לא עוד אקסית: פיליפה קוטיניו פוגש את אספניול

פיליפה קוטיניו
פיליפה קוטיניו | Gettyimages

אחרי התקופה הקשה באינטר, ההשאלה ל"פריקוס" שינתה לעד את הקריירה של הברזילאי. על חבל ההצלה מפוצ'טינו, הדלתות שנפתחו לשני הצדדים ומשחק הפרידה של פפ. יוכין על המעגל שייסגר הערב בקאמפ נואו (22:30, ספורט4)

קבוצות: אספניול
(גודל טקסט)

הערב (חמישי, 22:30, שידור ישיר בספורט4), בעוד פיליפה קוטיניו צפוי לערוך בכורה במדי ברצלונה במשחק הגומלין מול אספניול ברבע גמר גביע המלך, הוא ייזכר במשחקו הראשון בקאמפ נואו. גם אז, ב-5 במאי 2012, היה זה הדרבי של העיר, במסגרת הליגה, והוא היה מרגש במיוחד – היה זה משחקו הביתי האחרון של פפ גווארדיולה כמאמן בלאוגרנה. גם במונחים של מועדון העל הקטלוני, מדובר ברגע היסטורי, וליאו מסי רצה לציין אותו בסטייל. הפרעוש הבקיע רביעיה (אם כי שניים מהשערים נכבשו בפנדלים), וחגג עם מאמנו, לו הוא חייב כל כך הרבה. קוטיניו הסתכל עליו בקנאה לא מוסתרת, אבל לבש את החולצה בצבע הלא נכון מבחינתו, כחול-לבן של אספניול.

זו היתה תקופה קצרה יחסית, רק 4 חודשים, אך היתה לה השפעה משמעותית מאוד על הקריירה של הכוכב הברזילאי. הוא הגיע לאירופה בגיל 18 כאשר אינטר החתימה אותו מ-ואשקו דה גמה בקיץ 2010, וההתאקלמות לא היתה פשוטה. הנער לא רק נדרש להתאקלם במדינה לא מוכרת, אלא גם להתמודד עם ציפיות גבוהות יחסית, בעוד המועדון חווה תהליך כואב ודרמטי של מעבר מז'וזה מוריניו לרפא בניטס.

המאמן הספרדי דווקא אהב מאוד את קוטיניו, העניק לו הזדמנויות בהרכב ועודד אותו ללא הפסקה, תוך שהוא מדגיש: "הוא יהיה כוכב גדול בעתיד. יש לו מסירה אחרונה גאונית". אלא שבניטס עצמו פוטר בחלוף חודשים ספורים, וזו היתה מכה אדירה לברזילאי. לאונרדו וקלאודיו ראניירי פשוט לא ספרו אותו, והוא נזקק לתקופת השאלה בינואר 2012 על מנת להשתקם ולהתבגר. אספניול נתנה לו את הצ'אנס להיות מאושר ולבטא את כשרונו ללא חשש, אחרי שנה של סיוט מקצועי.


בניטס אהב את קוטיניו, המחליפים שלו פחות (Gettyimages)

יש משהו אירוני בכך שדווקא מאמן ארגנטיני הוא שהעניק חבל הצלה לברזילאי. מאוריסיו פוצ'טינו רצה להוסיף ברק ויצירתיות לסגל שנלחם בצמרת, וראה בקוטיניו שדרוג משמעותי. גם אם הגיע רק בסוף ינואר, היה לו מספיק זמן על מנת להותיר חותם, ופוצ'טינו אף מצא לו משבצת ייחודית. באינטר, שותף הכשרון הצעיר במספר כה מצומצם של משחקים שאף אחד אפילו לא ידע מה העמדה המועדפת שלו. פוצ'טינו שילב אותו בעיקר באגף השמאלי, עם חופש פעולה כדי לחתוך למרכז, והדבר מצא חן מאוד בעיניו. קוטיניו גם קיבל אחריות על ביצוע הבעיטות הנייחות של אספניול, והבקיע שער מבריק במיוחד בסגנון רונאלדיניו, מתחת לחומה שקפצה.

היה זה במפגש הביתי מול מלאגה, והברזילאי העלה את אספניול ליתרון, אבל האורחים מאנדלוסיה ביצעו קאמבק וניצחו 1:2 אחרי ההפסקה, בין היתר בזכות רוד ואן ניסטלרוי שקם מהספסל וכבש את השער הלפני האחרון בקריירה המפוארת. התסריט הזה היה אופייני מאוד במשך כל הקדנציה של הברזילאי – הוא עצמו היה נהדר, השתלב בקבוצה מהרגע הראשון, שפע בטחון עצמי, הנדס אינספור מהלכים מלהיבים ואף הבקיע 5 שערים, אבל אספניול כולה דווקא תיפקדה הרבה פחות טוב. היא ניצחה פעמיים בלבד ב-16 המשחקים בהם שותף קוטיניו, ובמקום קרבות צמרת התדרדרה לחלק התחתון של הטבלה.

המפלה עירערה במידה לא מבוטלת את מעמדו של פוצ'טינו, אך דווקא קוטיניו סלל עבורו את הדרך להמשך הקריירה. הדיווחים על הצטיינותו של הברזילאי בקבוצה השניה של העיר ברצלונה הגיעו לאנגליה, וסאות'המפטון שלחה את היו"ר ניקולה קורטזה על מנת לעקוב אחרי ביצועיו. האיטלקי אמנם הבין שלא יצליח להחתים את קוטיניו, אבל פוצ'טינו בהחלט משך את תשומת ליבו. "התלהבתי מדמותו של המאמן על הקווים. שפת הגוף שלו מצאה חן בעיני. לא ידעתי את שמו, אבל אותו הרגע התחלתי ללמוד אודותיו ולבצע מחקר", הוא סיפר בדיעבד. כאשר פוצ'טינו פוטר מאספניול בנובמבר 2012, הדרך לסאות'המפטון היתה קצרה. הוא מונה כבר בינואר 2013, ואז הכל היסטוריה.


קוטיניו. התקופה באספניול קידמה אותו ואת פוצ'טינו (Gettyimages)

כך "עזר" קוטיניו למאמנו, אבל התרומה של הארגנטינאי לברזילאי היתה פעילה ומודעת הרבה יותר. פוצ'טינו ניבא לו עתיד מזהיר כבר אז, והעריך מאוד את היהלום שזכה ללטש, גם אם ההשאלה לא הוארכה על ידי אינטר בניגוד לרצונם של המאמן והשחקן. "יש לו קסם ברגליים, אבל גם הספק עבודה יוצא מהכלל. הוא גם בחור טוב וצנוע. הוא ממושמע, אחראי ודואג לחבריו לקבוצה. לדעתי, יש לו פוטנציאל כמו לרונאלדיניו ולליאו מסי, והוא עוד יצטרך להוכיח זאת", הצהיר פוצ'טינו כאשר ליברפול החתימה את השחקן. לאוהדי האדומים היו ספקות לא מבוטלים אותו השחקן שלא מצא את מקומו באינטר גם אחרי ההשאלה באספניול, אבל הם הבינו במהרה עד כמה פוצ'טינו צדק.

איש לא יודע לאן החיים היו לוקחים את קוטיניו ללא התקופה הכיפית באספניול. אולי היה מתפתח לכוכב בכל זאת, ואולי היה נעלם בגלל היחס המחפיר מצד המאמנים באינטר, וחוזר למולדתו עם דימוי עצמי נמוך. דבר אחד בטוח – 4 החודשים בקטלוניה חיזקו אצלו מאוד את הרצון לחזור לשם ולככב על הבמה הגדולה בקאמפ נואו. 24 הדקות על הדשא המיתולוגי במשחק הפרידה הביתי של פפ היו חלומיות עבורו. הוא הבין עד כמה בארסה היא מועדון גדול, ועד ראה מקרוב את גדולתו של מסי. מאז, הוא לא הפסיק לחלום על שיתוף הפעולה איתו.

זו אחת הסיבות לכך שקוטיניו לא רצה לפספס את הזדמנות חייו. בליברפול יכולים להגדיר אותו כבוגד ולהאשימו בחוסר נאמנות, אבל כאשר בארסה סימנה אותו כמחליפו של ניימאר בסגל, הברזילאי פשוט לא יכול היה לוותר. הוא הדגיש את רצונו בכנות בפני יורגן קלופ והנהלת ליברפול, והמתין בסבלנות להתפתחויות. בקיץ סירבו האדומים למכור אותו, אבל כעת התברר לכל הצדדים שזה הפתרון הנכון, והמועדון האנגלי קיבל תמורה כספית נאה במיוחד.


מסי ופפ חוגגים מול אספניול. הרגע ששינה הכל (Gettyimages)

כעת, המעגל עשוי להיסגר. באופן סמלי ונוסטלגי, הבכורה אמורה להתקיים דווקא נגד אספניול, ועוד במשחק חשוב, אחרי שהשכנה ניצחה במשחק הראשון 0:1. קוטיניו ישתף פעולה עם מסי מול האקסית, וישמח לראות את הגאון הארגנטינאי מבקיע שוב רביעיה, אבל יחכה גם לשער שלו. אם וכאשר הכדור ינחת ברשת, סביר שהברילאי לא יחגוג מתוך כבוד לקבוצה שהעניקה לו פעם את הצ'אנס הגדול. עמוק בליבו, שמורה אצל קוטיניו תמיד פינה חמה מאוד בלב גם לכחולים-לבנים. 

מה דעתך על הכתבה?

אהבתי
לא אהבתי