קו אדום: כמה באמת עמוקים החובות של מנצ'סטר יונייטד?

אולד טראפורד
אולד טראפורד | Michael Regan/Getty Images

מאז קנתה את מועדון הפאר האנגלי משפחת גלייזר, הוא נכנס ויוצא מחובות שהגיעו לשיא של מעל שלושת רבעי מילארד ליש"ט - וכעת עומדים על מעל 300 מיליון. כמה "השדים האדומים" שווים ואיך זה קשור ליכולת על הדשא?

(גודל טקסט)

בעוד מנצ'סטר יונייטד מתכוננת לעונה החדשה, אותה תפתח בעוד שבועיים במשחק בית נגד צ'לסי במחזור הראשון של הפרמייר ליג, באנגליה מעלים תהיות באשר למצב הכלכלי של המועדון. "השדים האדומים" הם עדיין שם גדול בעולם הכדורגל, אך פה ושם צצים בשנים האחרונות סדקים בהתנהלות הכספית של הבעלים. בעיתון "גול" פרסמו היום (ראשון) תחקיר באשר ל"דאגות בנוגע לחובות שהיו באוויר יותר ויותר לאורך העשור האחרון", וטענו כי רבים מהאוהדים מתנגדים למדיניות הנוכחית.

החובות של יונייטד, על פי התחקיר, עומדים על 301.7 מיליון ליש"ט נכון למרץ 2019. מדובר בעלייה של 400 אלף מאז התקופה המקבילה אשתקד. המועדון לא היה כלל בחובות עד 2005, אז עלה וירד סביב הקו האדום, כשהמינוס הגבוה ביותר עמד על קרוב ל-778 מיליון ליש"ט ב-2010.

בעיתון נטען כי החוב הוא תוצאה של התנהלות הבעלים, משפחת גלייזר. המשפחה היהודית-אמריקאית הביאה איתה לאולד טראפורד חובות של 525 מיליון ליש"ט בצורת הלוואות שהובטחו כנגד נכסיה, במהלך המכונה "קנייה ממונפת". האוהדים, שאף פעם לא חסכו בקולם כלפי הנהלת המועדון, הפכו לממוקדים יותר במחאות שלהם מאז ההשתלטות של הגלייזרים. ארגון אוהדים הוקם תחת השם "LUHG" (אוהבים את יונייטד, שונאים את גלייזר) ומחאות נוספות הופיעו ברחובות העיר מנצ'סטר.חלק מהאוהדים לא חידשו את כרטיסי המנוי שלהם, ואפילו הוקמה קבוצת אוהדים בשם "פ.צ. יונייטד אוף מנצ'סטר". המחאות דעכו בשנים האחרונות, אך עדיין נשמעות מפעם לפעם.

האחים גלייזר. האם הם אשמים בחובות של המועדון? (Michael Regan/Getty Images)
האחים גלייזר. האם הם אשמים בחובות של המועדון? (Michael Regan/Getty Images)

על פי פורבס, מנצ'סטר יונייטד שווה 3.8 מיליארד דולר נכון למאי 2019, מה שהופך אותם לקבוצת הכדורגל השלישית בשוויה בעולם אחרי ריאל מדריד וברצלונה, והיא חלק מהטופ 3 בעולם מאז 2007. ההערכה הנ"ל היא ירידה של 8% משווי הקבוצה באותה תקופה בשנה שעברה, אז היתה שווה 4.1 מיליארד ודורגה במקום הראשון. רוב שווי המועדון מגיע מפרסומות (1.4 מיליארד דולר) וזכויות שידור (1.3 מיליארד דולר), שמהווים 77.1% מההכנסות בשנה הנוכחית. שאר ההכנסות מגיעות ממכירת כרטיסים (655 מיליון דולר) ומכירת מותגים (444 מיליון).

התנודה בשנים האחרונות, על פי העיתון, נובעת מחוסר ההצלחה על הדשא מאז עזיבתו של אלכס פרגוסון. כמה עמוק יגיע החוב ומה מתכוונים לעשות במשפחת גלייזר על מנת להקטין אותו? האם זה ישפיע על מדיניות הרכש ובהתאמה על היכולת במגרשים? על השאלות האלה נדמה שלאף אחד אין תשובה.

מה דעתך על הכתבה?

אהבתי
לא אהבתי