הבייבי של מוריניו ופרגוסון: הכירו את סקוט מקטומיניי

סקוט מקטומיניי
סקוט מקטומיניי | Gettyimages

להטט עם הכדור מילדות ושיגע עיר שלמה, גבה בפתאומיות ולא שיחק שנה, גרם למוריניו לחבק עיתונאי ובסקוטלנד מאמינים שזה הכוכב שיוביל אותם. סיפורו הקסום של הילד מיונייטד. ב-14:30 מחכה לו ליברפול (בספורט1)

(גודל טקסט)

יום האישה הבינלאומי אומנם חל ביום חמישי, אבל גם בשבת עדיין אפשר להזכיר את העובדה שהראשונה שגילתה את קשר מנצ'סטר יונייטד סקוט מקטומיניי הייתה ג'ולי הדסון. האישה בת ה-59 כיום הקימה את המועדון הלטון הוטשוטס בלנקסטר, שם נולד סקוט. בגיל 3.5 בלבד, העולל בעט לראשונה בכדור במועדון של הדסון. שנה וחצי לאחר מכן, ג'ולי יצרה את הקשר הראשוני של הילד עם מנצ'סטר יונייטד. הבן שלה צ'רלי הוזמן למבחנים באקדמיית הכדורגל של מנצ'סטר בפרסטון. היא ניצלה את ההזדמנות וביקשה אז מסטיב דאן, הסקאוט של האקדמיה, אם יוכל לתת מבט באיזה ילד בן חמש שמתאמן אצלה. "תביאי אותו ונראה", אמרו לה. סטיב עצמו אפילו לא ראה את הילד. "היו לנו ארבעה-חמישה ילדים מהוטשוטס באקדמיה של יונייטד בפרסטון. לא מאמינה שסטיב אפילו הספיק לראות אותו לפני כן, אבל מהרגע שהוא הגיע, לא היה עוד שום ספק לגביו", היא סיפרה.

אז ז'וזה מוריניו חייב את התגלית החדשה שלו לאישה. לא ברור אם זה משתלב בהשקפת עולמו הגברית. הוא כמעט תמיד לא ממש הסתדר עם הצד השני של הכדורגל. הרופאה של צ'לסי, הדירקטורית של הבלוז, כולן זכו ממנו ליחס משפיל, אבל עם עובדות הוא לא יכול להתווכח. מהצד השני של המטבע, טיפוח שחקני נוער אף פעם לא היה הצד החזק של "המיוחד". מאריו באלוטלי באינטר היה ילד טיפוחיו של רוברטו מאנצ'יני, אבל המיוחד המשיך לתת לו צ'אנס כשאימן את אינטר עד שהתייאש מהילד המופרע. בריאל מדריד הוא הראשון שנתן צ'אנס לאלברו מוראטה, אבל זה קרה גם כשפלורנטינו פרס ביקש ממנו. עכשיו יש לו בן טיפוחים שכולו שלו ב-100 אחוז. סקוט מקטומיניי כבר בן 21, לא ממש ילד, אבל מוריניו חולה עליו. הוא נתן לו לשחק העונה כבר בשבעה משחקים בליגה ובשלושה נוספים בליגת האלופות.

אחרי המשחק בסביליה (0:0) כולם שאלו את מוריניו למה שוב פול פוגבה לא פתח ונכנס רק כשאנדר הררה נפצע. מוריניו כעס. צדיק אחד מ-BT ספורט, שדר קווים במשחק, הפתיע ושאל את מוריניו מה דעתו על מקטומיניי. הפורטוגלי כל כך התלהב ששאל את הכתב: "אפשר לחבק אותך?". מוריניו הסביר לו: "כולם שאלו אותי רק על פוגבה ולא על היכולת המצוינת של מקטומיניי שעשה הכל במגרש. הוא לחץ על עושה המשחק שלהם אבר באנגה ולא נתן לו לזוז. הוא תמיד נינוח ומשחק בלי לחץ ועושה את העבודה שלו". מוריניו היה גם זה שדאג להאריך את חוזהו של הילד באוקטובר האחרון עד 2021.


מוריניו נשאל על הכישרון החדש ומיהר להחמיא (Gettyimages)

תחילת הקריירה של הנער הסקוטי/אנגלי לא העידה על כך שישתלב בקבוצה בה משקיעים מאות מיליונים ברכש כוכבים נוצצים. כיום הוא נחשב לשחקן שעשוי לשחק מרחבה לרחבה ואגרסיבי מאוד, בנוסף לגובהו הרב. הוא נולד בלנקסטר באנגליה, אבל אביו נולד בגלזגו וסבא וסבתא שלו מהלנסבורג. בתוכניית המשחק של יונייטד סיפר בעבר: "שחקנים כמו מרכוס ראשפורד שקיבלו הזדמנות נתנו לי השראה. ראיתי עד כמה ראשפורד הגיע רחוק וכך גם ג'סי לינגרד. כשג'סי היה צעיר אמרו שהוא קטן ורזה ותראו לאן הגיע". ואכן, מקטומיניי היה קטן, רזה ולכן לא זומן אף פעם לנבחרות הצעירות של אנגליה.

עם זאת, הכישרון שלו לא נעלם מאנשי מקצוע כבר בגיל צעיר מאוד. "הלכתי הביתה ואמרתי לאשתי 'הרגע נתקלתי בקפטן העתיד של הנבחרת'". כך מתאר סטיוארט סדון, האיש שהריח את הכישרון של סקוט אחרי שראה אותו משחק עוד בהוטשוטס. היו הרבה תחנות חשובות בקריירה של הקשר, אבל הכי חשובה כשפגש את סדון: "הילדים היו מוסרים לו את הכדור והוא היה עובר חמישה או שישה וכובש וכך חוזר חלילה כל המשחק. לא ראיתי דבר כזה בחיים".

מקטומיניי בילה ארבע שנים באקדמייה של יונייטד בפרסטון והתאמן תחת המאמן צ'רלי ג'קסון. "ראינו מיד שהילד הזה עקשן במשחקו ורוצה להשיג הכל. היה לו הכל וכל מה שהיה עושה, היה מדהים. ידענו כבר אז שיש לו משהו מיוחד", סיפר המאמן בן ה-48. "בגלל שהיה מדובר באיזור קטן כולם ידעו על הכישרון שלו להבקיע וכל קבוצה שלחה סקאוטים לבחון אותו", סיפר השבוע אחר המורים של הילד בבית הספר. אז איך הכוכב המקומי שהלהיב את כולם בגיל קטן לא הגיע לנבחרות?


הבכורה בנבחרת צפויה עוד החודש (Gettyimages)

הבעיה הגדולה כאמור היתה גובהו הנמוך. בגיל 15 עדיין היה גובהו 1.67, אבל ביונייטד ידעו שהוא יגבה והחליטו להשאיר אותו בקבוצה. בתוך כמה עונות הוא צמח לגובה 1.93 מטר, בדיוק הגובה שמוריניו אוהב במרכז המגרש. בגלל הצמיחה המהירה הוא לא התאמן שנה ב-2014/15 באופן סדיר ועבד רק באולם ספורט. לאחר מכן, האחראי על האקדמיה ביונייטד ושחקן העבר ניקי באט, הודיע לו שהוא מוקפץ ישירות לקבוצה עד גיל 23. בשנה שעברה הוא שיחק בקבוצה כחלוץ בודד, אבל בן ת'ורנלי שעלה אף הוא משנתון 1992 של מנצ'סטר יונייטד אמר: "תמיד ידענו שהוא יהיה סוג של רוי קין חדש. זאת למרות שהוא לא ממש בלט בקבוצה של המילואים. לומר את האמת בהתחלה שום דבר לא אמר לי שהוא הולך להיות שחקן הרכב חשוב בקבוצה הבוגרת, אבל מה שהוא עשה זה להיות מאוד עקבי עד שפילס את הדרך לסגל של מוריניו".

שום דבר מההצלחה הקצרה לא השפיע בינתיים על הילד בן ה-21 שנשאר צנוע למרות שבגילו כריסטיאנו רונאלדו או וויין רוני כיכוב בצהובונים עם סיפורי ענק עליהם. בחשבון הטוויטר שלו רשום בצניעות "שחקן מנצ'סטר יונייטד" ואפשר עוד לראות אותו צופה במשחקי לנקסטר סיטי עם כובע מצחיה בעיר שלו כשהוא בחופשה. בבית הספר שלו רוצים לארגן מפגש לציון עשור מאז היו ביחד בגיל 10 והוא מאלה שמארגנים את האירוע. אחד מהמורים שלו בבית הספר אמר: "הוא באמת כמו שאומר עליו נמניה מאטיץ': בחור צנוע ושקט שעושה את העבודה שלו. עכשיו בכל פעם שהוא בא לבית הספר, כולם מקיפים אותו כדי לקבל חתימות והוא עושה את זה רק כדי שייהנו".


ניקי באט הקפיץ אותו, וגם כשלא בלט במילואים קיבל הזדמנויות (Gettyimages)

ההצלחה לא מסנוורת, אבל הילד לא שכח את הזלזול האנגלי. אומרים שאלכס פרגוסון וז'וזה מוריניו השפיעו עליו לבחור בנבחרת סקוטלנד, מולדתו של אביו. מנג'ר סקוטלנד בעבר קרייג בראון סיפר שלמוריניו יש חולשה לכדורגל הסקוטי, לפרגוסון הסקוטי בוודאי שיש ומבחינת השניים, זה המקום הנכון יותר עבור הילד להתפתח ולהוביל בגיל צעיר. הסבא פרנק קיבל את הידיעה שהוא ישחק עבור הנבחרת של אלכס מקליש ולא "שלושת האריות" בשביעות רצון גדולה: "סקוט תמיד אמר לי שהוא מרגיש יותר סקוטי מאשר אנגלי. אף פעם לא בחרו בו לשחק בנבחרת צעירה והוא לא שיחק מימיו בכל נבחרת כשלהי". הוא אמור לשחק כבר בסוף מארס נגד קוסטה ריקה בגזלגו והונגריה בבודפשט.

מקטומיניי לכד את עינו של מוריניו כשהתאמן עם הסגל הבוגר והוא הושיב אותו על הספסל כבר באפריל בעונה שעברה נגד סוונזי. משחק הבכורה שלו היה מול ארסנל כמחליף באמירויות בעונה שעברה והוא פתח לראשונה מול קריסטל פאלאס באולד טראפורד במאי. בקיץ מוריניו לקח אותו ועוד שני צעירים למסע המשחקים של יונייטד בארה"ב. הוא שיחק נגד ריאל מדריד ומול סולט לייק והקבוצה הנורבגית ואלרנגה במשחקי טרום העונה וכבש שער מול סמפדוריה. העובדה שהועדף על פני פוגבה שעלה 89 מיליון ליש"ט במשחקים נגד האדרספילד וסביליה, מראה עד כמה מוריניו מחזיק ממנו. אפילו הסבא נרגש: "מוריניו הצליח איתו מאוד. הוא היה טוב אליו, נתן לו להתפתח עם שישה משחקים רצופים. אני מאוד מרוצה מהיחס של המנג'ר אליו".

התכונות של מקטומיניי הן היכולת הטכנית שלו, מהירות המשחק וקצב עבודה רצחני – בדיוק כמו שמוריניו אוהב. שחקנים נטולי אגו שעובדים ולא משחקים אותה כוכבים. את סבא שלו הנתונים האלה לא מפתיעים. "בכל פעם שבא להלנסבורג הוא היה מראה את היכולת שלו עם בני הדודים שלו אפילו בחצר האחורית שלנו. הוא תמיד ידע לשלוט בכדור. בגיל 5 או 6 הוא פשוט היה עושה כל מה שרצה". מקטומיניי יודע שיש לו עוד דרך ארוכה, אבל עם רוח גבית מפרגוסון והערצה של מוריניו הוא יכול להגיע רחוק. אולי יהיה גם הגארת' בייל של נבחרת סקוטלנד שיחזיר אותה לתהילה. בקרוב, הוא גם יפגוש את ישראל בליגת האומות. אל תחמיצו.

מה דעתך על הכתבה?

אהבתי
לא אהבתי