אלוף, רק לא באלופות: הכישלון של זלאטן איברהימוביץ' בצ'מפיונס

play
שחקן מילאן זלאטן איברהימוביץ' | רויטרס
מילאן עלתה לפסגה והקדישה את ה-0:2 על סלרנטינה לסימון קיאר הפצוע 01:40

זלאטן איברהימוביץ' זכה ב-11 אליפויות, אבל מעולם לא היה קרוב להנפה בליגת האלופות. הוא הימר וטעה ונבגד על ידי אלילת המזל. הפציץ נגד אנדרלכט ואוקזר וכשל מול ריאל מדריד וליברפול. אחרי עוד הדחה מוקדמת נדמה שגם הוא מבין שכבר לעולם לא יהפוך לאלוף אירופה

(גודל טקסט)

ב-2015 בחרו באתר הרשמי של אופ"א ב-20 השחקנים הגדולים ביותר שמעולם לא זכו בליגת האלופות. הרשימה המכובדת כללה שמות כמו דניס ברגקאמפ, לורן בלאן, אריק קאנטונה, ג'יג'י בופון, לותר מתיאוס ועוד. וגם זלאטן איברהימוביץ'.

ארבע שנים חלפו, שנת 2019 הגיעה והשבדי האגדי עדיין לא הניף את התואר היבשתי. במגזין המוערך FourFourTwo פרסמו מצעד של 25 הכדורגלנים הגדולים שלא זכו בצ'מפיונס ובחרו בשבדי במקום השלישי, כשרק בופון ורונאלדו הברזילאי מקדימים אותו. וזלאטן לא סתם לא זכה, הוא אף פעם לא היה קרוב. בכל שנותיו הארוכות בליגת האלופות הוא מעולם לא הגיע לגמר, בעוד לחצי העפיל פעם אחת בלבד.

אתמול זלאטן קיבל סטמפה על עוד עונה כושלת בליגת האלופות. אף אחד לא ציפה שמילאן תזכה והשבדי כבר בן 40 ועושה דברים שאף אחד לא עשה לפניו בכדורגל העולמי בקצב שהענף משוחק בו היום. אבל בשורה התחתונה עומדת הדחה בשלב הבתים וביקורת חריפה מהתקשורת האיטלקית.

שחקן אינטר ב-2010 וולטר סמואל, מול זלאטן איברהימוביץ', שחקן ברצלונה
עזב את אינטר לברצלונה והאיטלקים מיד זכו בצ'מפיונס. עזב את ברצלונה למילאן והקטלאנים מיד הניפו את הגביע. זלאטן מול סמואל | אימג'בנק GettyImages, Massimo Cebrelli

זלאטן זכה ב-11 אליפויות (לא כולל השתיים שהופשטו מיובנטוס) ושיחק במדיהן של אלופות אירופה – אבל אף פעם לא בזמן שהן זכו. והוא אף פעם לא הבריק במפעל הקבוצות היוקרתי. 48 שערים ב-123 הופעות, אבל מעטים כל כך נגד יריבות אימתניות. אוקזר ופ.ס.וו איינדהובן ספגו ממנו, את ראפיד וינה, באטה בוריסוב וצסק"א מוסקבה הוא הכניע בקלילות, אבל נגד הגדולות זה לא היה זה.

נכון, זלאטן כבש באופן סיסטמטי נגד ברצלונה והבקיע גם נגד צ'לסי, ארסנל ומנצ'סטר סיטי בשלבי נוק אאוט, אבל לא הרבה יותר. הוא מעולם לא כבש נגד ריאל מדריד (6 משחקים) או ליברפול (5 משחקים), הוא אף פעם לא מצא את הרשת של אינטר או מילאן בליגת האלופות, גם לא את של מנצ'סטר יונייטד, טוטנהאם ואתלטיקו מדריד.

זו בוודאי הייתה היכולת שמסיבה כלשהי ירדה במפעל האירופי, אבל אולי גם לאלילת המזל הייתה נגיעה. בקיץ 2009 עזב את אינטר לטובת ברצלונה – בין היתר כדי להשיג את התואר שכל כך חסר לו. הוא הגיע עם הקטלאנים עד חצי הגמר, אבל שם הפסיד ל… אינטר שהמשיכה לזכייה. כמה שבועות לאחר מכן עזב את ברצלונה וכשחתם במילאן, אמר: "הגעתי לכאן כדי לזכות בליגת האלופות". בסוף העונה ברצלונה הייתה זו שהניפה.

שחקן פריז סן ז'רמן ב-2015, זלאטן איברהימוביץ', ליד שוער ריאל מדריד קיילור נבאס
אף פעם לא מצא את הרשת של ריאל מדריד בליגת האלופות, גם לא את של ליברפול, אינטר, מילאן, מנצ'סטר יונייטד ואתלטיקו מדריד. זלאטן | אימג'בנק GettyImages, Gonzalo Arroyo Moreno

זה לא שזלאטן לא ניסה. כשהוא עלה כמחליף במשחק של מנצ'סטר יונייטד נגד באזל בשלב הבתים בעונת 2017/18, הוא הפך לשחקן הראשון בהיסטוריה שלובש את המדים של שבע קבוצות שונות בליגת האלופות. אבל אחד מכוכבי הכדורגל הגדולים של זמננו פשוט לא חבר טוב של המפעל.

עונת 2013/14 הייתה היחידה בה זלאטן כבש מספר דו ספרתי של שערים בליגת האלופות: 10 ב-8 משחקים במדי פריז סן ז'רמן – הרבה בזכות רביעייה נגד אנדרלכט – אבל האלופה הצרפתית דאז הודחה על ידי צ'לסי ברבע הגמר. את עונות 2004/5 ו-2006/7 הוא סיים בלי שערים וגם העונה לא מצא את הרשת ב-4 הופעות. למעשה הפעם האחרונה בה הבקיע בליגת האלופות הייתה ב-2:2 של פ.ס.ז' נגד מנצ'סטר סיטי באפריל 2016. לפני חמש שנים וחצי.

היום בו זלאטן הגדול יתלה את הנעליים, מתקרב. כשזה יקרה הוא יסכם קריירה מופלאה ומעוררת קנאה והעובדה שלא זכה בליגת האלופות לא תגרע מגדולתה. אבל בכל פעם שאתרי ספורט יפרסמו רשימות של "הכדורגלנים הגדולים שמעולם לא זכו בליגת האלופות", הוא יהיה שם. כנראה.