צמיחתו של הבלם הגבוה בעולם: הכירו את היהלום הצרפתי איסק טורה

play
איצק טוורה | אתר רשמי, צילום מסך
תיקתקנו: קליפ סיכום היום, 21.6 05:15

בגיל 19, איסק טורה מבוקש ברחבי היבשת בזכות שילוב מיוחד של מימדי גוף עצומים עם מהירות ויכולת טכנית גבוהה. מנצ'סטר סיטי היא רק אחת המועמדות להחתים את האיש שמתנשא ל-204 סנטימטרים, הערב (21:00, ספורט1) תוכלו להתרשם ממנו מקרוב באליפות אירופה לנוער

(גודל טקסט)

יאיא טורה מעולם לא סלח לפפ גווארדיולה על היחס כלפיו בברצלונה ובמנצ'סטר סיטי, וסוכנו דמיטרי סליוק אף הצהיר באחת האמירות הביזאריות ביותר כי שמאנים אפריקנים הטילו בשל כך קללה על המאמן הקטלאני, ולכן לא יזכה עוד בליגת האלופות. הנבואה הזו, אגב, מחזיקה מעמד עד עכשיו. ובינתיים, מנסה מועדונו של גווארדיולה להחתים טורה חדש, שראה במשך שנים את יאיא כמודל לחיקוי – רק שהוא גדול הרבה יותר, בכל הקשור למבנה גופו.

כן, הקשר העוצמתי מחוף השנהב ייראה די צנום אם יעמוד לצידו של איסק טורה שמוגדר כבלם העתיד של הכדורגל הצרפתי ומככב בימים אלה באליפות אירופה עד גיל 19. הכשרון החדש שוקל כ-100 קילוגרמים ומתנשא לגובה של 204 סנטימטרים. לפי מקורות מסוימים, המדידה הנכונה היא דווקא 206 סנטימטרים. ימים יגידו. בגיל 19, ייתכן שהוא לא הפסיק את תהליך הגדילה. ובכל מקרה, המספר המדויק מעניין בעיקר כי מדובר כנראה בשחקן השדה הגבוה ביותר בעולם כיום. מעבר לכך, זה קצת פחות משמעותי. כפי שאומר אוליבייה רודריגז, מאמן הכושר של לה האבר: "לא צריך להתמקד רק במימדים של איסק. הוא שחקן עם פוטנציאל גבוה ביותר בלי קשר לכך".

והרי בלה האבר יודעים לזהות צעירים מוכשרים. הקבוצה אמנם לא שיחקה בליגה הבכירה כבר יותר מעשור, אבל האקדמיה שלה ממשיכה להצטיין ולהשביח שחקנים. פול פוגבה, ריאד מחרז, פרלאן מנדי, בנז'מין מנדי – כולם גדלו שם, והילדים יודעים שמדובר בקרש קפיצה מצוין. עבור טורה, ההזדמנות היתה טובה במיוחד כי הוא התגורר באיזור, והמשפחה העדיפה שיישאר קרוב לבית כאשר סקאוטים ממועדונים שונים ניסו לגייס אותו בגיל 12. הם סירבו בין היתר לסן ז'רמן ולליון, ולה האבר קיבלה חלוץ גבוה במיוחד שרק הלך וגדל עוד ועוד.

במשך שנים לא מבוטלות שיחק טורה בחוד. כבן למהגרים מחוף השנהב, הוא העריץ במיוחד את טורה וניסה לחקות את דידייה דרוגבה, עד שהוחלט להסיט אותו למרכז ההגנה כאשר היה בן 16. "לא הייתי מרוצה, והוויכוחים עם המאמן נמשכו כמה חודשים, עד שהתרגלתי והתבגרתי. עכשיו אני מבין ואוהב את התפקיד הזה", הוא סיפר לימים. והוא מיישם אותו בצורה שונה בהשוואה לבלמים אחרים, בזכות הגובה.

השליטה שלו בכדור ייחודית מאוד עבור שחקנים מסוגו. טורה גבוה יותר מפיטר קראוץ' ויאן קולר, אבל הוא יודע לכדרר, מניע את הכדור היטב, ויש לו ראיית משחק נהדרת. שחקנים גבוהים עלולים להיות מגושמים למדי, אולם אצלו אין מגבלות כאלה, והוא מהיר מאוד בזכות הצעדים הארוכים. מיותר להזכיר כי לחלוצים קשה להתמודד איתו במאבקים אוויריים, וקל להבין מדוע מועדונים לא מעטים – כולל אלופת צרפת ליל – הביעו בו עניין כבר לפני שנה, למרות שהשתתפותו בעונת 2020/21 הוגבלה להופעת בכורה אחת קצרצרה כמחליף בשל פציעה בקרסולו.

פציעות הן מנת חלקו של טורה, אשר מהוות את האיום הגדול ביותר על הקריירה הצעירה שלו. פרצי הגדילה שלו הובילו לכך שגבה בכ-20 סנטימטרים בשנה בגילאי 13 עד 15, ולגוף קשה להתרגל לשינויים קיצוניים. דלקות וקרעים בגידים אופייניים לנערים כמוהו, ובמשך תקופה לא מבוטלת סבל טורה מכאבים תמידיים בברכיים. "למבנה גופי יש יתרונות וחסרונות. צריך ללמוד אותו ולדעת איך לטפל בו", הוא העיד – והתהליך הזה נמשך עד היום.

מאמן נבחרת קמרון, פול לה גואן
"הוא אוהב לעבוד ולהשקיע, ויש לו תשוקה גדולה לכדורגל". לה גואן | אימג'בנק GettyImages, Jamie McDonald

לעבודה עם צוות רפואי קבוע יש משמעות, וזו היתה אחת הסיבות לכך שסירב בתוקף לעזוב את לה האבר בקיץ שעבר. טורה גם ידע שיהיו לו הרבה יותר הזדמנויות להוכיח את עצמו בליגה השניה, במועדון שמאמין בקידום צעירים והפך את הסוגיה למותג המסחרי שלו. המאמן פול לה גואן, שהיה פעם שם מבטיח מאוד בליון וטיפח בין היתר את קארים בנזמה בן ה-17, נותן כעת המון צ'אנסים לבוגרי האקדמיה של לה האבר, וטורה רצה להיות חלק מהפרוייקט הזה. "הוא אוהב לעבוד ולהשקיע, ויש לו תשוקה גדולה לכדורגל", אומר לה גואן.

וכך אכן היה. טורה שיחק 17 פעמים בבוגרים, לעיני סקאוטים מרחבי היבשת, וכעת העניין בו גדול ורציני הרבה יותר. לא רק מנצ'סטר סיטי רוצה להחתים אותו, ואז להשאילו באופן מיידי לטרואה, איתה יש לה הסכמים על חילופי שחקנים, על מנת שיצבור נסיון יקר בליגה הבכירה. גם מילאן הוזכרה כמועמדת, וכך גם ניוקאסל וליון, שלא לדבר על ריאל מדריד שאוהבת מאוד להיות בתמונה כאשר מדברים על כוכבים עולים, גם אם אין לה תוכנית מסודרת לשילובם. עד לא מכבר, הסתמנה סיטי כמועמדת המובילה, אך כעת נכנסה לתמונה גם מארסיי שמציעה קידום מהיר כבר בעונה הקרובה. עבור נער בן 19, סגנית אלופת צרפת עשויה להיות מקום טוב מאוד אם לא יצטרך לנדוד בהשאלות. העובדה כי האליל דרוגבה שיחק בעבר במארסיי בהחלט מגדילה את סיכוייה לשים את ידה על הנכס. חוזהו בלה האבר מסתיים בעוד שנה, וייתכן כי לכל הצדדים יש עניין בסגירת העסקה כבר עכשיו.

האוהדים בצרפת עוקבים בסקרנות אחרי ההתפתחויות. הם כבר נחשפו בעונה החולפת לבלם העצום בעיקר בגלל כותרות על גובהו, ויודעים שההתלהבות ממנו עשויה להאמיר עוד יותר אם יצליח באליפות אירופה. אחרי 0:5 על סלובקיה במשחק הפתיחה, יש לצרפתים עסק עם רומניה הערב (21:00, ספורט1), וביום שישי הם פוגשים את איטליה שמציגה חוליית חוד כשרונית. זה בהחלט יהיה אתגר עבור טורה וחבריו.

"הפוטנציאל של איסק באמת גדול מאוד. הוא הותיר רושם חיובי במדי לה האבר בעונה החולפת, ויש התרגשות גדולה סביבו. הוא בוגר לגילו, ויש לו נתונים פיזיים ייחודיים שיכולים להקנות לו יתרונות גדולים. הוא צריך להתאמן בצורה מיוחדת כדי לא להיפצע, ואם יישאר בריא הנסיקה עשויה להיות מהירה", אומר העיתונאי המקומי אלכסנדר אפללו. האם פפ יצליח לשים עליו את ידו, או יפספס אותו? כך או כך, כדאי לכם מאוד לזכור את השם. וזה גם לא קשה. השחקן אמנם מיוחד, אבל שם משפחתו נפוץ ושגרתי ביותר. מי יודע, אולי הוא יצטרף בקרוב לרשימת הכוכבים להם קוראים טורה.

עקבו אחרי יוכין בפייסבוק

מה דעתך על הכתבה?

אהבתי
לא אהבתי