שינה את עולם הכדורגל: הרגעים הגדולים של יוהאן קרויף

יוהאן קרויף
יוהאן קרויף | COR MULDER/AFP via Getty Images

במלאת ארבע שנים למותו של האגדה ההולנדית, ברחבי העולם נזכרו בתרגילים ששינו את הענף. הסיבוב הייחודי, הפנדל שאף אחד מעולם לא חשב לבצע לפני כן ואפילו "המרד" ההיסטורי בגביע העולם

(גודל טקסט)

בדיוק היום לפני ארבע שנים, עולם הכדורגל כאב את לכתו של האגדה ההולנדית יוהאן קרויף, שבגיל 68 מת לאחר מאבק ממושך במחלת הסרטן. קרויף לעולם ייזכר לא רק כאחד הכדורגלנים הגדולים בתולדות הענף, אלא גם כמאמן פורץ דרך – מי שלמעשה שינה את ההיסטוריה ופיתח יחד עם מאמנו בשנות השבעים רינוס מיכלס את ה"טוטאל פוטבול" ההולנדי, הכדורגל המפורסם שהביא את אייאקס לטופ העולמי ולאחר מכן קידם את ברצלונה למרכז הבמה של הכדורגל הספרדי ועם השנים להשתלטות גם על אירופה.

לזכרו של יוהאן קרויף, האיש שלא בכדי טען כי "כדורגל משחקים עם הראש, הרגליים הם רק כדי לסייע", ברחבי העולם ניסו לבחור את הרגעים הגדולים ביותר שלו כשחקן – וגם שם, כמובן, מככבים בעיקר תרגילים פרי יצירתו, דברים עליהם אף אחד לא חשב לפניו במשך עשרות שנים ובזכותם, עוד לפני הישגיו הכבירים גם כמאמן, הוא לעולם לא יישכח. 

1. "הסיבוב של קרויף"
יורו 2020 לא ייערך כמתוכנן ביוני הקרוב, אבל מה שכן יקרה בעוד שלושה חודשים הוא מליאת 46 שנה לתרגיל שיצר יוהאן קרויף במונדיאל 1974 באצטדיונה של דורטמונד. נבחרת הולנד פגשה את שבדיה וקרויף הצליח להמם את עולם הכדורגל עם עוד תרגיל יצירתי פרי מוחו – כשאן אולסון נצמד אליו, הוא פשוט הסתובב עליו ויצר את ה-תמונה של מונדיאל 1974, על אף שנבחרת האורנג' והטוטאל פוטבול המרהיב שלה נעצרו בגמר על ידי גרמניה המערבית. קרויף סחט פנדל כבר בדקה השנייה של הגמר, אבל לצערו המארחת הפכה את התוצאה עוד במחצית הראשונה ואמנם הוא זכה בשחקן הטורניר, אבל סיים עם מדליית הכסף בלבד.

2. הפנדל ששינה הכל
זה קרה לפני 37 שנה בפעם הראשונה אחרי עשרות שנים של כדורגל. אייאקס קיבלה פנדל ויוהאן קרויף התייצב לבעוט. זה היה קצת לפני חג המולד, וכך סיפר על בחירתו למסור ולא לבעוט: "חשבתי שלקראת החג זה רעיון נחמד לעשות, משהו שאנשים אחר כך ידברו עליו". אז כן, עד היום מדברים על הפנדל משנת 1982 שאותו קרויף בחר שלא לבעוט, אלא למסור לחברו יספר אולסן – שבחר למסור בחזרה לקרויף, שלתדהמת כולם גלגל את אחד משעריו הקלים והמיוחדים בהיסטוריה. בחלוף השנים ניסו מספר שחקנים לחקות את המהלך, אבל מי שביצעו זאת בצורה הטובה ביותר היו לואיס סוארס וליאו מסי בניצחון 1:6 על סלטה ויגו: "מה שמסי עשה ריגש אותי. אם מישהו יכול לעשות את זה, זה הוא", אמר יוהאן קרויף על הפנדל של ברצלונה בפברואר 2016, זמן קצר לפני מותו.

3. השער היפה ביותר שלו בברצלונה
השער הנחשב ליפה ביותר של יוהאן קרויף בברצלונה הגיע ב-1973 במשחק מול אתלטיקו מדריד. בסך הכל ארבעה חודשים אחרי שהגיע לקטלוניה, נכבש מה שזכה לכינוי "The phantom goal". בסך הכל 48 שערים היו לקרויף בברצלונה, אבל מבצע סולו שהסתיים בהגבהה לרחבה ובבעיטת יעף יוצאת דופן של קרויף עד היום נחשב לשער הגדול ביותר שלו בברצלונה.


4. שני פסים עדיפים על שלושה?
אחרי שלושה ביצועים מרהיבים וחכמים להפליא, זה גם זמן להיזכר במהלך גאוני של קרויף מחוץ לכר הדשא. להתאחדות ההולנדית היה הסכם חסות עם חברת ההלבשה "אדידס" למונדיאל 1974, אבל לקרויף היה חוזה אישי מול "פומה". קרויף הרשה לעצמו להבהיר להתאחדות ההולנדית שהוא לא יכול לשחק עם מדים של אדידס, וכדי למצוא פתרון לשביעות רצונם של כל הצדדים אמר שיהיה מוכן לשחק עם שני פסים על השרוול במקום שלושה. ההולנדים נאלצו להתיישר לדרישתו לאור חשיבותו הרבה, הוא כאמור הוביל את הולנד עד לגמר ונבחר למצטיין גביע העולם ואדידס נאלצה לראות את הכדורגלן הטוב בעולם עם שני פסים בלבד על חולצתו.


קרויף מציג שני פסים בלבד על השרוול (STF/AFP via Getty Images)

מה דעתך על הכתבה?

אהבתי
לא אהבתי