התמונות שבאלבום: ארדה טוראן והסערה התורנית לפני המפגש מול ברצלונה

הקשר הדועך נופה מסגל גלאטסראיי, פרסם תמונה מתריסה, לא הגיע לקרב מול האקסית (22:00, ספורט4) ואולי לא ישחק כלל עד הפרישה בקיץ, אבל גם בהיעדרו השפעתו עצומה. מיכאל יוכין עם סיפורו של המועדון שקרוע בין העבר לעתיד, והמאמן שמגיע לקאמפ נואו לסגור מעגל משלו

קבוצות: גלאטסראיי
(גודל טקסט)

לקראת ביקורה של גלאטסראיי אצל ברצלונה בקאמפ נואו (22:00, ספורט4), רק דבר אחד הסעיר את האוהדים בצהוב-אדום באיסטנבול. ארדה טוראן לא נכלל בסגל ולא יגיע לאיצטדיונה של האקסית, אשר בשורותיה נכשל באופן כה מהדהד. למה? על כך הדעות חלוקות, והן חושפות את עוצמת המשבר בו נתון המועדון בימים אלה. גלאטסראיי מדורגת במקום ה-12 בליגה הטורקית, קרובה הרבה יותר למאבקי הישרדות מאשר לצמרת, ועד לא מכבר היה חשש ממשי שהיא עלולה לרדת לליגה השניה. ובינתיים, חוגי האוהדים נקרעים בין העבר לעתיד.

ההסבר הטריוויאלי לניפויו של ארדה נעוץ בכך שאינו נמצא בכושר ראוי. הקשר הוותיק קרע רצועות בקרסולו באוגוסט, חזר לאימונים רק בינואר, ובהופעות הספורות שצבר בתחילת השנה ניכר כי הוא סובל מעודף משקל כה משמעותי שהדבר גרר לעג ברשתות החברתיות.

בגיל 35, הוא הפך לשחקן זניח לחלוטין מבחינת תרומתו המקצועית, אך דווקא העובדה הזו מעצימה עוד יותר את השפעתו הכבירה על חדר ההלבשה, הלך הרוח ביציעים ועל כל האווירה סביב המועדון. כי ארדה, במובנים רבים, הוא הסמל האולטימטיבי של המועדון, שני רק לפתיח טרים. ולכן תמונה אחת שלהם ביחד מסוגלת להבעיר אש שלא ניתן לכבות.

כן, מעשה בתמונה אחת שפירסם הכוכב, מעוטרת בלבבות בצבעי אדום-צהוב, ובה הוא מחבק את מאמנו הנערץ כאשר שניהם מחייכים מאוזן לאוזן. הדיקטטור האגדי, ששלט ביד רמה בכל מה שקרה במועדון גם בקדנציה הרביעית, פוטר לפני חודשיים בצעד שהיווה רעידת אדמה. קהל עצום, שרואה בטרים דמות אלוהית, סירב להשלים עם היחס כלפיו – מבחינתם, הוא היה אמור להישאר בתפקידו לנצח נצחים. קהל עצום לא פחות מאס בו כבר מזמן וראה בו נטל. לגישתם, זמנו עבר, שיטותיו הרודניות לא עובדות יותר, הוא היה עסוק אך ורק באגו המנופח שלו, וגלאטסראיי גססה בגללו.

אחת ההחלטות השנויות ביותר במחלוקת של טרים היתה להחזיר למועדון את ארדה באוגוסט 2020. מבחינה מקצועית נטו, לא היתה הצדקה לכך, כי מאז עזב את אתלטיקו מדריד חווה הכוכב 5 שנים קטסטרופליות. ההחלטה של ברצלונה להחתימו תמורת 34 מיליון יורו בקיץ 2015 התבררה כאחת הטעיות הקשות ביותר של המועדון, אבל פגעה אנושות בעיקר בקריירה של השחקן. הטורקי הצטיין בקבוצה של צ'ולו סימאונה ותרם רבות לזכיה באליפות ב-2014, אולם לא השתלב במערך של לואיס אנריקה בקאמפ נואו. העובדה כי המתין חצי שנה מחוץ למגרשים כדי ללבוש את מדי הבלאוגרנה בשל האיסור על ההעברות הפכה את הפיאסקו הזה לטרגי עוד יותר.

וכך, כאשר הוקפא לבסוף על ידי ארנסטו ואלוורדה, עשה ארדה את דרכו בהשאלה ארוכה לאיסטנבול בשאקשהיר. מטרת הקבוצה הקטנה והמאלכותית, שנתפסת על ידי רבים כפרוייקט של הנשיא ארדואן, היתה כי יתרום מנסיונו, אך בפועל הוא הביא רק שערוריות. במאי 2018 ספג טוראן את ההשעיה הארוכה ביותר בתולדות הליגה הטורקית, 16 משחקים, אחרי שתקף קוון ושופט, ואז הגיעה הסתבכות גדולה הרבה יותר.

בזמן שריצה את העונש, הציע טוראן הצעות מגונות לאישתו של זמר מפורסם בשם ברקאי בנוכחותו, ובקטטה שפרצה כתוצאה מכך שבר את אפו. השחקן הלך לבקר את ברקאי בבית החולים, כביכול על מנת לבקשת את סליחתו, אך הביא אותו אקדח טעון, ואף השתמש בו כאשר ירה כמה כדורים לרצפה. הוא נעצר, נפתחה חקירה פלילית, ובסיומה נשפט לכשלוש שנות מאסר על תנאי – יש להניח כי אלמלא היה סלבריטי הוא היה הולך לכלא בפועל. על הדרך, זוכה ארדה מאישום בהטרדה מינית, אבל אישתו של ברקאי לא קיבלה זאת והגישה ערעור – כך שהסאגה הזו עדיין רחוקה מסיום.

אחרי גזר הדין, שוחרר ארדה מבשאקשהיר בנובמבר 2019, ואת כל החודשים עד סוף חוזהו בברצלונה ביוני 2020 בילה מחוץ לכדורגל. האם חוליגן מורשע שבקושי ראה דשא במשך 5 שנים צריך לחזור למועדון גדול בשכר של חצי מיליון יורו? טרים השיב בחיוב. "האם ארדה טוראן צריך לפרוש במדי גלאטסראיי? התשובה שלי תהיה כן, בוודאי", הוא אמר עוד שנה קודם לכן, וסלל את הדרך לחזרה שהוגדרה על ידי רבים כמרגשת מאוד.

כי הברית בין ארדה לטרים ארוכת שנים, מאז גילה אותו המנטור כנער בן 12. הוא תמיד האמין בו, הדריך אותו, קידם אותו לתפקיד מרכזי בנבחרת בגיל צעיר, וביחד הם העפילו לחצי גמר יורו 2008, בו פרץ הקשר בסערה לתודעה העולמית. לכן, המאמן לא רק ביקש מההנהלה לאפשר לארדה לסגור מעגל, אלא גם העניק לו את סרט הקפטן לאור הפציעה הממושכת של השוער פרננדו מוסלרה. רבים מאוד הריעו לו על כך. רבים לא פחות ראו בכך בדיחה עצובה, קל וחומר לנוכח ההצהרות של טרים על התחייבותו להצעיר את הקבוצה ולבנות אותה מחדש.

ארדה טוראן
נאמני טרים שנאו את המהפכה במועדון. ארדה טוראן | GettyImages, Craig Foy

טוראן לא היה במיטבו בעונה שעברה, אבל חוזהו הוארך בקיץ בשנה נוספת – וגם הפעם הדעות על כך היו חלוקות. הפציעה הקשה הפסיקה את הדיון הציבורי בסוגיה לזמן מה, אבל הפיטורים של טרים החזיר אותו לסדר היום, כי טוראן נותר – באופן חד וברור – כנציגו של השליט המודח בתוך הסגל.

במכתב פרידה ארוך מהמנטור שפירסם באינסטגרם, כתב ארדה, בין היתר: "חיבקת אותי ברגעים הכי קשים בלי לשפוט, הושטת תמיד את ידך אלי, אהבת אותי כאילו הייתי בנך, סלחת על כך טעויותיי ועמדת איתן לצידי. כל זיכרון מהדרך המשותפת שלנו יקר לי. מורה יקר שלי, גם הצל שלך יספיק לנו. נגן על הפרחים, העצים, הקירות, חדרי ההלבשה. אנחנו גלאטסראיי, ואנחנו תמיד נפעל לפי עצותיך. תודה על החיים שהקדשת למועדון, אשאר תמיד הבן הגאה שלך".

ובעוד חלק מהקהל מתאבל על העזבתו של אלילם, חלק אחר שמח לשמוע על שינוי מדיניות דרמטי. ללא טרים, הלכה גלאטסראיי על מתכון אחר לגמרי, מינתה את לואיס קמפוס הפורטוגלי – שחולל בעבר פלאים עם מונאקו וליל – למנהל הספורטיבי, ואת דומנק טורנט הקטלוני למאמן. ואולי השם הזה לא אומר הרבה לאוהד ממוצע, אך מדובר בשותפו הקרוב של פפ גווארדיולה, אשר עבד בצוות האימון שלו בברצלונה, בבאיירן ובמנצ'סטר סיטי לפני שיצא דרך עצמאית ב-2018. תפקידו הוא לא רק להוציא את הקבוצה מהבוץ בעונה הנוכחית, אלא להניח את היסודות לקראת העתיד.

באופן טבעי, נאמני טרים שונאים את המהפכה הזו, והתוצאות הגרועות של טורנט בתחילת דרכו גרמו לעיתונאים לא מעטים לפתוח באש לעברו. האווירה סביב המועדון קשה מאוד, המאמן החדש גילה שהחיים קשים הרבה יותר מהצפוי, וקמפוס ניסה להגן עליו: "אנחנו חייבים לעמוד מאחורי טורנט ולבטוח בו. יש לו תוכניות טובות. המצב הפיזי של השחקנים היה ירוד כאשר הוא הגיע, והנושא הזה כבר טופל. המאמן יודע מה הוא עושה. הדרך היחידה לצאת מהמשבר היא לשבור את המחסום המנטלי של השחקנים". ואולם, ההנחה היא כי חלק מהשחקנים המדוברים היו רוצים לראות את טרים בחזרה על הספסל.

פפ גווארדיולה מאמן מנצ'סטר סיטי (שמאל) עם עוזרו דומנק טורנט
הקאמבק שלו לקאמפ נואו היה צריך לתפוס את הכותרות. טורנט עם גווארדיולה | אימג'בנק GettyImages

כאשר מבינים את הדינמיקה הזו, קל לראות כיצד תמונה של ארדה עם טרים נתפסת כמעשה חבלה. נשיא המועדון בוראק אלמס הצהיר: "בתקופה רגישה זו, כאשר המאמן הנוכחי סובל מביקורת קשה ולא מצודקת, הקפטן לא היה צריך לפרסם את התמונה הזו. הוא יכול להיפגש עם פתיח כמה שבא לו, אבל הפרסום הפומבי הוא טעות. הייתי מצפה ממנו לנהוג באחריות גדולה יותר". ועל כך הגיבו מעריצי המאמן המודח ברשתות החברתיות: "הנה מישהו שנבחר בזכות טרים מפנה אליו את הגב". הפוליטיקה הפנימית במועדון מורכבת מאוד, והבעיות לא ייעלמו במהרה.

בעולם המושלם, אור הזרקורים לקראת הביקור של גלאטסראיי בקאמפ נואו היה מופנה כלפי טורנט – האיש שהיה שם לצד פפ במשך 5 שנים, מאז מונו השניים לקבוצת המילואים של בארסה ב-2007. זה הסיפור המרתק באמת, אבל התקשורת הטורקית והאוהדים מתרכזים בעיקר בקפטן השמנמן שלא יהיה שם, ונשמעות אלפי טענות על יחס לא הוגן כלפיו – כי הרי איך אפשר למנוע ממנו נסיעה למפגש מול קבוצתו לשעבר?

רבים הסיכויים כי ארדה טוראן סיים את דרכו בגלאטסראיי בעונה הנוכחית, ולא נראה אותו יותר על הדשא כי הוא עשוי לתלות את הנעליים כאשר חוזהו יפוג בקיץ, אבל רוחו – והרוח של מנטור שלו – ממשיכה לרחף מעל המגרש. וכל, גם בהיעדרו, הוא פוגע בסיכויי האריות לחולל סנסציה מול הבלאוגרנה. באופן די משעשע, זו עשויה להיות התרומה הגדולה ביותר שלו לברצלונה.

מה דעתך על הכתבה?

אהבתי
לא אהבתי