד אימפס.

מה זה אומר? לצורך ההשוואה, 16.500 הנקודות שהיו למכבי תל אביב בעונה שעברה הספיקו לה להיות מדורגת עד הפלייאוף. הירוקים יצטרכו לעבוד הרבה יותר קשה. שני דברים אפשר להגיד באופן ודאי: מכבי חיפה לא תהיה מדורגת גם בסיבוב הראשון והיא תהיה חייבת לעבור לפחות סיבוב אחד כדי "ליפול" למוקדמות הליגה האירופית. הדחה בסיבוב הראשון תשלח אותה אל מסלול האלופות במוקדמות הקונפרנס ליג.

איך קרה שמכבי חיפה ירדה לשפל בדירוג? מעל חמש שנים עברו מאז ההישג המשמעותי האחרון שלה באירופה (שלב הבתים בליגה האירופית בעונת 2013/14). לעומת זאת, חמש העונות האחרונות של הירוקים כוללות את ביזיון נומה קאליו, הדחה מוקדמת מול שטרסבורג וגם הקמפיין המוצלח אשתקד (הדחה בפלייאוף מוקדמות הליגה האירופית) לא שיפר משמעותית את המצב.

ז'וזה מוריניו , חוסה רודריגס | /Tottenham Hotspur FC via Getty Images

ב-15 ביוני תתקיים הגרלת סיבוב המוקדמות הראשון ולמחרת תתקיים גם הגרלת הסיבוב השני. כאן העניינים מתחילים להסתבך. אם מכבי חיפה תקבל יריבה עם ניקוד גבוה בסיבוב הראשון ותעבור, היא "תיקח" את הדירוג שלה לסיבוב השני. כלומר, יש יתרון מסוים בהגרלה קשה לקראת ההמשך. מבולבלים? בואו ננסה לעשות מעט סדר.

בסיבוב הראשון יוכלו הירוקים לפגוש יריבות חזקות כמו דינמו זאגרב, לגיה ורשה, לודוגורץ, מאלמו וקלוז'. יהיו גם אופציות נוחות יותר על הנייר כמו שריף, פרנצוורוש, שקנדיה (מקדוניה) וסלובן ברטיסלבה ויריבות טובות על הנייר כמו ז'לגיריס, דינמו טביליסי, פלורה טאלין, קייראט אותה הדיחו הירוקים אשתקד ובודוצ'נוסט המונטנגרית.

16 מהמודחות בסיבוב המוקדמות הראשון ינשרו לסיבוב המוקדמות השני בקונפרנס ליג (ועוד קבוצה תקבל כרטיס חופשי לסיבוב השלישי). הדחה החל מהסיבוב השני מקנה את ההזדמנות היחידה של קבוצה ישראלית לשחק במפעל השני בחשיבותו – הליגה האירופית.

ברק בכר, גיא צרפתי | אריאל שלום

בסיבוב השני בו ישחקו 20 אלופות נכנסות למעגל המשחקים אולימפיאקוס, הכוכב האדום בלגרד, ויאנג בויז, אבל כאמור ישנה אפשרות שהירוקים יצליחו לחמוק מהן בסיבוב הזה מכיוון שהגרלת הסיבוב השני מתקיימת לפני משחקי הסיבוב הראשון ומכאן שהמדורגת נקבעת לפי היריבה עם הניקוד הגבוה יותר. כך או כך, זה הסיבוב היחיד שבו הירוקים יוכלו "לגנוב" דירוג.  

בסיבוב השלישי ייכנסו גם סלביה פראג וריינג'רס כמדורגות ובפלייאוף אפשר יהיה לפגוש את רד בול זלצבורג, שהדיחה אשתקד את מכבי ת"א. אלופת דנמרק תתחיל גם היא בשלב הפלייאוף, אך בין אם תהיה זו ברונדבי או מיטיולנד, היא לא צפויה להיות מדורגת. בסך הכל, ארבע קבוצות מעפילות משלב המוקדמות לשלב הבתים במסלול האלופות.

אם מכבי חיפה תעבור את הסיבוב הראשון יהיו לה בעצם שני חבלי הצלה. הדחה בסיבוב המוקדמות השני של ליגת האלופות "מורידה" את המפסידה לסיבוב המוקדמות השלישי של הליגה האירופית. הדחה שם נותנת עוד צ'אנס בפלייאוף מוקדמות הקונפרנס ליג וכן הלאה. בשני המסלולים, מכבי חיפה תוכל לפגוש רק קבוצות כמוה שהודחו ממוקדמות הצ'מפיונס. המשמעות היא שתיאורטית, לירוקים יש סיכוי לשחק בשלב הבתים של כל אחד משלושת המפעלים בעונה הבאה.

מוחמד אבו פאני, הארי קיין | Tottenham Hotspur FC via Getty Images

השורה התחתונה: מכבי חיפה תצטרך קמפיין יוצא דופן כדי לשחק בשלב בתים כלשהו בעונה הבאה – אבל צפוי לה קיץ עמוס שיתחיל מוקדם. ברק בכר עשה דברים מדהימים עם הפועל באר שבע (וקריית שמונה כעוזר) גם בדירוג נמוך, אבל הסיטואציה הנוכחית על הנייר אפילו קשה יותר. הירוקים יצטרכו מזל בהגרלות ולהגיע סופר מוכנים למשחקים כבר בתחילת יולי, אחרי עונת פוסט הקורונה המורכבת.

כאמור, כדי "ליפול" למוקדמות הליגה האירופית, הירוקים יצטרכו לעבור לפחות את הסיבוב הראשון. למעשה, בשנים הבאות רק האלופה הישראלית תוכל להעפיל לשלב הבתים במפעל המשני ויתר נציגותינו ינסו לכבוש את הקונפרנס ליג. אם מכבי חיפה תמצא את עצמה במוקדמות הליגה האירופית, היא תוכל לפגוש שם רק אלופות כמוה שהודחו ממוקדמות הצ'מפיונס.

הנה כמה תאריכים שחשוב לזכור
הגרלת הסיבוב הראשון: 15.6
הגרלת הסיבוב השני: 16.6
הגרלת הסיבוב השלישי: 19.7
הגרלת הפלייאוף: 2.8
הגרלת שלב הבתים: 26.8

סיבוב המוקדמות הראשון: 6/7.7-13/14.7
סיבוב המוקדמות השני: 20/21.7-27/28.7
סיבוב המוקדמות השלישי: 3/4.8-10.8
שלב הפלייאוף: 17/18.8-24/25.8

מה דעתך על הכתבה?

אהבתי
לא אהבתי