הג'וב הצרפתי: דרכו של לאפורט למונדיאל מתחילה אצל פפ

הולך עם פפ? לאפורט
הולך עם פפ? לאפורט | צילום: Gettyimages

מנצ'סטר סיטי שברה את שיא המועדון עבור בלם בן 23, שינסה להסתגל במהירות לבמה המרכזית של עולם הכדורגל ולהוכיח שמקומו בסגל הטריקולור בגביע העולם הקרוב ברוסיה. זיו על הרכש מאתלטיק בילבאו

(גודל טקסט)

פפ גווארדיולה לא מרחם על אף קבוצה בפרמייר-ליג. הוא דורס את כולם לא רק על מגרש הכדורגל, אלא גם ברכש ואתמול (שלישי) השלים את רכישת אחד הבלמים הטובים בעולם, איימריק לאפורט הצרפתי בן ה-23, אחרי ששילם תמורתו את סכום השחרור שלו – 57 מיליון ליש"ט לאתלטיק בילבאו.

זהו שיא מועדון חדש עבור מנצ'סטר סיטי, שהיה שייך קודם לכן לקווין דה בריינה שנרכש מוולפסבורג תמורת 55 מיליון יורו, אבל מדובר בשיא רק בגלל ירידת ערך הליש"ט. רכישת דה בריינה ביורו בזמנו עמדה על 76 מיליון (בהמרה מליש"ט), ואילו רכישת לאפורט ביורו שווה 65 מיליון יורו. מאז קיץ 2016 רכשה סיטי שחקני הגנה בשווי 190 מיליון ליש"ט, והחתמת לאפורט סייעה לשיא חדש של רכש בינואר בפרמייר-ליג מעל 300 מיליון פאונד.

פפ גווארדיולה טען השבוע שמנצ'סטר סיטי לא רכשה מעולם שחקן ב-100 מיליון ליש"ט, אבל השווי הכולל של הרכש שביצע מאז נחת באיתיחאד עומד על 470 מיליון פאונד. עם תקציב העברות כזה, אין פלא שהציפייה מגווארדיולה היא להנחית במנצ'סטר גם את גביע האלופות. "אני מבין את הביקורת, אבל רכשנו שישה שחקנים ב-300 מיליון ליש"ט, בעוד שקבוצות אחרות רכשו רק שניים בסכום הזה. אל תשכחו שהיו לנו שחקנים מבוגרים בקבוצה", תירץ הקטאלוני.


רכש צעיר ומבטיח, אבל עדייו לא עלה 100 מיליון ליש"ט. לאפורט חותם

החתמת לאפורט בן ה-23 היא אחת האיכותיות בהגנה שביצע גווארדיולה. התכנון המקורי היה להביא את הבלם רק בקיץ, אבל פציעות בחולייה האחורית הקדימו את רכישתו. כבר לפני שנה וחצי פנו במנצ'סטר ללאפורט, שהרגיש לא מוכן והעדיף להישאר בבילבאו שנה נוספת וגם האריך את חוזהו עד 2020, עם סעיף שחרור של 65 מיליון יורו. בקיץ, אגב, המחיר היה עולה ל-70 מיליון.

לאפורט הוא מסוג השחקנים שגווארדיולה אוהב, טוען פרשן ה-BBC ג'וליאן לורנס, מומחה לכדורגל צרפתי. "הטיפול שלו בכדור הוא טכני מאוד. הוא פשוט לוקח את הכדור עד הקישור. הוא מושלם עבור סיטי, והקבוצה מושלמת עבורו", אמר לורנס. אחת הסיבות שלאפורט העדיף לעזוב את בילבאו הייתה רצונו לשחק בנבחרת. הוא נולד באז'ן שבדרום-מערב צרפת, אבל סבא-רבא שלו ממוצא באסקי, וכך יכלה הקבוצה – שכידוע לא מחתימה זרים – לשתף אותו. בגיל 15 כמעט עבר למארסיי, אבל בעונת 2010/11 הצטרף לאקדמיית הנוער של בילבאו ואת הופעת הבכורה שלו בבוגרים עשה ב-2012 בניצחון 0:2 על הפועל קריית שמונה, באצטדיון קריית אליעזר בחיפה.

לאורך הקריירה היו ללאפורט מאמנים גדולים שתמכו בו. ארנסטו ואלוורדה, כיום מאמן ברצלונה, אמר עליו ב-2013: "אם יש לו את כל האיכויות האלה בגיל כל כך, צעיר אתה רק יכול לדמיין איזה שחקן מדהים הוא יהיה". מרסלו ביילסה, שאימן אותו, אמר עליו ב-2015: "הוא שחקן גדול עם כל האיכויות הנדרשות. לא זוכר אותו עושה טעות אחת. הוא מהיר, יש לו אישיות, הוא תחרותי. הוא טכני וחכם". בבילבאו תמיד מוכרים את הבלמים שלהם בכסף גדול: חאבי מרטינס עזב באוגוסט 2012 לבאיירן מינכן ב-40 מיליון יורו, וזה אפשר ללאפורט להתבסס בהרכב הראשון.

עוד יהלום הגנתי תוצרת אתלטיק בילבאו (Gettyimages)

כבר כשהיה צעיר סומן לאפורט על ידי ההתאחדויות של צרפת וספרד. הוא רשם 17 משחקים ושער בנבחרת צרפת הצעירה, אבל מאמן הטריקולור דידייה דשאן חושב שיש לו מגרעות, ועד כה זימן אותו רק פעמיים לסגל ולא נתן לו דקות. אולי דשאן סבור שעם בלמים כמו סמואל אומטיטי, לורן קוסיילני ורפאל וראן, לא בטוח שיש בו צורך. שישה חודשים לפני המונדיאל מקווה לאפורט לשנו את דעתו של המאמן הלאומי באמצעות שתי הבמות הגדולה בעולם: הפרמייר-ליג וליגת האלופות. במקביל, גם האופציה לשחק בנבחרת ספרד עדיין קיימת. ז'ולאן לופטגי היה מזמן אותו מיד, אם לאפורט רק היה אומר "סי".

הפרשנים טענו אתמול שלאפורט מתאים יותר לברצלונה או לריאל מדריד, משום שהוא פחות פיזי והפרמייר-ליג לא עושה הנחות לאף אחד בגזרה הזו. "הוא יצטרך לשחק מול חלוצים חזקים וגבוהים שדוחפים ברחבה בלי שהשופט מתערב", אמר אתמול ל"מעריב-השבוע" עורך ה"סאן", מרטין ליפטון, "יש לו חולשות מסוימות שגווארדיולה יצטרך לעבוד עליהן, אבל גם יש לו ניסיון של 200 משחקים בכל המסגרות". לדברי ליפטון, לאפורט צריך לשפר בעיקר את הריכוז שלו, ולא להפריז בביטחון עצמי. "הוא יצטרך להתרגל לקצב מהיר יותר של משחק", קבע.

הבלם נפרד מבילבאו בהתרגשות: "הגעתי למועדון כילד ואני עוזב כשחקן מקצועני. אני מודה לכולם על כל התמיכה שנתתם לי". פפ רמז שהוא עשוי לשחק כבר הערב מול ווסט ברומיץ'. האם הצרפתי יעשה את הצעד הראשון לקראת מונדיאל 2018? בהחלט יש לו את הכלים לכך.


לאפורט נצמד ללואיס סוארס. יעמוד בפיזיות של הפרמיירליג? (Gettyimages)

מה דעתך על הכתבה?

אהבתי
לא אהבתי