משירר ועד קאיסדו: שוברי שיאי ההעברות בתולדות הפרמיירליג

play
שחקן צ'לסי, מויסס קאיסדו | אתר רשמי, האתר הרשמי של צ'לסי
תיקתקנו: קליפ סיכום אירועי היום בספורט, 14.8 06:30

החלוץ האנגלי הצטרף מסאות'המפטון לבלקבורן תמורת 3.5 מיליון ליש"ט והיה אחראי ליריית הפתיחה של עידן הכסף הגדול באנגליה. הקשר של ברייטון עקף את פרננדס, פרדיננד עשה זאת פעמיים כבלם ומי הצליח להצדיק את הסכום?

קבוצות: צ'לסי
(גודל טקסט)

מאז שהליגה האנגלית הראשונה שנוסדה ב-1888 שינתה את שמה ואופייה ב-1992 והפכה לפרמיירליג תחת ההתאחדות האנגלית, 17 פעמים נשבר שיא ההעברות הבריטי בליגה כשהסכומים קפצו ממיליונים למאות מיליונים תוך מספר שנים.

הערב (שני) מויסס קאיסדו הפך להיות הרכש היקר בתולדות הליגה ושבר את השיא בפעם ה-18 כשהצטרף לצ'לסי מברייטון תמורת 115 מיליון ליש"ט ושבר את שיאו של אנסו פרננדס שחתם אצל הבלוז בחודש ינואר האחרון תמורת 106.8 מיליון ליש"ט. קיבצנו את רשימת השחקנים ששברו את השיא בעבר וכיצד הם תיפקדו תחת הלחץ הכספי במועודוניהם.

אלן שירר בלקבורן
העניק אליפות שלישית לבלקבורן. שירר | אימג'בנק GettyImages

אלן שירר – 3.6 מיליון ליש"ט, יולי 1992 (סאות'המפטון לבלקבורן)

מלך השערים של הפרמיירליג בכל הזמנים שמח לראות את הארי קיין עוזב את טוטנהאם לבאיירן מינכן ושומר על השיא שלו, אך כבר בתחילת שנות ה-90 החלוץ האנגלי התחיל לשבור שיאים. עם מעבר שהסתיים באליפות היסטורית של הקבוצה בעונת 1994/5 יחד עם כריס סאטון כצמד ההתקפי הלוהט ביותר בממלכה, שירר עומד בגאון בראש טבלת מלך השערים עם 260 כיבושים, והיה שווה כל ליש"ט ששילמו עליו, עד המעבר היקר הבא.

רוי קין, מנצ'סטר יונייטד, פיל באב, ליברפול, 1995
האיש הכי קשוח במנצ'סטר. קין | אימג'בנק GettyImages

רוי קין – 3.75 מיליון ליש"ט, יולי 1993 (נוטינגהאם פורסט למנצ'סטר יונייטד)

שנה אחרי השיא של שירר, הגיע הקשר האירי שלימים יהפוך לקפטן מנצ'סטר יונייטד. המנהיג הלא כל כך שקט על המגרש היה הקול הבולט תחת אלכס פרגוסון וזכה ב-7 אליפויות, 4 גביעים, 4 פעמים במגן הקהילה וכמובן בליגת האלופות באותה עונה בלתי נשכחת עם הטרבל ההיסטורי של 1999.

כריס סאטון בלקבורן
בפוזה מוכרת. סאטון | אימג'בנק GettyImages

כריס סאטון – 5 מיליון ליש"ט, יולי 1994 (נוריץ' לבלקבורן)

ואם באלן שירר עסקינן, השותף שלו להתקפה הקטלנית של בלקבורן הצטרף שני קיצים אחריו והיה בלתי ניתן לעצירה. עם 131 הופעות במדי הקבוצה שמזמן לא הריחה אוויר פסגות בפרמיירליג, סאטון כבש 50 שערים בסך הכל וכאמור, זכה באותה אליפות פרמיירליג היסטורית ב-1995.

שחקן מנצ'סטר יונייטד אנדי קול מול שחקן אינטר פאביו גלאנטה
חלק מהצמד ההתקפי האגדי של יונייטד. קול | אימג'בנק GettyImages

אנדי קול – 7 מיליון ליש"ט, ינואר 1995 (ניוקאסל למנצ'סטר יונייטד)

חצי שנה אחרי שזכה בתואר הכדורגלן הצעיר שלה השנה באנגליה, החלוץ האדיר של ניוקאסל חתם בשורות מנצ'סטר יונייטד שהחלה לאסוף תארים תחת עידן אלכס פרגוסון. קול היה יחד עם דווייט יורק אחד מצמדי ההתקפה הקטלניים ביותר בתולדות הליגה, כאשר ב-195 הופעות הוא כבש 93 שערים, זכה ב-5 אליפויות, שני גביעים ואותו טרבל של 1999.

דניס ברגקאמפ, ארסנל
הקוסם. ברגקאמפ | אימג'בנק GettyImages

דניס ברגקאמפ – 7.5 מיליון ליש"ט, יוני 1995 (אינטר לארסנל)

ארסנל לא חיכתה יותר מדי זמן להתחמשות המרשימה של מנצ'סטר יונייטד, וחצי שנה אחרי שקול שבר את השיא, הגיע ההולנדי מאינטר במה שיהפוך אותו בעתיד לאגדת המועדון. 315 הופעות, 87 שערים כשכל אחד יותר יפה מהשני ואינספור רגעי קסם. להוסיף לזה 3 אליפויות, ששניים היו חלק מדאבל, וברגקאמפ הפך להיות אחד הגדולים שדרכו בפרמיירליג עם פרישה במדי התותחנים.

סטן קולימור שחקן ליברפול
זה לא היה זה. קולימור | אימג'בנק GettyImages

סטן קולימור – 8.5 מיליון ליש"ט, יוני 1995 (נוטינגהאם פורסט לליברפול)

לראשונה ברשימת שוברי השיאים, החתמה שלא הגשימה את עצמה עד הסוף. קולימור הספיק באותו החלון בו ברגקאמפ החזיק בשיא למספר ימים להפוך בעצמו לשיאן הבלעדי של הפרמיירליג, אך לא סיפק את הסחורה בליברפול, ובכלל, הקריירה של החלוץ האנגלי מרגישה כמו החמצה די גדולה. רק 28 שערים בשנתיים במועדון, כשבאותו הזמן רובי פאולר הפציץ והפך למלך שערי המועדון בפרמיירליג, שיא שיתחלף בעתיד עם מוחמד סלאח, קולימור לא הצדיק את הסכום שנחשב בזמנו לגבוה.

אלן שירר ניוקאסל
החגיגה הנוסטלגית. שירר | אימג'בנק GettyImages

אלן שירר – 15 מיליון ליש"ט, יולי 1996 (בלקבורן לניוקאסל)

ההעברה של שירר לניוקאסל הייתה מיוחדת משתי סיבות עיקריות. הראשונה, היא הצליחה להפוך אותו לאגדה אמיתית בקבוצה נוספת עם 303 הופעות ו-148 שערים במדי המגפייז. השנייה, ואולי המשמעותית ביותר כאן, החלוץ האנגלי הפך עם הסכום הזה להעברה היקרה בתולדות הכדורגל העולמי בזמנו. מאז השיא הספיק להישבר עוד המון פעמים, אך לתקופה בה הכדורגל האיטלקי היה הכוח הכלכלי, ההעברה של שירר הייתה הצהרה של הפרמיירליג לקראת מה שיגיע בעתיד.

ריו פרדיננד במדי לידס
הבלם הראשון והיחיד ברשימה. פרדיננד | אימג'בנק GettyImages, Mike Hewitt

ריו פרדיננד – 18 מיליון ליש"ט, נובמבר 2000 (ווסטהאם ללידס)

פרדיננד הוא לא רק הבלם הראשון ברשימת שוברי השיא, הוא גם היחיד וזה שעשה זאת פעמיים (יגיע בהמשך). בהעברה שהייתה השיא העולמי בזמנו לבלם, האנגלי הצעיר הצטרף מהפטישים ללידס וסייע בעלייה עד חצי גמר ליגת האלופות, במה שהפך אותו לאחד הבלמים הטובים ביותר בממלכה, ובהמשך יסייע לו למעבר גדול ויוקרתי אף יותר.

רוד ואן ניסטלרוי שחקן מנצ'סטר יונייטד
סקורר בחסד. ואן ניסטלרוי | אימג'בנק GettyImages, Michael Steele

רוד ואן ניסטלרוי – 19 מיליון ליש"ט, אפריל 2001 (פ.ס.וו איינדהובן למנצ'סטר יונייטד)

הסיפור של החלוץ ההולנדי החל שנה לפני החתימה, כשהוא קרע את הרצועה הצולבת רגע לפני יורו 2000 שנערך במדינתו והחמיץ את הטורניר. כבר באותם הימים, אלכס פרגוסון דאג להתחבר עם ואן ניסטלרוי לקראת מעבר שנה לאחר מכן. אמנם החלוץ זכה "רק" באליפות, גביע, גביע הליגה ומגן הקהילה אצל השדים האדומים, אבל עם סטטיסטיקה של 95 שערים ב-150 הופעות, קיבע את מעמדו כאחד החלוצים הטובים בעולם.

שחקן מנצ'סטר יונייטד לשעבר, חואן סבסטיאן ורון, עם אלכס פרגוסון
| אימג'בנק GettyImages

חואן סבסטיאן ורון – 28.1 מיליון ליש"ט, יולי 2001 (לאציו למנצ'סטר יונייטד)

שוב מנצ'סטר יונייטד, הפעם לעמדת הקישור. הארגנטינאי שהיה ממצטייני לאציו בעונת האליפות של 1999/2000, הצטרף לשדים האדומים. הקשר המוכשר לא הצליח להסתגל לפרמיירליג, כשבהמשך עבר למספר שנים מאוד לא מוצלחות בצ'לסי, אך עדיין הספיק לזכות באליפות הפרמיירליג תחת אלכס פרגוסון.

22 ביולי 2002: אלכס פרגוסון עם ריו פרדיננד לאחר חתימת הבלם במנצ'סטר יונייטד
מהגדולים ששיחקו בהגנת יונייטד. פרדיננד עם פרגוסון | אימג'בנק GettyImages, Alex Livesey

ריו פרדיננד – 29.1 מיליון ליש"ט, יולי 2002 (לידס למנצ'סטר יונייטד)

ושוב מנצ'סטר יונייטד, הפעם לעמדת הבלם. אחרי ששבר את השיא שנתיים קודם לכן במדי לידס, פרדיינד עשה זאת שוב עם מעבר ענק והחלום הגדול לשחק תחת אלכס פרגוסון. יחד עם נמניה וידיץ', ההגנה של מנצ'סטר יונייטד הייתה אחת החזקות בתולדות הפרמיירליג, כשהבלם הספיק לניף לא פחות מ-14 תארים במהלך שהותו במועדון.

אנדריי שבצ'נקו צ'לסי
משחקן השנה בעולם לפלופ עצום. שבצ'נקו | אימג'בנק GettyImages

אנדריי שבצ'נקו – 30.6 מיליון ליש"ט, יולי 2006 (מילאן לצ'לסי)

ב-2004 זכה החלוץ האוקראיני בכדור הזהב אחרי שנה אדירה במדי מילאן, שנה לאחר מכן הספיק להחמיץ את הפנדל ההוא ב-3:3 מול ליברפול בגמר הליגת האלופות והיה נראה כי רענון יהיה טוב עבורו. המעבר לצ'לסי היה מתבקש, והשיא שפרדיננד החזיק במשך 4 שנים נשבר באותו קיץ של 2006, אך היכולת של שבצ'נקו לא השתפרה. 48 הופעות בלבד, 9 שערים ושני גביעים הספיקו עד שהושאל בחזרה למילאן ומשם חזר לקבוצת נעוריו, דינמו קייב.

רוביניו שחקן מנצ'סטר סיטי
כישלון של תחילת עידן הכסף הגדול. רוביניו | רויטרס

רוביניו – 32.5 מיליון ליש"ט, ספטמבר 2008 (ריאל מדריד למנצ'סטר סיטי)

"היורש של פלה", "רונאלדיניו החדש", "השחקן הטוב בעולם הבא". הלחץ על רוביניו היה עצום כבר מהרגע שנחת בריאל מדריד מסנטוס, אבל על אף ההזדמנויות הרבות שקיבל, הברזילאי איכזב ועם רכישת מנצ'סטר סיטי על ידי קבוצת משקיעים מאבו דאבי, התכולים פתחו את הכיס ושברו את שיא ההעברות הבריטי כשהחלוץ היה המטרה העיקרית הראשונה. רוביניו המשיך לאכזב, כמו ברוב הקריירה, וכבש רק 14 שערים במשך שנה וחצי עד שהושאל לסנטוס ובהמשך עבר למילאן, שם מעט שיקם את הקריירה.

פרננדו טורס שחקן צ'לסי
זכה בליגת האלופות, אבל לא סיפק את הסחורה. טורס | אימג'בנק GettyImages, Julian Finney

פרננדו טורס – 50 מיליון ליש"ט, ינואר 2011 (ליברפול לצ'לסי)

"אל ניניו" כיכב במדי אתלטיקו מדריד והפך בליברפול לאחד החלוצים הטובים והקטלניים בעולם. אחרי עונת 2008/9, בה האדומים היו מרחק נגיעה מזכייה באליפות ראשונה בעידן הפרמיירליג, משהו נשבר אצל הספרדי, וכעבור שנה וחצי של יכולת פושרת יותר, החליט לעבור לכסף הגדול של צ'לסי תמורת סכום שיא בזמנו. אמנם החלוץ היה גורם חשוב בזכייה של הבלוז בליגת האלופות ב-2012 וזכה גם בגביע האנגלי ובליגה האירופית, אבל הוא כבר לא חזר להיות החלוץ הגדול שהוא היה, גם לא במדי נבחרת ספרד.

פול פוגבה, שחקן מנצ'סטר יונייטד
פול פוגבה, שחקן מנצ'סטר יונייטד | אימג'בנק GettyImages, Jonathan Moscrop

פול פוגבה – 89 מיליון ליש"ט, יולי 2016 (יובנטוס למנצ'סטר יונייטד)

הצרפתי ששיחק בנוער של מנצ'סטר יונייטד, עבר ליובנטוס רק כדי להפוך שם לאחד השחקנים הצעירים הטובים בעולם ולהירכש שוב על ידי השדים האדומים, רק הפעם בסכום שיא עולמי. הציפיות היו שפוגבה יהפוך למנהיג החדש של יונייטד – על הדשא ובחדר ההלבשה. הרבה פציעות, בעיות משמעת ובעיקר יכולת שלא הספיקה בשנים רעות של המועדון, הפכו את הצרפתי לשם לעג, על אף הזכיות בליגה האירופית, גביע הליגה ומגן הקהילה. כל זאת כשהוא פורח במדי נבחרת צרפת עם זכייה במונדיאל ביכולת מופלאה אצל הטריקולור.

ג'ק גריליש שחקן מנצ'סטר סיטי
בילוי בשירותים במחצית. ג'ק גריליש | רויטרס

ג'ק גריליש – 100 מיליון ליש"ט, אוגוסט 2021 (אסטון וילה למנצ'סטר סיטי)

שתי עונות נהדרות במדי אסטון וילה בפרמיירליג הספיקו כדי שמנצ'סטר סיטי תהיה הראשונה לשים 100 מיליון ליש"ט עבור שחקן בפרמיירליג. הקשר האנגלי לא עמד בציפיות בעונה הראשונה, למרות הזכייה באליפות, אבל בעונה שלאחר מכן הוכיח שהוא קורץ מחומר מיוחד. גריליש הפך לנכס עבור פפ גווארדיולה והוכיח שתסמונת "העונה השנייה" תחת המאמן הספרדי, עלולה להיות אמיתית. באחת הקבוצות הטובות בתולדות הפרמיירליג, האנגלי הפך לשחקן הרכב קבוע והוביל יחד עם חבריו את הקבוצה לטרבל היסטורי עם זכייה ראשונה בליגת האלופות.

אנסו פרננדס צ'לסי
אנסו פרננדס צ'לסי | אימג'בנק GettyImages

אנסו פרננדס – 106.8 מיליון ליש"ט, ינואר 2023 (בנפיקה לצ'לסי)

חצי השנה הטובה בקריירה של הקשר הארגנטינאי שכללה יכולת נהדרת בבנפיקה וסיוע לליאונל מסי בזכייה במונדיאל עם נבחרת ארגנטינה שכנעו את טוד בולי להפוך את פרננדס לרכש היקר בתולדות הפרמיירליג. בחצי העונה הראשונה שלו במדי הבלוז הוא הראה ניצוצות, אבל הציפייה ממנו היא להפוך לאחד הקשרים הטובים בעולם ולהחזיר את התארים לסטמפורד ברידג'. עם השיאן החדש, הוא עשוי לעשות זאת.

מויסס קאיסדו, שחקן ברייטון
מויסס קאיסדו, שחקן ברייטון | אימג'בנק GettyImages, Tim Nwachukwu

מויסס קאיסדו – 115 מיליון ליש"ט, אוגוסט 2023 (מברייטון לצ'לסי)

השיאן הבלעדי החדש עם הלחץ להוכיח שסכום העתק אכן שווה את זה. שנה וחצי נהדרת במדי ברייטון שכנעה את צ'לסי לשבור פעם נוספת את שיא ההעברות של הפרמיירליג תוך חצי שנה ולהביא פרטנר לפרננדס לקישור. בגיל 21 עם ניסיון מועט יחסית, קאיסדו מגיע להחזיר את צ'לסי להיות אחת הקבוצות הטובות בעולם.

מה דעתך על הכתבה?

אהבתי
לא אהבתי