חלון ראווה: ינואר 2019 היה אחד החלשים בשוק ההעברות

מואנס דאבור, כריסטיאן פולישיץ', גונסאלו היגוואין, קשישטוף פיונטק
מואנס דאבור, כריסטיאן פולישיץ', גונסאלו היגוואין, קשישטוף פיונטק | Gettyimages

באנגליה רשמו את חלון אמצע העונה עם ההוצאות הנמוכות ביותר מזה ארבע שנים, בספרד שמרו את הכסף הגדול לקיץ ובאופן כללי הדגש היה על השאלות והחתמות זולות. יעקב זיו מסכם את החודש שהיה אמור להיות לוהט

(גודל טקסט)
ההרגשה של רוב אוהדי הכדורגל, כי שוק ההעברות של ינואר השנה היה צולע משהו, נכונה. על פי הנתונים, בפרמיירליג זו היתה השנה הכי חלשה מזה ארבע עונות. בליגה הבכירה באנגליה הוציאו רק 196 מיליון יורו בחלון ההעברות של ינואר שנסגר הלילה (בין חמישי לשישי), לעומת 477 מיליון בשנה שעברה. מדובר בירידה של 70% בהוצאות לרכש. רק בינואר 2014/15 הרכש היה נמוך יותר, עם הוצאות של 160 מיליון יורו. ב-2017 שלפו 271 מיליון יורו, ב-2016 הוציאו הקבוצות 248 מיליון. אנגליה כרגיל שלטה במקום הראשון, כאשר באיטליה הוציאו בשוק ההעברות הנוכחי 147.2 מיליון יורו, בספרד 95 מיליון יורו ובבונדסליגה ובצרפת כ-73 מיליון יורו כל אחת.


שש קבוצות בפרמייריג לא רכשו אף שחקן, ביניהן טוטנהאם שרשמה נתון זהה גם בקיץ ולא רכשה אף שחקן חיזוק, מה שאפשר לתרץ בהוצאות המאסיביות על האיצטדיון החדש שלה, אבל העובדה הזאת משאירה את האוהדים שלהם מתוסכלים לחלוטין. עברו 366 יום מאז היא קנתה את השחקן האחרון שלה, לוקאס מורה מפאריס סן ז'רמן שהגיע תמורת 25 מיליון ליש"ט. אליה הצטרפו החודש גם אברטון, ליברפול, מנצ'סטר יונייטד, סאות'המפטון ו-ווטפורד שלא רכשו אף שחקן. מכירת מרואן פלאיני לסין, נאמר בתקשורת האנגלית, היא המהלך האחרון שסיים את השפעת ז'וזה מוריניו בקבוצה שם הוא בנה עליו כשחקן גבוה שיבוא מהקישור ויבקיע. תחת סולשיאר יונייטד כבר לא משחקת ככה.


בעונה שעברה שש קבוצות שברו את שיא ההעברות שלהן בינואר, ביניהן ליברפול עם רכישת וירג'יל ואן דייק ב-75 מיליון ליש"ט. בינואר הנוכחי רק ניוקאסל שברה את שיא ההעברות, כשרכשה את מיגל אלמירון ב-24 מיליון יורו. השחקן הכי יקר הקודם שלה היה מייקל אואן, שנרכש מריאל מדריד ב-2005 תמורת 16 מיליון ליש"ט. מאז עברו 4901 יום, בהם ניוקאסל שיחקה 620 משחקים תחת 11 מנג'רים שונים.


פולישיץ'. הרכש היקר ביותר בפרמיירליג בינואר (Gettyimages)
פולישיץ'. הרכש היקר ביותר בפרמיירליג בינואר (Gettyimages)


הרכש הכי גבוה באנגליה היה של כריסטיאן פולישיץ', שחתם בצ'לסי אך בכלל יגיע בקיץ. היא שילמה עליו 64 מיליון יורו לדורטמונד, מה שהפך את העסקה להעברה הכי יקרה של ינואר בכל הליגות. אחריה, ההעברות הכי יקרות באנגליה היו של אלמירון מאטלנטה יונייטד לניוקאסל (24 מיליון יורו), דומיניק סולנקי מליברפול לבורנמות' (21.20 מיליון יורו), ג'וני מאתלטיקו מדריד לוולבס (20.5 מיליון יורו) וכריס מפאם מרנטפורד לבורנמות' (14). אגב, העברת אמיליאנו סאלה, שכנראה נהרג באסון המטוס, היתה אמורה להיות אחת היקרות באנגליה – 17 מיליון יורו מנאנט לקרדיף.


גם בספרד מכנים את השוק "קר משהו". אם באנגליה השקיעו 196 מיליון יורו ברכש, הרי שבספרד הוציאו כל הקבוצות 95 מיליון יורו בלבד על רכש של 51 שחקנים בעוד שבשנה שעברה עברו ללה ליגה 59 שחקנים. גם בספרד השוק היה רגוע יותר, כאשר שנה שעברה הוציאו הקבוצות כמעט 300 מיליון יורו עם ברצלונה לבדה רוכשת את פיליפה קוטיניו ב-120 מיליון יורו.


ההעברה הכי גדולה בספרד היתה של פראנקי דה יונג, שעבר מאייאקס לברצלונה תמורת לא פחות מ-75 מיליון יורו פלוס 11 מיליון יורו בבונוסים, ואחריה בפער גדול העברתו של בראהים דיאס ממנצ'סטר סיטי לריאל מדריד, העברה שהיתה יכולה להיות ללא תמורה בקיץ ועלתה 17 מיליון יורו. אחריהן דייגו לאינס מאמריקה לבטיס (14) ו-וינסנט איבורה מלסטר לויאריאל (10 מיליון). ברצלונה רכשה בעיקר שחקנים לעתיד, כמו רכישת המגן הימני אמרסון בן ה-19 מאתלטיקו מיניירו, שתיכנס לתוקף רק בקיץ הקרוב, והבלם ז'אן קלייר טודיבו שיוצג היום בבארסה. בלם טולוז בן ה-19 היה אמור להגיע בקיץ ושוחרר כבר כעת. בריאל מדריד סירבו להביא "מספר 9" חדש שיחליף את כריסטיאנו רונאלדו, וההרגשה היא שהבלאנקוס שמרו את הכסף לקיץ.


❗Also, Barcelona announced that Jean-Clair Todibo will join the club from Toulouse immediately and will sign for the next 4 and a half seasons. Barça previously agreed to incorporate him on July 1st, 2019 #fcblivepic.twitter.com/6CGxf1uq2m

— FC Barcelona Fl (@FCBarcelonaFl) 31 בינואר 2019


באיטליה, שתי ההעברות הגדולות היו של מילאן: קשישטוף פיונטק מגנואה ולוקאס פאקטה מפלאמנגו, שעלו כל אחד 35 מיליון יורו.


בבונדסליגה עשתה לייפציג את ההעברה הכי גדולה, כשהביאה מזלצבורג את אמדו היידרה (19 מיליון יורו). לאונרדו באלרדי שעבר מבוקה ג'וניורס לדורטמונד היה ההחתמה השנייה הכי יקרה (15.5).


בצרפת נעשתה אחת ההעברות הכי יקרות של ינואר, כשליאנדרו פארדס עבר מזניט לפאריס סן ז'רמן ב-47 מיליון יורו.


השוק התאפיין בהעברות של שחקנים מפורסמים בהשאלות, כמו דניס סוארס מברצלונה לארסנל, גונסלו היגוואין מיובנטוס לצ'לסי (9 מיליון יורו השאלה), אלברו מוראטה מצ'לסי לאתלטיקו מדריד ומישי באטשואי שהושאל מצ'לסי לקריסטל פאלאס. עוד מאפיין הוא החתמות בסוכמים נמוכים יחסית, כמו קווין פרינס בואטנג שעבר מסאסואלו לברצלונה, מריו באלוטלי שעבר כשחקן חופשי מניס למארסיי, קשר טוטנהאם מוסא דמבלה שנחת בגוואנגז'ו R&F, יורי טילמנס המוכשר שהושאל ממונאקו ללסטר ואולי סוף סוף יתחיל להראות מה הוא שווה באמת. כמו כן, ארון ראמזי סיכם ביובה ויגיע בקיץ הקרוב, העברה משמעותית ל"גברת הזקנה".


קווין פרינס בואטנג. הגיע בזול לברצלונה (Gettyimages)
קווין פרינס בואטנג. הגיע בזול לברצלונה (Gettyimages)


צריך גם לציין שזה היה אחד החודשים הלוהטים לשחקנים ישראלים שעברו בחו"ל. מואנס דאבור שחתם בסביליה בהעברה של 14 מיליון יורו, שתיכנס לתוקפה רק בקיץ, מנור סולומון שעבר ממכבי פתח תקווה לשחטאר דונייצק תמורת כ-6 מיליון יורו ודיא סבע שעבר מהפועל באר שבע לגוונאגז'ו R&F בסכום לא רע של 5 מיליון יורו.

מה דעתך על הכתבה?

אהבתי
לא אהבתי