בגן אדן: ג'ונתן דייויד מחכה לצ'לסי כיריב, ואולי גם כרכש הבא

play
ליל ממשיכה להתאושש. ג'ונתן דייויד | רויטרס
צ'לסי גירדה 0:1 על קריסטל פאלאס משער דרמטי בדקה ה-89 01:36

לפני עשור החתימה צ'לסי את אדן הזאר מליל, והקיץ עשוי החלוץ הקנדי בן ה-22 ללכת בעקבותיו. בינתיים, הוא זכה באליפות בצרפת, מצעיד את קנדה למונדיאל, ועושה חיים בליגת האלופות. הערב הוא מגיע לראשונה לסטמפורד ברידג'

קבוצות: ליל צ'לסי
(גודל טקסט)

המשחק המכונן בחייו של אלפונסו דייויס, בו הפך תודעתית מצעיר מבטיח לכוכב אמיתי, היה בפברואר 2020 בסטמפורד ברידג', בשמינית גמר ליגת האלופות. המגן השמאלי של באיירן מינכן היה אז השחקן המצטיין במגרש, זהר לאורך האגף השמאלי, פירק לחלוטין את צ'לסי, ואף התכבד בבישול לרוברט לבנדובסקי בניצחון 0:3. בחלוף שנתיים בדיוק, מגיע ללונדון חברו הטוב לנבחרת קנדה, שוב בשמינית גמר ליגת האלופות, בתקווה לעשות קפיצה דומה.

עבור ג'ונתן דייויד יש גם משמעות עצומה נוספת לביקור, כי צ'לסי שוקלת ברצינות לשלם סכום עתק בקיץ הקרוב כדי לצרפו לשורותיה. חלוץ ליל יעמוד בסוג של מבחן קבלה במשחק האירופי החשוב בקריירה שלו עד כה. הסקורר הבקיע בכל הניצחונות הרצופים של ליל בסיום שלב הבתים, נגד סביליה, זלצבורג ו-וולפסבורג כדי לאפשר לאלופת צרפת לסיים באופן סנסציוני בפסגה, אבל הישגיו עברו קצת מתחת לרדאר. כעת הבמה שלו מול רומלו לוקאקו שלא ממש התחבר בינתיים לכחולים בקדנציה השניה שלו במועדון, וקל להבין מדוע צ'לסי לוטשת לעברו את העיניים – הרי אי אפשר להתעלם מההקבלה לאדן הזאר.

ג'ונתן דייויד שחקן ליל חוגג שער
הוריו עשו הכל כדי לסדר עתיד מבטיח. דייויד | רויטרס

גדל בהאיטי ועבר לשחק על שלג

הבלגי הגיע לסטמפורד ברידג' בקיץ 2012 על תקן כוכב העל של ליל, שנה אחרי שהצעיד אותה לאליפות היסטורית. לדייויד היתה תרומה קריטית לזכיה השניה של הכלבים באליפות כנגד כל הסיכויים בחלוף עשור, והוא יכול לעשות את אותה הדרך בדיוק בחלוף עשור, ב-2022. סגנונו אמנם שונה, וכך גם תפקידו על המגרש, אבל יש להם גם נקודות דמיון לא מבוטלות – הווינריות, הראוותנות, והיכולת לכדרר מול שחקני יריב על שטחים קטנים מאוד.

את המיומנות הזו למד דייויד כאשר התאמן באולמות כדורסל במהלך החורף הקנדי. הוא גם אהב לרוץ עם הכדור בשלג, אליו התרגל במהרה אחרי המעבר החד מהילדות המוקדמת בהאיטי. הוריו עשו הכל כדי לסדר לו עתיד מבטיח – הם נסעו לביקור משפחתי בניו יורק בדיוק לפני לידתו על מנת שיקבל אזרחות אמריקאית, וכאשר היה בן שש עזבו את הכל והיגרו לאיזור אוטווה. כמו רוב תושבי האיטי, אביו היה חובב כדורגל מושבע, וג'ונתן התמכר למשחק מאז שהוא זוכר את עצמו. ברצלונה היתה הקבוצה האהובה, רונאלדיניו היה האליל האולטימטיבי, והשאיפה היתה לנסוע לאירופה מוקדם ככל הניתן.

ג'ונתן דייויד שחקן גנט
סירב ל-MLS והגיע לאירופה. דייויד במדי גנט | רויטרס

התעקש ללכת לאירופה בגיל 17

לכן ההצעות מהקבוצות הקנדיות ב-MLS פשוט לא היו רלוונטיות מבחינתו. בניגוד לדייויס, שהחל את דרכו באקדמיה של ונקובר ווייטקאפס, דחה דייויד את הפניות שלה, וסירב גם לטורונטו ולמונטריאול. המבחנים בשטוטגרט ובזלצבורג לא צלחו, ואז מיקד סוכנו את העניין בבלגיה. אנדרכלט וברוז' לא התלהבו, ובדיעבד מצטערות מאוד על כך. גם למאמני הנוער של גנט היו ספקות לגבי הקנדי האלמוני, אבל הם נתנו לו צ'אנס, וזה היה הימור אדיר, הן מקצועית והן כלכלית. ביום הולדתו ה-18 חתם הנער של החוזה הראשון והכריז: "עכשיו מתחילה העבודה האמיתית".

החיים הרחק מהבית בגיל צעיר לא היו פשוטים, אבל ההתנסות המוקדמת בהגירה סייעה לו מאוד. יש בו שילוב תרבויות מיוחד, והוא מתאקלם ללא בעיות בכל מקום אליו מגיע. מאמנים וחברים לקבוצה העידו תמיד על אופיו הנוח והמנומס, ועל מוסר העבודה הגבוה. לצד ביישנות טבעית מסוימת, ניחן דייויד בבטחון עצמי גבוה במיוחד. הוא עולה לדשא בידיעה שהוא הולך לשים את הכדור ברשת. כך היה בבכורה בליגה הבלגית באוגוסט 2018, אז נכנס כמחליף לדקות האחרונות ומיד כבש את שער השיוויון. כך היה גם בבכורה בנבחרת בחלוף חודש, בה הפציץ צמד ולא הסתכל לאחור.

שחקני נבחרת קנדה ג'ונתן דייויד, אלפונסו דייויס
ההווה והעתיד של קנדה. ג'ונתן דייויד ואלפונסו דייויס במדי הנבחרת | אימג'בנק GettyImages, Vaughn Ridley

"רוצה לשנות את תדמית הכדורגל הקנדי"

בהתחלה, היו שגרסו שכדאי לו לייצג את ארצות הברית – פשוט כי היתה הזדמנות לשחק בנבחרת גדולה יותר. דייויד דחה את האופציה השרירותית הזו על הסף, הלך עם הלב, ובמהרה התברר כי זו היתה האופציה האידיאלית מכל הבחינות. ב-2018 עוד נתפסה קנדה כנמושה של ממש בכדורגל, אבל עם דייויס לצידו, והמאמן האנגלי הנהדר ג'ון הרדמן שמונה באותה שנה אחרי שעזב את נבחרת הנשים, ראה דייויד כיצד המציאות משתנה לנגד עיניו במהירות בזק. כיום נמצאת קנדה בדרך הבטוחה להעפלה למונדיאל שני בתולדותיה, אחרי ההופעה המוזרה ב-1986, והיא מציגה כדורגל איכותי ושובה עין.

אי אפשר להגזים בחשיבות תרומתו של החלוץ לתופעה. עם 20 שערים ב-27 משחקים במדים הלאומיים, הוא מדורג כבר עכשיו במקום השלישי בדירוג כובשי קנדה בכל הזמנים, ויטפס לפסגה בחודשים הקרובים. תוסיפו לכך גם 11 בישולים, כי דייויד הוא שחקן קבוצתי, ממש לא אנוכי, בעל ראיית משחק משובחת ונגיעה רכה מאוד בכדור – ותקבלו עילוי אמיתי. "אני רוצה להיזכר כמי ששינה את תדמית הכדורגל הקנדי והפך את הענף לפופולרי ביותר במדינה", הוא הצהיר, ובצוותא עם דייויס אשר משובץ לרוב בחוד בנבחרת, הם בדרך הנכונה. האצטדיונים בקנדה היו מלאים במשחקי מוקדמות גביע העולם, והאופוריה לא יודעת גבול.

ג'ונתן דייויד ליל
הכניע גם את פ.ס.ז'. דייויד | רויטרס

ניצח את סן ז'רמן בפריז

לא כל מדינה יכולה להתגאות בשני כוכבים צעירים כאלה שנולדו בשנת 2000. ואולי דייויס גרף את רוב הכותרות מאז פרץ להרכב באיירן ב-2019, אבל גם דייויד עשה דברים מופלאים בדרכו שלו. עונת הבכורה בבלגיה היתה טובה, אך העונה השניה היתה מעולה – הוא הוכתר למלך השערים ועזר לגנט להעפיל למוקדמות ליגת האלופות. כבר את נפוצו הדיווחים על העניין הרב שמגלות בו קבוצות פאר בפרמייר-ליג, וצ'לסי הוזכרה לצד מנצ'סטר יונייטד וארסנל. הקנדי מעולם לא הסתיר את רצונו לשחק באנגליה, אולם העדיף להתקדם בהדרגה, וליל היוותה אופציה מעולה עבורו בגיל 20. הוא דובר צרפתית כשפת אם, המועדון אוהב לקדם צעירים, והליגה התאימה למידותיו בשלב זה של קריירה.

אז הכלבים שילמו תמורתו 30 מיליון יורו – שיא מועדון, וגם שיא שקיבלה קבוצה כלשהי בבלגיה לאורך ההיסטוריה. ההתחלה בעונה שעברה היתה קצת איטית, אך בסיבוב השני נכנס הקנדי לכושר אימתני בדיוק בזמן הנכון, כאשר הסקורר הטורקי בוראק יילמאז היה פצוע. התוצאה – 13 שערים, אשר כולם ללא יוצא מהכלל הובילו לניצחונות בדרך לאליפות המדהימה. דייויד הכניע 0:2 את מארסיי, חגג עם 0:1 במשחק העונה בפריז מול סן ז'רמן, וקינח במחזור הסיום כאשר העלה את ליל ליתרון מוקדם באנז'ה כדי לשמור על נקודת יתרון על פני הקטארים בפסגה.

ג'ונתן דייויד שחקן ליל
הפעם היתרון לא אבד. ג'ונתן דייויד | רויטרס

גם ריאל מדריד בתמונה?

שבעה מתוך 13 השערים הובקעו בימין, שישה בשמאל. השליטה האבסולוטית בשתי הרגליים הופכת את דייויד לחלוץ רב גוני במיוחד, ורק משחק ראש עדיין טעון שיפור. העונה יש לו כבר 12 כיבושים בליגה – כמו לקיליאן אמבפה. הוא מסוגל לשחק כחלוץ מרכזי קלאסי, אבל נהנה אפילו יותר לשמש כחלוץ שני כדי לפנות שטחים, לנוע לרוחב המגרש ולחפש הזדמנויות. בנוסף, הוא אחד החלוצים היעילים ביותר באירופה בהפעלת לחץ על מגנים ללא כדור. הספק העבודה השחורה שלו נדיר, והוא תמיד מוכן לרדוף אחרי שחקני היריב. אולי האימונים בשלג הקנדי תרמו לסיבולת הפיזית הפנומנלית הזו.

אז עכשיו, בעיצומה של העונה השניה בצרפת, הוא כבר מרגיש בשל למעבר הבא, וההתנסות בליגת האלופות תרמה לו המון. רשימת הקונים הפוטנציאליים ארוכה כרגיל, ובספרד אף נפוצו בדצמבר הדיווחים לפיהם ריאל מדריד שוקלת להציע לליל את הזאר כחלק מהעסקה שתביא את הקנדי לסנטיאגו ברנבאו. בהתחשב בהגעתו הצפויה של אמבפה, זה מרגיש כמו ברווז, אך שמועות מסוג זה עושות טוב לערכו של דייויד שחתום במועדונו עד 2025. אחרי שנהנתה ממנו במשך שנתיים, עשויה ליל לעשות עליו קופה נאה מאוד. השאיפה לשחק בפרמייר-ליג ריאלית, וצ'לסי בהחלט עשויה להיות יעד הגיוני.

הערב, במה שהיה פעם גן אדן, הוא ינסה ללכת בדרכו של דייויס ולהכניע את צ'לסי. ואז, בעונה הבאה, הוא צפוי לחזור שוב לסטמפורד ברידג' – אולי כשחקן יריב, ואולי בחולצה הכחולה.

עקבו אחרי יוכין בפייסבוק