כדורגל הנשים: זה הזמן לשבור את המטריקס

play
הבעיטה | רויטרס
נבחרת הנשים של אנגליה הביסה 0:4 את שבדיה והעפילה לגמר היורו 04:28

גמר יורו הנשים (19:00, ספורט1) הוא הפינאלה של הצלחה מסחררת לטורניר, ורק מעצים את הפער מהפופולריות הלא קיימת של הענף בישראל. אולי זהו האיתות שאנו צריכים כדי להגביר את ההשקעה בתשתיות גם כאן

(גודל טקסט)

הערב (ראשון, 19:00, ספורט1) ייערך גמר אליפות אירופה לכדורגל נשים. המארחת אנגליה תנסה לגבור על הגרמניות כדי להצליח היכן שנבחרת הגברים נכשלה בקיץ הקודם – במשימה להביא את הגביע אירופה (או במקור – It's coming home). אליפות אירופה הנוכחית הפכה להצלחה מסחררת. אצטדיונים מלאים, שידורים בטלוויזיה בעשרות מדינות וכדורגל מותח ברמה גבוהה. עם זאת, הפער בין כדורגל הנשים לגברים עדיין עצום, ולענף הפופולרי ביותר בעולם יש כברת דרך לעבור כדי להתקרב לשוויון.

באופן אישי, נתקלתי בסוגיה הזו ב-2013 כששבתי עם משפחתי ארצה אחרי שנים לא מעטות בארה"ב. שם, בתי האמצעית שיחקה בזמנו כשוערת. בסופי השבוע כבר ניתן היה לחוש את השינוי במגרשים כשכמות קבוצות הנערות הייתה שווה לזו של הנערים, עם נוכחות בולטת מאוד של נערות כבר מגיל צעיר – וזה מה שבונה את בסיס הפירמידה. עם שובנו ארצה לא הצלחנו למצוא לבתי קבוצה (הייתה בת 10 בשעתו). מאז, מצב כדורגל הנשים בארץ השתפר, אך עדיין הדרך ארוכה כדי לייצר בסיס רחב ויציב לפירמידה.

אלסיה רוסו, שחקנית נבחרת אנגליה נשים, כובשת שער עם העקב
היציעים מלאים. אנגליה מול שבדיה | רויטרס

הסיבות לפערים מגוונות, אולם בגדול אפשר להתייחס לכך כאל סוגיית ביצה ותרנגולת. מצד אחד, היעדר חשיפה מוביל לחוסר עניין יחסי בקרב הקהל הכללי, מכאן לשווי זכויות שידור נמוך וקושי בייצור הכנסות מפרסום. מכאן, בהיעדר תמריצים כלכליים חזקים דיו, הענף סובל מתקצוב חסר, תשתיות לקויות, מחסור בכלים טכנולוגיים לשיפור ביצועים וכו'. מצד שני, ניתן לטעון את ההפך הגמור: בשל היעדר התקצוב וההזנחה של ענף כדורגל הנשים, לא נוצר מספיק עניין ציבורי.

בסופו של דבר צריך לשבור את המטריקס. כדורגל הוא מהות הרומנטיקה, וכך בכלל ספורט, ולכולם מגיעה הזדמנות הוגנת. אחת המגמות הבולטות שראינו בספורט העולמי בכלל ובכדורגל בפרט בעשור האחרון הוא השימוש ההולך וגובר בכלים טכנולוגיים לניטור, איסוף וניתוח דאטה לצורך התקדמות. השינוי שהתהליכים הללו יצרו במשחק הוא פנומנלי. אין שום סיבה שכלים מהסוג הזה לא יהיו זמינים לכל מועדון כדורגל בעולם – גברים או נשים – כך שיוכל לקדם את הכדורגלנים או הכדורגלניות שלו, להעצים מאמנים ואנשי מקצוע, שחקני נערים ונוער ואת הקהילה כולה. מי יודע, אולי באמצעות גישה חופשית לדאטה ולכלים שיסייעו בניתוח שלה, תתגלה ילדה בת 15 עם יכולות זהות לאלה של כוכבי כדורגל בינלאומיים כשהיו בגילה. כיום, נערות כאלה אינן נראות בכלל (או במילים אחרות – אינן נספרות), אינן מגיעות לתודעה הכללית ולא זוכות להזדמנות הוגנת.

נבחרת ישראל בכדורגל נשים
מתי אצלנו? נבחרת ישראל בכדורגל נשים | רויטרס

חגיגת הכדורגל שתיערך הערב בוומבלי היא בהחלט סיבה למסיבה, ומעידה על ההתקדמות האדירה שכדורגל הנשים עשה בשנים האחרונות, אולם יש עוד דרך ארוכה לעשות – והדרך הזו מתחילה בראש ובראשונה בתשתיות. דאטה שינתה עולמות ותעשיות רבים בשני העשורים האחרונים, וכעת הגיע הזמן ליהנות מהיכולות האדירות שהיא מקנה והידע השימושי שהיא יוצרת, כדי להוביל שינוי של ממש גם בענף כדורגל הנשים. לא בכדי כדורגל הוא ענף הספורט הפופולרי בעולם, ומן הראוי שגם כדורגל הנשים העולמי יוכל ליהנות מקדמה שתסייע גם לפופולריות שלו.

ועם זאת, על אף ההתקדמות, את המגמה החיובית שאנחנו רואים בכדורגל העולמי ביתר שאת, אנחנו רואים פחות בכדורגל הנשים הישראלי. הענף כאמור כן זוכה להתקדמות, אך עדיין יש להגביר השקעה בתשתיות, הן מצד המדינה והן מצד המועדונים, מה שיביא עוד ועוד בנות צעירות למשחק. רק כך ניתן יהיה להוביל כאן שינוי ממשי. אולי מכאן תצא מרתה הבאה, אין לדעת.

הכותב הוא מנכ"ל Track160, המספקת שירותי אנליטיקה למועדוני כדורגל מליגות בכירות ול-community football

מה דעתך על הכתבה?

אהבתי
לא אהבתי