צביעות וספורט-וושינג: השתיקה של הפרמיירליג על מתקפת חמאס

play
דייויד בקהאם במהלך המונדיאל בקטאר | GettyImages, Jean Catuffe
לראשונה בעידן גווארדיולה: ארסנל גברה על סיטי ונצמדה לטוטנהאם בפסגה 05:44

למה משחקי הליגה האנגלית ביום ראשון לא נפתחו בדקת דומיה, ומה הקשר לצביעות של דייויד בקהאם? באנגליה טוענים: עכשיו אנחנו משלמים את המחיר על הבעלות הסעודית והקטארית

(גודל טקסט)

למה הפרמיירליג לא הגיבה בצורה נחרצת למתקפה הרצחנית של חמאס על ישראל, ומדוע משחקי הליגה האנגלית לא נפתחו בדקת דומיה? על פי מאמר נוקב ב"גרדיאן", שבין השאר חושף את הצביעות של דייויד בקהאם, "השתיקה הזאת חושפת את היחסים הבעייתיים של הכדורגל עם הגיאופוליטיקה. המשחק כיום מעורב בקשרים, בריתות ואיבה – וככה נראה ספורט-וושינג". כידוע, ספורט-וושינג הוא מונח שמתאר כיצד מדינות מצחצחות ומנקות את התדמית הבעייתית שלהן באמצעות ספורט. הפעם, כך נטען, המעורבות של הפרמיירליג עם ערב הסעודית, קטאר ואבו דאבי הקשו על הליגה הגדולה בעולם להביע סולידריות עם ישראל.

על פי המאמר של בארני רוני ב"גארדיאן", "דיוויד בקהאם הוא ללא ספק אדם מורכב מאוד. לפני כמה חודשים בקהאם נאם לקהל נלהב בבית כנסת בסנט ג'ון על החשיבות הבסיסית של היהדות בחייו. 'אני חלק מהקהילה היהודית', הכריז בקהאם, והמשיך לדבר על מרק עוף וחבישת כיפה באירועים משפחתיים.

דייויד בקהאם במהלך המונדיאל בקטאר
דייויד בקהאם במהלך המונדיאל בקטאר | אימג'בנק GettyImages, Jean Catuffe

"כל היבט של התדמית הציבורית של בקהאם מנוהל בקפידה. זהות חשובה מאוד לאישי ציבור. נראה שהחלק הזה שלו הוא משהו שהוא רוצה להקרין לעולם. עם זאת, לאור האירועים הנוראיים של השבוע האחרון, בקהאם אולי ירגיש איזושהי סתירה לוגית בעובדה שהוא, כמו חמאס, נהנה מכספי קטאר.

"בקהאם קיבל 125 מיליון ליש"ט מהקטארים כדי לשמש כסוכן יחסי ציבור עבור פעילותה של המדינה בתחום מדיניות החוץ של הכדורגל. במקביל, גם חמאס מקבל מאות מיליוני ליש"ט של כסף קטארי. אין ספק שיש פה סתירה, כמו בתמיכה שלו בקהילת הלהט"בים, שנרדפת בקטאר…. הוא נאלץ לעשות פשרה.

"אין ספק שגם הפרמיירליג עומדת בפני סכנה גבוהה בגלל המתח שבין השסע הפוליטי והתרבותי לבין המטרות המסחריות הדורסניות שלה.

"לא הייתה דקת סולידריות לפני משחקי הפרמיירליג בסוף השבוע לזכר קורבנות האלימות בעזה ובישראל. חמישה משחקי יום ראשון נערכו יום אחד לאחר המתקפה, ללא דקה של דומיה או הודעה על השלטים. כמובן שמבחינה מעשית. לוקח זמן להגיע להסכמות על דברים כאלה. בעלי הקבוצות אינם עוסקים, למעשה, בשיחת זום כדי לדון בנושאים של מסרים פוליטיים.

"נראה כי הפרמיירליג לא מתכננת לצאת בהצהרת תמיכה או להביע הזדהות. בתקופה האחרונה לפני משחקים הייתה התייחסות לאירועים מגוונים כמו רעידות האדמה הטרגיות במרוקו, השיטפונות בלוב, המלחמה באוקראינה, תאונת רכבת ביוון ומותו של ג'ון מוטסון. יש כאן סכנה להיכנס ל'אולימפיאדת אבל', אבל העניין הוא שברגע שמתחילים לעשות את זה, ואז נמנעים מלעשות את זה, גם הבחירה הזו הופכת למשמעותית.

"ההסלמה הנוכחית הרגה יותר מאלף אזרחים בשלושה ימים, עם דיווחים על חטיפה, תינוקות שנלקחו מאמהותיהם, של יותר מ-200 אנשים שנטבחו בזמן שהשתתפו בפסטיבל מוזיקה. אזרחים בריטים רבים מושפעים ישירות. זה לא מותו של פרשן כדורגל.

משמאל: נשיא אופ
במלחמה באוקראינה הליגה הגיבה, וחזק. במתקפה על ישראל לא. הבעלים של סיטי | GettyImages, Catherine Ivill

"כדורגל, בינתיים, הוא לוח ההודעות של העולם. זה כן לוקח צד ומציע נחמה. הפרמיירליג ראתה מיד את מה שקרה באוקראינה ורוסיה, בהוראת ממשלת בריטניה, והגיבה. אבל התגובה כאן היא שתיקה.

"בשלב זה מתחילה להיות מורגשת המורכבת ההרסנית של הבעלות של הקבוצות וההשפעה של זה. בשנים האחרונות הכדורגל פשוט עשה מהפכה, כשכדורגלנים מוכרים את עצמם לטובת הכנסה.

"יום לאחר גל האלימות החל המשחק הגדול ביותר בעולם, בין ארסנל למנצ'סטר סיטי, באצטדיון האמירויות, ללא אזכור או הבעת אמפתיה, בתקופה שבה אזכור ואמפתיה הם ללא ספק האופנה.

"המשחק שודר בערוץ הטלוויזיה הממלכתי הקטארי BeIN Sports, בעל זכויות שידר בפרמיירליג. מנצ'סטר סיטי נמצאת בבעלות אבו דאבי, אמירות עם מערכת יחסים מורכבת עם ישראל.

מוחמד בין סלמאן, נסיך ערב הסעודית
| GettyImages, RUNGROJ YONGRIT/POOL/AFP

"כל דיון כיצד לציין את פרוץ המלחמה החדשה והאכזרית כרוך גם בתקשורת עם הקרן הריבונית של ערב הסעודית – אחד מ-20 חברי הדירקטוריון בדרג האנגלי העליון – כבעלים של ניוקאסל. סעודיה ניסתה לנרמל את יחסיה עם ישראל, מה שנתפס כמרכיב רקע פוטנציאלי בהסלמה הפתאומית. סעודיה היא גם אחת משלוש מעצמות אזוריות, יחד עם קטאר ואיראן, שמטילות בפומבי את האשמה לאלימות בפתחה של ישראל. האם הצהרת תמיכה באזרחים שנרצחו תתאפשר אי פעם בתרחיש זה בהתחשב בלחצים הפוליטיים, בהתחשב בעובדה שסעודיה למעשה תכלול את שמה במסר כזה?

"יש כאן תסבוכת בלתי נגמרת של איבה ובריתות. מנצ'סטר יונייטד נמצאת במשא ומתן לרכישה על ידי קטארי. לקרן של סעודיה יש גם יד בבעלות על צ'לסי. הפרמיירליג פתחה את שעריה מרצון לטורנדו של השפעה פוליטית, שבה אינטרסים כאלה נמצאים לא רק בתוך הבניין אלא יושבים בשולחן העליון. כככה נראה ספורט-וושינג, מסתבר.

"זה לא רק השפעה ונראות, אלא זרוע של יחסים בינלאומיים עקובים מדם ממש על סף דלתנו, לבושה בצבעים שלנו, שפוגעת ברעיון של ספורט ככוח לטוב וחיובי".

מה דעתך על הכתבה?

אהבתי
לא אהבתי