לראשונה מאז 1968: איטליה אלופת אירופה אחרי פנדלים מול אנגליה

הראויים ביותר: האזורי לא נתנו לאנגלים לחגוג בוומבלי וזכו ביורו 2020 בזכות ולא בחסד אחרי 2:3 בפנדלים, שהגיעו לאחר 1:1 בתום 120 דקות. סאקה החמיץ את הפנדל המכריע, סאות'גייט שוב ייזכר כגיבור הטראגי

(גודל טקסט)

בפעם השנייה בתולדותיה: איטליה הפכה הערב (ראשון) לאלופת אירופה. הנבחרת המופלאה של רוברטו מנצ'יני עשתה זאת בגדול הלילה, כאשר ניצחה את אנגליה 2:3 בפנדלים אחרי 1:1 בתום 120 דקות וזכתה ביורו 2020. והיא עשתה זאת "על הראש" של האנגלים, בוומבלי, בלונדון, אל מול עשרות אלפים אוהדים משוגעים שכל היום הטריפו את העיר – אבל חזרו מאוכזבים הביתה.

ואם יש מגיע – מגיע לאיטליה. זו הנבחרת שהכי הרשימה ביורו 2020, והיא גם האלופה. היא עושה את זה כאמור בפעם השנייה בלבד בתולדותיה ולראשונה אחרי 53 שנה. מאז היא עברה שני גמרים, ביורו 2000 וביורו 2012, בהם הפסידה – אבל היום נבחרת איטליה חוזרת להיות בטופ של הכדורגל, ושם מקומה הטבעי.

נבחרת איטליה מעולם לא הפסידה לאנגליה בטורניר גדול (יורו או מונדיאל), וזה נמשך גם היום. זה לא התחיל טוב, כשכבר בדקה השנייה לוק שואו העלה את שלושת האריות ל-0:1 עם השער המהיר בתולדות משחקי גמר היורו לדורותיו, אך המחצית השנייה הייתה שייכת כולה לחבורה של מנצ'יני, שהשוותה בצדק בדקה ה-67 משער של לאונרדו בונוצ'י.

שחקני נבחרת איטליה בטירוף | LAURENCE GRIFFITHS/POOL/AFP via Getty Images

משם המשחק הלך להארכה, שהסתיימה גם היא ב-1:1, והמשחק הלך לפנדלים. ואיטליה שוב ניצחה בפנדלים, כפי שניצחה בפנדלים בחצי הגמר את ספרד – ובכך הפכה לנבחרת הראשונה אי פעם ביורו שמנצחת פעמיים בדו-קרב מהנקודה הלבנה בטורניר אחד. ועוד באיזה משחקים? בחצי הגמר ובגמר.

ואנגליה? אוי לגארת' סאות'גייט. המאמן, שהחמיץ כשחקן פנדל בחצי גמר יורו 1996 והפך לגיבור טראגי, הפך הפעם לגיבור טראגי מהקווים. למה? הוא הכניס בדקה ה-120 בלבד שני כוכבים שיובשו לאורך הטורניר – ג'יידון סאנצ'ו ומרקוס ראשפורד. הוא הכניס אותם כדי לבעוט פנדלים ולנצח, אבל שניהם החמיצו. וכנראה שמה שקרה כאן הערב ייזכר כטראגי הרבה יותר וככתם אמיתי נוסף על סאות'גייט.

גם בפנדלים עצמם קיבלנו דרמה של ממש. אנדראה בלוטי החמיץ את הבעיטה השנייה של איטליה, לאחר מכן הגיעו ההחמצות של ראשפורד וסאנצ'ו באנגליה. ז'ורז'יניו ניגש לנקודה הלבנה ויכול היה להכריע את ההתמודדות ולהעניק לאיטליה את הגביע אם רק היה כובש, אך נעצר אצל ג'ורדן פיקפורד. ואז הגיע בוקאיו סאקה, מחליף נוסף של סאות'גייט, שהחמיץ את הפנדל החמישי והאחרון של אנגליה וכך הוכרע המשחק.

גארת' סאות'גייט מנחם את בוקאיו סאקה | LAURENCE GRIFFITHS/POOL/AFP via Getty Images
שחקני נבחרת אנגליה מאוכזבים | PAUL ELLIS/POOL/AFP via Getty Images
שחקני נבחרת איטליה חוגגים עם הקהל | ANDY RAIN/POOL/AFP via Getty Images
שחקני נבחרת איטליה חוגגים | Claudio Villa/Getty Images
רוברטו מנצ'יני | Claudio Villa/Getty Images

הרכבים

אנגליה: ג'ורדן פיקפורד, קיירן טריפייר (בוקאיו סאקה, 71), קייל ווקר (ג'יידון סאנצ'ו, 120), ג'ון סטונס, הארי מגווייר, לוק שואו, דקלאן רייס (ג'ורדן הנדרסון, 74, מרכוס ראשפורד, 120), קלווין פיליפס, מייסון מאונט (ג'ק גריליש, 99), ראחים סטרלינג, הארי קיין.

איטליה: ג'אנלואיג'י דונארומה, ג'ובאני די לורנצו, לאונרדו בונוצ'י, ג'ורג'ו קייליני, אמרסון (אלסנדרו פלורנצי, 118), ז'ורז'יניו, מרקו וראטי (מנואל לוקאטלי, 96), ניקולו בארלה (בריאן כריסטנטה, 54), פדריקו קייזה (פדריקו ברנרדסקי, 86), לורנצו אינסינייה (90, אנדראה בלוטי), צ'ירו אימובילה (דומניקו ברארדי, 55).

אוהדי נבחרת איטליה | Andy Rain – Pool/Getty Images
אוהדי נבחרת אנגליה | LAURENCE GRIFFITHS/POOL/AFP via Getty Images
שחקני נבחרת אנגליה, שחקני נבחרת איטליה | ANDY RAIN/POOL/AFP via Getty Images
שחקני נבחרת אנגליה | Facundo Arrizabalaga – Pool/Getty Images
שחקני נבחרת איטליה | Facundo Arrizabalaga – Pool/Getty Images

מהלך המשחק

גארת' סאות'גייט והקהל הביתי בוומבלי לא יכול היה לחלום על פתיחה מדהימה יותר למשחק. כבר אחרי שתי דקות של כדורגל, נבחרת אנגליה עלתה ל-0:1 והיממה את נבחרת איטליה. וזה התחיל דווקא מכדור קרן איטלקי, שהמשיך במתפרצת אדירה, אותה התחיל לוק שואו, שמצא את הארי קיין. הקפטן בכדור פנטסטי לאגף הימני מסר לקיירן טריפייר, ושאר האנגלים רצו לתפוס מקום ברחבה. טריפייר הגביה ללוק שואו, שהתגנב מהאגף השמאלי, היה חופשי, ובנגיעה אחת מהאוויר הכניע את דונארומה מקרוב בביצוע יפה וכבש את שער הבכורה שלו בנבחרת אנגליה – ואיזה שער חשוב. אגב, זו בעצם הייתה היסטוריה, מכיוון שזה היה השער המוקדם ביותר בתולדות גמר היורו לדורותיו.

לוק שואו חוגג | Frank Augstein – Pool/Getty Images
לוק שואו חוגג עם קייל ווקר וקיירן טריפייר | Facundo Arrizabalaga – Pool/Getty Images
לוק שואו חוגג | Andy Rain – Pool/Getty Images

בדקות שלאחר השער של שואו, נבחרת אנגליה קיבלה הרבה מאוד ביטחון, הניעה את הכדור בשקט יחסי וביצעה לחץ גבוה. במקביל, איטליה ניסתה את כוחה בעיקר בהתקפות מתפרצות, אך שתי הנבחרות לא הצליחו לרשום איומים מיוחדים. בדקה ה-21 האיטלקים נלחצו כאשר ז'ורז'יניו נפגע ונאלץ לצאת לקבלת טיפול, אך כעבור שלוש דקות שב אל כר הדשא.

אמרסון, ראחים סטרלינג, ז'ורז'יניו | Facundo Arrizabalaga – Pool/Getty Images

בדקה ה-35 נבחרת איטליה הגיע למצב אולי הטוב ביותר שלה. פדריקו קייזה הנפלא ביצע מהלך אישי נהדר, כאשר התגבר על דקלאן רייס באגף הימני, חתך אל המרכז, התקדם ומ-20 מטרים שלח כדור חד, שטוח ועוצמתי לעבר השער של ג'ורדן פיקפורד. למזלו של השוער האנגלי, הבעיטה של כוכב יובנטוס חלפה סמוך לקורה ולא פגשה את המסגרת. אחרי ארבע דקות של תוספת זמן, השופט שרק למחצית.

לורנצו אינסינייה, מרקו וראטי, מייסון מאונט | LAURENCE GRIFFITHS/POOL/AFP via Getty Images

בתוספת הזמן של המחצית הראשונה, בדקה ה-45+1, איטליה סוף סוף בעטה לראשונה למסגרת של ג'ורדן פיקפורד. צ'ירו אימובילה ניסה לבעוט אך נבלם בגופו של ג'ון סטונס. הכדור ניתז מהבלם של מנצ'סטר סיטי לעבר מרקו וראטי, שמ-18 מטרים ניסה לאיים, אך סיפק כדור חלש שנעצר בקלות אצל פיקפורד.

צ'ירו אימובילה, הארי מגווייר | FACUNDO ARRIZABALAGA/POOL/AFP via Getty Images

את המחצית השנייה איטליה פתחה עם הרבה אנרגיות, ובדקה ה-51 היא גם קיבלה כדור חופשי ממצב לא רע בכלל, כ-19 מטרים מהשער של ג'ורדן פיקפורד. לורנצו אינסינייה ניגש אל הכדור כשקהל בוומבלי בלחץ, אך כוכבה של נאפולי בעט גבוה ולא מצא את המסגרת.

הכדור החופשי של לורנצו אינסינייה | PAUL ELLIS/POOL/AFP via Getty Images

איטליה השתלטה על המשחק במחצית השנייה ולחצה כדי להשיג את השוויון. בדקה ה-62 היא הייתה כל כך קרובה, אך זה לא קרה. פדריקו קייזה המצוין ביצע מהלך גדול על שטח קטן כשהוא לחוץ בתוך רחבת אנגליה והצליח להוציא בעיטה מפתיעה לעבר השער, אף ג'ורדן פיקפורד בתגובה נפלאה סיפק עצירה גדולה. בדקה ה-64 קרן שהכניס מייסון מאונט לרחבה מצאה את ראשו של ג'ון סטונס, שנגח מצוין וסחט הצלה יפה לקרן נוספת מג'נאלואיג'י דונארומה, שוער נבחרת איטליה.

פדריקו קייזה גולש לעבר קלווין פיליפס | Frank Augstein – Pool/Getty Images

ואז, בדקה ה-67, המשחק הנפתח כאשר נבחרת איטליה השוותה ל-1:1 מול אנגליה. ואי אפשר להגיד שזה לא היה באוויר, כי מתחילת המחצית השנייה, המשחק היה בשליטה מלאה של האיטלקים. קרן שהוגבהה לרחבה גרמה לערבובייה ומרקו וראטי נגח לעבר השער, אך סחט הצלת ענק מג'ורדן פיקפורד. עם זאת, זה לא הספיק, מכיוון שהריבאונד נחת ברגלו של לאונרדו בונוצ'י, שהמשיך מקרוב לרשת וקבע שוויון.

לאונרדו בונוצ'י חוגג | Claudio Villa/Getty Images
לאונרדו בונוצ'י חוגג עם ג'ורג'ו קייליני | Claudio Villa/Getty Images
לאונרדו בונוצ'י חוגג | Andy Rain – Pool/Getty Images
שחקני נבחרת איטליה חוגגים | Andy Rain – Pool/Getty Images

מצבים מסוכנים של ממש לא נרשמו מאז שער השוויון של לאונרדו בונוצ'י. אחרי שש דקות של תוספת זמן, השופט שלח את המשחק להארכה לאחר שלא הושגה הכרעה בתום 90 דקות. האנרגיות קצת ירדו מן הסתם בגלל העייפות בדקות הראשונות של ההארכה. בדקה ה-96 הגיע המצב הראשון, כאשר קרן של אנגליה שהורחקה הגיעה לקלווין פיליס, אשר בעט מהאוויר בעוצמה מחוץ לרחבה, אך הכדור שלו לא פגש את המסגרת.

ג'ורג'ו קייליני | Claudio Villa/Getty Images

בדקה ה-103 איטליה הגיעה למצב הראשון שלה בהארכה והייתה לא רחוקה ממהפך. אמרסון הגביה כדור מהאגף השמאלי לעבר פדריקו ברנרדסקי במרכז הרחבה, אך שחקן יובנטוס פספס את הכדור, ג'ורדן פיקפורד יצא, הכדור פגע בגבו והורחק. מסוכן מאוד.

הארי קיין, ניקולו בארלה | FRANK AUGSTEIN/POOL/AFP via Getty Images

בדקה ה-107, בחלק השני של ההארכה, איטליה קיבלה כדור חופשי אליו ניגש פדריקו ברנרדסקי, שבעט כדור למרכז השער איתו ג'ורדן פיקפורד הסתדר. עד לסיום התוצאה נותרה בעינה, ואחרי שלוש דקות של תוספת זמן, השופט שרק לסיום ושלח את המשחק לפנדלים.

ראחים סטרלינג, ג'ורג'ו קייליני | ANDY RAIN/POOL/AFP via Getty Images

פנדלים

בעיטה ראשונה לאיטליה: ברארדי בועט שטוח לפינה השמאלית של פיקפורד, 0:1 לאיטליה.
בעיטה ראשונה לאנגליה: הארי קיין בועט חזק לפינה השמאלית של דונארומה, 1:1.

בעיטה שנייה לאיטליה: פיקפורד הודף את הבעיטה של בלוטי! שוער אנגליה עוצר את הבעיטה הרעה של האיטלקי.
בעיטה שנייה לאנגליה: מגווייר מפציץ לפינה הימנית העליונה של דונארומה, 1:2 לאנגליה.

ג'ורדן פיקפורד הודף את הפנדל של אנדראה בלוטי | Paul ELLIS / AFP) (Photo by PAUL ELLIS/AFP via Getty Images

בעיטה שלישית לאיטליה: בונוצ'י, כובש השער, בועט נהדר גבוה לרשת של פיקפורד, 2:2 בדו קרב מורט העצבים.
בעיטה שלישית לאנגליה: ראשפורד מחמיץ! בעיטה רשלנית של שחקן מנצ'סטר יונייטד, שבועט לקורה והחוצה.

בעיטה רביעית לאיטליה: ברנרדסקי בועט שטוח לאמצע השער, 2:3 לאזורי.
בעיטה רביעית לאנגליה: סאנצ'ו מחטיא! דונארומה לוקח את הבעיטה של הקיצוני הצעיר.

בעיטה חמישית לאיטליה: ז'ורז'יניו מחמיץ! פיקפורד הציל את נבחרת אנגליה מאובדן התואר. השוער הודף את הבעיטה של שחקן צ'לסי לקורה והחוצה.
בעיטה חמישית לאנגליה: הדיפה נוספת של דונארומה, הפעם לבעיטה של סאקה, מעניקה את התואר לאיטליה! 2:3 בדו קרב הפנדלים הכריע את הכף.

ג'אנלואיג'י דונארומה הודף את הפנדל של בוקאיו סאקה | PAUL ELLIS/AFP via Getty Images
שחקני נבחרת איטליה בטירוף | Laurence Griffiths/Getty Images
נבחרת איטליה בטירוף | FRANK AUGSTEIN/POOL/AFP via Getty Images
שחקני נבחרת איטליה בטירוף | Andy Rain – Pool/Getty Images

מה דעתך על הכתבה?

אהבתי
לא אהבתי