בפרמיירליג שוקלים: שחקן עם חשש לזעזוע מוח יוחלף מיידית

יאן ורטונחן
יאן ורטונחן | IAN KINGTON/AFP via Getty Images

ראשי הליגה האנגלית יבחנו לקראת העונה הבאה הצעת חוק מהפכנית שתיאלץ את המאמן לבצע חילוף - אך כזה שלא יגרע ממצבת החילופים, במטרה להימנע מסיכון בריאות השחקנים

קבוצות: טוטנהאם
(גודל טקסט)

הליגה האנגלית אמנם הייתה האחרונה מבין הליגות הבכירות באירופה שהכניסה את השימוש במערכת ה-VAR, רק בתחילת העונה הנוכחית זה קרה, אבל ראשי הפרמיירליג בהחלט עשויים להיות פורצי דרך. לפי פרסום בלעדי ב"דיילי מייל", לקראת העונה הבאה ידונו בעלי הקבוצות ואנשי הליגה בשינוי חוקתי לפיו שחקן שיסבול מזעזוע מוח ופגיעות ראש יהיה חייב לפנות את מקומו ולקבוצה יתאפשר חילוף מבלי שהדבר יגרע ממנה את אחד משלושת החילופים שעומדים לרשות מאמנה.

הישיבה הבאה של הגוף האחראי על חוקת הכדורגל תיערך בחודש פברואר, משמע בעוד כחודשיים, ובין שלל הצעות ורעיונות שייבחנו תועלה גם ההצעה הזו שעשויה לשנות את פני הענף. הכוונה היא לנסות לבחון את האפשרות במשך עונת משחקים אחת בפרמיירליג ולאחר מכן לקבל החלטה אם להמשיך עם הרעיון גם מעבר לכך, כשכמובן שמטרת העל היא לשמור על ביטחון השחקנים ולמנוע ככל שניתן כל סיכון מיותר לבריאותם ואף לחייהם.

בשבוע שעבר נערכה פגישה של ראשי ה-IFAB (International Football Association Board) ובה דנו לראשונה באפשרות זו והחליטו על הבאת פאנל מומחים בכל הנוגע לזעזועי מוח לפגישה הבאה, בניסיון להעביר את ההצעה שכאמור בפרמיירליג נוטים לאמץ. 


ורטונחן בעונה שעברה. נעדר תקופה עקב זעזוע מוח (Gettyimages)

בשלב זה ישנן שתי הצעות מרכזיות: הראשונה היא שכל שחקן שיש חשש שהוא סובל מזעזוע מוח, דבר שרק אתמול קרה לגרניט ג'אקה במשחק של ארסנל נגד ווסטהאם, יורד מיידית מכר הדשא – גם אם הדבר נוגד את רצונו – וייאסר עליו לשוב למגרש, כשלקבוצתו יתאפשר לבצע חילוף שלא יגרע ממצבת שלושת החילופים שעומדים לרשותה. ההצעה הנוספת לקוחה ממשחק הראגבי ועל פיה שחקן שנפגע בראשו יוחלף, ייבדק ואם תוך 10 עד 15 דקות יימצא כשיר על ידי רופאי הקבוצה, יוכל לשוב למגרש. ב-75 אחוז ממקרים אלו בראגבי, השחקנים שיורדים לא חוזרים לשחק.

למרות שראשי הפרמיירליג סירבו להכניס את ה-VAR בתחילת דרכו ועשו זאת רק העונה, לאחר שהשתמשו במערכת בליגת האלופות ובגביע העולם, כמו גם בשלל ליגות ברחבי העולם, הם בהחלט שוקלים ברצינות להיות הראשונים שיאפשרו חילוף נוסף במקרה של פגיעות ראש עם דגש על זעזועי מוח. באפריל צפויה הישיבה הבאה שבה יוצג הנושא לבעלי הקבוצות והדבר יעלה לדיון. עוד לפי הפרסום, ההתאחדות לכדורגל באנגליה תומכת ברעיון, אולם הדבר אינו נתון להחלטתה.

רק נזכיר כי בשנה האחרונה נרשמו מספר מקרים שהסתיימו בזעזוע מוח שסיכן את חיי השחקנים, כשבנוסף למקרים המפורסמים של לוריס קאריוס בגמר ליגת האלופות לפני שנתיים ושל יאן ורטונחן בליגת האלופות נגד אייאקס בעונה שעברה, גם שוער מכבי חיפה גיא חיימוב המשיך לשחק נגד מכבי ת"א בניגוד לדעת הצוות הרפואי – בדיוק מה שבפרמיירליג רוצים לשנות על ידי חוק חדש.


חיימוב בבלומפילד השנה. ספג גול והוחלף עוד בחצי הראשון (דני מרון)

מה דעתך על הכתבה?

אהבתי
לא אהבתי