מוריניו לא לבד: המאמנים הגדולים ביותר שאימנו נגד ישראליות

ז'וזה מוריניו ודייגו סימאונה
ז'וזה מוריניו ודייגו סימאונה | Gettyimages

לפני ש'המיוחד' יפגוש עם טוטנהאם את מכבי חיפה (הערב, 21:45, ספורט1) - נזכרנו באנשים הכי מובחרים שעמדו על הקווים מול קבוצות כחול-לבן. אלה שנעים להיזכר בהם ואלה ששכחתם - כולם בפנים

(גודל טקסט)

מכבי חיפה תתמודד הערב (חמישי, 21:45, שידור ישיר בספורט1) בשלב הפלייאוף של מוקדמות הליגה האירופית נגד טוטנהאם, אחת הקבוצות החזקות באירופה בשנים האחרונות, אשר שיחקה לפני 16 חודשים בדיוק בגמר ליגת האלופות במדריד. כוכבים בסדר גודל עולמי בדמותם של הארי קיין, לוקאס מורה, אריק דייר ודייוינסון סאנצ'ס הולכים להתמודד מול הקבוצה של ברק בכר בקרב ישיר על כרטיס לשלב הבתים של המפעל המשני של אופ"א, ועדיין מי שמצליח לגנוב את ההצגה, כהרגלו, הוא מנג'ר הלונדונים, ז'וזה מורניו, אחד המאמנים הגדולים בעידן המודרני.

למרות ש'המיוחד' נמצא בהליך נסיגה כבר למעלה מחצי עשור, גם היום בלתי אפשרי להתעלם מהנוכחות של הפורטוגלי שרשם הישגים בלתי נתפסים כמעט בכל מקום שהיה בו, ובד בבד דואג להשאיר ציטוטים בלתי נשכחים בכל ראיון ומסיבת עיתונאים.

המשחק מול מכבי חיפה יהיה השלישי של מוריניו מול קבוצה ישראלית, לאחר צמד המפגשים כמאמן צ'לסי מול מכבי תל אביב בשלב הבתים של ליגת האלופות בשנת 2015, שנגמרו בשתי תוצאות של 0:4 חד צדדיות, כשהזיכרון הגדול ביותר מאותה עת היה חתיכות הדשא שהרכיב מחדש בסמי עופר. אבל הפורטוגלי הוא לא המאמן הגדול היחיד שהתמודד מול קבוצה ישראלית במפעלים האירופיים. במהלך 30 השנים האחרונות המאמנים הטובים בעולם נאלצו להגיע לישראל (או לקפריסין) כדי לעבור סיבוב באירופה או בעקבות הגרלה בשלב הבתים, בחלק מהמקרים גם נרשמה הצלחה בצד הישראלי. זה הזמן להיזכר באותם משחקים.

ז'וזה מוריניו נגד מכבי תל אביב | Ian Walton/Getty Images

אוטו ריהאגל (ורדר ברמן)

תאריכים: 13.9.1994, 29.9.1994
מסגרת: גביע אירופה למחזיקות גביע
יריבה: מכבי תל אביב

בכמה מילים: הגרמנים, שזכו רק שנתיים קודם לכן במפעל, פגשו את הצהובים במסגרת הסיבוב הראשון. אחרי 0:0 מכובד באצטדיון רמת גן, חניכיו של אברם גרנט נוצחו 2:0 בגומלין. גם המסע של ברמן לא ערך זמן רב מדי – כבר בסיבוב השני הודחה על ידי פיינורד והמנג'ר הגרמני עזב בתום העונה לבאיירן מינכן. אולם הישגיו הגדולים יגיעו מאוחר יותר עם זכיות סנסציוניות בבונדסליגה עם העולה החדשה קייזרסלאוטרן ב-1998 ועם נבחרת יוון ביורו 2004.

אוטו ריהאגל | Mario Hommes/DeFodi Images via Getty Images

יוהאן קרויף (ברצלונה)

תאריכים: 12.9.1995, 26.9.1995
מסגרת: גביע אופ"א
יריבה: הפועל באר שבע

בכמה מילים: הרבה לפני שג'ורדי הגיע למכבי תל אביב, לקח שלוש אליפויות והפסיד שלוש נוספות להפועל באר שבע, המנהל הספורטיבי לשעבר יחד עם אביו, לא ריחמו על הקבוצה מבירת הנגב בהדרכתו של ויקו חדד עם תבוסות כואבות של 7:0 ו-5:0, שזכורות לכל אוהד כדורגל ישראלי עד היום.

יוהאן קרויף | Jasper Juinen/Getty Images

קרלוס קיירוש (ספורטינג ליסבון)

תאריכים: 14.9.1995, 27.9.1995
מסגרת: גביע אירופה למחזיקות גביע
יריבה: מכבי חיפה

בכמה מילים: עוזרו המיתולוגי של סר אלכס פרגוסון לא נחל הצלחה אירופית גדולה בבירת פורטוגל ולמעשה עבר רק סיבוב אירופי אחד באותה קדנציה שנמשכה כשתי עונות – הקורבן היה מכבי חיפה. שלושער של פדרו ברבוסה ו-0:4 בפורטוגל סגרו עניין במשחק הראשון, בגומלין השתיים נפרדו ב-0:0.

קרלוס קיירוש | Hector Vivas/Getty Images

יופ היינקס (טנריפה)

תאריכים: 10.9.1996, 24.9.1996
מסגרת: גביע אופ"א
יריבה: מכבי תל אביב

בכמה מילים: קמפיין מוצלח מאוד שהסתיים בחצי גמר גביע אופ"א, נפתח עם צמד מפגשים מול הדאבליסטית מישראל. למרות שבסופו של דבר טנריפה הייתה זו שעלתה לשלב הבא, צריך לתת את מלוא הכבוד לצהובים. במשחק הראשון בספרד חילצה מכבי תל אביב 3:2 בזכות שער של עופר מזרחי ופנדל של נמני, ובישראל הייתה במרחק של שער אחד כדי לעלות לאחר 1:1 ושער בלתי נשכח של גדי ברומר. טנריפה עברה בהמשך את לאציו פיינורד וברונדי והודחה מול שאלקה. עונה לאחר מכן, היינקס זכה לראשונה בליגת האלופות כמאמן ריאל מדריד.  

יופ היינקס | Alexander Hassenstein/Bongarts/Getty Images

רונאלד קומאן (ויטסה, אייאקס)

תאריכים: 13.9.2000, 27.9.2000. 19.10.2004, 3.11.2004
מסגרות: גביע אופ"א וליגת האלופות
יריבות: מכבי חיפה ומכבי תל אביב

בכמה מילים: מאמן ברצלונה הנוכחי בדיוק עזב את בירת קטאלוניה, שם שימש כעוזרו של לואיס ואן חאל, כדי להתחיל את הקריירה כמאמן ראשי בוויטסה. המשוכה האירופית הראשונה שלו בקריירה הייתה מכבי חיפה של גרנט והוא עבר אותה ללא קושי, גם אם הפסיד 2:1 במשחק השני. בהולנד השיגה ויטסה 0:3 חד צדדי מול הירוקים, שסיימו את המשחק בתשעה שחקנים בעקבות אדומים של אדורם קייסי ו-וואליד באדיר. בחלוף ארבע שנים פגש כמאמן אייאקס את מכבי תל אביב. הצהובים רשמו על חשבונו את ניצחונם היחיד בשלב הבתים של ליגת האלופות עם 1:2 וצמד של ברוך דגו.

רונאלד קומאן | Pedro Salado/Quality Sport Images/Getty Images

קלאודיו ראניירי (צ'לסי)

תאריכים: 18.10.2001, 1.11.2001
מסגרת: גביע אופ"א
יריבה: הפועל תל אביב

בכמה מילים: הקמפיין האירופי הכי מוצלח של קבוצה ישראלית מאז ומעולם ייזכר בעיקר בזכות צמד המפגשים מול צ'לסי בשלב 32 האחרונות של גביע אופ"א. עוד לפני רכישתו של האוליגרך רומן אברמוביץ' – אך עם פרנק למפארד, ג'ון טרי, מרסל דסאי, ג'אנפרנקו זולה וג'ימי פלויד האסלביינק בהרכב – האדומים עשו את הבלתי ייאמן עם 0:2 הרואי בבלומפילד, שהמשיך עם הופעת יחיד של שביט אלימלך בסטמפורד ברידג'. המנג'ר האיטלקי שפינה את תפקידו ב-2004 למוריניו, הפך למושא ללעג כמעט לאורך כל שנותיו, עד שצחק אחרון בשנת 2016 עם האליפות הכי מיוחדת בתולדות הכדורגל האירופי יחד עם לסטר.

קלאודיו ראניירי | Paolo Rattini/Getty Images

קרלו אנצ'לוטי (מילאן)

תאריכים: 14.3.2002, 21.3.2002
מסגרת: גביע אופ"א
יריבה: הפועל תל אביב

בכמה מילים: הרוסונרי, שיזכו בליגת האלופות 14 חודשים בלבד לאחר מכן, פגשו את האדומים של דרור קשטן ברבע גמר גביע אופ"א. ייתכן שאנצ'לוטי הקל ראש לפני המשחק הראשון בישראל כי אין הסבר אחר לניצחון 0:1 ההרואי של הפועל תל אביב. בגומלין בסן סירו עלה המנג'ר עם ההרכב החזק ביותר שעמד לרשותו שכלל שמות נוצצים כמו פיליפו אינזאגי, ג'נארו גאטוסו ואלסנדרו קוסטקורטה. מילאן סגרה עניין בזכות גול בכדור חופשי של רוי קושטה ושער עצמי של שמעון גרשון.

קרלו אנצ'לוטי | Robbie Jay Barratt – AMA/Getty Images

אלכס פרגוסון (מנצ'סטר יונייטד)

תאריכים: 18.9.2002, 29.10.2002
מסגרת: ליגת האלופות
יריבה: מכבי חיפה

בכמה מילים: שלב הבתים הראשון של קבוצה ישראלית אי פעם בליגת האלופות (ובינתיים המוצלח שביניהם) זכור בעיקר בזכות המשחקים מול מנצ'סטר יונייטד וסר אלכס פרגוסון.הירוקים הגיעו לאולד טראפורד במחזור הפתיחה ותוך פחות משמונה דקות יניב קטן העלה את האורחת ליתרון מפתיע, האנגלים הגיבו במהרה וניצחו בסופו של דבר 2:5. לגבי משחק הבית בקפריסין כבר לא ניתן להוסיף. גם קרוב ל-18 שנים אחרי אותו 0:3 ב-GSP, קשה לבחור משחק גדול יותר של קבוצה ישראלית מול יריבה אירופית.

אלכס פרגוסון | Max Mumby/Indigo/Getty Images

רפאל בניטס (ולנסיה, ליברפול)

תאריכים: 6.11.2003, 11.12.2003. 9.8.2006, 22.8.2006
מסגרות: גביע אופ"א וליגת האלופות
יריבה: מכבי חיפה

בכמה מילים: עונה לאחר אותה עלייה לליגת האלופות, מכבי חיפה שיחקה בסיבוב השני של גביע אופ"א נגד ולנסיה. המאמן דאז רוני לוי, הצליח לחלץ 0:0 מכובד במסטאייה, אבל במשחק הבית ברוטרדם זה כבר לא היה כוחות. הקבוצה של בניטס השיגה 0:4 קליל ועלתה עוד שלב בדרך לתואר בו תזכה בסוף השנה. לאחר קרוב לשלוש שנים, רוני לו שוב פגש את ספרדי, הפעם כמאמן ליברפול במסגרת סיבוב המוקדמות השלישי של ליגת האלופות. צמד המשחקים יכול לגרום לאופטימיות ירוקה לקראת טוטנהאם מכיוון שחיפה הצליחה להשיג 1:1 ביתי (הפעם בקייב) בזכות שער של רוברטו קולאוטי, ובאנפילד גוסטבו בוקולי הבקיע ראשון לזכות הירוקים, אך קרייג בלאמי ומארק רודריגס השלימו מהפך סמוך לדקה ה-90. אגב ליברפול המשיכה עד לגמר ליגת האלופות.

רפא בניטס | Visual China Group via Getty Images via Getty Images

פליקס מגאת' (באיירן מינכן, שאלקה)

תאריכים: 15.9.2004, 23.11.2004. 20.10.2010, 2.11.2010
מסגרת: ליגת האלופות
יריבות: מכבי תל אביב, הפועל תל אביב

בכמה מילים: הלא אלופה היחידה מישראל שעלתה לשלב הבתים של ליגת האלופות (ספק אם הישג כזה יחזור על עצמו) ערכה הופעה היסטורית על אדמת ישראל כשאירחה את באיירן מינכן באצטדיון רמת גן. לפחות במחצית הראשונה, הצהובים היו שווי כוחות והפסידו רק 1:0 מפנדל של מדויק רוי מקאיי. בגרמניה כבר הורגשו פערי הרמות באופן ניכר עם 1:5 חד צדדי של הבווארים. לעומתה דווקא היריבה העירונית, הפועל תל אביב, הצליחה לחלץ נקודה ממגאת' כאשר עמד על הקווים של שלאקה בליגת האלופות בזכות 0:0 בבלומפילד, במשחק השני ראול כיכב עם צמד ושאלקה ניצחה 1:3.

פליקס מגאת' | Peter Steffen/picture alliance via Getty Images

פאביו קאפלו (יובנטוס)

תאריכים: 28.9.2004, 23.11.2004
מסגרת: ליגת האלופות
יריבה: מכבי תל אביב

בכמה מילים: אחרי באיירן מינכן ברמת גן, הצהובים הגיעו לדלה אלפי והציגו עוד הופעה לא רעה למרות עוד הפסד 1:0 קטן משער של מאורו קאמורנסי. במחזור השישי, אחרי שהגברת הזקנה כבר הבטיחה את המקום הראשון בבית, הגיעו האיטלקים לישראל. הקבוצה של קאפלו נקלעה לפיגור במחצית הראשונה משער של ברוך דגו, שהיה יכול לעלות את הצהובים למקום השלישי, אך אלסנדרו דל פיירו השבית את החגיגה הצהובה וקבע חלוקת נקודות יחסית מאכזבת עבור הצד הישראלי.

פאביו קאפלו | Simon Hofmann – FIFA/FIFA via Getty Images

ארנסטו ואלוורדה (אספניול)

תאריכים: 8.3.2007, 15.3.2007
מסגרת: גביע אופ"א
יריבה: מכבי חיפה

בכמה מילים: המאמן הכי מושמץ של ברצלונה בעשור האחרון, פגש את חיפה דווקא כאשר אימן את היריבה העירונית. מכבי חיפה שרשמה את ההישג האירופי הגדול ביותר שלה באירופה כאשר העפילה לשמינית גמר גביע אופ"א סיימה את המשחק הראשון עם 0:0 בבלומפילד, אבל בדיוק כמו במשחק מול ולנסיה לפני שלוש וחצי שנים, הספרדים סגרו את הסיפור במהרה עם 0:4, והמשיכו את הקמפיין בגביע אופ"א עד שלב הגמר.

ארנסטו ואלוורדה | GIUSEPPE CACACE/AFP via Getty Images

פרנק רייקארד (גלאטסראיי)

תאריכים: 30.7.2009, 6.8.2009
מסגרת: הליגה האירופית
יריבה: מכבי נתניה

בכמה מילים: כבר אחרי שיאו ובדיעבד מעביר את עונתו האחרונה באירופה, פרנק רייקארד, מנג'ר ברצלונה לשעבר, התמודד על הקווים של גלאטסראיי מול הקבוצה של נתי עזריה במסגרת סיבוב המוקדמות השלישי של המפעל החדש של אופ"א – הליגה האירופית. הנתנייתים ספגו שתי תבוסות קשות של 4:1 בישראל ו-6:0 בטורקיה כאשר את השער היחיד לזכות היהלומים הבקיע דלה ימפולסקי. שמות מעניינים נוספים ששותפו – אוראל דגני, אלמוג כהן, שלו מנשה ואחמד סבע.

פרנק רייקארד | Philipp Schmidli/Getty Images

לואיס ואן חאל (באיירן מינכן)

תאריכים: 15.9.2009, 25.11.2009
מסגרת: ליגת האלופות
יריבה: מכבי חיפה

בכמה מילים: מכבי חיפה חזרה לליגת האלופות אחרי שבע עונות ופתחה את שלב הבתים במשחק ביתי מול באיירן מינכן של לואיס ואן חאל באצטדיון רמת גן. סגנית אלופת גרמניה באותם ימים ניצחה 0:3 כאשר החלוץ הצעיר תומאס מולר בן ה-21 כבש צמד ראשון באירופה. ההמשך ידוע מראש, מכבי חיפה הפסידה בחמשת המשחקים הבאים בתוצאה זהה של 1:0 והפכה לראשונה שמסיימת את שלב הבתים ללא נקודות וללא שערי זכות. באלינאץ ארנה זה היה איוויצה אוליץ' שהכריע בדקה ה-62.

לואיס ואן חאל | Erwin Spek/Soccrates/Getty Images

דייגו סימאונה (אתלטיקו מדריד)

תאריכים: 20.9.2012, 22.11.2012
מסגרות: הליגה האירופית
יריבה: הפועל תל אביב

בכמה מילים: אתלטיקו מדריד שזכתה עם סימאונה עונה קודם לכן בליגה האירופית (בזמנו הזכייה לא העניקה כרטיס לליגת האלופות), הוגרלה בבית אחד עם אקדמיקה דה קוימברה, ויקטוריה פלזן והפועל תל אביב ואותו קמפיין סימן את הדעיכה הגדולה של הקבוצה ישראלית. האדומים סיימו את שלב הבתים במקום הרביעי ולא חזרו מאז לאירופה. מול צ'ולו וחבריו הפועל תל אביב נוצחה 3:0 בישראל, ובוויסנטה קלדרון רשמה הפסד צנוע יותר של 1:0.

דייגו סימאונה | Jose Breton/Pics Action/NurPhoto via Getty Images

מה דעתך על הכתבה?

אהבתי
לא אהבתי