אסור להסתנוור: הפועל ב"ש חייבת לבצע שינויים כדי לחלום על עונה אירופית

ברק בכר
ברק בכר | דני מרון

קבוצתו של בכר צריכה לשמוח מההעפלה לסיבוב הבא, אך הבעיות בסגל זועקות לשמיים. עדן שמיר ושון גולדברג הן מנקודות האור היחידות באדום, אך בהיעדרו של חלוץ מטרה, יהיה קשה להמשיך בקמפיין. שרון ניסים מסכם

קבוצות: הפועל באר שבע
(גודל טקסט)

הערב אמש (חמישי) הסתיים בטעם מתוק עבור הפועל באר שבע, אבל אילולא הכרטיס האדום הראשון לקאיירט, זה כנראה היה נגמר בהדחה כואבת ומתסכלת.

צריך לשמוח על העלייה לשלב השלישי במוקדמות הליגה האירופית, אבל אסור להסתנוור ממנה. ב"ש הציגה אתמול יכולת רעה מאוד, ורק החלטות השיפוט (המדויקות) היו אלו שהעניקו לה את כרטיס הטיסה לשלב הבא בשבדיה. כל עוד מספר השחקנים על כר הדשא היה זהה, הקבוצה מישראל נראתה כמו עדר ללא רועה.

מאמנה של קאיירט קרא את ב"ש היטב. מהמשחק הראשון הוא הבין שחסרונו נמצא במרכז המגרש ואם ינסה לשחק כדורגל שכולל הנעת כדור מסודרת, עם ניתוב הכדורים לשחקנים באגפים, הוא לא יצליח לייצר שום דבר. לכן הוא בחר ללכת אחורה בזמן, הישר לכדורגל האנגלי של שנות ה-80 וה-90.

הקזחים כל הזמן דחפו כדורים לרחבה של באר שבע, מכל מצב מכל מרחק. עוד ועוד כדורי גובה נשלחו, קרנות, כדורי חוץ ארוכים ולחץ עצום על מרכז ההגנה האדום. ובכן, אין בזה שום תחכום ושום יצירתיות, אבל כששולחים 25 כדורים לרחבת היריב במהלך מחצית אחת, בסופו של דבר ההגנה תטעה פעם אחת ותאפשר לך לכבוש שער, וכך היה גם אתמול.

שון גולדברג. שדרג את משחק ההגנה של ב
שון גולדברג. שדרג את משחק ההגנה של ב"ש (דני מרון)

הקבוצה מבירת הנגב הייתה כל כך עסוקה בלהתגונן מפני היריבה בצהוב, עד ששכחה שגם היא צריכה להחזיק מעט בכדור ולהניע אותו, ובכך הפך הלחץ שהפעילו המקומיים למאוד אפקטיבי. חוליות הקישור וההתקפה של ב"ש לא היו קיימים מבחינת הנעת הכדור ויכולת התקפית, והתקשו להעניק ולא דקה אחת בודדה של מנוחה במהלך המגננה שבוצעה על המגרש.

כמו שנאור סבג החזיר את ההשקעה בו בעזרת צמד המפגשים מול לאצ'י האלבנית, כך דוד קלטינס עשה אתמול, כשהחזיר לאלונה ברקת את שווי משכורתו השנתית (עליית השלב אמש שווה 280 אלף אירו מאופ"א, לפני מכירת כרטיסים וזכויות שידור) בעזרת פריצה אחת סוחפת, אשר החזירה את הדרומיים לחיים, וסחט את האדום ששינה לגמרי את כל המשחק.

עדן שמיר המשיך את פתיחת העונה המצוינת שלו, והופך אט אט להיות כלי משמעותי מאוד וחשוב במרכז המגרש של ברק בכר. בעזרת חילוצי כדור, מסירות טובות והצטרפות נכונה להתקפה הוא נחשב לפשוט "בינגו" של שחקן רכש. הדברים נכונים במאת האחוזים גם לגבי המגן שון גולדברג, שהגיע עם מעט מאוד אבק כוכבים והפך להיות נכס עבור משחק ההגנה של ב"ש, שעבר שדרוג משמעותי בקיץ האחרון. צמד השחקנים הללו היו מהמצטיינים אתמול והם ראויים לכל שבח.

עדן שמיר. ראוי לכל שבח (דני מרון)
עדן שמיר. ראוי לכל שבח (דני מרון)

הדבר הבולט אתמול בעיקר במחצית הראשונה היה העובדה שאין בבאר שבע חלוץ מטרה אמיתי. כתובת לכדור ארוך בזמן לחץ כמו אתמול אינה קיימת. חסר שחקן שיודע להחזיק כדור עם גבו לשער, לסחוט עבירות חשובות ולתת קצת אוויר להגנה. נייג'ל האסלביינק הוא בהחלט לא אחת כזה, וגם בן שהר לא האיש למשימות אלה. לגבי החלוץ חוסה אנחל קאריו אני לא יודע דבר, בגלל שהוא פשוט לא משחק.

בכר והצוות שלו עמלו רבות הקיץ על בניית קבוצה חדשה בעלת אופי וסגנון שונה, והם התחילו מעמדת השוער, עברו דרך המגנים והקשרים, וסיימו בהתקפה. כרגע בהחלט ניתן לומר שב"ש היא קבוצה חזקה במונחים ישראלים מבחינה הגנתית ושיהיה קשה להבקיע נגדה. נראה שבאזור זה הניתוח הצליח, אך הבעיה היא שקבוצת כדורגל אשר שואפת לנצח צריכה גם למצוא את הרשת, ושם הניתוח של הפועל באר שבע עדיין לוקה בחסר.

חסרונה של ב"ש באיכות התקפית בולט מאוד לעין. שחקן קדמי נוסף דרוש ואולי אפילו שניים. כפי שהערכתי בשבוע שעבר, קאריו לא זכה אתמול לדקות משחק ואני מנחש שזה גם לא יקרה גם בשבוע הבא אצל נורשפינג השוודית. הספרדי היה אמור להיות החלוץ שחיפש בכר לחוד שלו, אך אם הצוות המקצועי בוחר שבוע אחרי שבוע לא להשתמש בו, כנראה שהוא לא יותר איכותי מהאסלביינק ושהר, ולאדומים אין את הלוקסוס לבזבז עמדה של שחקן זר על הספסל, או להכניסו במשחקים נגד הפועל כפר סבא וסקציה נס ציונה. טוב יעשו במועדון אם לא יטבעו בתוך בוץ הטעות בהבאתו של קאריו, יתקנו את הנעשה, ותשדרג בחלוץ אחר.

חוסה אנחל קאריו. לא זוכה להזדמנות מברק בכר (דני מרון)
חוסה אנחל קאריו. לא זוכה להזדמנות מברק בכר (דני מרון)

אלונה ברקת יכולה לחזק את סגל קבוצתה עד למועד המשחק מול השוודים, ויש לה הזדמנות גדולה מול עיניה להעפיל לפחות עד לשלב הפלייאוף, ולהתפלל להגרלה נוחה (ההגרלה ביום שני הקרוב) בשלב המיוחל, שתאפשר לה לחזור לזירה האירופית. אבל על מנת שזה יקרה היא חייבת לעשות שני מהלכים בשבוע הקרוב.

ראשית, קשר אחורי עוצמתי חייב להצטרף. אחד כזה שיכול גם להחזיק בכדור ולבנות את המסירה הראשונה להתקפות המעבר. מעבר להגנה, נדרשת יכולת לבנות משחק, ומול ויקינגים שוודים יהיה הרבה יותר קשה.

המשימה השנייה היא כאמור לשחרר את קאריו, ולהביא במקומו חלוץ או קיצוני ימני, כזה שיתן מענה למצבי לחץ וידע לשמור על כדורי ארוכים שיישלחו לכיוונו. השוודים הם משוכה שב"ש בהחלט יכולה ואפילו צריכה לעבור, במיוחד לנוכח העובדה שהגומלין יהיה באצטדיון טרנר החם והלח.

נורשפיג היא אמנם קבוצה המשחקת בשיטת שלושת הבלמים, אבל היא חייה מללחוץ אץ היריב בחצי המגרש שלו. היא לא מרבה לכבוש שערים במשחקי בית, ובעיקר לא במשחקי חוץ שם היא הופכת פגיעה יותר. זו קבוצה צעירה, שלא מפסיקה לרוץ על המגרש ולמרות שמלך השערים של הליגה ג'ורדן לארסון (בנו של הנריק הגדול) מגיע ממנה, היא לא קבוצת התקפה מרשימה ומדורגת רק במקום השביעי בליגה.

להפועל באר שבע נותר שבוע לסגור קצוות אחרונים, ולחזק את עצמה כדי לא למעוד מול נורשפינג. אם תיכשל במשימת ההגעה לשלב הפלייאוף, זה בהחלט יהיה פספוס ענקי מבחינתה, ורק לאחר ההגרלה השלב הבא ביום שני נוכל לדעת גם מה הסיכויים לעונה אירופית בטרנר.

מה דעתך על הכתבה?

אהבתי
לא אהבתי