מקור הרוע: התפנית הגדולה בקריירה של דלה עלי

דלה עלי
דלה עלי | AFP

הקנטות לעבר אשלי יאנג ("צריך לפרוש עם הליכון"), תיקול אכזרי על דה בריינה ותקווה מצד פוצ'טיניו כי השיפור יגיע במהרה. לפני המפגש מול מנצ'סטר יונייטד (21:45, ספורט2), יוכין על המהפך של כוכב טוטנהאם

(גודל טקסט)

את הכותרות הראשונות שלו קיבל דלה עלי על חשבון מנצ'סטר יונייטד. היה זה באוגוסט 2014, כאשר מעטים מאוד הכירו את הנער הרזה ממילטון קיינס דונס בליגה השלישית. השדים האדומים הגיעו בהרכב חסר יחסית להתארח במסגרת גביע הליגה, וקיבלו תבוסה מוחצת 4:0, בעוד עלי מנהל את העניינים במרכז המגרש ולא מותיר סיכוי לאנדרסון בשלהי הקדנציה שלו באולד טראפורד. זה היה הפיאסקו הגדול הראשון של לואיס ואן חאל כמנג'ר יונייטד, והייתה לו סמליות מיוחדת לקראת העתיד.

אחד הכישלונות האחרונים של המאמן ההולנדי הדגול בקדנציה האנגלית שלו היה אף הוא מול הקבוצה של עלי. למעשה, גם את הבכורה שלו במדי טוטנהאם בליגה האנגלית אחרי המעבר ממילטון קיינס דונס תמורת חמישה מיליון ליש"ט בלבד, עשה הקשר מול השדים האדומים, והפסיד – אבל אז הוא נכנס כמחליף בדקות האחרונות, אז זה לא באמת נחשב. כאשר פגש את החבורה באדום ככוכב בהרכב התרנגולים באפריל 2016, הוא זה שהכריע את ההתמודדות.

קבוצתו של מאוריסיו פוצ'טינו שלטה במשחק הביתי, אך לא הצליחה למצוא את הרשת, עד שעלי הקדים את דיילי בלינד לכדור הרוחב של כריסטיאן אריקסן בדקה ה-70. העילוי הלונדוני החדש שלח נשיקות באוויר לקהל, טוטנהאם השתחררה מהלחץ ומחצה את יונייטד 0:3. בסיום העונה הלך ואן חאל פוטר והוחלף על ידי ז'וזה מוריניו, בעוד עלי נסע לאליפות אירופה כבאנקר בהרכב הנבחרת.


יהלום מלוכלך? דלה עלי (AFP) 

באותו קיץ גם חזר פול פוגבה הביתה כבן הגולה, תמורת 105 מיליון יורו מיובנטוס, והפך לשחקן היקר ביותר בעולם. התואר הזה כבר ממש לא שייך לו, כמובן, אבל הוא עדיין השחקן היקר ביותר בתולדות המועדון – והשיא הזה עשוי לפי הדיווחים להישבר השנה, אם וכאשר השדים האדומים אכן יממשו את התוכניות ויציעו 180 מיליון ליש"ט תמורת עלי. פוגבה עצמו דווקא מסכים מאוד עם הרעיון. "לדעתי דלה שווה יותר מ-100 מיליון ליש"ט, כי הוא מוכשר מאוד, צעיר מאוד, ובכל זאת בוגר מאוד. אפשר לראות את הביטחון העצמי שלו", אמר הצרפתי לפני חודשיים, והמחשבה על שיתוף הפעולה בין השניים במרכז המגרש בהחלט מעניינת.

בינתיים, עלי לא ממש משתדל להתקרב לאוהדי יונייטד, נהפוך הוא. האנגלי בן ה-21 עשה לא מעט פרובוקציות במפגש האחרון עם השדים האדומים, והקניט בין היתר את אשלי יאנג. "אתה צריך לפרוש עם הליכון", הוא אמר לקיצוני הוותיק בן ה-32. "תעדכן אותי כאשר תזכה באליפות", השיב לו יאנג, שלא לקח את מילותיו של היריב ללב, אבל החוצפה של עלי אינה מקרית.

אולי יש לו חיוך ילדותי ותמים על הפנים אשר הופך אותו לכה כריזמטי, אבל מדובר בשחקן עם אופי של כדורגלן רחוב. הוא הרי גדל במשפחה הרוסה, אותה נטש אביו, ולכן אפילו לא מוכן יותר לרשום את שמו על החולצה. ילדותו הייתה קשה, והוא נאלץ להסתדר עם הבריונים בשכונת העוני – כעת רואים זאת בהתנהגותו. אלגנטי ומבריק עם הכדור, הוא גם פרחח שלא עושה חשבון לאף אחד, נענש על תנועה מגונה לעבר שופט במהלך משחק מוקדמות המונדיאל מול סלובקיה, ועושה לא פעם עבירת גסות במיוחד, כפי שראינו בתיקול הפראי והברוטלי מול קווין דה בריינה במפגש האחרון מול מנצ'סטר סיטי. עלי ניצל אז בנס מכרטיס אדום, ולא בפעם הראשונה בחייו.


השינוי בדרך? (AFP) 

פוצ'טינו, אשר בעצמו היה שחקן מלוכלך יחסית כיאה לבלם ארגנטיני חסון, והפך מאז למאמן ששם דגש על משמעת, הוא האיש הנכון לחנך את הכוכב הצעיר, והוא מדווח על שיפור. "התנהגותו של דלה השתפרה מאוד העונה", אמר מאמן התרנגולים, שהגן על חניכו אחרי התקרית מול סלובקיה, ומנהל איתו שיחות קבועות על הצורך לשלוח ברגשות תוך כדי המשחק. מצד שני, אולי דווקא הצד הפראי והמיוחד הזה קצת חסר בהרכב הנוכחי של יונייטד. כאשר מסתכלים על המערך של מוריניו, לא מבחינים בשחקן שיכול להדליק את חבריו. אין יותר מישהו דמוי רוי קין, שמסוגל לשחק את תפקיד 'האיש הרע'. אנדר הררה, שיודע להתנפל על כך דבר שזז, הוא הדבר הקרוב ביותר, אבל זה לא תמיד מספיק.

באופן מעט פרדוקסלי, דלה עלי החייכן מסוגל לקבל על עצמו את תפקיד "האיש הרע". הוא יכול להוביל את הקבוצה אחריו ולעשות תרגילים קטנים לשחקני היריב. זה בטבע שלו. כך הוא גדל, וקשה מאוד להוציא זאת ממנו. ואולי גם לא צריך? אולי דווקא התכונות האלה יהפכו אותו לתוספת כוח משמעותית אפילו יותר באולד טראפורד? אחרי שקיבלה את אלכסיס סאנצ'ס בטרייד תמורת הנריק מחיטריאן, עדיין יש ליונייטד תקציב לרכש הגדול בקיץ, ועלי עשוי להפוך היעד המרכזי.

הערב (רביעי, 21:45, ספורט2) הוא מארח שוב את הקבוצה מולה זהר לראשונה לפני שלוש שנים וחצי, ונכון לעכשיו יש לעלי מאזן ביתי מושלם נגד מנצ'סטר יונייטד. הוא ניצח אותה עם מילטון קיינס דונס, וגבר עליה פעמיים בליגה האנגלית. בעונה שעברה היה זה 1:2 במשחק האחרון בווייט הארט ליין הישן והטוב. האם המסורת הזו תישמר גם בוומבלי? זו שאלה מסקרנת במיוחד, והיא קריטית לגבי המשך העונה של טוטנהאם. ואם הקבוצה של פוצ'טינו לא תעפיל הפעם לליגת האלופות, הסיכוי לעזיבת כוכבי הגדולים רק יגדל.


הפעם זה יעבור בשלום? דלה עלי ושחקני מנצ'סטר יונייטד ׁׁ(GETTY) 

מה דעתך על הכתבה?

אהבתי
לא אהבתי